!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

jt
364

• Type Alfa: Giulietta/GTV
    - Senior Alfist
Goede uitlijners noord Nederland
« Gepost op: 26 maart 2025, 12:45:20 »
Momenteel ben ik mij een beetje aan t orienteren welke gedegen uitlijners er allemaal zijn in het noorden van ons land. Uiteraard ben ik op de hoogte van Lammert van der Meulen. Zelf ook al eens geweest, naar alle tevredenheid, maar is vaak erg druk en heeft dus een langere wachttijd.

Dus vroeg ik mij af of jullie nog andere partijen weten die net wat extra doen qua uitlijnen behalve de fabrieksinstellingen en de helft van de tijd niet op de hoogte zijn van alle verscheidene stel punten van Alfa's?
Mijn alfa: Giulietta  1.4 MA TCT 2011, GTV 3.0 24v 2001
*

brinkerik
1.913

• Type Alfa: Giulietta Qv TCT
    - Super Alfist
Re: Goede uitlijners noord Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2025, 19:56:29 »
Ik ken ze niet..

Nu met de Giulietta aantal keer `vreemd` gegaan, maar ga volgende keer toch maar weer naar Lammert, want de lokalo`s hier in Assen weten mij niet te overtuigen.

Lijnen ws prima uit, banden slijten ook vierkant goed,  maar heb het idee dat er meer uit te halen is.

Foxhol schijnt ook een goede te zitten, maar heb de naam niet opgeschreven.
Nu Giulietta Qv Perla Moonlight  &   Panda 100 HP

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

fabio12
67

• Type Alfa: Giulietta 1.4MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2025, 21:44:14 »
Toevallig heb ik afgelopen week een afspraak gemaakt bij Lammert van der Meulen. Hij is zo’n beetje de enige die ik constant tegenkom als je een goede uitlijner voor je Alfa Romeo zoekt.
*

DanaBanana
1.042

- Super Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2025, 23:08:54 »
Is het uitlijnen van een Alfa Romeo nou werkelijk zo anders als van een ander merk?
*

jt
364

- Senior Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2025, 23:15:08 »
Is het uitlijnen van een Alfa Romeo nou werkelijk zo anders als van een ander merk?

Nee opzich niet, er zijn veel meer merken die met camber bouten werken. T enige is dat de meeste uitlijners naar fabriek specificatie uitlijnen en de helft van de tijd niet op de hoogte zijn van de aanwezige uitlijn mogelijkheden. Sporing van achter as en camber instellen etc. Niks mis mee, alleen als je de auto naar je persoonlijke wens wil hebben (scherper insturen, meer bocht gericht en instabiel op hoge snelheid of anders om) moet je een uitlijner hebben die verstand van zaken heeft. Vaak liint deze ook uit op het aantal graden ipv de waardes staan in t groen dus t moet wel goed zijn. En helaas zijn die klaarblijkelijk schaars.
*

Robert69
1.779

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2025, 07:10:28 »
Toevallig heb ik afgelopen week een afspraak gemaakt bij Lammert van der Meulen. Hij is zo’n beetje de enige die ik constant tegenkom als je een goede uitlijner voor je Alfa Romeo zoekt.

Nou, ik was dan weer niet zo enthousiast over Lammert. Met mijn Giulietta QV heen geweest. Weet niet wat hij had gedaan maar het voelde allesbehalve prettig en heel instabiel aan. Later heeft Auto Valk de auto uitgelijnd. Heb dat rapport niet meer maar de achterwielen stonden helemaal verkeerd afgesteld. Na die uitlijning reed de auto een stuk beter.

Dus zeg het maar: is Lammert Tita UitlijnTovenaar en had ik gewoon pech of is dit ook weer zo'n typische heiligverklaring in de mythische Alfa wereld?
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

bekkie
2.952

• Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
    - Super Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2025, 08:50:51 »
Nou, ik was dan weer niet zo enthousiast over Lammert. Met mijn Giulietta QV heen geweest. Weet niet wat hij had gedaan maar het voelde allesbehalve prettig en heel instabiel aan.

Laat me één keer raden: jouw QV maakte aan de achterkant steeds sprongetjes opzij bij richels overdwars?
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

fabio12
67

• Type Alfa: Giulietta 1.4MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2025, 09:29:26 »

Nou, ik was dan weer niet zo enthousiast over Lammert. Met mijn Giulietta QV heen geweest. Weet niet wat hij had gedaan maar het voelde allesbehalve prettig en heel instabiel aan. Later heeft Auto Valk de auto uitgelijnd. Heb dat rapport niet meer maar de achterwielen stonden helemaal verkeerd afgesteld. Na die uitlijning reed de auto een stuk beter.

Dus zeg het maar: is Lammert Tita UitlijnTovenaar en had ik gewoon pech of is dit ook weer zo'n typische heiligverklaring in de mythische Alfa wereld?

- edit: niet nodig -
*

Robert69
1.779

- Super Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2025, 17:12:23 »
Nou, ik was dan weer niet zo enthousiast over Lammert. Met mijn Giulietta QV heen geweest. Weet niet wat hij had gedaan maar het voelde allesbehalve prettig en heel instabiel aan.

Laat me één keer raden: jouw QV maakte aan de achterkant steeds sprongetjes opzij bij richels overdwars?

Nee, mijn QV zwabberde bijna de bocht uit op hogere snelheid. Mooi stukje asfalt waar ik met mijn Giulietta 1.4 een stuk harder en strakker doorheen kon. Ik schrok me echt kapot.
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulia Veloce
*

Bottas
1.348

- Super Alfist
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2025, 17:44:07 »
Tuurlijk niet!
Maar bij sommige mensen zit het tussen de oortjes.
Die kunnen ineens beoordelen dat uitlijners geen verstand van zaken zouden hebben.
Ik denk meer dan die mensen
In de basis wordt er uitgelijnd volgens fabrieks specificaties, en zo hoort het het ook.
Dwz, dat je banden gelijkmatig slijten, hij niet naar links of rechts trekt, je stuur recht staat als je rechtuit rijdt, toespoor uitspoor binnen de toleranties zitten.
Dat is de basistaak van een uitlijner.

Afstelling van het onderstel is iets anders. Daar heeft een uitlijner eigenlijk niks mee te maken

@jt, die uitlijner weer het echt wel beter dan jij, en ik. ( en die heeft er ook echt wel meer verstand van).
*

jt
364

- Senior Alfist
« Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2025, 17:50:06 »
Tuurlijk niet!
Maar bij sommige mensen zit het tussen de oortjes.
Die kunnen ineens beoordelen dat uitlijners geen verstand van zaken zouden hebben.
Ik denk meer dan die mensen
In de basis wordt er uitgelijnd volgens fabrieks specificaties, en zo hoort het het ook.
Dwz, dat je banden gelijkmatig slijten, hij niet naar links of rechts trekt, je stuur recht staat als je rechtuit rijdt, toespoor uitspoor binnen de toleranties zitten.
Dat is de basistaak van een uitlijner.

Afstelling van het onderstel is iets anders. Daar heeft een uitlijner eigenlijk niks mee te maken

Eens wat betreft de fabrieksinstellingen. Maar als een auto camber instelling heeft en men doet daar niks mee, terwijl dit bijvoorbeeld af fabriek bij de giulietta zeer slijtage gevoelig is afgesteld (lees cuppende banden), dan ga ik liever naar iemand die wel weet hoe er mee om te gaan. Een dagelijkse auto waar je verder geen eisen aan stelt zou ik bij bijna elke uitlijner wel langs durven gaan.
Maar wnr je onderstel is aangepast, lees verlaging en dus inherent meer camber, dan is het naar mijn inziens wel wenselijk om naar iemand te gaan die snapt hoe je toespoor en dergelijke in moet stellen. Al heb ik daar de ballen verstand van en laat dus graag aan de profs over
*

Bottas
1.348

- Super Alfist
« Reactie #11 Gepost op: 28 maart 2025, 19:00:11 »
Waarom zou een uitlijner niks weten van camber afstelling?
Ik snap niet hoe je daar bij komt.
Voor de zekerheid zou je dat vantevoren kunnen aangeven. Dan weten ze echt wel wat te doen in overleg met jou.
Maar je aanname klopt gewoon niet, dat uitlijners dat allemaal niet weten.
Wie weet dat dan wel? Staat het op zijn voorhoofd geschreven?
Die mannen zijn daar dagelijks mee bezig, profs zoals jij zegt.
Ik weet uit ervaring dat het camber bij mijn auto niet af te stellen is. Hoe weet ik dat? Door de uitlijner dus die de afwijking wilde bijstellen!
En dat was nog wel gewoon bij profile tyre center.
Ik denk dat je er wat te spastisch in staat en je auto gewoon moet laten uitlijnen tzt, en dan gewoon even in overleg gaan met de man die het gaat uitvoeren. Die snapt echt wel wat jij wilt en je wensen zijn.
Dat is echt geen rocket science
*

DanaBanana
1.042

- Super Alfist
« Reactie #12 Gepost op: 28 maart 2025, 20:48:19 »
En dat was nog wel gewoon bij profile tyre center.
Met Profile tyre center is sowieso niet bij voorbaat iets mis. Al zijn er natuurlijk veel, dus er zal vast verschil in zitten. Hier is bijvoorbeeld een zeer goed aangeschreven bandenboer onlangs na tientallen jaren een Profile geworden. Zal ongetwijfeld te maken hebben met dat ze dan efficiënter kunnen inkopen, meer diensten kunnen aanbieden en andere zakelijke aspecten. Maar er werken nog steeds dezelfde zeer deskundige mensen en nog steeds dezelfde prima service.
*

brinkerik
1.913

• Type Alfa: Giulietta Qv TCT
    - Super Alfist
« Reactie #13 Gepost op: 28 maart 2025, 22:46:05 »
Maar iemand nog een (andere) goede uitlijner in Noord Nederland?
Nu Giulietta Qv Perla Moonlight  &   Panda 100 HP

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Robert69
1.779

- Super Alfist
« Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2025, 07:32:23 »
Maar iemand nog een (andere) goede uitlijner in Noord Nederland?

Nou, Profile dus blijkbaar  ;D
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulia Veloce