!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Rammy
4

• Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Iets bredere band monteren, kan dat?
« Gepost op: 10 juli 2025, 21:32:20 »
Heb nu bandenmaat 225 40 R18. Zou het kunnen om 235 40 R18 met velgbescherming te monteren op de velgen ? Hoop dat er iets meer bescherming komt voor de velg hiermee.
De snelheidsafwijking is marginaal dat heb ik al berekend.
Giulietta 1.4 Savali
159
*

brinkerik
1.943

• Type Alfa: Giulietta Qv TCT
    - Super Alfist
Re: Iets bredere band monteren, kan dat?
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 08:54:14 »
Denk dat je beter kan kijken naar 1 band met velg bescherming, daar breedte van loopvlak niet altijd wat zegt over breedte bij de velg.

Maat kan wel,   enkel breder betekend meer brandstof verbruik ( marginaal)

ik heb 245/35 R19..  dus nog iets breder.
Nu Giulietta Qv Perla Moonlight  &   Panda 100 HP

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Brams77
137

• Type Alfa: Giulia Veloce ‘17
    - Alfist
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 10:01:18 »
Wat is de J maat van de de velg? 7.5 of 8?

Verder een band met velg bescherming op een 18 inch velg met die wang-hoogte beschermd niet in alle situaties bijv als stoepjes pakt bij het inparkeren of schuins van een stoep afrijd, maar je kunt wel “geluk “hebben. Het is wel zo dat als het loopvlak breder wordt de kans wel kleiner wordt maar beter is een hogere wang die wang moet eigenlijk om de velg rand slaan om de velg te beschermen.

Over inparkeren:
Ik weet niet hoe het met jouw Alfa is maar ik heb geen auto dip functie op mijn rechter buitenspiegel dus doe ik het handmatig. Maar ik zet hem zo laag dat ik het achterwiel en de stoeprand kan zien zo houd ik m’n velgen al heel lang schadeloos.
*

Hylke
122

• Type Alfa: Ja
    - Alfist
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 13:37:27 »
Er loopt elders een topic over hoe "breed" de verschillende banden van bandenmerken vallen. Via de zoekfunctie wellicht wel te vinden, kan zomaar 0,5 tot 1 cm verschil betekenen.

Daarnaast een opmerking over de breedte van de velg: breedtemaat van een velg wordt uitgedrukt in inches, de "J" staat voor de vorm van de velg.