!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

MysteryAngel
3.242

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta, 1.4 170pk vs QV
« Reactie #30 Gepost op: 18 november 2024, 17:52:04 »
[off topic]

Wat is een firefly motor?

Dat zijn de 1.0, 1.3 en 1.5 motoren met multiair gen3 in o.a de Tipo cross en de Tonale.

*

brinkerik
1.958

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta, 1.4 170pk vs QV
« Reactie #31 Gepost op: 20 november 2024, 00:54:31 »
Firefly is de doorontwikkeling van de Multiair motor,

In de basis 3 en 4 cilinder motoren, met en zonder turbo, 333 cc per cilinder.  Turbo loze varianten zet Stellantis in voor een aantal Fiat modellen in Brazilië.

De 1.5 is een van het type Miller, wat een hogere efficiëntie nastreeft, en minder uitstoot heeft.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Global_Small_Engine
Nu Giulietta Qv Perla Moonlight  &   Panda 100 HP

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

mdb147alfa
11

  • Type Alfa: Spider 4e serie
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta, 1.4 170pk vs QV
« Reactie #32 Gepost op: 26 december 2024, 21:07:50 »
[i]k ben me aan het oriënteren op een Giulietta.
Heb een testrit gemaakt in een 120pk versie en daarin was ik al aangenaam verrast door de rijeigenschappen en het vermogen.
Daarna ook een QV geprobeerd. Wat kan ik er van zeggen, heel erg leuk natuurlijk.
[/i]


Ik rij nu een jaar of acht de 1750 QV en zou niet anders willen. Tot op de dag van vandaag is het de laatste echte Alfa.  Alle andere Giulietta's hebben Fiat Multi Air motoren.  Dat lijkt niet op Alfa (in de verste verte niet).  Ik heb 'm SaVaLi laten tunen naar 300 Pk vermogen en 450 Nm koppel. Qua prestaties nu precies gelijk aan aan standaard Porsche 911 (van 0 naar 100 in 3,5 sec.), maar dan wel met betere weglegging want de velgen zijn 18 inch geworden met 2,5 cm. spoorverbreders per velg. 

In onderhoud is ie duurder, maar het verschil is niet onoverkomelijk, vind ik.
*

GT1986
1.526

  • Type Alfa: GT 3.2 V6 24V
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta, 1.4 170pk vs QV
« Reactie #33 Gepost op: 26 december 2024, 21:37:53 »
Hahah, 65 pk erbij t.o.v. standaard en dan in 3,5 seconden naar de 100?? Lijkt me sterk overdreven. En een betere wegligging dan een 911? ;D
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Reynaert98
183

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta, 1.4 170pk vs QV
« Reactie #34 Gepost op: 26 december 2024, 21:39:13 »
Dat zijn onderhand Giulia en Stelvio Q tijden bij slecht weer :)
*

Bottas
1.530

  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta, 1.4 170pk vs QV
« Reactie #35 Gepost op: 26 december 2024, 21:44:24 »
Ik vermoed gewoon een type fout
*

Robert69
2.004

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta, 1.4 170pk vs QV
« Reactie #36 Gepost op: 26 december 2024, 22:32:54 »
Ik vermoed gewoon een type fout

Ik vermoed zelf een serie van structurele typefouten.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

mdb147alfa
11

  • Type Alfa: Spider 4e serie
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta, 1.4 170pk vs QV
« Reactie #37 Gepost op: 27 december 2024, 00:54:57 »
Gezien de reacties hierboven concludeer ik dat deze mensen weinig kennis hebben van vermogen en koppel versus massa en beweging. Als massa eenmaal in beweging is, heb je niets meer aan koppel.  En als je zo snel mogelijk beweging wilt, gaat een minimum aan massa je enorm helpen.  Check bijv. eens waarom Paddy Hopkirk alle klassementsproeven won in de Rallye Monte Carlo in 1964 met  een lullig 1.000 cc motortje in een Mini met een gewicht van bijna 600 kilo.  Hij liet al het geweld van Ford, Saab, Mercedes enz. achter zich: allemaal logge apparaten.   Ik heb 20 jaar geleden een Lelijke Eend van nul naar 100 gekregen in 4 sec. door er een Citroen 1300 GS motor in te zetten en de uitlaat te vervangen door een holle stalen pijp (geen tegendruk meer).   Yep!   Tyfus herrie.  Maar bijna niemand hield die Lelijke Eend bij.
   
En zo win ik rood/groen licht wedstrijdjes van elke stekkerauto.  Een Tesla model Y wint de eerste 500 meter van mijn Giulietta.   Tuurlijk, omdat je dan massa in beweging moet zetten en dan heb je koppel nodig.  En dat is precies wat die stekker model Y heeft. Maar als de boel eenmaal beweegt, heb je niets meer aan dat koppel.  Daarna moet die Tesla al dat gewicht aan accu's voort slepen op paardenkrachten en dan wordt ie net zo sloom als een Dacia Duster.  Van 100 naar 200 ga ik 2 keer zo snel als van 0 naar 100.  De massa beweegt dan en krijgt een enorme schop onder de kont door vermogen. Net als in de F1. En dan ziet die Tesla alleen nog maar mijn kont (héél eventjes, want ik verdwijn aan de horizon).

Gezien de reacties hierboven vermoed ik dat weinigen deze eenvoudige natuurlijke principes begrijpt.
*

GT1986
1.526

  • Type Alfa: GT 3.2 V6 24V
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta, 1.4 170pk vs QV
« Reactie #38 Gepost op: 27 december 2024, 08:36:21 »
Leerzaam, dit forum ;D
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Bottas
1.530

  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta, 1.4 170pk vs QV
« Reactie #39 Gepost op: 27 december 2024, 09:36:45 »
Ik pak de chips er alvast bij!
*

Robert69
2.004

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta, 1.4 170pk vs QV
« Reactie #40 Gepost op: 27 december 2024, 09:40:19 »

Gezien de reacties hierboven vermoed ik dat weinigen deze eenvoudige natuurlijke principes begrijpt.

Massa is kassa heb ik altijd geleerd. Maar ik ga hier zeker iets mee doen!

Wat heb je verder nog aan je Giulietta gedaan, behalve Savali tuning en spoorverbreders?
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

figlio del commesso
8

  • Type Alfa: Spider Veloce
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta, 1.4 170pk vs QV
« Reactie #41 Gepost op: 27 december 2024, 11:14:32 »
Met alle respect, maar met 60 pk erbij op een wagengewicht van 1300 kg ga je niet ineens 2x zo snel van 0-100. Misschien dat het voor jou 2x zo snel voelt, maar de getallen zullen wat anders laten zien. 
*

GT1986
1.526

  • Type Alfa: GT 3.2 V6 24V
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta, 1.4 170pk vs QV
« Reactie #42 Gepost op: 27 december 2024, 11:20:17 »
Om het in perspectief te plaatsen: een Alfa 4C (241 pk) weegt 895 kilo, de Giulietta 1295 kilo.

Knap dat de 60 pk extra vermogen niet alleen de 400 kilo volledig compenseert, maar de auto zelfs nog een volle seconde sneller naar de 100 katapulteert ;D. En de voorwielen hebben kennelijk geen enkele moeite met al dat geweld, goed hoor!

Maar goed, ik begrijp al die “eenvoudige natuurlijke principes” natuurlijk ook niet.
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Bottas
1.530

  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta, 1.4 170pk vs QV
« Reactie #43 Gepost op: 27 december 2024, 11:55:46 »
2 dingen intrigeren mij,

Een eend in 4 sec naar de 100!
Zijn guul wint het van elke stekkerauto!

*

DanielH92
2.442

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulietta, 1.4 170pk vs QV
« Reactie #44 Gepost op: 27 december 2024, 17:35:23 »
Als ik bij het stoplicht sneller optrek dan een tesla dan is óf mijn Giulietta sneller dan die Tesla óf die andere doet gewoon rustig aan en geeft niet volgas.
Ik ga meestal uit van dat laatste.