!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Dalondo
57

• Type Alfa: Giulia 6C Villa d'Este Ti
    Amico del club - Junior Alfist
    • Fiat 126 project
Met de Giulia op vakantie
« Gepost op: 8 maart 2025, 10:45:10 »
Van de zomer plan ik een vakantie naar Italia, meer bepaald naar Calabria. Een ritje van om en bij de 2000km. Ik maak een tussenstop in Arese bij Milaan om daar het Alfa Museo mee te kunnen pikken. Het zal voor mij de eerste autovakantie zijn sinds ik 4 was maar hier zullen wel wat leden zijn die vaker met de auto op reis zijn gegaan.

Zijn er mensen met goede tips ivm het reizen met de auto? Ik hoor het graag!
Naar alle waarschjinlijkheid vertrek ik begin augustus.
Rosso Etna, ieder uur een andere tint
*

Taeke
550

• Type Alfa: Giulietta 1.4 ma sportiva
    - Super Alfist
Re: Met de Giulia op vakantie
« Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2025, 11:48:56 »
Nou, Calabrië is enkele reis zo'n 2100 km. Dan de terugreis erbij... Wat sightseeing daar, weg omlegging... Reken maar op 5000 km.
Ik heb op dit soort van trips altijd wat simpel gereedschap, ducttape, tierips, olie, koelvloeistof en flessen met water mee.
Een wielblok bij de krik, en de spanning in het reservewiel correct.
Een mooie trip daarnaar toe en dito omgeving!
*

jt
386

• Type Alfa: Giulietta/GTV
    - Senior Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2025, 14:57:54 »
Even goed de voorwaarden van eventuele pechdienst lezen, ANWB dan wel via verzekering of een andere dienst. Mocht er wel wat gebeuren dat je dan niet tegen ongewenste verrassingen aan loopt.

Zelf ben ik redelijk autistisch en neem ik ook een klein bandenspanning metertje mee ivm hoogte en tempratuur verschillen.
Owhja en de echte turbo nerd, lees mij, neemt ook een laptop met multiecu mee om evt storingen zelf uit te lezen;).
Mijn alfa: Giulietta  1.4 MA TCT 2011, GTV 3.0 24v 2001
*

Robert69
1.836

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2025, 15:28:28 »
Citaat van: Taeke op  8 maart 2025, 11:48:56
Citaat van: Taeke op  8 maart 2025, 11:48:56
Nou, Calabrië is enkele reis zo'n 2100 km. Dan de terugreis erbij... Wat sightseeing daar, weg omlegging... Reken maar op 5000 km.
Ik heb op dit soort van trips altijd wat simpel gereedschap, ducttape, tierips, olie, koelvloeistof en flessen met water mee.
Een wielblok bij de krik, en de spanning in het reservewiel correct.
Een mooie trip daarnaar toe en dito omgeving!

Ik mis de kauwgom, ouwe McGyverT! ;)

Mijn voorbereiding voor zo'n rit: auto even late checken, goede reisverzekering en internationale pechhulp, tolvignetten, genoeg benzine erin en gaan.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Bottas
1.384

- Super Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2025, 16:16:49 »
Citaat van: jt op  8 maart 2025, 14:57:54
Citaat van: jt op  8 maart 2025, 14:57:54
Even goed de voorwaarden van eventuele pechdienst lezen, ANWB dan wel via verzekering of een andere dienst. Mocht er wel wat gebeuren dat je dan niet tegen ongewenste verrassingen aan loopt.

Zelf ben ik redelijk autistisch en neem ik ook een klein bandenspanning metertje mee ivm hoogte en tempratuur verschillen.
Owhja en de echte turbo nerd, lees mij, neemt ook een laptop met multiecu mee om evt storingen zelf uit te lezen;).
Als ik dat allemaal mee moet nemen,  dan blijf ik thuis!
Gelukkig ben ik niet autistisch.
*

DanaBanana
1.079

- Super Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2025, 17:02:54 »
Overweeg de radar blocker mocht je die nog niet hebben. Al is het in Calabria het minst erg, de zuid-Italiaanse regio's (vooral Campania en Puglia) zijn berucht om de autodiefstallen. Voor sommige Italianen zelfs een reden om daar niet met de eigen auto op vakantie te gaan.

Overweeg een andere periode als je die mogelijkheid hebt. Augustus is in het zuiden van Italië heel erg warm. Ligt er natuurlijk aan wat je wilt doen, maar voor veel dingen eigenlijk gewoon té warm. Daarnaast is augustus de maand waarin heel Italië zelf vakantie viert. Gevolg: alles wat typisch toeristisch is, is bere-druk; alles wat juist niet toeristisch is, is gesloten of verlaten.
*

Bottas
1.384

- Super Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 8 maart 2025, 17:20:16 »
Kortom, overweeg alles!
Zeeland ook mooi
*

Akako
7

• Type Alfa: Alfa Spider 916
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 8 maart 2025, 17:26:08 »
Wij gaan altijd per motor naar Italië. De laatste jaren met 2 personen op 1 motor. En dan kun je dus niet veel bagage meenemen maar dat heb je eigenlijk ook helemaal niet nodig.

Mijn voorbereiding is gelijk aan die van Robert69.

En neem de tip van Danabanana ook ter harte. Augustus is bloedheet en erg druk.
*

DanaBanana
1.079

- Super Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 8 maart 2025, 17:26:12 »
Citaat van: Bottas op  8 maart 2025, 17:20:16
Citaat van: Bottas op  8 maart 2025, 17:20:16
Zeeland ook mooi
Zeeland wel, maar breek me de bek niet open over Zeeuwen. ;-)
*

Bottas
1.384

- Super Alfist
« Reactie #9 Gepost op: 8 maart 2025, 18:01:02 »
Ik heb niks met zeeuwen te maken.
Gewoon Zeeland is prima vertoeven.

Vwb Italië,  niet in augustus gaan dus volgens de ervaringsdeskundigen.
Mij lijkt juni of september ook prima.
Qua weer maakt dat niet veel uit.
Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die in die periode een hoop beren op de weg zien.
*

Ton H8
53

• Type Alfa: Giulia 2.0T massimo
  • **
    - Junior Alfist
« Reactie #10 Gepost op: 8 maart 2025, 19:18:21 »
Mijn tip is ook om niet in augustus naar Italië te gaan. Te warm en veel teveel toeristen. Afgelopen jaar ben ik half oktober naar de Stelvio en Verona geweest. Op de Stelvio stonden denk 30 toeristen en op de weg naar boven zag ik 3 auto's in de verte voor me rijden.  Dat is hartje zomer wel anders daar. En voor de rest had ik een reserve wiel en krik mee.
33 1.7 16v (facelift), 155 1.8 T-Spark, 156 V6, 156 1.8 T-Spark, 159 2.2JTS
*

PascalV
340

• Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
    - Senior Alfist
« Reactie #11 Gepost op: 8 maart 2025, 20:03:14 »
2 jaar terug in September naar regio Toscane geweest.

Let op dat je zelf tankt, anders betaal je een flinke toeslag (+30 cent/L ofzo). Ik zocht gewoon met een app een tankstation.

Neem een Bip&Go, let op welke versie.
Werkt goed voor tol en regelmatig voor parkeergarages. Factuur komt pas na een half jaar ofzo ...

Italianen negeren veelal snelheidsbeperkingen bij wegwerkzaamheden ... dan komen ze erg snel dichterbij in de spiegel.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

fabio12
80

• Type Alfa: Giulietta 1.4MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
« Reactie #12 Gepost op: 8 maart 2025, 20:26:44 »
Zo’n roadtrip is zo spannend als je het zelf maakt. Geef de auto verse vloeistoffen (mocht dat nodig zijn) en laat hem ff checken, en verder gewoon gaan met die banaan. Google staat vol met checklists voor zomertrips. Ik weet niet of je hier gerust gesteld gaat worden met liefhebbers  ;D

En een beetje Russische roulette is ook wel leuk toch? Het blijft tenslotte een Alfa….  ;) ;) ;) (zou mijn familie dan zeggen)
*

DanaBanana
1.079

- Super Alfist
« Reactie #13 Gepost op: 8 maart 2025, 23:26:54 »
Citaat van: PascalV op  8 maart 2025, 20:03:14
Citaat van: PascalV op  8 maart 2025, 20:03:14
Let op dat je zelf tankt, anders betaal je een flinke toeslag (+30 cent/L ofzo). Ik zocht gewoon met een app een tankstation.
Ja, dit is inderdaad iets om goed op te letten als je voor het eerst naar Italië rijdt. De meeste pompen zijn opgedeeld in een 'servito' deel een een 'self' (of 'fai di te') deel. Bij het servito deel wordt je auto netjes afgetankt door een pompbediende, maar daar betaal je wel een fiks hogere literprijs voor dan als je zelf tankt bij het self deel.

Bij de grote pompen langs de autostrada hebben de boefjes er een handje van om het aantal 'self' pompen tot het minimum te beperken, zeker als het erg druk is met vakantieverkeer. In de hoop dat mensen dan uit ongeduld of onwetendheid toch maar aansluiten bij een duurdere servito rij waar het sneller doorstroomt. Maar dat kost je dan dus wel een flinke dut extra. Wat absoluut niet gewaardeerd wordt is bij een servito pomp toch zelf gaan tanken ipv op de bediende wachten. Dus dat niet doen, de hogere prijs moet je toch sowieso betalen.
*

Ton H8
53

• Type Alfa: Giulia 2.0T massimo
  • **
    - Junior Alfist
« Reactie #14 Gepost op: 9 maart 2025, 13:15:11 »
Bij de 'servito' is het ook altijd  erg stil is mijn ervaring.  Mensen die haast hebben kunnen zich daar dan goed in vergissen en dan betaal je al gauw 30 cent meer voor een liter.
33 1.7 16v (facelift), 155 1.8 T-Spark, 156 V6, 156 1.8 T-Spark, 159 2.2JTS