!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

LeonAlfa
753

  • Type Alfa: giulietta 1.6jtdm
  • *****
    - Super Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #15 Gepost op: 5 april 2022, 14:25:49 »
Citaat van: Rubyroo op  5 april 2022, 14:00:45
Citaat van: Rubyroo op  5 april 2022, 14:00:45
@LeonAlfa kan je is beschrijven wat je merkte bij je vorige auto nadat je deze carbon cleaning had gedaan?
wat rustiger lopende motor en mis een tikkeltjezuiniger.
Seat leon 1m tdi @ 280pk,
vw golf gtd, Ford focus st line,
nu >Alfa Giulietta 1.6jtdm.
*

Robert69
1.273

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #16 Gepost op: 5 april 2022, 14:44:21 »
Citaat van: ArjanB op  5 april 2022, 13:32:02
Citaat van: ArjanB op  5 april 2022, 13:32:02
Citaat van: LeonAlfa op  5 april 2022, 12:58:58
Citaat van: LeonAlfa op  5 april 2022, 12:58:58
effe een topic kicken:)
ik ga dit ook doen bij mn giulietta, voor dat geld kan t nooit kwaad om de motor inwendig te reinigen, ook de roetfilter zal er schoner door worden .
heb het bij deze meneer vroeger ook gedaan,  en had daar toch wel wat voordeel mee.

Benieuwd wat voor een prijsopgave je krijgt. Walnut blasting (beste methode om een DI-motor te reinigen) is bij een TBi toch snel een dag werk, en de prijs is dan ook navenant.
Heb vorig jaar eens wat garages regio Eindhoven gebeld, die wilden walnut blasting alleen op na-calculatie doen.
Effect van carbon cleaning op een DI motor ken ik niet; aangezien jij spreekt over een roetfilter zul jij het over een diesel hebben? Is het daarvoor wel effectief?

zag laatst op FB ook nog spuitbus methode, met een speciale vloeistof in inlaatkanaal spuiten en dan zou ook 'iets' gereinigd worden. Lijkt hierop?

Heb ook verhalen over die spuitbus gelezen maar werd daar niet echt enthousiast van. Dan lijkt deze methode me toch net even iets beter.
Walnutblasting heb ik ook naar geïnformeerd maar dan mag je zo 500 euro aftikken. Dat lijkt me voor de goede verstandhouding met mijn vriendin niet echt een optie op de korte termijn.

Ik merk dat mijn auto stationair niet altijd even regelmatig loopt, dus reiniging van het inlaattraject zou een oplossing kunnen zijn. Hoe was de ervaring van @Paul met deze manier van reinigen?
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Rubyroo
169

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm
  • ***
    - Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #17 Gepost op: 5 april 2022, 14:48:27 »
Citaat van: LeonAlfa op  5 april 2022, 14:25:49
Citaat van: LeonAlfa op  5 april 2022, 14:25:49
Citaat van: Rubyroo op  5 april 2022, 14:00:45
Citaat van: Rubyroo op  5 april 2022, 14:00:45
@LeonAlfa kan je is beschrijven wat je merkte bij je vorige auto nadat je deze carbon cleaning had gedaan?
wat rustiger lopende motor en mis een tikkeltjezuiniger.

En merkte je nog iets in rijgedrag? Qua vermogen?
Opel Corsa 1.4 > Seat Leon 1.6 TDI > Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm
*

DanielH92
1.941

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #18 Gepost op: 5 april 2022, 14:57:39 »
Voor mij valt zo'n behandeling in het rijtje waar ook zo'n veel te dure simpele magneet als zogenaamde waterontharder in valt.
Nergens is de exacte technische werking te lezen (de scheikundige reactie), er komt volgens de verhalen alleen water uit te uitlaat (waar blijft die zwarte prut dan) en er zijn geen vóór en na vergelijkingen van opengehaalde motorblokken te vinden.
Iets wat bij granulaatreiniging (walnutblasting) wél duidelijk adhv foto's van de kleppen wordt aangetoond.
Zou persoonlijk wat meer uitgeven en een degelijke bewezen granulaatreiniging van het inlaattraject uitvoeren.
*

Robert69
1.273

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #19 Gepost op: 5 april 2022, 15:13:41 »
@DanielH92 : dank je voor je, niet onbelangrijke, toevoeging. Daar heb je natuurlijk best een goed punt. Had er zelf nog nooit van gehoord dus heb ook nog niet uitgezocht wat de ervaringen zijn. Alvorens ik ergens geld tegenaan gooi moet ik wel weten dat het ook echt werkt. Zoals je weet geef ik dan liever wat meer geld uit aan iets dat werkt dan aan een te-mooi-om-waar-te-zijn-oplossing.

Edit: by far de slechtste website die ik ooit gezien heb. Da's sowieso al geen beste reclame, doe dan geen website.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

LeonAlfa
753

  • Type Alfa: giulietta 1.6jtdm
  • *****
    - Super Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #20 Gepost op: 5 april 2022, 15:59:49 »
Citaat van: Rubyroo op  5 april 2022, 14:48:27
Citaat van: Rubyroo op  5 april 2022, 14:48:27
Citaat van: LeonAlfa op  5 april 2022, 14:25:49
Citaat van: LeonAlfa op  5 april 2022, 14:25:49
Citaat van: Rubyroo op  5 april 2022, 14:00:45
Citaat van: Rubyroo op  5 april 2022, 14:00:45
@LeonAlfa kan je is beschrijven wat je merkte bij je vorige auto nadat je deze carbon cleaning had gedaan?
wat rustiger lopende motor en mis een tikkeltjezuiniger.

En merkte je nog iets in rijgedrag? Qua vermogen?
nou nee niet echt, mis beetje koppel maar niet echt grote  merkbare verschillen, auto was al gechipt
Seat leon 1m tdi @ 280pk,
vw golf gtd, Ford focus st line,
nu >Alfa Giulietta 1.6jtdm.
*

Rubyroo
169

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm
  • ***
    - Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #21 Gepost op: 5 april 2022, 16:49:15 »
Ik lees her en der op andere fora een enkele positieve ervaring, maar het blijft een beetje vaag allemaal. Ik heb hier eens eerder naar gekeken en ben eigenlijk nog steeds wel nieuwsgierig, maar zoals Daniel zegt kan je beter het inlaattraject laten walnut blasten. Dit is effectief en een bewezen goede oplossing.
Opel Corsa 1.4 > Seat Leon 1.6 TDI > Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #22 Gepost op: 6 april 2022, 08:58:58 »
Zoals Daniel al aangeeft is er bij diverse voor -en na controles geen enkel verschil aangetroffen, de enige manier om de boel schoon te krijgen is wallnut blasting, kost wat, maar dan heb je in ieder geval wél resultaat. De aanslag lost niet zomaar op, "carbon cleaning" is enkel heel veel marketing met daaropvolgend placebo effect.

G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

Robert69
1.273

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #23 Gepost op: 6 april 2022, 09:19:41 »
Citaat van: Rubyroo op  5 april 2022, 16:49:15
Citaat van: Rubyroo op  5 april 2022, 16:49:15
Ik lees her en der op andere fora een enkele positieve ervaring, maar het blijft een beetje vaag allemaal. Ik heb hier eens eerder naar gekeken en ben eigenlijk nog steeds wel nieuwsgierig, maar zoals Daniel zegt kan je beter het inlaattraject laten walnut blasten. Dit is effectief en een bewezen goede oplossing.

Heb inmiddels ook wat meer informatie en ervaringen gelezen. Een enkeling is positief en 'denkt enig verschil te merken' zonder verder bewijs of onderbouwing. Zonder bewijzen dat het werkt begin ik er in elk geval niet aan. Dan toch maar eens gaan kijken voor een goede walnutblaster in de regio.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Thijsch
106

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • ***
    - Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #24 Gepost op: 6 april 2022, 18:08:53 »
Als er meer gegadigden zijn, kunnen we wellicht ergens clubkorting bedingen. Ik zou het afhankelijk van de prijs wel willen voor de QV (daarna nog een catch can om de inlaat schoon te houden).
*

Milan.M
1.879

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #25 Gepost op: 6 april 2022, 20:59:48 »
Ikzelf heb ook interesse in het reinigen van de inlaat, maar dan wel grit/walnut blasting.

Zoals veel anderen hier heb ik ook verschillende opties vergeleken.
En wat al eerder genoemd is: nergens zijn afbeeldingen te vinden van het behaalde resultaat, alles gaat via forums (zoals deze) waarin een marginale resultaat wordt aangegeven op basis van ervaring.

@Thijsch
Ik gooi graag eens een balletje op vanuit de club, zijn er meer gegadigden? Zo ja, is het een idee om hier een apart topic over te maken?

Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

DanielH92
1.941

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #26 Gepost op: 6 april 2022, 21:59:56 »
@Milan.M
Afhankelijk van de kosten ben ik ook geïnteresseerd in walnutblasting. Misschien wel nuttig na 108.000km.

Wil jij hiervoor een apart topic aanmaken?

Enkele topics met eerdere ervaringen
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/diy/walnut-blasten-inlaatkanalen-1750tbi/msg115207/#msg115207

https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-alfa-giulietta-club!/walnut-blasting-1750-tbi/msg125050/#msg125050
*

Milan.M
1.879

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #27 Gepost op: 6 april 2022, 23:28:37 »
Dank @DanielH92 , scheelt weer zoekwerk :)

Ik ga hier binnenkort even een topic voor maken!
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

LeonAlfa
753

  • Type Alfa: giulietta 1.6jtdm
  • *****
    - Super Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #28 Gepost op: 7 april 2022, 20:55:26 »
als een auto  is gecleand, wil niet zeggen dat je het verschil merkbaar gaat merken,
het verschil is minimaal, motor loopt gewoon beterder en kan wat zuiniger zijn.
maar denk ook dat er wel verschil in wie het doet en voor hoe lang.
Seat leon 1m tdi @ 280pk,
vw golf gtd, Ford focus st line,
nu >Alfa Giulietta 1.6jtdm.
*

JS JTD
234

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #29 Gepost op: 7 april 2022, 21:20:04 »
De enige echt effectieve manier om de inlaat blijvend schoon te houden is water methanol injectie. En natuurlijk helpen catch cans ook om de aanslag te verminderen.

Alle andere behandelingen zoals deze (waarvan ik de theorie op zijn zachtst gezegd zeer twijfelachtig vind, maar dat terzijde) of walnut blasting zijn eenmalig.
Giulia Super JTD AT8