!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

JS JTD
234

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #15 Gepost op: 16 januari 2022, 13:45:46 »
Naar mijn weten werkt Stephan aan een nieuwe mapping en zag hij het eerste bezoek vooral om data te verzamelen. Ik denk dat we gewoon even geduld moeten hebben tot hij zich meldt.
Giulia Super JTD AT8
*

ArjanB
1.992

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2022, 18:19:34 »
@dmakily en Serge van H&S eens belletje doen of zij deze software al wel hebben gedaan?

Zij doen finetuning van de mapping op rollenbank, daarmee krijg je dus individuele software exact op jouw hardware. Was bij mijn QV erg nodig omdat anders koppel veel te hoog werd (of niet optimaal gebruik gemaakt zou worden van mijn hardware upgrades)

Ik weet dat H&S al Giulia 2.0 hebben geremapt, maar of dat met de versie zonder LMM is zou je moeten checken
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

dmakily
63

  • Type Alfa: giulia 2.0 T luxury360pk
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #17 Gepost op: 16 januari 2022, 18:55:17 »
Bedankt voor de info, ik ben nu in 1e instantie met squadra aan de gang. Even een kwestie van tijd geven......en zien wat er voor ontwikkelingen volgen. Iig zijn er alternatieven. Ik meld me wanneer er ontwikkelingen of vragen zijn
Alfa 156 GTA sportwagon, alfa 159 1.9 jtdm 16v squadra 185pk, Alfa 156 2.4 20v squadra 210pk,
Alfa 156 1.9 8v squadra 150 pk, Alfa 146 1.6, Deawoo Espero
*

Fransois1977
86

  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #18 Gepost op: 17 januari 2022, 10:45:25 »
Hi Desmond. Wederom dank voor je terug koppeling. Het nieuws voor nu is voor jou persoonlijk natuurlijk niet optimaal maar voor mij ( en wellicht hier ook voor  andere) erg waardevolle info. Nu kunnen we straks door jouw toedoen achterhalen waar mensen tegen aan gaan lopen als ze ( na software modificatie) nog meer vermogen willen halen uit hun Guillia 2.0 T. Dat je voor de uitvoering van het project gekozen hebt voor Squadra en JTD Tuning maakt het wat mij betreft nog waardevoller. Ik denk dat we met z’n alle wel kunnen zeggen dat ze het daar ook echt snappen.

Dat Polen software matig een soort van oplossing heeft gevonden wil natuurlijk alleen maar zeggen dat het niet lang gaat duren voordat die versie ( en dan wellicht nog strakker aangepast) op weg is naar Nederland. Ik heb daar gelijk een opmerking/vraag bij. Heb je trouwens al onderzoek gedaan wat de mogelijkheden zijn om die info hier te krijgen? Is er bijvoorbeeld  een mogelijkheid om die Pool van die Guillia te spreken te krijgen? Internet bied wellicht mogelijkheden hierin en als je ik je ergens mee kan helpen laat me maar weten. ( ik spreek een aardig woordje pools en mijn vrouw spreekt het vloeiend) Desalniettemin zal ( zoals Joel al zei)  voor nu even afwachten ook vast een oplossing geven. Dan rest mij nog 1 andere vraag,  Is er ook nog gesproken over een extra oliekoeler voor de automaten bak?

Grt Frans
Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

dmakily
63

  • Type Alfa: giulia 2.0 T luxury360pk
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #19 Gepost op: 17 januari 2022, 18:03:02 »
Al het goede komt van ver!!!!......hopelijk is Polen ver genoeg.
Ik heb van Stephan vernomen dat hij deze data binnen krijgt/heeft ontvangen. Misschien is het handig dat je zelf met hem hierover in contact komt mocht je meer hierover willen weten. Bedankt voor je enthousiaste aanbod om te vertalen trouwens.
Op giuliaforums.com

https://www.giuliaforums.com/threads/giulia-2-0l-gottuned-hybrid-turbo-with-gt2867r-wheel-sizes-install-testing-impressions.54658/page-9

heb ik niks gelezen over problemen vwb automaat of behoefte aan toevoegingen van de automaat. Maar goed, er is ook nog veel onbekend.
Alfa 156 GTA sportwagon, alfa 159 1.9 jtdm 16v squadra 185pk, Alfa 156 2.4 20v squadra 210pk,
Alfa 156 1.9 8v squadra 150 pk, Alfa 146 1.6, Deawoo Espero
*

Fransois1977
86

  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2022, 19:57:47 »
Dank Desmond en wat betreft het vertalen,  kleine moeite hoor.  Het blijft dan wel een klote taal, maar het houd me weer scherp
Als de software straks up to date is zie ik graag je reactie weer verschijnen. Dat gaat jou wel weer lukken toch
Ik heb trouwens ook op dat forum gekeken, en zie daar ook zo 1 2 3 niet iets terug over eventule beperkingingen van de  automaten bak. Volgens mij blijven die gasten allemaal onder 550NM.
Ook bij jou ligt er de  8HP50 onder en die is goed voor 500NM.  Ik heb me al laten vertellen dat daar best 10% bovenop kan. En wat mij betreft is 500NM/550NM meer dan zat. Moet niet gekker worden denk ik dan. Prima zo.     

Ik stelde je die vraag vanwege wel eens horen zeggen. Situatie was toen: Bak slipte door omdat olie te heet werd. Dit ging toen wel om een Aissin bak van voor 2010 dus  een ander verhaal. Maar de logica bleef hangen vandaar.

Grt Frans
Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #21 Gepost op: 8 februari 2022, 16:50:39 »
Is hier inmiddels al wat meer over te melden? (software ontwikkeling etc..) ik vind dit een mega interessant topic :)
*

Fransois1977
86

  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #22 Gepost op: 8 februari 2022, 18:21:03 »
Driftend, ik heb Desmond nog even privé gesproken en er zijn wel wat ontwikkelingen maar nog niet benoemens waardig. ( meer praktijk gerelateerd met de setup waar die nu op draait zonder de software aanpassing.)

Ze loopt als een beest maar het is echt de software die er een definitieve klap op moet gaan geven.

Desalniettemin Desmond Is de beroerdste niet en zal er denk ik zeker op terug gaan komen.

Zoals je zelf ook al schreef: super tof project dit, met de juiste mensen aan zet

Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

dmakily
63

  • Type Alfa: giulia 2.0 T luxury360pk
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #23 Gepost op: 8 februari 2022, 18:43:17 »
Ok even een kleine update:

Ik ben op en neer geweest naar italie en heb goed op hoge snelheden de auto kunnen uitproberen. Toen ik de auto net had voorzien bij JTD Performance, van een nieuwe hardware-setup, vroeg ik me toch een beetje af of de auto al sneller was geworden. Ik had de auto immers al bij Squadra massimo getuned. Het karakter van de motor was zeker anders, maar maakte de nieuwe turbo en downpipe ook de auto sneller........de auto is zeker sneller geworden, maar eerlijk gezegd nog niet echt wat ik ervan verwachtte. Joel had me al gezegd dat de softwareaanpassing van belang is, maar toch hoop je stilletjes dat er al een 'groot' verschil is als je net wegrijdt met alleen de nieuwe hardware.
Goed.....dus veel kilometers kunnen maken over de autobahn, en je zit zo op de 230. Ook heb ik de 250 redelijk makkelijk kunnen aantikken. De conclusie die ik nu trek is dat de auto merkbaar sneller accelereert van 100 naar 200+.
Even een harde meting met de performance logger van 100-200: 12,5 sec.
Ik heb nooit gemeten met de OEM Giulia met Massimo tuning (misschien een leuk iedee voor degenen die het verschil willen weten met hun eigen Giulia)

Stephan melde me dat hij de turbodruk wat kan verhogen in het hogere toerengebied. Morgen gaat hij met de auto aan de slag. Afwachten wat hij ervan kan maken en of er wat meer uitgehaald kan worden
Alfa 156 GTA sportwagon, alfa 159 1.9 jtdm 16v squadra 185pk, Alfa 156 2.4 20v squadra 210pk,
Alfa 156 1.9 8v squadra 150 pk, Alfa 146 1.6, Deawoo Espero
*

alfa brera
507

  • Type Alfa: stelvio veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #24 Gepost op: 8 februari 2022, 20:34:16 »
ok succes desmond
*

dmakily
63

  • Type Alfa: giulia 2.0 T luxury360pk
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #25 Gepost op: 11 februari 2022, 23:47:06 »
Even een update en goed nieuws. De auto is bij Stephan geweest en is enorm verbeterd. Ik heb wat informatie kunnen vergaren met de performance logger van Squadra tuning.
Je kan er o.a. de topsnelheid mee meten. Ik was benieuwd hoe nauwkeurig de snelheid gemeten zou worden en heb er dus ook gps naast gehouden. Er zit constant 2 km verschil in. Dus 100 km/u op de logger is 98 km/u gemeten met GPS. Nu de gemeten sprintjes volgens de logger:

0-100 in 4,74 sec.              (0-98 op gps)
100-200 in 11,3                  (98-198 gps)
0-200 beste tijd 16,2 sec
1/4 mijl ging in 12,8 sec met een snelheid volgens de logger 179 km/u

Alle metingen zijn gedaan op een ogenschijnlijk vlakke weg en een volle tank. Winterbanden met 225 breed. Ik heb geen panoramadak, dus dat scheelt iets in gewicht.

Het vermogen dat werd gemeten was 390 pk bij 6100 toeren. Ook zie ik regelmatig 520 a 530 nm voorbij komen over een breed toerengebied, echter is deze meting volgens mij iets onnauwkeuriger. Gemiddeld genomen zie ik zeker meer dan 500 nm voorbij komen vanaf 4000 toeren en daarboven.
Stephan heeft dus ook de toerenbegrenzer met 500 toeren verlaat. De standaard begrenzer is er bij 6000 toeren.

Is deze manier van vermogen meten betrouwbaar vroeg ik mezelf af. Ik heb op youtube de bmw 340i en de Mercedes c43 AMG er is naast gelegd. Als je daar kijkt naar de dragy metingen zie je ook soortgelijke tijden voorbij komen van sprints naar de 200 en de 1/4 mijl.
De nieuwste BMW 340i uit 2018 heeft op papier een vermogen van 374 pk en 4 wielaandrijving. De sprint van 100-200 gaat in 11,8 sec.
Hieruit trek ik voorzichtig de conclusie dat 390 pk die de Logger meet redelijk nauwkeurig is.
Dus zo kan je misschien wel een beetje spreken van een semi Q

Dus project geslaagd wat mij betreft.
Het is echter nog wel even afwachten wat er gebeurd als het warmer wordt. De metingen zijn gedaan onder omstandigheden rond 0-5 graden Celcius en droog weer.
Afwachten hoe ze het houdt in de zomer bij 35 C

Alfa 156 GTA sportwagon, alfa 159 1.9 jtdm 16v squadra 185pk, Alfa 156 2.4 20v squadra 210pk,
Alfa 156 1.9 8v squadra 150 pk, Alfa 146 1.6, Deawoo Espero
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #26 Gepost op: 12 februari 2022, 07:46:30 »
Zo, dat zijn mooie waardes, gaaf!
Ik ben ook benieuwd naar de zomerwaardes.
Hoe ervaar je de lag? Heb je siginificant meer turbolag?  Is de auto op de rollenbank geweest? Dat is iets waarvan ik denk dat dat heel nuttig is in deze… Even  nauwkeurig meten, bovendien is daar de tempertuur wellicht iets hoger..🤣
In ieder geval proficiat so far. Ik blijf  dit goed volgen.
*

AR2022
139

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #27 Gepost op: 12 februari 2022, 09:48:37 »
Dat zijn serieuze waardes zeg !  :13:

Giulia "Q light" inderdaad !  :dance:

Met plakkerig en breder zomerrubber wellicht nog sneller van 0-100. Op winterbanden met dat vermogen en koppel enkel op de twee achterwielen zal het lastig doseren zijn....... ;D
*

dmakily
63

  • Type Alfa: giulia 2.0 T luxury360pk
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #28 Gepost op: 12 februari 2022, 10:24:16 »
Wat betreft de lag, was het voor mij wel even wennen. De OEM turbo heeft haast geen turbogat en als je dan de 1e paar keren met de grotere turbo rijdt moet je wel een beetje je rijstijl aanpassen. Ik heb de koppelkromme bijgevoegd dus je kan zelf goed zien dat hij pas rond 3000 toeren het volle koppel geeft. (Alles boven het gele lijntje is 500nm en meer).

hier het vergelijk op de site van squadra met de OEM turbo
https://squadra-tuning.nl/chiptuning/alfa-romeo/giulia/2-0-turbo-200-pk/

Het acceleren van 0-100 is verrassend goed te noemen op winterbanden. Het moet echt wel droog zijn, anders blijft hij ook zoeken in zn  3 en zelfs 4.

Nogmaals deze metingen zijn gedaan onder koude omstandigheden........

Alfa 156 GTA sportwagon, alfa 159 1.9 jtdm 16v squadra 185pk, Alfa 156 2.4 20v squadra 210pk,
Alfa 156 1.9 8v squadra 150 pk, Alfa 146 1.6, Deawoo Espero
*

JS JTD
234

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #29 Gepost op: 12 februari 2022, 10:44:51 »
Ik heb me even een weg moeten zoeken in de enorme hoeveelheid data die Desmond met zijn Performance Logger heeft vergaard, maar ik heb nu een mooie koppel en vermogenskromme kunnen plotten op basis daarvan.
Het mooie aan deze datalogs is dat ze op de weg zijn gemaakt, dus realistische omstandigheden qua rijweerstanden, koeling etc. Wat mij betreft heeeft een vermogensmeting op een testbank alleen zin als er tegelijkertijd datalogs worden gemaakt en de waarden worden vergeleken met de rijtests.
Wat ik zie in gunstige omstandigheden is 370-380 pk, topvermogen blijft zo goed als staan tot de toerenbegrenzer op 6500 rpm (niet het inzakken boven de 5500 rpm met de standaard turbo), maximum koppel van 500+ NM bij 3000 rpm wat mooi horizontaal loopt tot zo'n 5500 rpm.
Ja, ik ben zeker tevreden over deze resultaten!

Giulia Super JTD AT8