Club Alfa Romeo

Algemeen => Algemene Alfa topics => Topic gestart door: Stiggy op 28 december 2017, 21:18:01

Titel: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: Stiggy op 28 december 2017, 21:18:01
En meer modellennieuws waar ik droevig van wordt: https://www.autoedizione.nl/alfa-romeos-gamma-groeit-vanaf-2020-maar-zonder-giulietta-vanaf-2022/ (https://www.autoedizione.nl/alfa-romeos-gamma-groeit-vanaf-2020-maar-zonder-giulietta-vanaf-2022/)  :(

Hopen maar dat dit evenmin uitkomt net zoals alle andere plannen van de laatste jaren.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: alfata op 28 december 2017, 22:22:34
Vandaag in Italiaanse media dat er een nieuw model Giulietta komt. Aangegeven door de technische chef zelf. Te lezen op club alfa.it
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: bekkie op 28 december 2017, 22:43:10
Vandaag in Italiaanse media dat er een nieuw model Giulietta komt. Aangegeven door de technische chef zelf. Te lezen op club alfa.it

Inderdaad, er schijnt wel een opvolger te komen. Er is echter opvallend veel 'fake news', m.i. om een rookgordijn op te trekken. Zou me niets verbazen wanneer ineens een Giulia SW uit de hoge hoed wordt getoverd. Het is met FCA en de autoindustrie net als met de politiek: schaken op wereldniveau. En goed nadenken over de volgende zet...
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: Stiggy op 29 december 2017, 12:41:41
Ik heb het artikel op clubalfa.it ook gelezen. Tja, we zullen het zien. Meneer Fedeli zegt daar ook dat er geen plannen zijn om de segementen waar ze nu actief zijn te verlaten. Maar dan zou er ook een nieuwe MiTo moeten komen. Ik zie hem nog niet. Voor de Giulietta is het nu ook al aan de late kant (in de lease onbetaalbaar geworden vanwege de hoge leeftijd van het model) dus een beetje haast is geboden zou ik zeggen!
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: Franky op 5 februari 2018, 08:54:52
Hopelijk komt er een nieuwe Giulietta...wat moet ik anders later kopen?! een stelvio is een klasse te groot, dus zal het noodgedwongen een ander merk worden, spijtig.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: frankie op 1 juni 2018, 14:11:10
Vandaag is de planning t/m 2022 bekend gemaakt.

(https://icdn-3.motor1.com/images/mgl/1ly7X/s4/piano-2022-modelli.jpg)

Wel een opvolger voor de Giulietta dus. of in ieder geval geupdate, naast een C segment SUV. Staat nog wel meer interessants op, ben heel benieuwd in hoeverre dit waargemaakt wordt of kan worden.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: Alfa 147 Ti op 1 juni 2018, 15:16:42
Ik moet het eerst allemaal nog zien gebeuren, volgens mij hebben ze dit al eens eerder geroepen toen de Giulia er nog niet was en wat is er nu een Giulia en Stelvio er haden al veel meer modellen moeten zijn.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: TimW op 1 juni 2018, 15:18:10
De complete presentatie:

https://www.fcagroup.com/capitalmarketsday/Presentations/FCA%20June%201%202018%20CMD_Alfa%20Romeo%20Brand.pdf
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: frankie op 1 juni 2018, 15:20:04
Wel aardig om te zien...In 2014.

(http://www.carsitaly.net/images/Alfa%20Romeo_plan%202018.jpg)

Van de 8 geplande modelintroducties zijn er uiteindelijk daadwerkelijk 2 gekomen...... :13:
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: GT1986 op 1 juni 2018, 20:44:25
 :D :D
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: MysteryAngel op 2 juni 2018, 02:21:38
In ieder geval komt er waarschijnlijk wel een opvolger voor de Giulietta.
Maar geen opvolger voor de Mito is wel jammer.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: brinkerik op 2 juni 2018, 07:24:42
Er komt dan iig wel een opvolger, en niet alleen een SUV variant.

Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: ArjanB op 2 juni 2018, 16:44:06
Citaat van: frankie op  1 juni 2018, 15:20:04
Citaat van: frankie op  1 juni 2018, 15:20:04
Wel aardig om te zien...In 2014.

(http://www.carsitaly.net/images/Alfa%20Romeo_plan%202018.jpg)

Van de 8 geplande modelintroducties zijn er uiteindelijk daadwerkelijk 2 gekomen...... :13:

Precies,  van de plannen en beloftes is weinig terecht gekomen. Las een analisten rapport waarin wordt gezegd dat Marchionne bij zijn afscheid volgend jaar kan terugblikken op een succesvolle turn around van FCA waar hij bij een bijna failliet Fiat begon.
Qua beurskoers zeker,  overname Jeep ook maar...Fiat heeft nu nog steeds een oud en klein gamma, evenals Alfa (2 modellen) waar,  net als bij Chrysler, nauwelijks winst wordt gemaakt.
Dus of het nu echt zo succesvolle periode was...
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: Robbie146 op 2 juni 2018, 19:06:05
Ik ben het helemaal met je eens Arjan, maar vanuit de aandeelhouder gezien (en daar gaat het toch om.......) zal het succesvol zijn, dus de coltrui zal zijn bonus wel pakken voor zijn pensioen.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: MysteryAngel op 3 juni 2018, 00:58:50
Citaat van: brinkerik op  2 juni 2018, 07:24:42
Citaat van: brinkerik op  2 juni 2018, 07:24:42
Er komt dan iig wel een opvolger, en niet alleen een SUV variant.

Alleen maar goed, Die SUV en Cross over hype mag van mij wel overwaaien.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: brinkerik op 3 juni 2018, 22:23:30
SUV  CUV     

De moderne auto wordt eigenlijk iets tussen een Stelvio en een Giulietta in.   Dus,  voor het zicht zo laag mogelijk, maar in de praktijk een stukje hoger en iets meer koets inhoud.  Dat soort auto`s vertegenwoordigt het gros van de verkopen op dit moment.. Kentering heb ik nog niet gezien; Stelvio verkoopt immers ook reeds al beter als een Giulia.

Dus, we willen misschien niet, maar in de praktijk gebeurt het inmiddels wel.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: iBSSR op 3 juni 2018, 23:05:20
In NL verkoopt de Giulia beter dan de Stelvio. Tot en met de maand mei zijn resp. 275 en 118 verkocht. In de VS zijn voor het eerst in de maand mei meer Stelvio’s dan Giulia’s verkocht (verkopen in de maand mei resp. 1175 en 1183). In Italië verkoopt de Stelvio het meest (verkopen in de maand mei resp. 529 en 1327).
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: brinkerik op 4 juni 2018, 00:29:56
Nederland is een Sw land, dus dat verbaast mij. Al zal het ook met de prijs te maken hebben, Giulia is nog net voor jan met de pet te betalen; Stelvio voor mij iig niet ;)
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: GT1986 op 4 juni 2018, 09:56:02
Citaat van: iBSSR op  3 juni 2018, 23:05:20
Citaat van: iBSSR op  3 juni 2018, 23:05:20
In NL verkoopt de Giulia beter dan de Stelvio. Tot en met de maand mei zijn resp. 275 en 118 verkocht. In de VS zijn voor het eerst in de maand mei meer Stelvio’s dan Giulia’s verkocht (verkopen in de maand mei resp. 1175 en 1183). In Italië verkoopt de Stelvio het meest (verkopen in de maand mei resp. 529 en 1327).

Wat een dramatische verkoopaantallen in Nederland zeg... :o
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: iBSSR op 4 juni 2018, 18:23:52
In dezelfde periode maar dan van jaar 2017 waren de verkopen 389 voor de Giulia en 76 voor de Stelvio. De Giulia maakt niet de aantallen van de Duitse drie (A4, 3 serie en C klasse), maar Alfa verkoopt wel beter dan bijvoorbeeld Jaguar en Lexus. De Stelvio verkoopt als model wel weer slechter dan E-pace en F-pace. Dit zegt meer over de dealerorganisatie dan over de auto’s. Met name E-pace is maar een matig product in verhouding tot een Stelvio. Maar mensen kun je niet tot hun geluk dwingen. Pak het positief, Alfa Romeo in zijn algemeenheid en Giulia en Stelvio in het bijzonder zijn een exclusieve verschijning geworden. Klein maar fijn.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: GT1986 op 4 juni 2018, 19:56:25
Ik heb liever dat Alfa Romeo financieel overeind blijft zodat er geld is voor nieuwe modellen. Het (iets) minder exclusief rijden neem ik dan graag op de koop toe.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: iBSSR op 4 juni 2018, 20:32:17
Voor 2022 heeft Alfa Romeo aangegeven een rendement te hebben van 10% en verwachten 400.000 te verkopen. De groei van nu 170.000 naar 400.000 straks komt uit Noord Amerika en China. Alfa komt ook weer met modellen die concurreren met McLaren en Porsche, te weten een Alfa 8C (700 pk). Ook een nieuwe GTV met 600 pk staat op het programma, net als SUV boven en onder de huidige Stelvio. Belangrijk voor Europa is een behoorlijk vernieuwde Giulietta (denk aan wat ze vroeger gedaan hebben met Alfasud en Alfa 33). Alfa gaat veel hoger in de markt zitten dan de margere jaren onder FIAT.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: GT1986 op 4 juni 2018, 21:15:42
Ja al die verwachte cijfers ken ik nu wel. :039: Daar is onder leiding van Marchionne nog nooit iets van uitgekomen. Het betreft vooral veel blabla en onrealistische plannen :rolleyes: Van een logische modellenpolitiek is al jaren geen sprake meer.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: iBSSR op 4 juni 2018, 22:15:54
Alfa verkocht in 2015 62.000 auto’s. Dit jaar zullen dat er 170.000 zijn (is dus meer dan een verdubbeling). Deze groei doen ze met slechts twee nieuwe modellen (sport sedan en een sport uv). De voor Amerika en China belangrijke grote SUV en de kleinere SUV zullen een verdubbeling van de verkopen realiseren (340.000). De groei in het SUV segment is enorm. De afstand tot het doel van 400.000 zal makkelijk met de overige modellen gehaald kunnen worden (denk aan de vernieuwde Giulietta). Weet dat Sergio binnenkort met Pensioen gaat en dat sinds februari Tim Kuniskis CEO is van Alfa Romeo en Maserati. Deze man heeft een fantastische staat van dienst en is een echte autoliefhebber. Onder andere is hij de man achter de Dodge Demon. Komt deze keer dus helemaal goed.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: frankie op 5 juni 2018, 11:55:56
Marktanalisten verwachten krap aan 132.000 units voor 2018. Dit zou het topjaar moeten zijn voor zowel de Giulia als de Stelvio, de jaren hierna gaan de verkopen daarvan aflopen. Wereldwijd zijn de segmenten waarin de Giulia en Stelvio opereren het grootst en belangrijkst, dit zijn dus ook de belangrijkste modellen voor het merk (niet voor niks dat die als eerste zijn gekomen). Nu zou er dus al gescoord moeten worden, en dat wordt er simpelweg niet genoeg.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: MysteryAngel op 7 juni 2018, 18:32:43
MJa ik betwijfel inderdaad of ze die aantallen wel zullen gaan halen.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: iBSSR op 7 juni 2018, 21:00:40
Een beetje optimisme mannen. Dit zegt de hoogste CEO Sergio Marchionne over de huidige status van Alfa Romeo:

Talking of the brand’s struggles, FCA CEO Sergio Marchionne said: “We got two things wrong – we underestimated the industrial complexity of launching a brand as complex as Alfa. This caused delays in launch, additional cost, and slowed down the development portfolio. We also underestimated the reaction of Germans to the reintroduction of Alfa.”

“Would I do it again? Not in the same way, but certainly would do it again.”
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: MysteryAngel op 8 juni 2018, 01:38:04
Tja die Sergio heeft wel meer dingen verkeerd ingeschat. :)
Maar laten we maar hopen dat er nog een paar mooie paarden uit de stal komen lopen.  ;D
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: frankie op 8 juni 2018, 08:55:13
We horen al zo'n beetje 25 jaar loze beloften en productieplannen die nooit uitkomen. Dus vergeef ons onze scepsis  ;D
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: Alfa 147 Ti op 8 juni 2018, 09:19:26
Frankie ik ben het helemaal met je eens bla bla maar tot nu toe zijn er maar twee modellen die up to date zijn, en gaat aardig snel in de auto wereld dus voor je het weet is erbij een ander merk weer een nieuw model, ik heb al eens eerder gezegd ik ook dat Alfa een keer wordt overgenomen door een bedrijf die echt wil investeren in Alfa anders gaan ze het niet reden is mijn idee.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: Alfa-073 op 8 juni 2018, 11:41:25
Citaat van: Alfa 147 Ti op  8 juni 2018, 09:19:26
Citaat van: Alfa 147 Ti op  8 juni 2018, 09:19:26
Alfa een keer wordt overgenomen door een bedrijf die echt wil investeren in Alfa anders gaan ze het niet reden is mijn idee.
Wat ik hier en ook op andere sites regelmatig terug zie is de enorme onderschatting van wat Alfa heeft geinvesteerd:
Een totaal nieuw (Giorgio) platform wat voor Guilia en Stelvio wordt gebruikt
3 totaal nieuwe motoren (2.2 Diesel, 2.0 Benzine en de 2.9 V6).

Als je kijkt naar andere autofabrikanten, noem mij er 1 die zoveel nieuwe motoren in zo'n korte tijd heeft ontwikkeld en op de markt gebracht. Aangezien de aantallen die Alfa van die auto's en daarmee de motoren verkoopt relatief heel gering zijn (vergelijk maar met oa VAG, Daimler, BMW) duurt het ook best lang voordat er genoeg centjes verdiend worden om nieuwe modellen te ontwikkelen en met name te lanceren.

Daarnaast kost het ook nog heel veel geld om nieuwe markten te betreden (China en VS)

FCA heeft dus juist heel veel geld in Alfa Romeo gestoken. Als je die investeringen verdeeld over de verkochte aantallen zelfs bizar veel geld!
Neemt niet weg dat ik graag ook een opvolger voor de Guilietta zou zien, net als een SW voor de Guilia. Voor de Guilietta opvolger nog (best veel) geduld. En gezien belangstelling voor SW in China / VS, gaat die SW er (helaas) niet komen.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: frankie op 8 juni 2018, 11:56:22
Citaat van: Alfa-073 op  8 juni 2018, 11:41:25
Citaat van: Alfa-073 op  8 juni 2018, 11:41:25
Citaat van: Alfa 147 Ti op  8 juni 2018, 09:19:26
Citaat van: Alfa 147 Ti op  8 juni 2018, 09:19:26
Alfa een keer wordt overgenomen door een bedrijf die echt wil investeren in Alfa anders gaan ze het niet reden is mijn idee.
Wat ik hier en ook op andere sites regelmatig terug zie is de enorme onderschatting van wat Alfa heeft geinvesteerd:
Een totaal nieuw (Giorgio) platform wat voor Guilia en Stelvio wordt gebruikt
3 totaal nieuwe motoren (2.2 Diesel, 2.0 Benzine en de 2.9 V6).

Als je kijkt naar andere autofabrikanten, noem mij er 1 die zoveel nieuwe motoren in zo'n korte tijd heeft ontwikkeld en op de markt gebracht. Aangezien de aantallen die Alfa van die auto's en daarmee de motoren verkoopt relatief heel gering zijn (vergelijk maar met oa VAG, Daimler, BMW) duurt het ook best lang voordat er genoeg centjes verdiend worden om nieuwe modellen te ontwikkelen en met name te lanceren.

Daarnaast kost het ook nog heel veel geld om nieuwe markten te betreden (China en VS)

FCA heeft dus juist heel veel geld in Alfa Romeo gestoken. Als je die investeringen verdeeld over de verkochte aantallen zelfs bizar veel geld!
Neemt niet weg dat ik graag ook een opvolger voor de Guilietta zou zien, net als een SW voor de Guilia. Voor de Guilietta opvolger nog (best veel) geduld. En gezien belangstelling voor SW in China / VS, gaat die SW er (helaas) niet komen.

Er is inderdaad behoorlijk geïnvesteerd, maar die motoren zijn natuurlijk niet echt compleet nieuw. De 2,2 JTD is gewoon een doorontwikkeling van de reeds bestaande 2,0 JTD (en is niet exclusief voor Alfa Romeo). Voor de TBi geldt hetzelfde, ook dat is een doorontwikkeling. Het Giorgio platform wordt ook concern breed (dus ook Dodge, Jeep etc.) gebruikt en is dus ook niet exclusief voor Alfa Romeo. Dat kan natuurlijk ook helemaal niet, tegenwoordig moeten zoveel mogelijk dezelfde onderdelen in zoveel mogelijk verschillende modellen gebruikt worden tbv de marge's.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: iBSSR op 9 juni 2018, 01:17:32
Alternative facts! Five billion euro also paid for the development of three new engine families – a 2.0-litre petrol and 2.2-litre diesel, and a 2.9-litre twin-turbo V6 – that will power Giulia and the SUVs. Five billion euro, then, is not a lot to spend on five completely new cars and three completely new engines.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: MysteryAngel op 9 juni 2018, 01:25:50
Nou ik denk dat het meeste geld gestoken is in het ontwerp en design van de Giullia en Stelvio.
De motoren zijn volgens mij vooral door ontwikkelingen van wat FCA al in huis had, zoals Frankie ook al aangeeft.
Al weet ik dit niet helemaal zeker wat de 2.0T aan gaat.
Volgens mij is dat wel een nieuw ontwikkelde motor.
De 2.9 V6 is ook niet echt een nieuw ontwikkelde motor door Alfa Romeo.
Volgens mij is dit gewoon de V6 van de Ghibli, of heb ik dat mis?
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: alfata op 9 juni 2018, 09:13:49
Citaat van: MysteryAngel op  9 juni 2018, 01:25:50
Citaat van: MysteryAngel op  9 juni 2018, 01:25:50
Nou ik denk dat het meeste geld gestoken is in het ontwerp en design van de Giullia en Stelvio.
De motoren zijn volgens mij vooral door ontwikkelingen van wat FCA al in huis had, zoals Frankie ook al aangeeft.
Al weet ik dit niet helemaal zeker wat de 2.0T aan gaat.
Volgens mij is dat wel een nieuw ontwikkelde motor.
De 2.9 V6 is ook niet echt een nieuw ontwikkelde motor door Alfa Romeo.
Volgens mij is dit gewoon de V6 van de Ghibli, of heb ik dat mis?

Ja dat klopt allemaal niet haha. De 2.0 is gloednieuw. De 2.9 is een Ferrari motor waar 2 cilinders vanaf zijn gehaald. Maar dat is in feite ook bijna een compleet nieuwe motor. Het is niet zo simpel als enkel de zaag erin zetten.

Titel: Ik rijd een week lang alleen maar hard
Bericht door: iBSSR op 9 juni 2018, 13:46:30
Test NRC Alfa Romeo Giulia
Met de langverwachte Alfa Giulia schitteren de Italianen nog één keer tegendraads, schrijft Bas van Putten

Het is een Alfa en dus moet ik de emoties voelen van het brand dna, dat volgens de makers helemaal terug is. Ik zie waar het zit en ik voel wat het wil, mijn ziel en zaligheid. De retro-hints verwijzen stralend naar het roemrijke verleden. Het driespaaks sportstuur – check. De in twee reuzenpeniskokers afgezonken snelheidsmeter en toerenteller – check. De startknop op het stuur zal het sport-gen voorstellen. De krapte rond de laag geplaatste bestuurdersstoel triggert gewiekst de erotiserende versmelting met de cockpit.

De Giulia heeft de typisch Italiaanse onhebbelijkheden waar Alfisten dankbaar onder lijden. De pedalen zijn verzonken in een nis die mijn met 44 relatief bescheiden schoenmaat hindert. Hij is gemaakt voor kleine, boze mannetjes. Anderzijds kan ik het ook in diepte verstelbare stuur praktisch op schoot trekken, vuistregel één voor harde actie. Tweede bron van geluk is de mechanisch zwaar schakelende zesbak waarvan iedereen roept dat je hem niet moet hebben, omdat de diesel-Giulia met achttraps automaat meer koppel levert. Dat argument is een belediging voor het genot van de fysieke arbeid.

Ik ben alleen bevreesd dat hij te goed is. Zelfs het multimedia-systeem functioneert, al kost het de software enige moeite zich mijn via Bluetooth aangekoppelde telefoon te herinneren. Een echte Italiaan moet kapot zijn. Vooruit, ze hebben er dan ook heel lang aan gewerkt.

Het heeft geloond. God, wat is die auto goed. Het evenwicht tussen gracieuze beweeglijkheid en rotsvaste balans werkt aanstekelijk. Met dat stuur op schoot heb je een telepathisch apparaat dat je met je gedachten kunt besturen. Er zit vechtlust in de Giulia, een ouderwets, als dom machismo weggehoond esprit dat in foutere maar betere tijden kleine, boze Italianen bluffend door het leven sleurde. Ik rijd er een week lang alleen maar hard mee. Zulke klaverbladen- en rotondetijden overtref ik nooit meer. In de door meelopers gedomineerde sector middenklasse sedans is dit een van de leukste witte raven. De viercilinder diesel met 180 pk blijft onder alle omstandigheden nog vrij zuinig ook.

Maar hij is wel heel erg te laat.

Schone schijn

In 2015, toen de veelvuldig uitgestelde Giulia eindelijk dreigde te komen, vond in Italië de statische onthulling van de auto plaats. Statisch betekent: kijken, niet rijden. Fiat/Chrysler-baas Sergio Marchionne beloofde in een vlammende toespraak dat het weer een echte Alfa werd, de eerste in decennia, met eindelijk weer achterwielaandrijving en fantastische rijkwaliteiten. Hij had er een dream team van begenadigde techneuten en designers op gezet, die in totale afzondering het Alfa-dna hadden heruitgevonden. Er waren grote woorden en smachtende muziek, het was Italië. Andrea Bocelli droeg een gedicht over de autoliefde van zijn vader voor en zong de aria Nessun dorma van de Lancia-rijder Puccini. Zonder een meter te hebben gereden keerden wij huiswaarts, verrukt over de show en structureel ontmoedigd door de schone schijn van de beloften.

De lieve heer weet welke prijs het merk voor dat getreuzel zal betalen. Nu hij er is, zijn de met smart wachtende Alfamannen al naar Passats en Audi’s afgedropen, de leasecontracten waren niet van elastiek. Ander dingetje: de aandrijflijnen zijn fossiel. Het wordt diesel of benzine, allebei met 21 procent bijtelling. Tegen de tijd dat Alfa een plugin hybride-versie klaar heeft zijn we allang door een komeet verwoest. De Nederlandse leaserijder zou er door het wegvallen van de fiscale voordelen op stekkerauto’s trouwens niets aan hebben. En waarom zou hij überhaupt het volle pond betalen voor het herboren rijgeluk dat in de file geen kantoorman vlot trekt?

Ik denk dat het Alfa Romeo niets kon schelen. Met Van Speijk-achtige doodsverachting hebben ze daar besloten nog één keer tegendraads te schitteren. De Giulia is helemaal niet gebouwd voor de toekomst, hij komt excuus maken voor de verloren jaren van de voorwielaangedreven nep-Alfa’s die Marchionne met het schaamrood op de kaken afserveerde. Hij is romantisch suïcidale geschiedcorrectie met de grote gevoelens van een Puccini-aria of een smartelijk gedicht over een autofiele vader; kitsch recht uit het hart. Was hij dat tien jaar geleden maar geweest, toen hij nog kon. Nu zal de Giulia perspectiefloos gloriëren op de doodlopende wegen langs de rand van de vulkaan die Alfa zal verzwelgen. Wat was hij mooi, die laatste dans. Daarom zeg ik, Audi-jongelui, in jullie taal: ik zou hem doen. Voor die twee klaverbladen op de hellegang van woon naar werk. En om een tijdperk af te sluiten. Lust in vrede.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: Veloce op 9 juni 2018, 13:49:07
Monteur van de dealer vertelde mij juist dat se 2.0 gewoon een doorontwikkeling was van de 2e generatie 1750 uit de 4C/Giulietta QV (>2014)

De 2.9 V6 is inderdaad de motor van de Ferrari California minus 2 cylinders, maar zoals Alfata al aangeeft is het niet gewoon even eraf gezaagd.
Titel: Re: Ik rijd een week lang alleen maar hard
Bericht door: GT1986 op 9 juni 2018, 14:28:38
Mooie melancholische column, die helaas de spijker op z'n kop slaat. Maar hopelijk zit Bas er naast.
Titel: Re: Ik rijd een week lang alleen maar hard
Bericht door: Alfa 147 Ti op 9 juni 2018, 17:38:20
Goed verhaal.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: MysteryAngel op 9 juni 2018, 20:51:23
Mooi om te weten weer wat geleerd  ;)
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: bekkie op 9 juni 2018, 22:03:28
Citaat van: MysteryAngel op  9 juni 2018, 01:25:50
Citaat van: MysteryAngel op  9 juni 2018, 01:25:50
De 2.9 V6 is ook niet echt een nieuw ontwikkelde motor door Alfa Romeo.
Volgens mij is dit gewoon de V6 van de Ghibli, of heb ik dat mis?

Opvallend is dat de nieuwe CEO van Alfa Romeo, een vrouw waarvan ik de naam even kwijt ben, onlangs in een interview geirriteerd reageerde op eenzelfde bewering van een journalist, door sterk te benadrukken dat de 2.9V6 absoluut géén Ferrari-motor is, maar een door door-en-door Alfa Romeo-motor die door de eigen ingenieurs ontwikkeld is. Daaraan toevoegend dat Alfa Romeo de kennis en kunde heeft om dit zelf te doen.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: Veloce op 9 juni 2018, 22:55:59
Citaat van: bekkie op  9 juni 2018, 22:03:28
Citaat van: bekkie op  9 juni 2018, 22:03:28
Citaat van: MysteryAngel op  9 juni 2018, 01:25:50
Citaat van: MysteryAngel op  9 juni 2018, 01:25:50
De 2.9 V6 is ook niet echt een nieuw ontwikkelde motor door Alfa Romeo.
Volgens mij is dit gewoon de V6 van de Ghibli, of heb ik dat mis?

Opvallend is dat de nieuwe CEO van Alfa Romeo, een vrouw waarvan ik de naam even kwijt ben, onlangs in een interview geirriteerd reageerde op eenzelfde bewering van een journalist, door sterk te benadrukken dat de 2.9V6 absoluut géén Ferrari-motor is, maar een door door-en-door Alfa Romeo-motor die door de eigen ingenieurs ontwikkeld is. Daaraan toevoegend dat Alfa Romeo de kennis en kunde heeft om dit zelf te doen.

En dát noemen ze nou marketing.
Tuurlijk gaan ze niet zeggen dat hun blok ergens anders vandaan komt. (Net als dat se Sauber F1 een echte Alfa-motor heeft...lol)
En dat doen alle merken, of dacht je dat in die Audi A3 een andere motor (en meer) zit dan in de Golf, Leon en Octavia? Volgens de brochures wel, maar iedereen weet wel beter.
En zo gaat dat met alle concerngenoten, die ook allemaal techniek uitwisselen.



Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: iBSSR op 10 juni 2018, 09:25:37
Weer een voorbeeld van ‘alternative facts’. Tim Kuniskis is sinds februari 2018 de nieuwe chef (CEO) van Alfa Romeo en Maserati. Weet dat Maserati voor al haar modellen, motoren ‘krijgt’ exclusief van Ferrari. Ze hebben in juni aangegeven dat dit ook voor de nieuwe hybride en elektrische zal gelden. Alfa Romeo heeft met de Quadrifoglio (Giulia en Stelvio) op de Nurburgring laten zien te beschikken over de snelste sportsedan en sport uv (ik zou er een Porsche voor laten staan). Dat bij de ontwikkeling van de Giulia en Stelvio ex engineers van Ferrari hebben meegewerkt is een feit. Kijk ook naar de startknop op het stuur en de ‘Ferrari’ schakelflippers die zo lijken te komen uit een 488. Echter Ferrari heeft op dit moment geen V6 motor en hierboven is reeds door een eerdere blogger aangegeven dat het niet zomaar een V8 blok is van Ferrari met twee cilinders minder. Technisch werkt dit net even anders. Ook heeft Alfa Romeo nooit aangegeven dat in de Alfa Romeo Sauber F1 iets anders zit dan een Ferrari motor. Dat staat ook op de motor. Alfa Romeo is hoofdsponsor en werkt technisch samen met Sauber. De lijn naar boven hebben ze weer te pakken. Weet dat Sauber ooit is begonnen met Mercedes. Daarna heeft BMW nauw samengewerkt met Sauber. Waarbij BMW de stekker heeft getrokken uit hun F1 plannen... Dat was bijna het einde voor Sauber. Het is alleen maar lovenswaardig dat Alfa na dertig jaar weer aansluit bij hun heritage. Was het niet Alfa Romeo die in 1950 en 1951 de eerste Grand Prix kampioenen waren. Mijn eerste nieuwe Alfa Romeo was een Alfa 156 en sinds vorig jaar rij ik een Giulia. Ik durf te zeggen dat dit mijn beste auto is.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: Alfa 147 Ti op 10 juni 2018, 09:55:42
Volgens mij werk jij voor FCA. :039:
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: iBSSR op 10 juni 2018, 10:33:18
Neen, ik werk binnen het speelveld van Sociaal Medische Zaken. Ik ben wel een groot autoliefhebber. In het bijzonder van Alfa Romeo en klassieke Lancia’s.
Titel: Re: Huidig model Giulietta door tot eind 2022(!) en dan geen nieuwe meer?
Bericht door: Alfa 147 Ti op 10 juni 2018, 11:35:32
Was ook niet serieus bedoeld, ik van af jong af aan ook al een groot Alfa liefhebber, mijn eerste auto was bijna een brievenbus geworden van mijn geboortejaar als mijn vader dat toen niet tegen had gehouden, ja die had niet zoveel met Alfa, maar heb al heel veel Ala’s mooie vakanties gemaakt AR 33,Spider1990 dus het merk Alfa doet mij wel wat.
Titel: Hoe belangrijk is Alfa Romeo voor de toekomst van Fiat Chrysler?
Bericht door: iBSSR op 10 juni 2018, 17:59:15
Erg belangrijk!

... As FCA CEO Sergio Marchionne and company look to the future, the 400,000-a-year vehicle goal remains in play, but they now say that will happen by 2022. To ease the way, Alfa plans to launch a supercar, boost its electric offerings, add mid-level autonomous-driving features and give its celebrated Stelvio SUV a larger sibling.

The brand known best in the United States for a fiery red lineup — other colors are available — of Giulia sedans, Stelvios and 4C two-seaters has grown enough to become a central part of the next five-year plan for the Italian-American automaker. Alfa-Romeo and its even more upscale cousin, Maserati, are two of four global brands — the others are Jeep and Ram — FCA hopes to ride to riches. ...

Link
https://eu.freep.com/story/money/cars/chrysler/2018/06/06/fiat-chrysler-alfa-romeo-maserati-five-year-plan/674639002/

... Michelle Krebs, a senior analyst at Autotrader, said Alfa and Maserati face some stiff competition, although Maserati comes with some brand strength.

“The Germans present a formidable challenge around the globe so it will not be a cakewalk for FCA on the luxury/premium front. FCA certainly will be better positioned than it was with focus and funding of new products. But the Germans — and Asians — will not stand still and will not give up ground easily,” Krebs said.

"Alfa Romeo will be the biggest challenge," Krebs said. "It had some fits and starts getting going and didn’t live up to its goals for the last five-year plan. It doesn’t appear that FCA expects any significant sales increases from it in the next five years. It’ll take time to get it re-established.” ...
Titel: Re: Hoe belangrijk is Alfa Romeo voor de toekomst van Fiat Chrysler?
Bericht door: alfata op 10 juni 2018, 22:17:49
Kunnen we aub stoppen om van elk nieuwsbericht een topic te maken? Dit kan prima onder 1 van de reeds bestaande topics geplaatst worden. Dank.
Titel: Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: frankie op 11 juni 2018, 09:47:47
Ik heb topics samengevoegd en algemene titel gegeven. Alles over de Alfa Romeo toekomst kan nu hieronder gedropt worden.  :039:
Titel: Re: Ik rijd een week lang alleen maar hard
Bericht door: alfist33 op 12 juni 2018, 12:24:27
Mooi geschreven, dat zeker, maar niks van waar. Alfa Romeo investeert geen miljoenen om de Giulia en Stelvio een zwanenzang te laten zijn.  :sign0137:
Titel: Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: MysteryAngel op 12 juni 2018, 18:32:05
Prettig lezen als het zo is samen gevoegd inderdaad.

Nu maar hopen dat er ook iets terecht komt van de plannen van Alfa Romeo.
Titel: Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: GT1986 op 9 augustus 2018, 11:43:23
Afgelopen dinsdag heb ik van de dealer begrepen dat de Giulietta als gevolg van de transitie naar de WLTP alleen nog maar leverbaar zal zijn als 1.4 met 105 pk en 1.6 JTDm. Alle andere motoren, zelfs de kennelijk toch niet zo schone MultiAir, worden geschrapt... :o

Nu de MiTo uit productie is en het gamma van de toch al verouderde Giulietta extreem wordt uitgedund, zie ik het somber in. Alfa moet het nu dus hebben van de niet bijster goed verkopende Giulia en daarnaast de Stelvio. Oh ja, ook de Giulia wordt vele duizenden euro's duurder als gevolg van de WLTP-transitie. Gelukkig was het al zo'n scherp geprijsde auto. :rolleyes: Alfa Romeo wordt er nu voor gestraft dat de Giulia niet al jaren eerder op de markt is gebracht. Dan was het model nu al bijna aan het eind van z'n levenscyclus geweest en had er een 'schonere' opvolger kunnen kopen waar (dus) minder BPM op geheven zou worden.

Andere fabrikanten vangen de stijging van de prijzen op door de netto-prijzen van hun auto's te verlagen (= minder winst), maar dat kan FCA zich naar ik vermoed niet permitteren.
Titel: Firefly motoren Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: iBSSR op 9 augustus 2018, 13:33:15
Recent zijn de nieuwe firefly motoren geïntroduceerd in de Jeep Renegade. De Fiat 500X volgt snel. Met de nieuwe driecilinder (1.0) en viercilinder (1.3) voldoet FCA weer aan de WLTP. De motoren zijn respectievelijk 120 en 150 pk sterk. Voor de vierwielaangedreven versies is van de 1.3 motor een 180 pk versie beschikbaar. De motoren zouden 20% zuiniger/schoner zijn. Prima motoren die hun weg ook zullen vinden in de Giulietta. De Giulietta is nogsteeds één van de best verkopende Alfa’s in Italië. Er komt ook een facelift versie van de Giulietta (voor en achterkant in lijn met huidige Giulia/Stelvio). De 1.0 versie komt er mogelijk weer als junior (uitsluitend in de drie klassieke Alfa Kleuren, rood, wit en zwart) tegen een zeer scherpe prijs en mooie standaarduitrusting (denk aan Veloce sportstoelen en 18” lichtmetalen velgen '8C Competizione Titanio'). Hopelijk wordt deze versie ook in Nederland geleverd. Prijs in Italië zou kunnen liggen onder de € 23k...
Titel: Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: GT1986 op 9 augustus 2018, 15:30:02
Laten we het hopen dat die motoren nog hun weg naar de Giulietta zullen vinden. Ik zou het knap van Alfa Romeo vinden als ze een 8 jaar oud model nog geschikt gaan maken voor een compleet nieuwe motorenfamilie. Ik gun dit geweldige merk in elk geval nog een mooie en lange toekomst.
Titel: Alfasud/Alfa 33 1972-1994 Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: iBSSR op 9 augustus 2018, 18:01:46
Weet dat de Alfasud van 1972 tot en met 1983 in productie was. De opvolger - Alfa 33 - was volledig gebaseerd op de Alfasud. Dit model was van 1983 tot en met 1994 in productie. Met name de facelift versie van de Alfa 33 (voor en achterkant in lijn met Alfa 164) was in Nederland zeer succesvol. Van de Alfasud en Alfa 33 zijn samen ruim 1,8 miljoen verkocht. De andere voorgangers van Alfa Giulietta (2010-minimaal tot en met 2022) waren de Alfa 145/146 (1994-2000: samen ruim 450.000 keer verkocht) en de zeer succesvolle (auto van het jaar net als Alfa 156) Alfa 147 (2000-2010). In 2003 en 2004 won de 147 het Italian Superturismo Championship. In totaal zijn ongeveer 580.000 Alfa 147 verkocht. De uitsluitend als voorwielaangedreven beschikbare Giulietta deelt/deelde het C-platform (introductie 2001) en de motoren met de Fiat Stilo/Bravo en Lancia Delta, maar ook met de Dodge Dart, Chrysler 200 en Jeep Cherokee uit de Verenigde Staten en de Fiat Viaggio en Ottimo in China. Van de Jeep Cherokee is een ingrijpend gewijzigde (Cherokee MCA) modeljaar 2019 versie geïntroduceerd. Deze versie is momenteel de best verkopende Cherokee aller tijden. De motoren in de Cherokee zijn in basis de 2 liter benzine motoren van de Alfa Giulia en Stelvio, echter met 270 pk. Het beste verkoopjaar van de Giulietta was 2011 met bijna 80.000, vorig jaren waren dat bijna 35.000. Dit jaar zullen de totale verkopen vanaf 2010 van de Giulietta de 400.000 bereiken. Het zou mooi zijn als Alfa niet te lang wacht met de facelift versie (Giulietta MCA). Een productievolume van tenminste 50.000 per jaar moet dan weer mogelijk zijn. Het totale productievolume van de Giulietta zou dan uitkomen in 2022 op meer dan 700.000. Alleen de Alfasud en Alfa 33 en waren succesvoller. Van het andere succesnummer de Alfa 156 zijn 680.000 verkocht. De Giulietta kan dit aantal overtreffen.
In de absolute topjaren van Alfa Romeo in Nederland (1991, 1992, 1998, 1999 en 2000) werden rond de 9.000 Alfa’s verkocht (bron Autoweek verkopen 1982-2018). Tussen 1989 en 2002 lagen de verkopen altijd boven de 5.273 verkopen (5.273-9.650). Ook waren de jaren 2007 en 2011 met respectievelijk 4.973 en 5.581 verkopen nog relatief goed (met dank aan Alfa 159 en eerste volle verkoopjaar Giulietta). Absoluut dieptepunt was 2015 met 953 verkopen. In 2017 stond de teller met dank aan Giulia en Stelvio weer op 1.720. Maar natuurlijk veel te weinig voor dit fantastische merk.
Titel: Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: MysteryAngel op 11 augustus 2018, 20:06:51
150Pk tot 180pk uit een 1.3tje klinkt wel veel belovend.
Nu maar hopen dat het ook echt betrouwbaar blijkt te zijn.
Al weten de italianen wel hoe ze een goede turbo motor moeten maken heb ik het idee,
in tegenstelling tot b.v VW.
Titel: Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: brinkerik op 12 augustus 2018, 09:21:08
Deze motor generatie staat al jaren te trappelen, weer erg Italiaans dat deze zo lang op zich laat wachten.

Maar, de non turbo varianten zitten al een paar jaar in een Punto variant in Brazilie.

https://motorchase.com/en/2016/09/fiat-presents-the-new-firefly-gse-engines-in-brazil/

Linkje komt via een andere Alfa enthousiast
Titel: Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: MysteryAngel op 12 augustus 2018, 20:14:19
Waarschijnlijk doen ze dat om de motoren eerst goed te testen in landen als Brazillie.
In Brazillie hebben ze ook een nieuwe Punto, maar die schijnt hier helemaal niet meer te komen.
Benieuwd of dat deze 1.3 4 cilinder motoren ook multiair techniek mee krijgen.
Titel: Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: brinkerik op 12 augustus 2018, 20:38:07
De motoren in Brazilië zijn de turboloze varianten, dus ik weet niet hoeveel ze aan die test hebben dan. De Giulia heeft de 1.33 motor nodig, helemaal voor de verkoop in Nederland.
Titel: Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: TimW op 13 augustus 2018, 07:38:07
Vraag me regelmatig af hoe zinvol dat downsizen allemaal is, de Giulietta 1.4 is minder zuinig dan elke vd stuk of 10 auto's welke ik eerder heb gereden. En dat met de kleinste motorinhoud, de enige andere 1.4 welke ik hier voor heb gehad was een 122 pk 2009 Golf, deze was overigens een stuk zuiniger.

Titel: Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: MysteryAngel op 13 augustus 2018, 19:57:05
Vraag me regelmatig af hoe zinvol dat downsizen allemaal is, de Giulietta 1.4 is minder zuinig dan elke vd stuk of 10 auto's welke ik eerder heb gereden. En dat met de kleinste motorinhoud, de enige andere 1.4 welke ik hier voor heb gehad was een 122 pk 2009 Golf, deze was overigens een stuk zuiniger.

Volgens mij heeft het allemaal maar weinig nut.
En komt het over het algemeen de levens duur en betrouwbaarheid niet echt ten goede bij veel andere merken.
Uit tests is overigens ook al gebleken dat een downsize motor niet altijd zuiniger is.
Een Ford focus met 1.0 Eco boost bleek in de praktijk net zo veel te verbruiken als een Mazda 6 met 2.0 Skyactive.
Ik denk wel dat het voordeel van een downsize motor vooral bij stads verkeer ligt.
Titel: Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: Giulia M op 19 augustus 2018, 09:22:46
Mbt de Giulietta, deze krijgt naar mijn info (welke ik bij de dealer had gehad) juist niet alleen een facelift maar zou in 2019 meer richting een crossover vorm gaan. Dus tussen een hatchback en suv.. meer ala een kleine Stelvio. Daarnaast is de tijd dat een facelift de giulietta kan gaan redden ook alwel gepasseerd denk ik.
Titel: Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: alfata op 18 januari 2019, 10:37:37
Het begint er nu serieus slecht uit te zien voor Alfa Romeo. Voor 2019 zijn meerdere productiestops aangekondigd voor Cassino, worden er veel ontslagen doorgevoerd en ook de vakbonden vrezen dat de productie ten val komt in 2019. Er lijkt geen nieuw model te arriveren dit jaar en alle toekomstplannen worden wederom aangepast nadat in Italie de Ecotax is ingevoerd. Wederom trekt Alfa Romeo niet haar eigen koers, maar buigt weer af door overheidsmaatregelen.

Het is ondertussen echt een treurig verhaal aan het worden. Het concern wordt vernietigd door ongelooflijk kortzichtig en slecht management. Er wordt vol op Jeep ingezet (leuk voor de VS), maar wanneer daar een democratische president aan de macht komt (en dat kan vrij snel gebeuren) zou de markt van grote Jeeps er ineens heel anders uit komen te zien. En wat heeft FCA dan om op te bouwen? Het beleid is zo ouderwets dat het pijn doet aan de ogen.

Maar het meeste steekt mij nog het ontbreken van modellencontinuïteit. Waar blijft toch de facelift van de Giulietta (er zou een grote ingrijpende facelift komen om hem geheel up to date te krijgen), een nieuwe C-SUV, GTV (met 4 deurs variant) een sportswagon versie van de Giulia (al is het maar als imagebuilder voor Europa en de rest? Waar je bij een Golf altijd een opvolgende Golf hebt, met alle carrosserievarianten van dien, moet je bij FCA maar weer afwachten OF er überhaupt een nieuwe model komt en vervolgens in wat voor uitvoeringen.

Ik vermoed dat het binnen nu en 5 jaar klaar is voor Alfa Romeo als er niet binnen nu en de zomer 2020 minstens 3 nieuwe modellen worden gelanceerd. En dat betekent dus: in de showroom. Hoe moeten in hemelsnaam de dealers de neus boven water houden?!
Titel: Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: UIenZUUR op 18 januari 2019, 10:46:29
Het begint er nu serieus slecht uit te zien voor Alfa Romeo. Voor 2019 zijn meerdere productiestops aangekondigd voor Cassino, worden er veel ontslagen doorgevoerd en ook de vakbonden vrezen dat de productie ten val komt in 2019. Er lijkt geen nieuw model te arriveren dit jaar en alle toekomstplannen worden wederom aangepast nadat in Italie de Ecotax is ingevoerd. Wederom trekt Alfa Romeo niet haar eigen koers, maar buigt weer af door overheidsmaatregelen.

Het is ondertussen echt een treurig verhaal aan het worden. Het concern wordt vernietigd door ongelooflijk kortzichtig en slecht management. Er wordt vol op Jeep ingezet (leuk voor de VS), maar wanneer daar een democratische president aan de macht komt (en dat kan vrij snel gebeuren) zou de markt van grote Jeeps er ineens heel anders uit komen te zien. En wat heeft FCA dan om op te bouwen? Het beleid is zo ouderwets dat het pijn doet aan de ogen.

Maar het meeste steekt mij nog het ontbreken van modellencontinuïteit. Waar blijft toch de facelift van de Giulietta (er zou een grote ingrijpende facelift komen om hem geheel up to date te krijgen), een nieuwe C-SUV, GTV (met 4 deurs variant) een sportswagon versie van de Giulia (al is het maar als imagebuilder voor Europa en de rest? Waar je bij een Golf altijd een opvolgende Golf hebt, met alle carrosserievarianten van dien, moet je bij FCA maar weer afwachten OF er überhaupt een nieuwe model komt en vervolgens in wat voor uitvoeringen.

Ik vermoed dat het binnen nu en 5 jaar klaar is voor Alfa Romeo als er niet binnen nu en de zomer 2020 minstens 3 nieuwe modellen worden gelanceerd. En dat betekent dus: in de showroom. Hoe moeten in hemelsnaam de dealers de neus boven water houden?!

Treurig nieuws Alfata, helemaal eens met je mening! Wil hier ook nog aan toevoegen; zou ook mooi zijn als de "dealers", en FCA zelf uiteraard ook, eens wat beter aan de service gaan denken richting de klanten. Als ik toch lees wat men aan ellende ervaart met splinter nieuwe Giulia's en Stelvio's, dat kost je gewoon klanten voor eventuele toekomstige aankopen... ze moeten echt oppassen dat ze niet wéér vervallen in het tijdperk van de 147 & 156 distributie riem perikelen..
Titel: Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: Alfa 147 Ti op 18 januari 2019, 12:02:54
Dit roep ik al jaren, er komt van Alfa niets terecht je zo maar dealer van Alfa zijn.
Titel: Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: ArjanB op 18 januari 2019, 13:12:20
Eens, het gaat (al heel lang) niet goed.
Dat Alfa zijn model politiek aanpast aan Italiaanse ecotax snap ik want dat is een belangrijke afzetmarkt.
Een dat is gelijk een van de grootste problemen: Alfa leunt enorm op Europa. Amerika is erbij gekomen maar geloof niet dat de operatie daar winstgevend is.
Het hele concern heeft de aansluiting in groeimarkten China en India gemist,  waar VW en PSA juist zo'n goede zaken doen. Alfa zou het goed doen in Japan maar daar lukt het ook niet om het merk juist te positioneren.
Niet best allemaal.
Titel: Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: alfata op 18 januari 2019, 13:51:25
Eens, het gaat (al heel lang) niet goed.
Dat Alfa zijn model politiek aanpast aan Italiaanse ecotax snap ik want dat is een belangrijke afzetmarkt.
Een dat is gelijk een van de grootste problemen: Alfa leunt enorm op Europa. Amerika is erbij gekomen maar geloof niet dat de operatie daar winstgevend is.
Het hele concern heeft de aansluiting in groeimarkten China en India gemist,  waar VW en PSA juist zo'n goede zaken doen. Alfa zou het goed doen in Japan maar daar lukt het ook niet om het merk juist te positioneren.
Niet best allemaal.
Het gaat erom dat FCA heeft aangegeven haar investeringen in Fiat en Alfa Romeo te heroverwegen door het invoeren van de Ecotax. Nu snap ik dat Italië een belangrijke afzetmarkt is, maar de regels omtrent Ecotax zijn nou ook niet zo ongelooflijk scherp. Ook binnen die nieuwe regels kan FCA prima acteren. Probleem is dat ze op hun tenen zijn getrapt. Nu beginnen de vakbonden ook al (plus oppositie) dat de Ecotax afgeschaft moet worden.

Amerika is juist voor FCA zeer winstgevend. Tenminste, de Jeep en RAM tak. Alfa bakt er vooralsnog verschrikkelijk weinig van.
Titel: Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: GT1986 op 18 januari 2019, 14:33:02
Trieste berichten, maar dat het er slecht uit ziet kan voor weinigen een verrassing zijn. Geen volumemodellen meer en degene die er nog wel is, de Giulietta, is al sinds 2010 op de markt... De Giulia en Stelvio zijn te duur en hadden al jaren eerder geïntroduceerd moeten worden. Dé met bombarie door FCA aangekondigde Firefly-motoren blijken notoire CO2-uitstoters waar je in de huidige markt dus niets aan hebt. Een Giulia SW gaat het verschil ook echt niet maken.

Er moet:

A) actie ondernomen worden om z.s.m. concurrerende volumemodellen te introduceren (denk aan 147/156);
B ingezet worden op hybride en elektrificatie. Zo niet, dan is het een kansloos verhaal;
C) ook ingezet worden op FIAT om in elk geval nog (winstgevende) voet aan de grond te houden in Europa. Het is een godswonder dat de 500 zo goed verkoopt, want ook dat model is al tijden op de markt.

D) als al het bovenstaande niet lukt: een overname volgen door een ander concern. Er zit niets anders op.
Titel: Re: Toekomst Alfa Romeo
Bericht door: frankie op 21 januari 2019, 15:38:53
Op zich opereren de Giulia en Stelvio wel ik de goeie segmenten, dat zouden de volume modellen moeten zijn.