!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Alfa 147 Ti
1.576

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Heeft Tesla Alfa Romeo gered ? ...
« Reactie #15 Gepost op: 16 mei 2020, 19:30:53 »
Ik ben het helemaal met je eens ik wel die motor horen en ik wel af en kunnen schakelen als ik daar zin in heb, dus zolang ik nog benzine kan rijden komt er echt niet iets anders in geen 20 jaar.😂
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

DanaBanana
775

  • *****
    - Super Alfist
Re: Heeft Tesla Alfa Romeo gered ? ...
« Reactie #16 Gepost op: 16 mei 2020, 21:36:28 »
als je ziet dat FCA honderden miljoenen (of zelfs miljarden?) aan Tesla betaalt voor de CO2 aandelen, vind ik het lastig om te stellen dat ze geld in hun zak houden...als ze dat geld in R&D hadden gestoken was het dit jaar misschien niet nodig geweest. Let wel: geen enkele cent die van FCA naar Tesla gaat komt ten goede van FCA. Is echt 100% verlies...dat doe je 1 keer, nu blijkbaar een tweede keer maar ik heb er een hard hoofd in of ze dat in 2021 weer kunnen flikken. Is wel serieus geld.

Onzin, durf ik als 'neutrale bedrijfseconoom' te zeggen.

Die compensatie is alleen nodig voor verkochte auto's. Als FCA veel auto's verkoopt, moet het veel CO2 compensatie kopen. Als FCA weinig auto's verkoopt, hoeft het weinig CO2 compensatie te kopen. En als het helemaal geen auto's verkoopt, hoeft het ook helemaal geen compensatie te kopen. Kortom: variabele kosten, waar altijd met zekerheid inkomsten tegenover staan. Dus: kosten, maar zeker géén verlies.

Het ontwikkelen van nieuwe technologie of modellen is echter een heel ander verhaal: Een enorme berg kosten die voor de baten uit gaan. En waarbij het maar afwachten is of die baten ooit gaan komen. Zéker in de huidige omstandigheden.
*

DanaBanana
775

  • *****
    - Super Alfist
Re: Heeft Tesla Alfa Romeo gered ? ...
« Reactie #17 Gepost op: 16 mei 2020, 22:01:11 »
Stroom wordt natuurlijk steeds schoner naarmate we meer duurzame opwek bouwen.
Waarom is dat zo 'natuurlijk'? Omdat milieu-religieuzen die veel geluid maken maar - als je naar het stemgedrag en de peilingen kijkt - relatief weinig daadwerkelijke steun van de bevolking hebben, het zo graag willen?

Voor de meeste mensen is die duurzaamheid helemaal niet zo'n belangrijk ding als de gelovigen ons willen doen geloven. Die hebben die elektrische auto voor de deur en die zonnepaneeltjes op hun dak slechts om twee redenen gekocht: de aanschaf-subsidies en belasting-voordeeltjes. Als de huidige economische situatie nog even aan houdt en de staatskas leeg blijft stromen om de werklozen van uitkeringen te voorzien en de economie draaiende te houden, dan zal het snel voorbij zijn met zulke luxe subsidies en voordeeltjes. Om nog maar te zwijgen van de huidige olie- en benzineprijzen. Met die prijzen is er voor het overgrote deel van de wereld werkelijk geen enkele aanleiding om te switchen naar 'duurzame opwek-methoden'.

De tijd ZAL niks leren, de tijd heeft het al geleerd. Voor mij is het een gelopen race. De omslag is al geweest.
Miljoenen jaren evolutie. Maar in 2020 hield het op ....
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Heeft Tesla Alfa Romeo gered ? ...
« Reactie #18 Gepost op: 18 mei 2020, 10:39:02 »
evolutie gaat juist door. We vinden steeds meer inventieve manieren om energie om te zetten.

Eens dat het grootste deel van de ev-rijders, PV eigenaren enz het doet voor het geld. Maar is dat erg? Het betekent wel dat we als land een keuze hebben gemaakt en bezig zijn met een omslag, en dat vind ik positief. En hey, als niet zoveel mensen de overstap maakten, had Tesla Alfa niet kunnen 'redden' ;)

Terugkomend op de startpost, vraag ik mij af (ik ben geen econoom): klopt die stelling? Heeft Tesla Alfa(FCA) gered? Hoe lang kan FCA die boetes lappen?
*

Milan.M
1.879

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Heeft Tesla Alfa Romeo gered ? ...
« Reactie #19 Gepost op: 18 mei 2020, 15:35:45 »
Recent ook de video gekeken uit de eerste post, was mij er niet van bewust dat dit soort dealtjes gesloten werden.
Ik vind het een erg interessant concept, Niet alleen van Tesla als marketing strategie maar ook het hele principe er omheen.
Het feit dat je als autofabrikant jarenlang je best doet om benzine en dieselmotoren zo schoon mogelijk te maken, dan boetes op gaat leggen, maar er onderuit komen omdat je een dealtje sluit met een elektrische autofabrikant. Ik vindt het maar frappant.

Echter vindt ik dit wel een hele gevaarlijke manier van bedrijfsvoering van FCA.
Nu kijkt de regelgeving nog naar het gemiddelde aan CO2 uitstoot van de rijdende vloot.
Maar als deze regelgeving om één of andere reden wordt aangepast dan bestaat de kans dat Tesla stopt met de samenwerking, en maakt FCA geen schijn van kans.

Ze hangen dus aan een enorm dun draadje op deze manier.
Laten we hopen dat de platformen van PSA iets kunnen bieden (elektrische 208 bijvoorbeeld).

@BramvE Ik ben het met je eens dat waterstof voor personenauto's nergens op slaat, en dat hier veel te veel aandacht op word gelegd.
Uiteindelijk is het allemaal veel te inefficient.
Er gaat zoveel energie verloren tijdens het produceren, opslaan, transporteren en vervolgens het gebruiken dat er maar een klein percentage overblijft van de energie.
Echter denk ik wél dat dit interessant kan zijn voor zwaarder (vracht)verkeer zoals vrachtauto's.
Onderstaande video legt uit waarom:

https://www.youtube.com/watch?v=1Ajq46qHp0c

De huidige batterijtechnologie is efficiënter, maar helaas hebben Lithium batterijen nog steeds het nadeel dat ze degraderen.
Tot op zekere hoogte kan dit worden opgevangen met de software in zo'n voertuig, maar uiteindelijk stopt dit een keer en verliest de batterij een groot deel van zijn vermogen.

Het is wachten op een nieuwe baanbrekende accutechnologie die de hele tech-markt op zijn kop zet 😅
Er worden nu zelfs al gebruik gemaakt van supercondensatoren, maar hier blijft een veiligheidsrisico aan zitten en is enorm duur.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
Gemarkeerd als beste antwoord door Gepost op 30 maart 2024, 23:03:43
  • Annuleer Beste antwoord
  • Re: Heeft Tesla Alfa Romeo gered ? ...
    « Reactie #20 Gepost op: 23 mei 2020, 11:22:52 »
    @BramvE Ik ben het met je eens dat waterstof voor personenauto's nergens op slaat, en dat hier veel te veel aandacht op word gelegd.
    Uiteindelijk is het allemaal veel te inefficient.
    Er gaat zoveel energie verloren tijdens het produceren, opslaan, transporteren en vervolgens het gebruiken dat er maar een klein percentage overblijft van de energie.
    Echter denk ik wél dat dit interessant kan zijn voor zwaarder (vracht)verkeer zoals vrachtauto's.

    al die zeer geleerde ingenieurs in Delft hebben er natuurlijk helemaal niets van begrepen ....

    https://www.tudelft.nl/2019/tu-delft/waterstofauto-als-stroombron-in-duurzaam-energiesysteem/

    *

    Milan.M
    1.879

    • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
    • *****
      Moderatore - Super Alfist
    • Instagram: @Juul.QV
    Re: Heeft Tesla Alfa Romeo gered ? ...
    « Reactie #21 Gepost op: 23 mei 2020, 23:34:46 »
    @Donald begrijp me niet verkeerd, ik vind waterstof een prachtig stukje techniek. (Ik zit zelf in de elektrotechniek en houdt me constant bezig met nieuwe technieken).

    Alleen als het neerkomt op personenauto’s is waterstof niet de meest efficiënte energiebron wanneer alle factoren in acht worden genomen.
    Zoals ik al eerder vermeldde gaat er enorm veel van de oorspronkelijke energie capaciteit verloren door het opslaan en transporteren van waterstof.

    Het artikel dat je hierboven hebt gelinkt is interessant, maar niet direct een oplossing voor het brandstof probleem bij personenauto’s.
    Er wordt hier alleen een toepassing genoemd voor personenauto’s die niet worden gebruikt.
    Ze worden aangesloten op het energienetten deze zo te ontlasten. Dit principe gebeurd óók al met EV’s, hier heb je dus niet specifiek waterstof voor nodig.

    Waar waterstof wél een oplossing voor biedt zijn vrachtauto’s. Vrachtauto’s hebben veel vermogen nodig om hun lading te kunnen voortrekken. Maken we de vrachtauto elektrisch dmv een (heel groot) batterijpakket dan wordt deze (te) zwaar en werkt het dus averechts.

    Zouden we daarvoor echter waterstof gebruiken dan wordt dat een ander verhaal: waterstof neemt minder ruimte en gewicht in beslag en is daarom geschikter voor toekomstige Elektrische Vrachtwagens (EV’s 😜).
    Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
    Meer info: De Giulietta QV van Milan

    Instagram: Juul.QV
    Re: Heeft Tesla Alfa Romeo gered ? ...
    « Reactie #22 Gepost op: 24 mei 2020, 09:31:59 »
    @Milan.M  Je moet de toepassing van waterstof in onze toekomst niet alleen op het gebruik door personenauto's belichten: dat is nu precies de reden waarom ik het artikel linkte. En het transporteren van waterstof gaat straks wellicht veel sneller dan je nu denkt. De moderne aardgasleidingen die we nu gebruiken zijn geschikt om waterstof te transporteren.... een onderneming als Feenstra heeft inmiddels al een CV-ketel op waterstof ontwikkeld..... over enkele jaren hebben we misschien allemaal een brandstofcel in huis en velen ook nog in de auto.

    Dat H nu nog niet maximaal efficient is voor gebruik in een personenauto is een kwestie van tijd. Als in de geschiedenis van automobiliteit onze ingenieurs altijd maar bij de pakken zouden zijn gaan neerzitten dan reden we nu nog steeds met paard en wagen, niet waar? Bovendien: neem je alle factoren van invloed wel mee in je 'efficiency berekening'? Het afstoten van de dikke battery-packs in EV's levert heel wat meer kosten op om dat op een milieuvriendelijke manier te doen dan het afstoten van een brandstofcel (die tegenwoordig in een flinke boodschappentas past). Wat kost het niet om ons elektriciteitsnet (fors) uit te breiden, want nu kan die het absoluut niet aan om in de stroombehoefte te voorzien als we nu allemaal in een EV zouden rijden.....

    De tijd zal het leren. We gaan het meemaken ..... Gezien je leeftijd zal jij dat zeker..... ik hoop maar dat mij dat ook nog zal lukken ... .;-))
    *

    MysteryAngel
    2.688

    • Type Alfa: Nog geen
    • *****
      - Super Alfist
    Re: Heeft Tesla Alfa Romeo gered ? ...
    « Reactie #23 Gepost op: 25 mei 2020, 19:16:54 »
    Het is gewoon te hopen dat de fusie met PSA een succes gaat worden.
    Die zijn al veel verder met elektrificatie en hybride modellen.
    Dit zouden prima kansen bieden voor FCA om volume modellen  te bouwen,
    op de platformen van PSA.
    Genoeg platformen genoeg kansen.

    Dan rijden we misschien in de toekomst maar een Giulietta of Mito opvolgers,
    die onderhuids de techniek deelt met Peugeot.
    Maar dat is altijd nog beter dan helemaal nix.

    En daarbij gaat er gewoon om dat auto fabrikanten hun co2 uitstoot compenseren,
    door middel van elektrische of co2 neutrale modellen aan te bieden in hun "bestaande" modellen programma.
    Hier door wordt de co2 boete lager.
    Het gaat uiteindelijk om de co2 uitstoot over het gehele modellen gamma.
    Hoeveel elektrische modellen ze uiteindelijk daarvan gaan verkopen doet er volgens mij niet toe.


     
    *

    QuadroOlieo
    186

    • Type Alfa: Giulia Veloce 2.2 Diesel
    • ***
      - Alfist
    Re: Heeft Tesla Alfa Romeo gered ? ...
    « Reactie #25 Gepost op: 19 juni 2020, 12:06:32 »
    Geloof ook niet in de toekomst van elektrisch rijden.
    Maar mooi als het merk daardoor gezond kan worden/blijven bestaan.
    Zit ik erop te wachten? Nee..

    Geef mij maar een verbrander voor de beleving.

    *

    MysteryAngel
    2.688

    • Type Alfa: Nog geen
    • *****
      - Super Alfist
    Re: Heeft Tesla Alfa Romeo gered ? ...
    « Reactie #26 Gepost op: 19 juni 2020, 18:18:25 »
    Geloof ook niet in de toekomst van elektrisch rijden.
    Maar mooi als het merk daardoor gezond kan worden/blijven bestaan.
    Zit ik erop te wachten? Nee..

    Geef mij maar een verbrander voor de beleving.

    Ik geloof er ook niet echt in, maar de regering uiteindelijk wel en daar gaat het om.
    Nu ze systematisch bezig zijn om alle diesels uit te roeien,
    vraag ik me toch sterk af, of de benzine rijders daar straks niet de rekening voor gaan betalen.
    Want ja het gat in de begroting van de staats kas door diesels uit te bannen,
    zal toch op één of andere manier moeten worden aangevuld.
    En het zal mij niks verbazen als de benzine rijder hier straks de rekening voor gepresenteerd krijgt.
    Al dan niet in vorm van de benzine prijs of forse mrb verhogingen.

    En tja... voor Europa worden uiteindelijk ook de auto fabrikanten in een hoek gedreven,
    met hoge co2 boetes als ze niet aan de norm over hun gehele modellen gamma kunnen voldoen.
    En uiteindelijk komt toch alles weer op het bordje van de consument terecht. :)

    Re: Heeft Tesla Alfa Romeo gered ? ...
    « Reactie #27 Gepost op: 6 juli 2020, 22:07:59 »
    laatste nieuws van het waterstoffront...... Toyota en Hyundai zetten in ieder geval door met de toepassing van H voor gebruik in voertuigen.... Hyundai komt met de eerste waterstofvrachtwagens na al eerder de Nexo personenauto op de markt te hebben gezet:

    https://www.nu.nl/auto/6062717/eerste-waterstofvrachtwagens-komen-eraan.html