Club Alfa Romeo

Algemeen => Algemene Alfa topics => Topic gestart door: Fransois1977 op 8 januari 2022, 21:07:57

Titel: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: Fransois1977 op 8 januari 2022, 21:07:57
Is er iemand hier die een Guilia rijd heeft gereden of kent waarbij de 1 of meer van onderstaande modificaties gedaan zijn:

Let op: het gaat hier om de 2.0T  dus niet de 2.2 JTD.

* verwijderen kat en plaatsen Downpipe
* FMIC
* Grotere turbo
* Aangepast uitlaat systeem
* aanpassen software


Ik krijg er nergens iets over gevonden.

Alvast bedankt voor de reacties.

Grt Frans












Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: HeMaN op 9 januari 2022, 11:43:31
pas geleden iets over gelezen op giuliaforums.com
misschien vind je daar meer info
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: Fransois1977 op 9 januari 2022, 13:24:06
Bedankt voor je reactie.

Ik was daar ook beland, en daar las ik dat er weinig ruimte is om een grotere turbo te plaatsen. Daar is toch wel iets op te vinden? Dus vandaar dat ik dacht, laat ik hem hier eens inschieten.  Want tja, wat VAG kan ( met TFSI/TSI) dat moet Stellantis toch ook kunnen?  Zeker gezien de bak die ze gebruiken  ( de ZF8HP) die kan volgens mij wel wat hebben. Misschien toch onze Joel maar eens berichten...
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: dmakily op 9 januari 2022, 13:30:52
Ik heb 2 weken geleden een grotere turbo via JTD Performance eronder laten zetten. Ook tegelijk de downpipe en middendemper naar 3 inch laten doen. Het laatste stuk van  de uitlaat is nog 2,5 inch (ulter uitlaatklep met klep).
De 2.0 T Giulia wordt van de week softwarematig aangepast door squadra tuning. Het is inmiddels een andere auto, alleen moet ik bekennen dat het wel anders rijden is. een groter turbogat. Echter even afwachten wat Stephan ervan kan maken. Het grootste verschil op dit moment is dat er nu veel meer koppel beschikbaar is vanaf 3500 toeren t/m 6000.
De auto was massimo getuned met de originele turbo en originele uitlaat. Wat het exacte vermogen nu is kan ik niet zeggen. Het koppel zal niet heel veel meer zijn dan massimo tuning (denk 480 a 500 nm rond 4000 toeren), het vermogen zal wel wat hoger liggen.
Komende week dus software aanpassingen..........we gaan t zien
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: HeMaN op 9 januari 2022, 14:02:31
https://www.giuliaforums.com/threads/giulia-2-0l-gottuned-hybrid-turbo-with-gt2867r-wheel-sizes-install-testing-impressions.54658/

Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: Fransois1977 op 9 januari 2022, 21:13:28
Dmakily dank voor je reactie en mooi project hoor.
Welk blok heb jij erin liggen? ( met EGR/LMM of zonder?)  en welke turbo is er op gezet? En ik maar denken dat er geen  ruimte voor was. Zo zie je maar weer heel fijn zo,n forum!

Ik kan me voorstellen dat je erg benieuwd bent wat een bezoek aan  squadra gaat doen. Zou je dat hier nog een keer willen delen? Een andere vraag die ik heb ( nog 1? ja nog 1 )  sorry  man maar tank jij Ron 98? Ik heb gehoord dat alleen dan de vermogenswinst gehaald wordt. De boel schijnt toch toch wel erg gevoelig te zijn voor pingelen bij Ron 95. Wat betreft het turbogat voor nu dat zal zeker goed komen! Bezoekje aan aan Squadra doet wonderen(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f601.png)

Groet Frans
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: Fransois1977 op 9 januari 2022, 21:19:06
Citaat van: HeMaN op  9 januari 2022, 14:02:31
Citaat van: HeMaN op  9 januari 2022, 14:02:31
https://www.giuliaforums.com/threads/giulia-2-0l-gottuned-hybrid-turbo-with-gt2867r-wheel-sizes-install-testing-impressions.54658/

HeMaN gelezen dank voor je link. En man man man het is wel een gedoe he! Het koelsysteem zit dus echt aardig in de weg maar Dmakily heeft het erop zitten dus hoppa wordt vervolgd(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f60e.png)  En volgens mij ook dankzij onze Joel.. Die snapt het nog steeds(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f44c.png)
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: dmakily op 10 januari 2022, 19:02:52
Mijn auto is een 2.0 met standaard 200 pk met achterwiel aandrijving. Ik heb m laten chippen bij squadra naar maximaal. Ik durf niet te zeggen hoe het zit met EGR en LMM, mijn auto is van half 2018 dus wel 1 van de eerdere versies maar dus zeker niet de eerste. Het verschil tussen 95 en 98 is merkbaar, echter met 95 is het zeker geen slak. Toch tank ik altijd 98, dat is net even een extraatje. Nu heb ik dus een grotere turbo van JTD Performance. De turbo zou goed zijn voor 380 PK. Of het geheel dat gaat halen moeten we even afwachten.  D.m.v. van de turbo is er zeker meer vermogen, vooral omdat de auto nu meer tot leven komt hoger in de toeren. Het lijkt nu meer op een 3.2 GTA, die ontwikkelde ook meer trekkracht  naarmate je hoger in de toeren kwam. Ik vraag me op dit moment zelfs af of de toerenbegrenzer niet wat moet worden opgeschroefd als Stephan er nog meer koppel uit kan krijgen in het hogere toerengebied (lees 4500 t/m 6000+).
(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f600.png)
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: Alfa 147 Ti op 10 januari 2022, 19:35:03
Allemaal heel mooi en aardig, maar wat wil je er mee bereiken, op de volle wegen in Nederland, ik vindt mijn auto snel genoeg maar dat is persoonlijk, maar ik wordt ook een dagje ouder, dan wordt je misschien ook wat minder gehaast, en met mijn auto kan ik ook sportief rijden met de schakelflippers en de sport uitlaat, maar ik blijf je verhaal met alle aandacht lezen, dus hou ons op de hoogte.
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: JS JTD op 11 januari 2022, 09:31:03
Inderdaad we zijn bezig geweest met de Giulia 2.0T van Desmond.
Dit is overigens een exemplaar zonder lmm/egr, het iets nieuwere type waarvan gezegd wordt dat deze na tuning iets minder vermogen (+/- 290 pk) geeft dan degene met lmm.
Er is zogezegd een upgrade turbo, Ragazzon 3" downpipe met 300 cpi kat en 3" centerpijp met demper geplaatst. Ruimte is geen issue voor de turbo omdat de upgrade binnen de standaard huizen is gemaakt.
Morgen gaat Stephan de Giulia afstellen, dan weten we meer over het werkelijke potentieel.
Enkele foto's van de klus:

(https://i.ibb.co/Kyh8rtz/Giulia-2-0-T-turbo-upgrade-1.jpg) (https://ibb.co/q1j2rHF)
(https://i.ibb.co/3BJSXtw/Giulia-2-0-T-turbo-upgrade-2.jpg) (https://ibb.co/FgP8vG9)
(https://i.ibb.co/Csz1Bx6/Upgrade-vs-stock-turbo-v0.jpg) (https://ibb.co/PzNmxBM)
(https://i.ibb.co/2vHmgLX/centre-pipe-fitted-v0.jpg) (https://ibb.co/8rtT6RF)
(https://i.ibb.co/r75LTRG/Stock-cat-vs-downpipe-v0.jpg) (https://ibb.co/Lk9qbXz)
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: alfa brera op 11 januari 2022, 17:18:50
mooi geknutseld joel ik ben beniewt hoe het loopt in de hoge toeren
ik blijf dit topic volgen succes
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: Fransois1977 op 11 januari 2022, 20:28:35
Dmakily wat een tof project dit zeg! Dank voor delen en goed verhaal ook. Ook hier heel nieuwsgierig wat de software aan resultaat gaat geven. Dus met andere woorden:  toppie als je het resultaat nog even terug koppeld hier.

Groet Frans
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: Fransois1977 op 11 januari 2022, 20:32:14
Inderdaad we zijn bezig geweest met de Giulia 2.0T van Desmond.
Dit is overigens een exemplaar zonder lmm/egr, het iets nieuwere type waarvan gezegd wordt dat deze na tuning iets minder vermogen (+/- 290 pk) geeft dan degene met lmm.
Er is zogezegd een upgrade turbo, Ragazzon 3" downpipe met 300 cpi kat en 3" centerpijp met demper geplaatst. Ruimte is geen issue voor de turbo omdat de upgrade binnen de standaard huizen is gemaakt.
Morgen gaat Stephan de Giulia afstellen, dan weten we meer over het werkelijke potentieel.
Enkele foto's van de klus:

(https://i.ibb.co/Kyh8rtz/Giulia-2-0-T-turbo-upgrade-1.jpg) (https://ibb.co/q1j2rHF)
(https://i.ibb.co/3BJSXtw/Giulia-2-0-T-turbo-upgrade-2.jpg) (https://ibb.co/FgP8vG9)
(https://i.ibb.co/Csz1Bx6/Upgrade-vs-stock-turbo-v0.jpg) (https://ibb.co/PzNmxBM)
(https://i.ibb.co/2vHmgLX/centre-pipe-fitted-v0.jpg) (https://ibb.co/8rtT6RF)
(https://i.ibb.co/r75LTRG/Stock-cat-vs-downpipe-v0.jpg) (https://ibb.co/Lk9qbXz)


Joel dank voor je reactie en de foto,s. Nog even een vraag aan jou. Wat is dat verhaal met die EGR nu eigenlijk? Hoe kan het zo zijn dat Alfa op op dit type blok geen EGR heeft toegepast? Komen ze dan niet in de knoei met de Co waarde?
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: JS JTD op 11 januari 2022, 21:08:06
Joel dank voor je reactie en de foto,s. Nog even een vraag aan jou. Wat is dat verhaal met die EGR nu eigenlijk? Hoe kan het zo zijn dat Alfa op op dit type blok geen EGR heeft toegepast? Komen ze dan niet in de knoei met de Co waarde?

Het gaat alleen om de lagedruk EGR, die is niet aanwezig. Hogedruk EGR is er wel en kan met het Multiair principe opgewekt worden. Je ziet dat de Ragazzon downpipe wel voorbereid is op die lagedruk EGR, vlak bij de uitgaande flens zie je een pijpje zitten. Deze komt met een stalen schroefdop, zodat de downpipe op beide versies te gebruiken is.
Waarom ze later van die lagedruk EGR en lmm afgestapt zijn is mij ook niet helemaal duidelijk.
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: dmakily op 15 januari 2022, 19:34:29
Een kleine tegenvaller......De auto kan vooralsnog niet softwarematig geoptimaliseerd worden. Ik ben bij Squadra geweest en hij kwam er al snel achter dat de turbodruk niet verder verhoogd kan worden dan de software die hij al heeft geschreven (massimo tuning). Hij vertelde me dat dit nog niet verder is ontwikkeld aangezien meer turbodruk bij de standaard turbo niet echt lonend is. Echter is er in Polen ook een alfist met een een Giulia en grotere turbo en deze is wel in staat geweest om er flink meer vermogen uit te halen. De turbo is waarschijnlijk ook anders (groter). Deze Pool heeft echter veel softwarematige begrenzingen opgerekt, ook onnodige volgens Stephan. Dus is het zoeken naar welke begrenzingen ertoe doen en vooral welke niet, aangezien er nogal veel data was. (tenminste zo begreep ik als leek).
Ik heb de performance logger nu wel erbij om wat meer te meten.
Het geschatte vermogen ligt nu rond de 335 pk en het max koppel dat de performance logger van Squadra  vooralsnog heeft gemeten is 483 nm  bij 4100 toeren. Gevoelsmatig, zoals eerder vermeld, blijft dit koppel aanwezig tot net voor de begrenzer (6000 toeren) Ik heb nog geen metingen gedaan van 0-200 of 100-200 wat op zich een redelijke indicatie van vermogen is.  De maximale druk van de turbo is 2,93 voor degenen die er wat meer verstand van hebben......ik dus niet echt(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f601.png)
0 naar 100 km per uur heb ik met alleen achterwielaandrijving en een vochtig wegdek kunnen doen in 5,1 sec. Misschien onder warmere omstandigheden en de achterbanden met 285 breed (ipv 225 winterbanden) onder de 5 seconden.
We gaan het verder zien hoe en wanneer(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f644.png)
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: JS JTD op 16 januari 2022, 13:45:46
Naar mijn weten werkt Stephan aan een nieuwe mapping en zag hij het eerste bezoek vooral om data te verzamelen. Ik denk dat we gewoon even geduld moeten hebben tot hij zich meldt.
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: ArjanB op 16 januari 2022, 18:19:34
@dmakily (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=6081) en Serge van H&S eens belletje doen of zij deze software al wel hebben gedaan?

Zij doen finetuning van de mapping op rollenbank, daarmee krijg je dus individuele software exact op jouw hardware. Was bij mijn QV erg nodig omdat anders koppel veel te hoog werd (of niet optimaal gebruik gemaakt zou worden van mijn hardware upgrades)

Ik weet dat H&S al Giulia 2.0 hebben geremapt, maar of dat met de versie zonder LMM is zou je moeten checken
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: dmakily op 16 januari 2022, 18:55:17
Bedankt voor de info, ik ben nu in 1e instantie met squadra aan de gang. Even een kwestie van tijd geven......en zien wat er voor ontwikkelingen volgen. Iig zijn er alternatieven. Ik meld me wanneer er ontwikkelingen of vragen zijn
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: Fransois1977 op 17 januari 2022, 10:45:25
Hi Desmond. Wederom dank voor je terug koppeling. Het nieuws voor nu is voor jou persoonlijk natuurlijk niet optimaal maar voor mij ( en wellicht hier ook voor  andere) erg waardevolle info. Nu kunnen we straks door jouw toedoen achterhalen waar mensen tegen aan gaan lopen als ze ( na software modificatie) nog meer vermogen willen halen uit hun Guillia 2.0 T. Dat je voor de uitvoering van het project gekozen hebt voor Squadra en JTD Tuning maakt het wat mij betreft nog waardevoller. Ik denk dat we met z’n alle wel kunnen zeggen dat ze het daar ook echt snappen.

Dat Polen software matig een soort van oplossing heeft gevonden wil natuurlijk alleen maar zeggen dat het niet lang gaat duren voordat die versie ( en dan wellicht nog strakker aangepast) op weg is naar Nederland. Ik heb daar gelijk een opmerking/vraag bij. Heb je trouwens al onderzoek gedaan wat de mogelijkheden zijn om die info hier te krijgen? Is er bijvoorbeeld  een mogelijkheid om die Pool van die Guillia te spreken te krijgen? Internet bied wellicht mogelijkheden hierin en als je ik je ergens mee kan helpen laat me maar weten. ( ik spreek een aardig woordje pools en mijn vrouw spreekt het vloeiend) Desalniettemin zal ( zoals Joel al zei)  voor nu even afwachten ook vast een oplossing geven. Dan rest mij nog 1 andere vraag,  Is er ook nog gesproken over een extra oliekoeler voor de automaten bak?

Grt Frans
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: dmakily op 17 januari 2022, 18:03:02
Al het goede komt van ver!!!!......hopelijk is Polen ver genoeg.(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f61c.png)
Ik heb van Stephan vernomen dat hij deze data binnen krijgt/heeft ontvangen. Misschien is het handig dat je zelf met hem hierover in contact komt mocht je meer hierover willen weten. Bedankt voor je enthousiaste aanbod om te vertalen trouwens.
Op giuliaforums.com

https://www.giuliaforums.com/threads/giulia-2-0l-gottuned-hybrid-turbo-with-gt2867r-wheel-sizes-install-testing-impressions.54658/page-9

heb ik niks gelezen over problemen vwb automaat of behoefte aan toevoegingen van de automaat. Maar goed, er is ook nog veel onbekend.
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: Fransois1977 op 17 januari 2022, 19:57:47
Dank Desmond en wat betreft het vertalen,  kleine moeite hoor.  Het blijft dan wel een klote taal, maar het houd me weer scherp(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f913.png)
Als de software straks up to date is zie ik graag je reactie weer verschijnen. Dat gaat jou wel weer lukken toch(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f91b.png)
Ik heb trouwens ook op dat forum gekeken, en zie daar ook zo 1 2 3 niet iets terug over eventule beperkingingen van de  automaten bak. Volgens mij blijven die gasten allemaal onder 550NM.
Ook bij jou ligt er de  8HP50 onder en die is goed voor 500NM.  Ik heb me al laten vertellen dat daar best 10% bovenop kan. En wat mij betreft is 500NM/550NM meer dan zat. Moet niet gekker worden denk ik dan. Prima zo.     (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f60e.png)

Ik stelde je die vraag vanwege wel eens horen zeggen. Situatie was toen: Bak slipte door omdat olie te heet werd. Dit ging toen wel om een Aissin bak van voor 2010 dus  een ander verhaal. Maar de logica bleef hangen vandaar.

Grt Frans
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: driftend op 8 februari 2022, 16:50:39
Is hier inmiddels al wat meer over te melden? (software ontwikkeling etc..) ik vind dit een mega interessant topic :)
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: Fransois1977 op 8 februari 2022, 18:21:03
Driftend, ik heb Desmond nog even privé gesproken en er zijn wel wat ontwikkelingen maar nog niet benoemens waardig. ( meer praktijk gerelateerd met de setup waar die nu op draait zonder de software aanpassing.)

Ze loopt als een beest maar het is echt de software die er een definitieve klap op moet gaan geven.

Desalniettemin Desmond Is de beroerdste niet en zal er denk ik zeker op terug gaan komen.

Zoals je zelf ook al schreef: super tof project dit, met de juiste mensen aan zet(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f60e.png)

Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: dmakily op 8 februari 2022, 18:43:17
Ok even een kleine update:

Ik ben op en neer geweest naar italie en heb goed op hoge snelheden de auto kunnen uitproberen. Toen ik de auto net had voorzien bij JTD Performance, van een nieuwe hardware-setup, vroeg ik me toch een beetje af of de auto al sneller was geworden. Ik had de auto immers al bij Squadra massimo getuned. Het karakter van de motor was zeker anders, maar maakte de nieuwe turbo en downpipe ook de auto sneller........de auto is zeker sneller geworden, maar eerlijk gezegd nog niet echt wat ik ervan verwachtte. Joel had me al gezegd dat de softwareaanpassing van belang is, maar toch hoop je stilletjes dat er al een 'groot' verschil is als je net wegrijdt met alleen de nieuwe hardware.
Goed.....dus veel kilometers kunnen maken over de autobahn, en je zit zo op de 230. Ook heb ik de 250 redelijk makkelijk kunnen aantikken. De conclusie die ik nu trek is dat de auto merkbaar sneller accelereert van 100 naar 200+.
Even een harde meting met de performance logger van 100-200: 12,5 sec.
Ik heb nooit gemeten met de OEM Giulia met Massimo tuning (misschien een leuk iedee voor degenen die het verschil willen weten met hun eigen Giulia(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f609.png))

Stephan melde me dat hij de turbodruk wat kan verhogen in het hogere toerengebied. Morgen gaat hij met de auto aan de slag. Afwachten wat hij ervan kan maken en of er wat meer uitgehaald kan worden
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: alfa brera op 8 februari 2022, 20:34:16
ok succes desmond
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: dmakily op 11 februari 2022, 23:47:06
Even een update en goed nieuws. De auto is bij Stephan geweest en is enorm verbeterd. Ik heb wat informatie kunnen vergaren met de performance logger van Squadra tuning.
Je kan er o.a. de topsnelheid mee meten. Ik was benieuwd hoe nauwkeurig de snelheid gemeten zou worden en heb er dus ook gps naast gehouden. Er zit constant 2 km verschil in. Dus 100 km/u op de logger is 98 km/u gemeten met GPS. Nu de gemeten sprintjes volgens de logger:

0-100 in 4,74 sec.              (0-98 op gps)
100-200 in 11,3                  (98-198 gps)
0-200 beste tijd 16,2 sec
1/4 mijl ging in 12,8 sec met een snelheid volgens de logger 179 km/u

Alle metingen zijn gedaan op een ogenschijnlijk vlakke weg en een volle tank. Winterbanden met 225 breed. Ik heb geen panoramadak, dus dat scheelt iets in gewicht.

Het vermogen dat werd gemeten was 390 pk bij 6100 toeren. Ook zie ik regelmatig 520 a 530 nm voorbij komen over een breed toerengebied, echter is deze meting volgens mij iets onnauwkeuriger. Gemiddeld genomen zie ik zeker meer dan 500 nm voorbij komen vanaf 4000 toeren en daarboven.
Stephan heeft dus ook de toerenbegrenzer met 500 toeren verlaat. De standaard begrenzer is er bij 6000 toeren.

Is deze manier van vermogen meten betrouwbaar vroeg ik mezelf af. Ik heb op youtube de bmw 340i en de Mercedes c43 AMG er is naast gelegd. Als je daar kijkt naar de dragy metingen zie je ook soortgelijke tijden voorbij komen van sprints naar de 200 en de 1/4 mijl.
De nieuwste BMW 340i uit 2018 heeft op papier een vermogen van 374 pk en 4 wielaandrijving. De sprint van 100-200 gaat in 11,8 sec.
Hieruit trek ik voorzichtig de conclusie dat 390 pk die de Logger meet redelijk nauwkeurig is.
Dus zo kan je misschien wel een beetje spreken van een semi Q(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f604.png)

Dus project geslaagd wat mij betreft.
Het is echter nog wel even afwachten wat er gebeurd als het warmer wordt. De metingen zijn gedaan onder omstandigheden rond 0-5 graden Celcius en droog weer.
Afwachten hoe ze het houdt in de zomer bij 35 C

Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: driftend op 12 februari 2022, 07:46:30
Zo, dat zijn mooie waardes, gaaf!
Ik ben ook benieuwd naar de zomerwaardes.
Hoe ervaar je de lag? Heb je siginificant meer turbolag?  Is de auto op de rollenbank geweest? Dat is iets waarvan ik denk dat dat heel nuttig is in deze… Even  nauwkeurig meten, bovendien is daar de tempertuur wellicht iets hoger..🤣
In ieder geval proficiat so far. Ik blijf  dit goed volgen.
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: AR2022 op 12 februari 2022, 09:48:37
Dat zijn serieuze waardes zeg !  :13:

Giulia "Q light" inderdaad !  :dance:

Met plakkerig en breder zomerrubber wellicht nog sneller van 0-100. Op winterbanden met dat vermogen en koppel enkel op de twee achterwielen zal het lastig doseren zijn....... ;D
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: dmakily op 12 februari 2022, 10:24:16
Wat betreft de lag, was het voor mij wel even wennen. De OEM turbo heeft haast geen turbogat en als je dan de 1e paar keren met de grotere turbo rijdt moet je wel een beetje je rijstijl aanpassen. Ik heb de koppelkromme bijgevoegd dus je kan zelf goed zien dat hij pas rond 3000 toeren het volle koppel geeft. (Alles boven het gele lijntje is 500nm en meer).

hier het vergelijk op de site van squadra met de OEM turbo
https://squadra-tuning.nl/chiptuning/alfa-romeo/giulia/2-0-turbo-200-pk/

Het acceleren van 0-100 is verrassend goed te noemen op winterbanden. Het moet echt wel droog zijn, anders blijft hij ook zoeken in zn  3 en zelfs 4.

Nogmaals deze metingen zijn gedaan onder koude omstandigheden........(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f62c.png)

Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: JS JTD op 12 februari 2022, 10:44:51
Ik heb me even een weg moeten zoeken in de enorme hoeveelheid data die Desmond met zijn Performance Logger heeft vergaard, maar ik heb nu een mooie koppel en vermogenskromme kunnen plotten op basis daarvan.
Het mooie aan deze datalogs is dat ze op de weg zijn gemaakt, dus realistische omstandigheden qua rijweerstanden, koeling etc. Wat mij betreft heeeft een vermogensmeting op een testbank alleen zin als er tegelijkertijd datalogs worden gemaakt en de waarden worden vergeleken met de rijtests.
Wat ik zie in gunstige omstandigheden is 370-380 pk, topvermogen blijft zo goed als staan tot de toerenbegrenzer op 6500 rpm (niet het inzakken boven de 5500 rpm met de standaard turbo), maximum koppel van 500+ NM bij 3000 rpm wat mooi horizontaal loopt tot zo'n 5500 rpm.
Ja, ik ben zeker tevreden over deze resultaten!

(https://i.ibb.co/bLBGGp3/Power-Torque-Desmond-v0.jpg) (https://ibb.co/QnNxxsc)
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: Alfa 147 Ti op 12 februari 2022, 16:27:27
Ziet er goed uit, mooie info.
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: MysteryAngel op 12 februari 2022, 19:06:28
Zo dat zijn nog eens interessante getallen.
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: gbinsb op 13 februari 2022, 08:23:06
Dat is zeker een mooi resultaat! Dit vermogen is precies wat er nog mist in de lineup van Alfa Romeo.
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: ArjanB op 13 februari 2022, 13:19:24
Dat is zeker een mooi resultaat! Dit vermogen is precies wat er nog mist in de lineup van Alfa Romeo.

Inderdaad, sluit moot het gat naar de Q. En een stuk voordeliger, ook in onderhoud.
Alleen niet de 6 cilinder brul.

Wat een vermogen zeg! Gefeliciteerd, moet geweldig rijden.
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: Fransois1977 op 13 februari 2022, 17:17:58
Wat een prachtig eindresultaat Desmond. Nogmaals dank voor delen.  Bijna 400PK op de achterwielen en dit in combinatie met de ZF8HP50. 500NM+ over een groot bereik en met de juiste omstandigheden onder de 5 sec naar de 100….man man man dat zijn toch cijfers waarvan je denkt: Dit is echt reten snel. En is daar dan alles mee gezegd? Wat mij betreft niet. De Giulia staat al bekend om zijn uitstekende rijgedrag, tel daar deze modificatie bij op en je hebt het beste uit 2 werelden. Bedankt Q maar jou laten we staan haha  ( ondanks de mogelijkheid uitschakeling 3 cilinders)

Of is er dan toch een puntje van aandacht? Wellicht wel.  Zoals je zelf al zei: Q4 zou het nog beter maken. Meer grip en dus nog sneller weg. Maar moet je wel sneller weg willen? De boel krijgt elke keer zo’n klap, ik weet zeker dat ze dat niet fijn vind. Q4 heeft ook meer gewicht en meer onderhoud. ( altijd 4 banden wisselen bijv.) dus ach wat is dan wijsheid? Een andere reden om wellicht ook voor Q4 te kiezen (maar dat weet ik niet zeker) is dat je dan nog meer vermogen kwijt kunt op de aandrijfassen. Het vermogen wordt dan verdeeld over 4 wielen en dat geeft dus meer mogelijkheden. ( dat is bij mijn dieseltje overigens wel zo)
Maar moet je dat wel willen nog meer vermogen? Waar houd het op? Als je het mij zo vragen dan zou ik zeggen hier. Maar dat is natuurlijk voor iedereen weer anders. Een soort van: leven en laten leven.

Heb je al nagedacht om je bak een keer te spoelen? En geef jij er de voorkeur aan om elke  8K een olie/filter wissel te doen? Wellicht niet onbelangrijk met al dit nieuws? Hoeveel liter kan er eigenlijk in jouw carter?

Desalniettemin Desmond: Echt super fijn dat je dit allemaal hebt willen delen en ik hoop dat je mij/ ons in de toekomst op de hoogte wilt houden hoe het de Giulia verder is vergaan. Want je kan zeggen wat je wilt maar het blijft een uniek verhaal.  Wat een beuker!(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f60e.png)

Grt Frans
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: HeMaN op 25 maart 2022, 20:07:38

Is er misschien een update over dit project?
Lees op een niet nader te noemen Engelstalig Giulia forum dat er nu een grotere turbo kit incl squadra tuning te krijgen is voor de 2.0T's?

Ben wel benieuwd naar de nieuwe cijfers (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f60e.png)(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f60d.png)
Titel: Re: Guilia 2.0T Tuning
Bericht door: JS JTD op 25 maart 2022, 21:51:48
Er is inderdaad nieuws te melden, omdat er toch wat twijfels waren over de resultaten van de performance logger, heeft Desmond besloten ook nog een testbankmeting te doen.
Daar is uiteindelijk zo’n 365 pk uitgekomen, dus zeer zeker een mooi resultaat! Omdat de weersomstandigheden ten tijde van de eerste tests een stuk gunstiger waren, is het dus aannemelijk dat de hogere waarden van de datalogger kloppen.. Met een testbankmeting wordt er vrijwel altijd gecorrigeerd naar een standaard volgens SAE, DIN of STD.

En inderdaad zijn we nu in gesprek met een Amerikaanse verkoper die de turbo samen met de tune daar wil gaan aanbieden. Tot nu toe wordt daar vooral met powerboxen gewerkt om een hoger vermogen met andere turbo’s te halen. We weten allemaal wel dat dat niet de meest veilige manier is van tuning. De eerste reacties daar zijn erg positief.