Club Alfa Romeo

Algemeen => Algemene Alfa topics => Topic gestart door: Namelson op 16 mei 2021, 20:00:11

Titel: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Namelson op 16 mei 2021, 20:00:11
Hallo allemaal!

Ik ben nog geen alfist, maar wel van plan om dit zeer binnenkort te worden. Op het moment ben ik druk bezig met mijn afstuderen en daarna ga ik aan het werk. HIervoor heb ik een auto nodig, dus ik ben al een poos op zoek naar een geschikte eerste auto. Ik heb wel een redelijk budget (€6k-8k), maar mijn eerste auto hoeft niet per se een hele grote te zijn. Een kleine auto met relatief veel vermogen, dat is waar ik naar op zoek ben met kilometer stand van maximaal 175k. Zo kwam ik dan ook al snel op de MiTo uit. Alle Franse merken en de VAG groep vind ik maar saai, dus de keuze voor een Alfa was snel genomen. Daarnaast kwam ik ook de Giulietta tegen en toen begon de twijfel tussen deze twee modellen.

De twijfel zit hem nu vooral in de aanschaf prijs. Mijn oog viel als eerst op de MiTo QV, 170pk in zo'n klein wagentje is wel super. Ik kwam er toen ook achter dat de Giulietta ook met 170pk geleverd wordt. Toen ik ongeveer 6 maanden geleden voor het eerst deze 2 modellen (beiden pre-facelift) met elkaar vergeleek kon ik een redelijk aantal MiTo QV's vinden met 100-175k op de teller voor mijn budget. Voor de Giulietta vond ik er een handje vol en die zaten dan toch al tegen de €8k aanschafprijs aan. Ik heb toen dus besloten om voor de MiTo te gaan.
Nu ben ik van plan vanaf komende week echt serieus naar de aanschaf van een van deze twee ga kijken, dus zocht ik het internet weer af om het huidige aanbod te kijken. Tot mijn verbazing is er veel verandert in het aanbod en ook de aanschafprijs van beiden. Er zijn nu maar een handje vol MiTo QV's die binnen mijn budget vallen, maar deze zitten al gauw op de €8k. Daarnaast zijn er nu veel meer Giulietta's met 170pk te vinden binnen mijn budget. Ik heb zelfs al een aantal Giulietta's gevonden die aan mijn eisen voldoen voor €6k. Ik heb dus nu het idee dat ik meer waar voor mijn geld krijgen met een Giulietta.

Nu vraag ik mij af of jullie mij kunnen helpen met deze keuze. Ik vind beide modellen erg mooi, dus daar kan ik de keuze niet op basseren. Proefrit met een MiTo heb ik al gepland, een Giulietta in de buurt ga ik naar op zoek. Daarnaast wil ik mijn keuze ook verder basseren op de kosten na de aanschaf. Is de Giulietta veel duurder in de verzekering, wegenbelasting, brandstof kosten en onderhoud? Zelf kwam ik tegen dat de MiTo QV ergens tussen de 1 op 12-14 zit, waar dit bij de Giulietta rond de 1 op 16 zit, de Giulietta dus zuiniger zelfs. Daarnaast lijkt de restwaarde van een Giulietta me ook hoger als ik hem tot boven de 200k kilometers ga rijden.

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven, alvast bedankt!
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: OneAndOnlyRift op 16 mei 2021, 21:11:52
Allereerst welkom!

Voor het budget wat je hebt, is denk ik de MiTo een perfecte keuze. Deze zijn over het algemeen wat completer uitgerust voor dat bedrag dan een Giulietta, tenzij deze al veel meer kilometers heeft gemaakt.
De MiTo QV is een leuke auto met lekker vermogen voor het gewicht wat ie heeft, ook is er met wat simpele mods en een goede tune nog meer vermogen uit te halen en over het algemeen een sportieve auto. De Giulietta is ook een prachtige auto met, voor je budget, vaak dezelfde motor/vermogen als de MiTo, echter natuurlijk zwaarder door de grootte van de auto.

Als je de twee gaat vergelijken qua onderhoud, hebben ze met dit motorblok (1.4 turbo multiair) relatief dezelfde kwalen.

- De multiair module van de eerste generatie (2010 t/m 2012 uit mijn hoofd) is erg gevoelig voor het soort olie dat wordt gebruikt, ook na deze jaren willen ze nog wel eens problemen geven, maar een stuk minder. Idealiter wil je er eentje hebben waarbij de multiair module al is vervangen, omdat dit best een prijzig punt is. Dat doet echter niks af aan het motorblok, bij goed onderhoud zijn het geweldige motoren die lang meekunnen.
- Kabelboom naar de kofferbak. Beide modellen hebben last van een te korte kabelboom naar de kofferbak waar na verloop van tijd schade door kan ontstaan. Dit is geen extreme ingreep en elke Alfa dealer/monteur heeft het reparatiesetje wel liggen.
- Verlichting in de tellerbak, slechte soldering, ook dit zijn geen extreme kosten om te laten reparen, maar wel het noteren waard.

Bij algemeen onderhoud zal je bij de ene net wat meer kwijt zijn dan de ander, maar heel extreem zal dit niet van elkaar verschillen.

Bij een vergelijking van de kosten zal de Giulietta wel wat duurder zijn, hij is zwaarder, dus meer wegenbelasting, de originele prijs is hoger dus je zal wat meer aan de verzekering betalen. Qua brandstofkosten zitten ze voor zover ik weet vrij gelijk, al hangt dit 80% af van je rijgedrag natuurlijk ;)

Succes met je zoektocht en aankoop en mocht je knoop hebben doorgehakt, foto's zijn hier altijd welkom!
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: 8Ball op 16 mei 2021, 21:25:53
@OneAndOnlyRift (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=7297) slaat hierboven de spijker op de kop! De MiTo QV is een lekker bommetje, de Giulietta een slagje “meer” auto op alle fronten; wat meer comfort, meer ruimte, meer kilometervreter. Dat laatste is nog een overweging waard: de zitpositie in de MiTo is anders dan die in de Giulietta. De laatste zit je wat meer met de benen horizontaal, waar je in de MiTo iets meer “boven” de pedalen zit. Als je elke dag lange ritten maakt kan dat een additionele overweging zijn.

Succes met je keuze en inderdaad: foto’s zijn we gek op 😎
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Robert69 op 17 mei 2021, 07:26:01
Nog een dingetje om rekening mee te houden: het verbruik van in elk  geval de Giulietta is in de praktijk lager dan op papier. Alles is afhankelijk van je rechter voetje, maar kijk niet raar op als het verbruik rond de 1:12 ligt. Of lager.
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: DanielH92 op 17 mei 2021, 07:34:37
Klopt, zit met mijn 1.4MA op 1:12,5
Best veel stadsverkeer, en die 209pk (Stage1 gechipt) zijn erg verleidelijk regelmatig even los te laten :)
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: OneAndOnlyRift op 17 mei 2021, 08:09:55
MiTo is qua verbruik niet veel beter, ik zit ook rond de 1/12, met een beetje m’n best rond de 1/14 maar dat rijdt niet leuk
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Reynaert98 op 17 mei 2021, 09:33:44
Ook nog een dingetje om rekening mee te houden is de zitpositie in de Mito, geen idee of dat bij de Giulietta ook zo is. De zitpositie is typisch Italiaans; het stuurwiel en de pedalen zitten ongeveer even ver van elkaar af waardoor je of te ver weg met je armen zit of te krap met je benen. Zelfs met het stuur helemaal naar voren zitten mijn armen (ik ben 1,78) nog net iets te ver waardoor het scherper insturen af en toe nogal ongemakkelijk is zonder mijn handen te verplaatsen.
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: 8Ball op 17 mei 2021, 09:47:38
Ook nog een dingetje om rekening mee te houden is de zitpositie in de Mito, geen idee of dat bij de Giulietta ook zo is. De zitpositie is typisch Italiaans; het stuurwiel en de pedalen zitten ongeveer even ver van elkaar af waardoor je of te ver weg met je armen zit of te krap met je benen. Zelfs met het stuur helemaal naar voren zitten mijn armen (ik ben 1,78) nog net iets te ver waardoor het scherper insturen af en toe nogal ongemakkelijk is zonder mijn handen te verplaatsen.

Zo herkenbaar! Wat dat betreft was het instappen in de 159 wel weer een verademing: stuur naar je toe, benen gestrekt. Ideaal. De MiTo is wat Italiaans daarin, de Giulietta kun je meer richting de 159-zit dan de MiTo-zit rekenen.
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Namelson op 17 mei 2021, 11:51:43
Allereerst welkom!

Voor het budget wat je hebt, is denk ik de MiTo een perfecte keuze. Deze zijn over het algemeen wat completer uitgerust voor dat bedrag dan een Giulietta, tenzij deze al veel meer kilometers heeft gemaakt.
De MiTo QV is een leuke auto met lekker vermogen voor het gewicht wat ie heeft, ook is er met wat simpele mods en een goede tune nog meer vermogen uit te halen en over het algemeen een sportieve auto. De Giulietta is ook een prachtige auto met, voor je budget, vaak dezelfde motor/vermogen als de MiTo, echter natuurlijk zwaarder door de grootte van de auto.

Als je de twee gaat vergelijken qua onderhoud, hebben ze met dit motorblok (1.4 turbo multiair) relatief dezelfde kwalen.

- De multiair module van de eerste generatie (2010 t/m 2012 uit mijn hoofd) is erg gevoelig voor het soort olie dat wordt gebruikt, ook na deze jaren willen ze nog wel eens problemen geven, maar een stuk minder. Idealiter wil je er eentje hebben waarbij de multiair module al is vervangen, omdat dit best een prijzig punt is. Dat doet echter niks af aan het motorblok, bij goed onderhoud zijn het geweldige motoren die lang meekunnen.
- Kabelboom naar de kofferbak. Beide modellen hebben last van een te korte kabelboom naar de kofferbak waar na verloop van tijd schade door kan ontstaan. Dit is geen extreme ingreep en elke Alfa dealer/monteur heeft het reparatiesetje wel liggen.
- Verlichting in de tellerbak, slechte soldering, ook dit zijn geen extreme kosten om te laten reparen, maar wel het noteren waard.

Bij algemeen onderhoud zal je bij de ene net wat meer kwijt zijn dan de ander, maar heel extreem zal dit niet van elkaar verschillen.

Bij een vergelijking van de kosten zal de Giulietta wel wat duurder zijn, hij is zwaarder, dus meer wegenbelasting, de originele prijs is hoger dus je zal wat meer aan de verzekering betalen. Qua brandstofkosten zitten ze voor zover ik weet vrij gelijk, al hangt dit 80% af van je rijgedrag natuurlijk ;)

Succes met je zoektocht en aankoop en mocht je knoop hebben doorgehakt, foto's zijn hier altijd welkom!

Bedankt voor je verwelkoming en uitgebreide reactie, hier heb ik wat aan!

Echter is het nu wel zo dat ik wat betreft MiTo QV's minder aanbod vind voor mijn budget. Als ik op Autoscout kijk vind ik slechts 3 MiTo QV's die binnen mijn budget vallen en deze zitten meteen al op de €8k. Bij de Giulietta vind ik er 9 voor mijn budget beginnend met €6950. Maar goed, ik heb nog geen haast met de aanschaf en ga het de komende tijd in de gaten houden.

Verder wat betreft de opties, mijn harde eisen zijn:
- Cruise control
- Airco

Gewenste extra eisen:
- Lederen bekleding
- Armsteun
- Goede geluidsset (Bose meestal zag ik?)

Deze vind ik volgens mij ook op iet wat minder rijk uitgerustte modellen.
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Namelson op 17 mei 2021, 11:59:31
Ook nog een dingetje om rekening mee te houden is de zitpositie in de Mito, geen idee of dat bij de Giulietta ook zo is. De zitpositie is typisch Italiaans; het stuurwiel en de pedalen zitten ongeveer even ver van elkaar af waardoor je of te ver weg met je armen zit of te krap met je benen. Zelfs met het stuur helemaal naar voren zitten mijn armen (ik ben 1,78) nog net iets te ver waardoor het scherper insturen af en toe nogal ongemakkelijk is zonder mijn handen te verplaatsen.

Goed dat je dit zegt, want dit zal voor mij zeker een grote rol gaan spelen. Zelf ben ik namelijk 1.95m, dus een grote kans dat ik niet lekker ga zitten in de MiTo dan. Ik merk dit zelf ook in de Suziki Swift van mijn schoonmoeder. Hier ben ik al 2 keer mee op vakantie geweest en heb de dagen erna gewoon een blessure aan mijn scheenbeen van het constant op moeten tillen van mijn rechter voet.

Ik ga vanmiddag om 14:00 een proefrit maken in een MiTo die hier in de buurt staat. Dit is wel de TwinAir uitvoering met 85pk, maar het gaat mij er dan om of ik lekker in die auto kan zitten en hoe hij aanvoelt.
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: OneAndOnlyRift op 17 mei 2021, 12:00:34
Cruise control en airco hebben ze bijna allemaal dus dat zal het aantal zoekresultaten niet merkbaar uitdunnen, je secundaire wensen wel. De MiTo QV is niet standaard geleverd met leren bekleding, dat was een optie uit m’n hoofd.

Armsteun hebben ze wel allemaal, met als enkele uitzondering de sabelt kuipstoelen, deze hebben geen ruimte hiervoor.

Persoonlijk zou ik niet de Bose installatie een harde eis maken, voor het extra geld wat je betaald daarvoor, zijn aftermarket speakers van bijvoorbeeld gladen van betere kwaliteit.

Als laatste, het aanbod voor MiTo QV’s is inderdaad wat lager dan het aanbod voor de giulietta maar dit heeft ook te maken met de uitvoering. De standaard MiTo zul je ook veel vaker zien dan de Giulietta QV om het om te draaien. Schroom daarom ook absoluut niet om door heel Nederland te kijken, er staat best een hoop door t land heen
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: OneAndOnlyRift op 17 mei 2021, 12:02:05
Ook nog een dingetje om rekening mee te houden is de zitpositie in de Mito, geen idee of dat bij de Giulietta ook zo is. De zitpositie is typisch Italiaans; het stuurwiel en de pedalen zitten ongeveer even ver van elkaar af waardoor je of te ver weg met je armen zit of te krap met je benen. Zelfs met het stuur helemaal naar voren zitten mijn armen (ik ben 1,78) nog net iets te ver waardoor het scherper insturen af en toe nogal ongemakkelijk is zonder mijn handen te verplaatsen.

Goed dat je dit zegt, want dit zal voor mij zeker een grote rol gaan spelen. Zelf ben ik namelijk 1.95m, dus een grote kans dat ik niet lekker ga zitten in de MiTo dan. Ik merk dit zelf ook in de Suziki Swift van mijn schoonmoeder. Hier ben ik al 2 keer mee op vakantie geweest en heb de dagen erna gewoon een blessure aan mijn scheenbeen van het constant op moeten tillen van mijn rechter voet.

Ik ga vanmiddag om 14:00 een proefrit maken in een MiTo die hier in de buurt staat. Dit is wel de TwinAir uitvoering met 85pk, maar het gaat mij er dan om of ik lekker in die auto kan zitten en hoe hij aanvoelt.

Zelf ben ik 1.97 en heb al meerdere lange (6 uur) ritten gemaakt zonder dat de zitpositie oncomfortabel werd, ik heb hierbij de stoel zo laag mogelijk en net niet helemaal naar achter
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Namelson op 17 mei 2021, 12:03:37
Ook nog een dingetje om rekening mee te houden is de zitpositie in de Mito, geen idee of dat bij de Giulietta ook zo is. De zitpositie is typisch Italiaans; het stuurwiel en de pedalen zitten ongeveer even ver van elkaar af waardoor je of te ver weg met je armen zit of te krap met je benen. Zelfs met het stuur helemaal naar voren zitten mijn armen (ik ben 1,78) nog net iets te ver waardoor het scherper insturen af en toe nogal ongemakkelijk is zonder mijn handen te verplaatsen.

Zo herkenbaar! Wat dat betreft was het instappen in de 159 wel weer een verademing: stuur naar je toe, benen gestrekt. Ideaal. De MiTo is wat Italiaans daarin, de Giulietta kun je meer richting de 159-zit dan de MiTo-zit rekenen.

Dit is heel handig om te weten! In mijn vorige reactie gaf ik al aan dat ik 1.95m ben. Maarja, met zo'n lengte ben ik natuurlijk wel gewend om wat opgekropter in kleine auto's te zitten. Ik ga vanmiddag de MiTo uitproberen en dan ga ik het ondervinden. Misschien is dit dan wel een extra argument om voor de Giulietta te moeten kiezen en de iet wat hogere kosten maar voor lief te nemen. Of, ik moet naar een 159 kijken.... Maar dit is denk ik iets te veel auto voor mij als eerste auto.
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Namelson op 17 mei 2021, 12:06:39
Ook nog een dingetje om rekening mee te houden is de zitpositie in de Mito, geen idee of dat bij de Giulietta ook zo is. De zitpositie is typisch Italiaans; het stuurwiel en de pedalen zitten ongeveer even ver van elkaar af waardoor je of te ver weg met je armen zit of te krap met je benen. Zelfs met het stuur helemaal naar voren zitten mijn armen (ik ben 1,78) nog net iets te ver waardoor het scherper insturen af en toe nogal ongemakkelijk is zonder mijn handen te verplaatsen.

Goed dat je dit zegt, want dit zal voor mij zeker een grote rol gaan spelen. Zelf ben ik namelijk 1.95m, dus een grote kans dat ik niet lekker ga zitten in de MiTo dan. Ik merk dit zelf ook in de Suziki Swift van mijn schoonmoeder. Hier ben ik al 2 keer mee op vakantie geweest en heb de dagen erna gewoon een blessure aan mijn scheenbeen van het constant op moeten tillen van mijn rechter voet.

Ik ga vanmiddag om 14:00 een proefrit maken in een MiTo die hier in de buurt staat. Dit is wel de TwinAir uitvoering met 85pk, maar het gaat mij er dan om of ik lekker in die auto kan zitten en hoe hij aanvoelt.

Zelf ben ik 1.97 en heb al meerdere lange (6 uur) ritten gemaakt zonder dat de zitpositie oncomfortabel werd, ik heb hierbij de stoel zo laag mogelijk en net niet helemaal naar achter

Jaaa precies, het kan dus wel, maar denk dat het ook erg persoonsafhankelijk is. Ik ga het ondervinden vanmiddag!
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Namelson op 17 mei 2021, 12:21:25
Cruise control en airco hebben ze bijna allemaal dus dat zal het aantal zoekresultaten niet merkbaar uitdunnen, je secundaire wensen wel. De MiTo QV is niet standaard geleverd met leren bekleding, dat was een optie uit m’n hoofd.

Armsteun hebben ze wel allemaal, met als enkele uitzondering de sabelt kuipstoelen, deze hebben geen ruimte hiervoor.

Persoonlijk zou ik niet de Bose installatie een harde eis maken, voor het extra geld wat je betaald daarvoor, zijn aftermarket speakers van bijvoorbeeld gladen van betere kwaliteit.

Als laatste, het aanbod voor MiTo QV’s is inderdaad wat lager dan het aanbod voor de giulietta maar dit heeft ook te maken met de uitvoering. De standaard MiTo zul je ook veel vaker zien dan de Giulietta QV om het om te draaien. Schroom daarom ook absoluut niet om door heel Nederland te kijken, er staat best een hoop door t land heen

De cruise control en airco zijn alleen mijn harde eisen inderdaad en ik zal de secundaire eis voor Bose loslaten. Lijkt me ook wel leuk om zelf andere speakers in te bouwen.

Het punt dat je maakt met betrekking tot de QV begrijp ik inderdaad wel ja. Zou je me aanraden om bijvoorbeeld ook naar de 135pk en 155pk uitvoeringen te kijken?
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Milan.M op 17 mei 2021, 12:37:31
De 135 en 155pk motoren zijn beide zeer sportief met veel potentie.
Maar qua techniek zijn het wel twee heel verschillende motoren.
De 135pk is een 1.4 turbo Multiair blok, eigenlijk hetzelfde blok uit de QV’s maar met een kleinere turbo.
De 155pk is een 1.4 T-Jet blok, dit is een andere technologie dan de MultiAir techniek.

Met het juiste onderhoud is er vaak niks aan de hand, maar voor beide motoren gelden andere “aandachtspunten”. Houd hier rekening mee :)
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Johnpang op 17 mei 2021, 12:38:19
Proefritje met Mito versus Giulietta, en je zal gelijk het verschil merken qua zithouding.
Er zijn genoeg leuke Giulietta uitvoeringen op de markt. Veel Su6 !!!
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Reynaert98 op 17 mei 2021, 13:01:37
Cruise control en airco hebben ze bijna allemaal dus dat zal het aantal zoekresultaten niet merkbaar uitdunnen, je secundaire wensen wel. De MiTo QV is niet standaard geleverd met leren bekleding, dat was een optie uit m’n hoofd.

Armsteun hebben ze wel allemaal, met als enkele uitzondering de sabelt kuipstoelen, deze hebben geen ruimte hiervoor.

Persoonlijk zou ik niet de Bose installatie een harde eis maken, voor het extra geld wat je betaald daarvoor, zijn aftermarket speakers van bijvoorbeeld gladen van betere kwaliteit.

Als laatste, het aanbod voor MiTo QV’s is inderdaad wat lager dan het aanbod voor de giulietta maar dit heeft ook te maken met de uitvoering. De standaard MiTo zul je ook veel vaker zien dan de Giulietta QV om het om te draaien. Schroom daarom ook absoluut niet om door heel Nederland te kijken, er staat best een hoop door t land heen

De cruise control en airco zijn alleen mijn harde eisen inderdaad en ik zal de secundaire eis voor Bose loslaten. Lijkt me ook wel leuk om zelf andere speakers in te bouwen.

Het punt dat je maakt met betrekking tot de QV begrijp ik inderdaad wel ja. Zou je me aanraden om bijvoorbeeld ook naar de 135pk en 155pk uitvoeringen te kijken?

Dat zou ik wel doen, die twee uitvoeringen passen misschien ook beter in je budget en een gechipte 135pk of 155pk zal denk ik niet zo heel veel verschillen met een standaard QV. Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik zelden een dik uitgevoerde 155pk tegenkom in de juiste kleuren/velgencombinatie zonder dat ze meer dan 2 ton gelopen hebben of er uit zien als een ricer. Enige aandachtspunt van de 155pk is dat de baklagers van een gepatenteerd versterkt papier maché zijn gemaakt dus houd in de gaten of hij goed schakelt of al een bakrevisie met de versterkte lagers heeft gehad.
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: OneAndOnlyRift op 17 mei 2021, 13:27:01
Cruise control en airco hebben ze bijna allemaal dus dat zal het aantal zoekresultaten niet merkbaar uitdunnen, je secundaire wensen wel. De MiTo QV is niet standaard geleverd met leren bekleding, dat was een optie uit m’n hoofd.

Armsteun hebben ze wel allemaal, met als enkele uitzondering de sabelt kuipstoelen, deze hebben geen ruimte hiervoor.

Persoonlijk zou ik niet de Bose installatie een harde eis maken, voor het extra geld wat je betaald daarvoor, zijn aftermarket speakers van bijvoorbeeld gladen van betere kwaliteit.

Als laatste, het aanbod voor MiTo QV’s is inderdaad wat lager dan het aanbod voor de giulietta maar dit heeft ook te maken met de uitvoering. De standaard MiTo zul je ook veel vaker zien dan de Giulietta QV om het om te draaien. Schroom daarom ook absoluut niet om door heel Nederland te kijken, er staat best een hoop door t land heen

De cruise control en airco zijn alleen mijn harde eisen inderdaad en ik zal de secundaire eis voor Bose loslaten. Lijkt me ook wel leuk om zelf andere speakers in te bouwen.

Het punt dat je maakt met betrekking tot de QV begrijp ik inderdaad wel ja. Zou je me aanraden om bijvoorbeeld ook naar de 135pk en 155pk uitvoeringen te kijken?

De 135pk versie is in principe dezelfde auto als de qv, met als verschil de turbo, deze is wat kleiner en levert minder vermogen. Deze versie heeft over het algemeen wel leren bekleding. Zelf heb ik deze versie, de Centenario uitvoering, deze leent zichzelf goed voor meer vermogen door een tune, uitlaat en inlaat. Mocht je het willen zou je hierop een turbo van een QV kunnen plaatsen, deze is 1 op 1 uitwisselbaar, maar zal dan wel gechipt moeten worden.

De 155pk is een ander motorblok, namelijk de 1.4tjet, nog zonder de multiair technologie. Deze leent zich nog beter voor meer vermogen, maar heeft vaak weer wat minder opties.

Hoop dat je een keuze kan maken!
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Namelson op 17 mei 2021, 16:43:07
Zonet een proefrit gemaakt in een MiTo met 85pk. De zithouding met mijn 1.95m is best prima eigenlijk en ik heb wel erger gehad in gelijkwaardige kleine auto's. Ook erg fijn dat je de hobbel van de rugleuning bij de onderrug in kan stellen. Het verbaasde me nog hoe pittig die 85pk eigenlijk is, dus ik ga zeker naar de 135 en 155pk modellen kijken.
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Milan.M op 17 mei 2021, 16:45:52
Goed om te horen dat je proefrit is bevallen!
Die lendensteun vind ik persoonlijk wel een must, zeker met afstanden is een verstelmogelijkheid in de rug wel gewenst.

Succes met de zoektocht naar een exemplaar, er moeten er genoeg te vinden zijn denk ik zo
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: MysteryAngel op 23 mei 2021, 18:31:41
De 1.4 155PK sport uitvoering is alleen in de eerste bouwjaren van de Mito geleverd.
Dit is inderdaad nog het oude Tjet blok zonder MA,
enigste echt zwakke punt bij deze types is de versnellingsbak, verder zijn ze wel betrouwbaar.
De 135PK is een MA net als de 170PK QV.

Een MA kan je verder ook gerust kopen,
mits je een klein budget achter de hand houd, mocht je tegen een MA reparatie aanlopen.
Bij een goede onderhoudshistorie kan het soms te herleiden zijn of de MA al eens vervangen is. 

Natuurlijk is er met een 95PK non turbo Mito ook niets mis.
Die zijn wel heel betrouwbaar over het algemeen.
En als je tevreden met dat vermogen bent is daar niets mis mee.
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Namelson op 23 mei 2021, 18:58:07
De 1.4 155PK sport uitvoering is alleen in de eerste bouwjaren van de Mito geleverd.
Dit is inderdaad nog het oude Tjet blok zonder MA,
enigste echt zwakke punt bij deze types is de versnellingsbak, verder zijn ze wel betrouwbaar.
De 135PK is een MA net als de 170PK QV.

Een MA kan je verder ook gerust kopen,
mits je een klein budget achter de hand houd, mocht je tegen een MA reparatie aanlopen.
Bij een goede onderhoudshistorie kan het soms te herleiden zijn of de MA al eens vervangen is. 

Natuurlijk is er met een 95PK non turbo Mito ook niets mis.
Die zijn wel heel betrouwbaar over het algemeen.
En als je tevreden met dat vermogen bent is daar niets mis mee.


Bedankt voor de reactie! Ik ben inmiddels maar van de QV afgestapt, omdat die toch snel 2000 euro duurder is voor vergelijkbare modellen met 135pk of 155pk. Zijn er verder nog grote verschillen tussen de 135pk en 155pk? Dan bedoel ik wat betreft rij ervaring of verbruik enz...?
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: MysteryAngel op 24 mei 2021, 20:46:26

Bedankt voor de reactie! Ik ben inmiddels maar van de QV afgestapt, omdat die toch snel 2000 euro duurder is voor vergelijkbare modellen met 135pk of 155pk. Zijn er verder nog grote verschillen tussen de 135pk en 155pk? Dan bedoel ik wat betreft rij ervaring of verbruik enz...?


De QV´s zijn over het algemeen ook vrij zeldzaam, niet heel veel verkocht in NL.
Dus als je er al 1 vind is het ook vaak een import.
Tussen de 155PK en 135PK zit niet zo heel veel verschil denk ik.
De 135PK MA zal op papier en wellicht in de praktijk iets zuiniger zijn dan de 155PK.
Maar heel veel scheelt het allemaal niet.
Volgens mij is één van de twee uitvoeringen de 135PK MA wel met een 6 bak geleverd,
en de 155PK met een 5 bak.
Maar ook dat maakt verder weinig verschil.

Ze zullen beide niet tegenvallen denk ik. ;)
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: OneAndOnlyRift op 24 mei 2021, 20:48:46

Bedankt voor de reactie! Ik ben inmiddels maar van de QV afgestapt, omdat die toch snel 2000 euro duurder is voor vergelijkbare modellen met 135pk of 155pk. Zijn er verder nog grote verschillen tussen de 135pk en 155pk? Dan bedoel ik wat betreft rij ervaring of verbruik enz...?


De QV´s zijn over het algemeen ook vrij zeldzaam, niet heel veel verkocht in NL.
Dus als je er al 1 vind is het ook vaak een import.
Tussen de 155PK en 135PK zit niet zo heel veel verschil denk ik.
De 135PK MA zal op papier en wellicht in de praktijk iets zuiniger zijn dan de 155PK.
Maar heel veel scheelt het allemaal niet.
Volgens mij is één van de twee uitvoeringen de 135PK MA wel met een 6 bak geleverd,
en de 155PK met een 5 bak.
Maar ook dat maakt verder weinig verschil.

Ze zullen beide niet tegenvallen denk ik. ;)

De 135pk versie heeft de C635 5-bak, de 155pk durf ik niet zo te zeggen.
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: MysteryAngel op 25 mei 2021, 21:06:29


De 135pk versie heeft de C635 5-bak, de 155pk durf ik niet zo te zeggen.

Bedankt voor deze toevoeging dan zit ik er naast. :)
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Taeke op 26 mei 2021, 10:59:03
De 155 pk heeft een 6 bak......
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: apbrqGsw op 26 mei 2021, 11:25:52
De 155 pk heeft een 6 bak......

Maar dan wel de M32-bak, dus hou rekening met een revisie :)
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: 8Ball op 26 mei 2021, 13:30:02
De 155 pk heeft een 6 bak......

Maar dan wel de M32-bak, dus hou rekening met een revisie :)

Slag om de arm: lang niet elke M32 bak hoeft gereviseerd te worden. Ze zijn niet super robuust, maar de latere modellen (vanaf ongeveer 2011) hebben een aangepast bakhuis waardoor de smering van de hogere versnellingen is verbeterd. Waar ze minder van houden is exorbitant hoog koppel; zijn ze simpelweg niet voor gemaakt
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: MysteryAngel op 26 mei 2021, 20:48:12
De 155 pk heeft een 6 bak......

Jup ik had ze precies andersom benoemt oops haha.  :-[
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Taeke op 28 mei 2021, 20:43:13
Oei, dan hoop ik dat er geen "maandag ochtend" bak in die van mij zit.... 330 mm en 200+ pk's
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Namelson op 1 juni 2021, 10:51:42
Hallo allemaal,

Ik heb nu 2 mooie MiTo's op het oog:

https://www.autowereld.nl/alfa-romeo/mito/1-4-t-centenario-leer-org-nl-34932327/details.html
https://www.autowereld.nl/alfa-romeo/mito/1-4-t-quadrifoglio-verde-170pk-leder-navi-pdc-35107647/foto.html

De ene is een QV uit 2012 met alle opties die ik het liefste zo willen, waaronder ook verwarmbare stoelen en een open dak, maar dit is geen must.
De andere is geen QV, maar een uitvoering met 135pk uit 2010 die er ook erg mooi uit ziet en aan al mijn wensen voldoet.

Welke zouden jullie mij aanraden met deze informatie? En waar moet ik goed op letten om deze keuze beter te kunnen maken?
Ik ga sowieso contact opnemen met beide bedrijven om de onderhoudshistorie goed te achterhalen.
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Taeke op 1 juni 2021, 11:01:14
ik zou voor de QV gaan, mits die goed is onderhouden, En met de juiste olie ! 
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: OneAndOnlyRift op 1 juni 2021, 11:03:24
Ik sluit me aan bij wat Taeke hierboven zegt, zolang de onderhoudshistorie goed is en hij netjes de beurten heeft gehad, zou ik inderdaad voor de QV gaan

Het lijkt er trouwens op dat deze wel gechipped is, ik meen namelijk een Savali sticker op de afdekplaat van de motor te zien
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Taeke op 1 juni 2021, 11:06:19
Net te snel  geweest met versturen: op de foto met het onderhoud labeltje staat dat hij is voorzien met 5W30 olie, dit moet volgens mij 5W40 ACAE C3 zijn... Overtuig je zelf eer van dat de olie een C3 specificatie heeft!
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Namelson op 1 juni 2021, 11:35:32
Dank jullie wel voor de snelle reacties!
Ik heb even contact opgenomen met de dealer en gevraagd hoe het zit met de onderhoudshistorie en de olie.
Is 5W30 funest voor deze motor? Of zou er een reden kunnen zijn dat dit ook een goede keuze is?
Verder lijkt het inderdaad alsof er een Savali sticker opzit, dus dit ga ik ook even na vragen.
Daarnaast zitten er volgens mij ook andere schokdempers onder die elektrisch instelbaar zijn.

Ik ben zelf ook het meest gecharmeerd van de QV. Deze heeft de chromen lijsten rond de lampen ook zwart over laten spuiten, wat ik erg mooi vind, want dat chrome is maar niks.
Daarnaast zijn de stoelverwarming en open dak ook wel erg leuke extra opties.

De kilometer stand is wel wat aan de hoge kant vind ik zelf: 168.000 km.
Maar goed 150.000 of 168.000 scheelt ook niet veel en goed onderhoud is natuurlijk belangrijker.
Hoe ver kunnen deze blokken komen? 170pk (en misschien meer, want chippen) uit een 1.4 blok laat alles misschien wel sneller slijten?
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Ruud_Enschede op 1 juni 2021, 11:37:52
Ligt er ook een beetje aan waar de auto al die tijd in onderhoud is geweest. Is dat bij de alfa dealer of op zijn minst bij een alfa specialist, dan zou je er eigenlijk vanuit moeten kunnen gaan dat de juiste olie is gebruikt. Is dat bij een of andere kwik-fit of vakgarage dan begint het tricky te worden zou ik zeggen en dan zou ik inderdaad van de hoed en de rand willen weten.

Misschien handig als de techneuten de TS ook even uit kunnen leggen wat de symptomen zijn van een beginnende MA module zodat hij weet waarop te letten bij het maken van een proefrit.

Ik weet zelf niet beter als dat het inhouden en bokken is tijdens accelereren.

Mocht er toch echt 5W30 op zitten, zou het dan een optie zijn heel snel te wisselen naar 5W40 C3 om verdere ellende te voorkomen? Wellicht kan dit nog een goed argument zijn voor de TS om wat van de prijs af te praten: verkeerde olie, risico op defecte MA, enz.....
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: DanielH92 op 1 juni 2021, 15:47:59
Citaat van: Namelson op  1 juni 2021, 11:35:32
Citaat van: Namelson op  1 juni 2021, 11:35:32
Hoe ver kunnen deze blokken komen? 170pk (en misschien meer, want chippen) uit een 1.4 blok laat alles misschien wel sneller slijten?

Ik zou me daar niet te druk om maken. Zelf heb ik de  (Giulietta) 1.4MA, gechipt naar 209pk en afgelopen weekend de 211.000 aangetikt.
In bezit sinds 125000km, en naast 1x een vervangen MultiAir module (en uiteraard onderhoud als olie, bougies, filters) qua motor en aandrijving nog helemaal niets stuk gehad en olieverbruik is nog altijd niet aan de orde. Een flinke dosis mazzel is hier natuurlijk altijd handig bij, maar het toont wel aan dat hogere km-standen geen teken hoeft te zijn dat je gegarandeerd met ellende zit.
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: bekkie op 1 juni 2021, 19:36:34
Citaat van: Namelson op  1 juni 2021, 10:51:42
Citaat van: Namelson op  1 juni 2021, 10:51:42
Hallo allemaal,

Ik heb nu 2 mooie MiTo's op het oog:

https://www.autowereld.nl/alfa-romeo/mito/1-4-t-centenario-leer-org-nl-34932327/details.html
https://www.autowereld.nl/alfa-romeo/mito/1-4-t-quadrifoglio-verde-170pk-leder-navi-pdc-35107647/foto.html

De ene is een QV uit 2012 met alle opties die ik het liefste zo willen, waaronder ook verwarmbare stoelen en een open dak, maar dit is geen must.
De andere is geen QV, maar een uitvoering met 135pk uit 2010 die er ook erg mooi uit ziet en aan al mijn wensen voldoet.

Welke zouden jullie mij aanraden met deze informatie? En waar moet ik goed op letten om deze keuze beter te kunnen maken?
Ik ga sowieso contact opnemen met beide bedrijven om de onderhoudshistorie goed te achterhalen.

Ik zou vooral eerst eens gaan rijden met beide Mito's, gewoon eens aanvoelen en goed luisteren hoe ze lopen. Hoe schakelen ze, zijn er bijgeluiden, hoe gaat het koppelen, het remmen, etc.
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Namelson op 2 juni 2021, 13:02:57
Dank nogmaals voor de tips allemaal!

Komende vrijdag ga ik een proefrit maken in de QV.
Mocht deze goed bevallen dan zal ik de verkeerde olie wel meteen aankaarten.
Als dit inderdaad de verkeerde is en ik wil de auto aanschaffen dan kan ik dit mooi meenemen in de onderhandelingen.
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: MysteryAngel op 2 juni 2021, 20:43:48
Inderdaad gewoon even een proefrit maken in beide,
en kijken welke je het beste bevalt en een goede OH historie heeft.
Welke type olie er gebruikt wordt, is volgens mij ook afhankelijk van welke type MA unit er in zit.
Het zou kunnen zijn dat de MA unit bij de QV al eens vervangen is voor een nieuwer exemplaar.
En dan kan het best zo zijn dat voor die exemplaar andere olie voorgeschreven wordt.
Dit zou je even na kunnen vragen, want volgens mij zijn er verschillende types MA modules,
die elk andere olie vereisen.

Succes met de proefritten. :)
Titel: Re: Giulietta of MiTo?
Bericht door: Namelson op 7 juni 2021, 00:46:48
Nou de keuze is gemaakt en de aanschaf is ook gedaan. Ik ben nu officieel eigenaar van een Mito QV. Het is wel een andere geworden dan die zwarte die ik eerder stuurde. Ik heb een nieuwe post aangemaakt onder "Stel je voor", dus mochten jullie geïnteresseerd zijn dan kunnen jullie daar verder lezen. En nogmaals bedankt voor alles tips die mij deze keuze hebben helpen maken!