!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

MaxGiulietta
2

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 multiair
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Klepsmeersysteem op MultiAir motor werkt niet
« Gepost op: 22 maart 2019, 20:31:59 »
Iemand ervaring met een klepsmeersysteem op een multiair motor.
Recentelijk een LPG installatie met elektronisch klepsmeersysteem laten installeren op mijn Giulietta 1.4 turbo multiair 170pk.
Elektronisch klepsmeersysteem van JLM zou geschikt moeten zijn voor turbomotoren maar werkt niet.
Volgens de inbouwer wordt de vloeistof terug gedrukt door de aanwezige turbodruk, ook bij lagere toerentallen zou er al turbodruk zijn.
Als het systeem helemaal ontlucht en opgevuld is dan komt er aan de kant van  de motor na enkele km alweer lucht in de leiding.
Na een km of 50 is de vloeistof in de leidingen, door de pomp heen, weer terug in het reservoir geduwd.
Ook het hoger plaatsen van het reservoir en het plaatsen van een terugslagklep in de leiding heeft niet geholpen.
Vraag mij ook af of de terugslagklep wel werkt.
Feit blijft dat de kleppen nu niet gesmeerd worden en bij hogere toerentallen al helemaal niet, en dan wil je het juist.
Rij nu rond met additieven in de zowel de benzine als het gas maar dat is een dure oplossing.
Hoor graag of iemand wel een werkend systeem heeft
*

GT1986
1.151

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Klepsmeersysteem op MultiAir motor werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2019, 21:53:28 »
Neem even contact op met forumlid reflection, die heeft ook een MultiAir op LPG incl. klepsmeersysteem.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

reflection
155

  • Type Alfa: Giulietta
  • ***
    - Alfist
  • Carve your successes into stone.
Re: Klepsmeersysteem op MultiAir motor werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2021, 16:08:22 »
Is het probleem nu opgelost?

heb je nu een ander kleppensmeer systeem? Die van mij spuit vanaf de inlaat in. misschien is het wel een lekkere vette bende in mijn inlaat, maar het werkt nog steeds allemaal goed.

gr,

Michel
*

reflection
155

  • Type Alfa: Giulietta
  • ***
    - Alfist
  • Carve your successes into stone.
Re: Klepsmeersysteem op MultiAir motor werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2021, 16:10:00 »
Ow ik zie dat wij een tijd geleden eens contact hebben gehad via PM hahahaha.
Maar goed is altijd nog leuk om te horen hoe het nu gaat met de alfa op LPG.

Hoor graag van u.

gr,

Michel
*

MaxGiulietta
2

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 multiair
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Klepsmeersysteem op MultiAir motor werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2021, 16:42:02 »
Hoi Michel,

Uiteindelijk is het probleem opgelost met hetzelfde klepsmeersysteem.
De oplossing was de ontluchting van het vloeistofreservoir dichtmaken en dmv een hele dunne leiding de  turbodruk ook boven de vloeistof aan te bieden.
Op deze manier wordt het drukverschil redelijk opgeheven.
Bij zeer sportief rijden wordt de vloeistof nog wel wat teruggedrukt in de leiding maar er komt wel voldoende vloeistof in de motor nu met de dosering op de maximale stand.
Je kan wel merken dat de aansluitingen van de klepsmeerslangetjes niet echt gemaakt zijn om onder druk te werken.
De aansluitingen zweten toch wel iets door maar daar valt mee te leven door het af en toe even schoon te maken.
Volgende keer zou ik bij een auto met een turbo kiezen voor een sequentieel klepsmeersysteem.
Hierbij heeft iedere cilinder van het pompje een eigen klepsmeerleiding en zit er in de cilinder aansluiting een terugslagklep.
In de specificaties staat ook specifiek dat dit voor turbomotoren is.

Inmiddels ruim 70.000 km met de gasinstallatie gereden zonder problemen.
En de Giulietta is en blijft gewoon een geweldige auto om te rijden.

Groet,

Max