Club Alfa Romeo
Algemeen => Algemene Alfa topics => Topic gestart door: Donald op 15 mei 2020, 00:12:37
-
https://youtu.be/PwXsY7IcrO8
-
Interesant artikel. :13:
-
Dit deden ze in 2019 ook al...https://www.autovisie.nl/nieuws/fiat-chrysler-ontloopt-co2-boete-met-tesla-deal/
Wel zorgwekkend voor de toekomstbestendigheid van FCA. Vooralsnog hebben ze redelijk de boot gemist vwb elektrisch.
-
Tja ik ben benieuwd wanneer er nu iets komt met elektrische aandrijving en dan bedoel ik niet de nieuwe 500 van Fiat maar meer van Jeep en Alfa, het duurt echt veel te lang.
Ik vindt het prima hoor die verbrandingsmotor maar er zijn mensen van mening dat het niet meer kan.
-
Interessant; maar ik weet zo net nog niet of Tesla Fiat echt gered heeft hoor.
Ik snap sowieso niet waarom dat Elektrisch rijden zo geprezen wordt.
Want zo groen is het allemaal namelijk niet.
-
Ik ben benieuwd wanneer waterstof echt zijn intrede gaat doen in NL..... we lopen daarin flink achter t.o.v. Duitsland. In het noorden wordt er inmiddels een fabriek gebouwd voor de productie van waterstof en de NAM (Shell) is bezig met voorbereidingen te treffen om op de Noordzee m.b.v. wind- en zonne-energie waterstof te gaan produceren....... en dan te bedenken dat je ruim 10 jaar geleden bij elk Shell tankstation in Los Angeles met je Honda Clarity al waterstof kon tanken....... waarom heeft Shell zo lang stil gezeten? En Honda? Die zijn inmiddels links- en rechts ingehaald door Toyota en Hyundai ......
-
Waterstof is leuk maar totaal ongeschikt om in auto’s op te slaan en bovendien enorm inefficiënt. Met het aandeel groene stroom in NL duurt het nog wel een jaar of 10 voordat je stroom moet gaan verspillen om waterstof te maken. En tegen die tijd rij je 1000 kilometer op een batterij dus heb je al helemaal geen reden meer om waterstof voor personenwagens in te zetten.
De batterij heeft zo enorm veel voorsprong en is zoveel efficiënter dan waterstof, ik snap niet waarom men blijft proberen om een auto met waterstof te vullen
-
Ik ga er maar even gemakshalve van uit dat al die ingenieurs van Shell/Honda/Toyota/Hyundai etc etc etc niet allemaal compleet op hun achterhoofd gevallen zijn....... ;-)))
-
De batterij heeft zo enorm veel voorsprong en is zoveel efficiënter dan waterstof, ik snap niet waarom men blijft proberen om een auto met waterstof te vullen
je hebt deze documentaire nog niet gezien schat ik ..... ;-)) zo milieuvriendelijk zijn die batterijbakken ook weer niet is gebleken ..... je moet er even voor gaan zitten maar het is de moeite waard !
https://youtu.be/Zk11vI-7czE
-
Tja ik ben benieuwd wanneer er nu iets komt met elektrische aandrijving en dan bedoel ik niet de nieuwe 500 van Fiat maar meer van Jeep en Alfa, het duurt echt veel te lang.
Ik vindt het prima hoor die verbrandingsmotor maar er zijn mensen van mening dat het niet meer kan.
Ik ben het met je eens dat FCA nou niet bepaald haantje de voorste is met elektrische aandrijving. Zoals het introduceren van nieuwe modellen in z'n algemeen zwaar teleurstellend is.
Maarrrrr ..... Als je kijkt hoe de verkoop van nieuwe auto's er op dit moment voor staat door de Corona crisis. En de verwachting dat dat nog even zo blijft. Dan zou FCA wel een een héle 'wijze' beslissing genomen kunnen hebben door het geld in de zakken te houden in plaats van in ontwikkeling van nieuwe modellen te steken. Natuurlijk: meer geluk dan wijsheid. Maar die in de zak gehouden centjes zouden weleens de redding van het concern kunnen zijn.
Die andere bedrijven moeten al die investeringen eerst nog maar eens terug zien te verdienen in deze omstandigheden....
-
je hebt deze documentaire nog niet gezien schat ik ..... ;-)) zo milieuvriendelijk zijn die batterijbakken ook weer niet is gebleken ..... je moet er even voor gaan zitten maar het is de moeite waard !
inderdaad niet gezien en omdat de wetenschap heeft laten zien dat deze docu complete onzin is, ga ik hem ook niet kijken. Teveel onjuiste info. De producent van deze film (Ozzie Zehner) heeft belang bij het verspreiden van onjuiste info en efficientie-data van 10+ jaar oud. Dus totaal irrelevant in het licht van deze tijd.
Ik werk veel samen met bijvoorbeeld Auke Hoekstra, neutrale wetenschapper die al meerdere malen heeft bewezen dat elektrische batterij-auto's wel degelijk zeer snel veel schoner zijn dan welk alternatief ook.
-
Maarrrrr ..... Als je kijkt hoe de verkoop van nieuwe auto's er op dit moment voor staat door de Corona crisis. En de verwachting dat dat nog even zo blijft. Dan zou FCA wel een een héle 'wijze' beslissing genomen kunnen hebben door het geld in de zakken te houden in plaats van in ontwikkeling van nieuwe modellen te steken. Natuurlijk: meer geluk dan wijsheid. Maar die in de zak gehouden centjes zouden weleens de redding van het concern kunnen zijn.
Die andere bedrijven moeten al die investeringen eerst nog maar eens terug zien te verdienen in deze omstandigheden....
als je ziet dat FCA honderden miljoenen (of zelfs miljarden?) aan Tesla betaalt voor de CO2 aandelen, vind ik het lastig om te stellen dat ze geld in hun zak houden...als ze dat geld in R&D hadden gestoken was het dit jaar misschien niet nodig geweest. Let wel: geen enkele cent die van FCA naar Tesla gaat komt ten goede van FCA. Is echt 100% verlies...dat doe je 1 keer, nu blijkbaar een tweede keer maar ik heb er een hard hoofd in of ze dat in 2021 weer kunnen flikken. Is wel serieus geld.
-
inderdaad niet gezien en omdat de wetenschap heeft laten zien dat deze docu complete onzin is, ga ik hem ook niet kijken. Teveel onjuiste info. De producent van deze film (Ozzie Zehner) heeft belang bij het verspreiden van onjuiste info en efficientie-data van 10+ jaar oud. Dus totaal irrelevant in het licht van deze tijd.
Ik werk veel samen met bijvoorbeeld Auke Hoekstra, neutrale wetenschapper die al meerdere malen heeft bewezen dat elektrische batterij-auto's wel degelijk zeer snel veel schoner zijn dan welk alternatief ook.
En de elektriciteit die je nodig hebt om die batterijtjes van je op te laden komt natuurlijk helemaal milieuvriendelijk uit de lucht vallen .... droom maar lekker verder samen met die wereldberoemde (??) neutrale wetenschapper van je..... ;-)). De tijd zal het leren.
O ja.... weet je wie wel wereldberoemd is? De executive producer van deze docu.... Michael Moore, bekend van vele bekroonde documentaires zoals 'Bowling for Columbine' en 'Fahrenheit 9/11', om maar wat te noemen. Deze meneer staat niet echt bekend om het uitbrengen van fantasieverhalen......
-
zelfs met de huidige stroommix (en die is in NL inderdaad heel slecht) is een EV snel schoner. Maar: dat kan veranderen. Stroom wordt natuurlijk steeds schoner naarmate we meer duurzame opwek bouwen. Ja, benzine motoren worden ook steeds zuiniger maar de rek is er wel uit.
Ik heb gewoon een hard hoofd in waterstof. En ook al wordt het wat, dan nog zullen we eerst de EV volledig moeten uitontwikkelen. Maar we zijn er pas net mee begonnen.
De tijd ZAL niks leren, de tijd heeft het al geleerd. Voor mij is het een gelopen race. De omslag is al geweest. Besluit staat gewoon vast: in 2030 staan er geen benzine/diesel auto's meer bij de dealer. Punt. En ja, ongetwijfeld krijgen we wat nieuwe kabinetten dus zal er weer wat jaartjes rek in komen. Vooralsnog accepteer ik dat een elektrische occasion nog onbetaalbaar en onpraktisch is, dus rijden we vooralsnog maar in de mooiste benzine auto die er is.
-
Ik blijf toch liever gewoon zo lang mogelijk benzine rijden hoor.
Ik geloof gewoon niet echt in het elektrische rijden.
Hybride zou ik dan eventueel nog wel overwegen.
Maar volledig elektrisch? nee bedankt.
-
Ik ben het helemaal met je eens ik wel die motor horen en ik wel af en kunnen schakelen als ik daar zin in heb, dus zolang ik nog benzine kan rijden komt er echt niet iets anders in geen 20 jaar.😂
-
als je ziet dat FCA honderden miljoenen (of zelfs miljarden?) aan Tesla betaalt voor de CO2 aandelen, vind ik het lastig om te stellen dat ze geld in hun zak houden...als ze dat geld in R&D hadden gestoken was het dit jaar misschien niet nodig geweest. Let wel: geen enkele cent die van FCA naar Tesla gaat komt ten goede van FCA. Is echt 100% verlies...dat doe je 1 keer, nu blijkbaar een tweede keer maar ik heb er een hard hoofd in of ze dat in 2021 weer kunnen flikken. Is wel serieus geld.
Onzin, durf ik als 'neutrale bedrijfseconoom' te zeggen.
Die compensatie is alleen nodig voor verkochte auto's. Als FCA veel auto's verkoopt, moet het veel CO2 compensatie kopen. Als FCA weinig auto's verkoopt, hoeft het weinig CO2 compensatie te kopen. En als het helemaal geen auto's verkoopt, hoeft het ook helemaal geen compensatie te kopen. Kortom: variabele kosten, waar altijd met zekerheid inkomsten tegenover staan. Dus: kosten, maar zeker géén verlies.
Het ontwikkelen van nieuwe technologie of modellen is echter een heel ander verhaal: Een enorme berg kosten die voor de baten uit gaan. En waarbij het maar afwachten is of die baten ooit gaan komen. Zéker in de huidige omstandigheden.
-
Stroom wordt natuurlijk steeds schoner naarmate we meer duurzame opwek bouwen.
Waarom is dat zo 'natuurlijk'? Omdat milieu-religieuzen die veel geluid maken maar - als je naar het stemgedrag en de peilingen kijkt - relatief weinig daadwerkelijke steun van de bevolking hebben, het zo graag willen?
Voor de meeste mensen is die duurzaamheid helemaal niet zo'n belangrijk ding als de gelovigen ons willen doen geloven. Die hebben die elektrische auto voor de deur en die zonnepaneeltjes op hun dak slechts om twee redenen gekocht: de aanschaf-subsidies en belasting-voordeeltjes. Als de huidige economische situatie nog even aan houdt en de staatskas leeg blijft stromen om de werklozen van uitkeringen te voorzien en de economie draaiende te houden, dan zal het snel voorbij zijn met zulke luxe subsidies en voordeeltjes. Om nog maar te zwijgen van de huidige olie- en benzineprijzen. Met die prijzen is er voor het overgrote deel van de wereld werkelijk geen enkele aanleiding om te switchen naar 'duurzame opwek-methoden'.
De tijd ZAL niks leren, de tijd heeft het al geleerd. Voor mij is het een gelopen race. De omslag is al geweest.
Miljoenen jaren evolutie. Maar in 2020 hield het op ....
-
evolutie gaat juist door. We vinden steeds meer inventieve manieren om energie om te zetten.
Eens dat het grootste deel van de ev-rijders, PV eigenaren enz het doet voor het geld. Maar is dat erg? Het betekent wel dat we als land een keuze hebben gemaakt en bezig zijn met een omslag, en dat vind ik positief. En hey, als niet zoveel mensen de overstap maakten, had Tesla Alfa niet kunnen 'redden' ;)
Terugkomend op de startpost, vraag ik mij af (ik ben geen econoom): klopt die stelling? Heeft Tesla Alfa(FCA) gered? Hoe lang kan FCA die boetes lappen?
-
Recent ook de video gekeken uit de eerste post, was mij er niet van bewust dat dit soort dealtjes gesloten werden.
Ik vind het een erg interessant concept, Niet alleen van Tesla als marketing strategie maar ook het hele principe er omheen.
Het feit dat je als autofabrikant jarenlang je best doet om benzine en dieselmotoren zo schoon mogelijk te maken, dan boetes op gaat leggen, maar er onderuit komen omdat je een dealtje sluit met een elektrische autofabrikant. Ik vindt het maar frappant.
Echter vindt ik dit wel een hele gevaarlijke manier van bedrijfsvoering van FCA.
Nu kijkt de regelgeving nog naar het gemiddelde aan CO2 uitstoot van de rijdende vloot.
Maar als deze regelgeving om één of andere reden wordt aangepast dan bestaat de kans dat Tesla stopt met de samenwerking, en maakt FCA geen schijn van kans.
Ze hangen dus aan een enorm dun draadje op deze manier.
Laten we hopen dat de platformen van PSA iets kunnen bieden (elektrische 208 bijvoorbeeld).
@BramvE (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=3928) Ik ben het met je eens dat waterstof voor personenauto's nergens op slaat, en dat hier veel te veel aandacht op word gelegd.
Uiteindelijk is het allemaal veel te inefficient.
Er gaat zoveel energie verloren tijdens het produceren, opslaan, transporteren en vervolgens het gebruiken dat er maar een klein percentage overblijft van de energie.
Echter denk ik wél dat dit interessant kan zijn voor zwaarder (vracht)verkeer zoals vrachtauto's.
Onderstaande video legt uit waarom:
https://www.youtube.com/watch?v=1Ajq46qHp0c
De huidige batterijtechnologie is efficiënter, maar helaas hebben Lithium batterijen nog steeds het nadeel dat ze degraderen.
Tot op zekere hoogte kan dit worden opgevangen met de software in zo'n voertuig, maar uiteindelijk stopt dit een keer en verliest de batterij een groot deel van zijn vermogen.
Het is wachten op een nieuwe baanbrekende accutechnologie die de hele tech-markt op zijn kop zet 😅
Er worden nu zelfs al gebruik gemaakt van supercondensatoren, maar hier blijft een veiligheidsrisico aan zitten en is enorm duur.
-
@BramvE (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=3928) Ik ben het met je eens dat waterstof voor personenauto's nergens op slaat, en dat hier veel te veel aandacht op word gelegd.
Uiteindelijk is het allemaal veel te inefficient.
Er gaat zoveel energie verloren tijdens het produceren, opslaan, transporteren en vervolgens het gebruiken dat er maar een klein percentage overblijft van de energie.
Echter denk ik wél dat dit interessant kan zijn voor zwaarder (vracht)verkeer zoals vrachtauto's.
al die zeer geleerde ingenieurs in Delft hebben er natuurlijk helemaal niets van begrepen ....
https://www.tudelft.nl/2019/tu-delft/waterstofauto-als-stroombron-in-duurzaam-energiesysteem/
(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f62e.png)
-
@Donald (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=4652) begrijp me niet verkeerd, ik vind waterstof een prachtig stukje techniek. (Ik zit zelf in de elektrotechniek en houdt me constant bezig met nieuwe technieken).
Alleen als het neerkomt op personenauto’s is waterstof niet de meest efficiënte energiebron wanneer alle factoren in acht worden genomen.
Zoals ik al eerder vermeldde gaat er enorm veel van de oorspronkelijke energie capaciteit verloren door het opslaan en transporteren van waterstof.
Het artikel dat je hierboven hebt gelinkt is interessant, maar niet direct een oplossing voor het brandstof probleem bij personenauto’s.
Er wordt hier alleen een toepassing genoemd voor personenauto’s die niet worden gebruikt.
Ze worden aangesloten op het energienetten deze zo te ontlasten. Dit principe gebeurd óók al met EV’s, hier heb je dus niet specifiek waterstof voor nodig.
Waar waterstof wél een oplossing voor biedt zijn vrachtauto’s. Vrachtauto’s hebben veel vermogen nodig om hun lading te kunnen voortrekken. Maken we de vrachtauto elektrisch dmv een (heel groot) batterijpakket dan wordt deze (te) zwaar en werkt het dus averechts.
Zouden we daarvoor echter waterstof gebruiken dan wordt dat een ander verhaal: waterstof neemt minder ruimte en gewicht in beslag en is daarom geschikter voor toekomstige Elektrische Vrachtwagens (EV’s 😜).
-
@Milan.M (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=4098) Je moet de toepassing van waterstof in onze toekomst niet alleen op het gebruik door personenauto's belichten: dat is nu precies de reden waarom ik het artikel linkte. En het transporteren van waterstof gaat straks wellicht veel sneller dan je nu denkt. De moderne aardgasleidingen die we nu gebruiken zijn geschikt om waterstof te transporteren.... een onderneming als Feenstra heeft inmiddels al een CV-ketel op waterstof ontwikkeld..... over enkele jaren hebben we misschien allemaal een brandstofcel in huis en velen ook nog in de auto.
Dat H nu nog niet maximaal efficient is voor gebruik in een personenauto is een kwestie van tijd. Als in de geschiedenis van automobiliteit onze ingenieurs altijd maar bij de pakken zouden zijn gaan neerzitten dan reden we nu nog steeds met paard en wagen, niet waar? Bovendien: neem je alle factoren van invloed wel mee in je 'efficiency berekening'? Het afstoten van de dikke battery-packs in EV's levert heel wat meer kosten op om dat op een milieuvriendelijke manier te doen dan het afstoten van een brandstofcel (die tegenwoordig in een flinke boodschappentas past). Wat kost het niet om ons elektriciteitsnet (fors) uit te breiden, want nu kan die het absoluut niet aan om in de stroombehoefte te voorzien als we nu allemaal in een EV zouden rijden.....
De tijd zal het leren. We gaan het meemaken ..... Gezien je leeftijd zal jij dat zeker..... ik hoop maar dat mij dat ook nog zal lukken ... .;-))
-
Het is gewoon te hopen dat de fusie met PSA een succes gaat worden.
Die zijn al veel verder met elektrificatie en hybride modellen.
Dit zouden prima kansen bieden voor FCA om volume modellen te bouwen,
op de platformen van PSA.
Genoeg platformen genoeg kansen.
Dan rijden we misschien in de toekomst maar een Giulietta of Mito opvolgers,
die onderhuids de techniek deelt met Peugeot.
Maar dat is altijd nog beter dan helemaal nix.
En daarbij gaat er gewoon om dat auto fabrikanten hun co2 uitstoot compenseren,
door middel van elektrische of co2 neutrale modellen aan te bieden in hun "bestaande" modellen programma.
Hier door wordt de co2 boete lager.
Het gaat uiteindelijk om de co2 uitstoot over het gehele modellen gamma.
Hoeveel elektrische modellen ze uiteindelijk daarvan gaan verkopen doet er volgens mij niet toe.
-
Onze oosterburen denken: 'laten we er eens 9 miljard Euro tegenaan gooien' ..... ;-)
https://www.autogids.be/autonieuws/ecologie/duitsland-stort-zich-in-het-waterstofavontuur.html?utm_source=new-issue-200617&utm_medium=email&utm_content=autogids&utm_campaign=&utm_content=websites&utm_medium=produpress&utm_source=produpressmail&utm_term=produpress
-
Geloof ook niet in de toekomst van elektrisch rijden.
Maar mooi als het merk daardoor gezond kan worden/blijven bestaan.
Zit ik erop te wachten? Nee..
Geef mij maar een verbrander voor de beleving.
-
Geloof ook niet in de toekomst van elektrisch rijden.
Maar mooi als het merk daardoor gezond kan worden/blijven bestaan.
Zit ik erop te wachten? Nee..
Geef mij maar een verbrander voor de beleving.
Ik geloof er ook niet echt in, maar de regering uiteindelijk wel en daar gaat het om.
Nu ze systematisch bezig zijn om alle diesels uit te roeien,
vraag ik me toch sterk af, of de benzine rijders daar straks niet de rekening voor gaan betalen.
Want ja het gat in de begroting van de staats kas door diesels uit te bannen,
zal toch op één of andere manier moeten worden aangevuld.
En het zal mij niks verbazen als de benzine rijder hier straks de rekening voor gepresenteerd krijgt.
Al dan niet in vorm van de benzine prijs of forse mrb verhogingen.
En tja... voor Europa worden uiteindelijk ook de auto fabrikanten in een hoek gedreven,
met hoge co2 boetes als ze niet aan de norm over hun gehele modellen gamma kunnen voldoen.
En uiteindelijk komt toch alles weer op het bordje van de consument terecht. :)
-
laatste nieuws van het waterstoffront...... Toyota en Hyundai zetten in ieder geval door met de toepassing van H voor gebruik in voertuigen.... Hyundai komt met de eerste waterstofvrachtwagens na al eerder de Nexo personenauto op de markt te hebben gezet:
https://www.nu.nl/auto/6062717/eerste-waterstofvrachtwagens-komen-eraan.html