!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Fransois1977
83

  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Guilia 2.0T Tuning
« Gepost op: 8 januari 2022, 21:07:57 »
Is er iemand hier die een Guilia rijd heeft gereden of kent waarbij de 1 of meer van onderstaande modificaties gedaan zijn:

Let op: het gaat hier om de 2.0T  dus niet de 2.2 JTD.

* verwijderen kat en plaatsen Downpipe
* FMIC
* Grotere turbo
* Aangepast uitlaat systeem
* aanpassen software


Ik krijg er nergens iets over gevonden.

Alvast bedankt voor de reacties.

Grt Frans












Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

HeMaN
138

  • Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2022, 11:43:31 »
pas geleden iets over gelezen op giuliaforums.com
misschien vind je daar meer info
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

Fransois1977
83

  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2022, 13:24:06 »
Bedankt voor je reactie.

Ik was daar ook beland, en daar las ik dat er weinig ruimte is om een grotere turbo te plaatsen. Daar is toch wel iets op te vinden? Dus vandaar dat ik dacht, laat ik hem hier eens inschieten.  Want tja, wat VAG kan ( met TFSI/TSI) dat moet Stellantis toch ook kunnen?  Zeker gezien de bak die ze gebruiken  ( de ZF8HP) die kan volgens mij wel wat hebben. Misschien toch onze Joel maar eens berichten...
Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

dmakily
62

  • Type Alfa: giulia 2.0 T luxury360pk
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2022, 13:30:52 »
Ik heb 2 weken geleden een grotere turbo via JTD Performance eronder laten zetten. Ook tegelijk de downpipe en middendemper naar 3 inch laten doen. Het laatste stuk van  de uitlaat is nog 2,5 inch (ulter uitlaatklep met klep).
De 2.0 T Giulia wordt van de week softwarematig aangepast door squadra tuning. Het is inmiddels een andere auto, alleen moet ik bekennen dat het wel anders rijden is. een groter turbogat. Echter even afwachten wat Stephan ervan kan maken. Het grootste verschil op dit moment is dat er nu veel meer koppel beschikbaar is vanaf 3500 toeren t/m 6000.
De auto was massimo getuned met de originele turbo en originele uitlaat. Wat het exacte vermogen nu is kan ik niet zeggen. Het koppel zal niet heel veel meer zijn dan massimo tuning (denk 480 a 500 nm rond 4000 toeren), het vermogen zal wel wat hoger liggen.
Komende week dus software aanpassingen..........we gaan t zien
Alfa 156 GTA sportwagon, alfa 159 1.9 jtdm 16v squadra 185pk, Alfa 156 2.4 20v squadra 210pk,
Alfa 156 1.9 8v squadra 150 pk, Alfa 146 1.6, Deawoo Espero
*

HeMaN
138

  • Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
  • ****
    Amico del club - Alfist
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

Fransois1977
83

  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2022, 21:13:28 »
Dmakily dank voor je reactie en mooi project hoor.
Welk blok heb jij erin liggen? ( met EGR/LMM of zonder?)  en welke turbo is er op gezet? En ik maar denken dat er geen  ruimte voor was. Zo zie je maar weer heel fijn zo,n forum!

Ik kan me voorstellen dat je erg benieuwd bent wat een bezoek aan  squadra gaat doen. Zou je dat hier nog een keer willen delen? Een andere vraag die ik heb ( nog 1? ja nog 1 )  sorry  man maar tank jij Ron 98? Ik heb gehoord dat alleen dan de vermogenswinst gehaald wordt. De boel schijnt toch toch wel erg gevoelig te zijn voor pingelen bij Ron 95. Wat betreft het turbogat voor nu dat zal zeker goed komen! Bezoekje aan aan Squadra doet wonderen

Groet Frans
Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

Fransois1977
83

  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2022, 21:19:06 »
Citaat van: HeMaN op  9 januari 2022, 14:02:31
Citaat van: HeMaN op  9 januari 2022, 14:02:31
https://www.giuliaforums.com/threads/giulia-2-0l-gottuned-hybrid-turbo-with-gt2867r-wheel-sizes-install-testing-impressions.54658/

HeMaN gelezen dank voor je link. En man man man het is wel een gedoe he! Het koelsysteem zit dus echt aardig in de weg maar Dmakily heeft het erop zitten dus hoppa wordt vervolgd  En volgens mij ook dankzij onze Joel.. Die snapt het nog steeds
Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

dmakily
62

  • Type Alfa: giulia 2.0 T luxury360pk
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2022, 19:02:52 »
Mijn auto is een 2.0 met standaard 200 pk met achterwiel aandrijving. Ik heb m laten chippen bij squadra naar maximaal. Ik durf niet te zeggen hoe het zit met EGR en LMM, mijn auto is van half 2018 dus wel 1 van de eerdere versies maar dus zeker niet de eerste. Het verschil tussen 95 en 98 is merkbaar, echter met 95 is het zeker geen slak. Toch tank ik altijd 98, dat is net even een extraatje. Nu heb ik dus een grotere turbo van JTD Performance. De turbo zou goed zijn voor 380 PK. Of het geheel dat gaat halen moeten we even afwachten.  D.m.v. van de turbo is er zeker meer vermogen, vooral omdat de auto nu meer tot leven komt hoger in de toeren. Het lijkt nu meer op een 3.2 GTA, die ontwikkelde ook meer trekkracht  naarmate je hoger in de toeren kwam. Ik vraag me op dit moment zelfs af of de toerenbegrenzer niet wat moet worden opgeschroefd als Stephan er nog meer koppel uit kan krijgen in het hogere toerengebied (lees 4500 t/m 6000+).
Alfa 156 GTA sportwagon, alfa 159 1.9 jtdm 16v squadra 185pk, Alfa 156 2.4 20v squadra 210pk,
Alfa 156 1.9 8v squadra 150 pk, Alfa 146 1.6, Deawoo Espero
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2022, 19:35:03 »
Allemaal heel mooi en aardig, maar wat wil je er mee bereiken, op de volle wegen in Nederland, ik vindt mijn auto snel genoeg maar dat is persoonlijk, maar ik wordt ook een dagje ouder, dan wordt je misschien ook wat minder gehaast, en met mijn auto kan ik ook sportief rijden met de schakelflippers en de sport uitlaat, maar ik blijf je verhaal met alle aandacht lezen, dus hou ons op de hoogte.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

JS JTD
233

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2022, 09:31:03 »
Inderdaad we zijn bezig geweest met de Giulia 2.0T van Desmond.
Dit is overigens een exemplaar zonder lmm/egr, het iets nieuwere type waarvan gezegd wordt dat deze na tuning iets minder vermogen (+/- 290 pk) geeft dan degene met lmm.
Er is zogezegd een upgrade turbo, Ragazzon 3" downpipe met 300 cpi kat en 3" centerpijp met demper geplaatst. Ruimte is geen issue voor de turbo omdat de upgrade binnen de standaard huizen is gemaakt.
Morgen gaat Stephan de Giulia afstellen, dan weten we meer over het werkelijke potentieel.
Enkele foto's van de klus:





Giulia Super JTD AT8
*

alfa brera
507

  • Type Alfa: stelvio veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2022, 17:18:50 »
mooi geknutseld joel ik ben beniewt hoe het loopt in de hoge toeren
ik blijf dit topic volgen succes
*

Fransois1977
83

  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2022, 20:28:35 »
Dmakily wat een tof project dit zeg! Dank voor delen en goed verhaal ook. Ook hier heel nieuwsgierig wat de software aan resultaat gaat geven. Dus met andere woorden:  toppie als je het resultaat nog even terug koppeld hier.

Groet Frans
Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

Fransois1977
83

  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2022, 20:32:14 »
Inderdaad we zijn bezig geweest met de Giulia 2.0T van Desmond.
Dit is overigens een exemplaar zonder lmm/egr, het iets nieuwere type waarvan gezegd wordt dat deze na tuning iets minder vermogen (+/- 290 pk) geeft dan degene met lmm.
Er is zogezegd een upgrade turbo, Ragazzon 3" downpipe met 300 cpi kat en 3" centerpijp met demper geplaatst. Ruimte is geen issue voor de turbo omdat de upgrade binnen de standaard huizen is gemaakt.
Morgen gaat Stephan de Giulia afstellen, dan weten we meer over het werkelijke potentieel.
Enkele foto's van de klus:








Joel dank voor je reactie en de foto,s. Nog even een vraag aan jou. Wat is dat verhaal met die EGR nu eigenlijk? Hoe kan het zo zijn dat Alfa op op dit type blok geen EGR heeft toegepast? Komen ze dan niet in de knoei met de Co waarde?
Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

JS JTD
233

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2022, 21:08:06 »
Joel dank voor je reactie en de foto,s. Nog even een vraag aan jou. Wat is dat verhaal met die EGR nu eigenlijk? Hoe kan het zo zijn dat Alfa op op dit type blok geen EGR heeft toegepast? Komen ze dan niet in de knoei met de Co waarde?

Het gaat alleen om de lagedruk EGR, die is niet aanwezig. Hogedruk EGR is er wel en kan met het Multiair principe opgewekt worden. Je ziet dat de Ragazzon downpipe wel voorbereid is op die lagedruk EGR, vlak bij de uitgaande flens zie je een pijpje zitten. Deze komt met een stalen schroefdop, zodat de downpipe op beide versies te gebruiken is.
Waarom ze later van die lagedruk EGR en lmm afgestapt zijn is mij ook niet helemaal duidelijk.
Giulia Super JTD AT8
*

dmakily
62

  • Type Alfa: giulia 2.0 T luxury360pk
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Guilia 2.0T Tuning
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2022, 19:34:29 »
Een kleine tegenvaller......De auto kan vooralsnog niet softwarematig geoptimaliseerd worden. Ik ben bij Squadra geweest en hij kwam er al snel achter dat de turbodruk niet verder verhoogd kan worden dan de software die hij al heeft geschreven (massimo tuning). Hij vertelde me dat dit nog niet verder is ontwikkeld aangezien meer turbodruk bij de standaard turbo niet echt lonend is. Echter is er in Polen ook een alfist met een een Giulia en grotere turbo en deze is wel in staat geweest om er flink meer vermogen uit te halen. De turbo is waarschijnlijk ook anders (groter). Deze Pool heeft echter veel softwarematige begrenzingen opgerekt, ook onnodige volgens Stephan. Dus is het zoeken naar welke begrenzingen ertoe doen en vooral welke niet, aangezien er nogal veel data was. (tenminste zo begreep ik als leek).
Ik heb de performance logger nu wel erbij om wat meer te meten.
Het geschatte vermogen ligt nu rond de 335 pk en het max koppel dat de performance logger van Squadra  vooralsnog heeft gemeten is 483 nm  bij 4100 toeren. Gevoelsmatig, zoals eerder vermeld, blijft dit koppel aanwezig tot net voor de begrenzer (6000 toeren) Ik heb nog geen metingen gedaan van 0-200 of 100-200 wat op zich een redelijke indicatie van vermogen is.  De maximale druk van de turbo is 2,93 voor degenen die er wat meer verstand van hebben......ik dus niet echt
0 naar 100 km per uur heb ik met alleen achterwielaandrijving en een vochtig wegdek kunnen doen in 5,1 sec. Misschien onder warmere omstandigheden en de achterbanden met 285 breed (ipv 225 winterbanden) onder de 5 seconden.
We gaan het verder zien hoe en wanneer
Alfa 156 GTA sportwagon, alfa 159 1.9 jtdm 16v squadra 185pk, Alfa 156 2.4 20v squadra 210pk,
Alfa 156 1.9 8v squadra 150 pk, Alfa 146 1.6, Deawoo Espero