!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

JS JTD
234

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #60 Gepost op: 13 juli 2022, 19:07:30 »
@LeonAlfa Goed te horen dat carbon cleaning met waterstofgas jou heeft geholpen. Het filmpje dat @JS JTD is gepost laat ook verbetering zien. Het reinigt bij verbranding. Voor direct ingespoten motoren zal het niet helpen om de inlaatkleppen te reinigen.

Diezelfde filmmaker heeft nog 2 filmpjes gemaakt. Eén over een spuitbuis die je leegspuit in je inlaatkanaal. Maar dat maakt de inlaatkleppen ook niet schoon. Hij had 0 pk verbetering. Het derde filmpje in deze serie heeft hij walnutblasting laten uitvoeren en dat had zeer goed resultaat. Inlaat kleppen schoon en 23 pk er bij, of weer terug eigenlijk.
Dus als je het helemaal mooi wil doen met direct injectie eerst walnut blasten en dan waterstofcleaning.

@brinkerik  hoeveel kilometer heeft het blok gereden?

Ik ben ook wel nieuwschierig naar de staat van mijn inlaatkleppen. Er is waarschijnlijk voor lange tijd veel carterdamp langs gegaan. Is er een manier om dit te kunnen zien zonder het inlaatspruitstuk los te halen?

Precies in lijn der verwachting. Waterstofgas haalt geen roetaanslag van de kleppen af, een straalmedium zoals in dit geval walnoot grid uiteraard wel. Alleen is het een enkele schoonmaakactie, en stopt het de opbouw van nieuwe vervuiling niet.
Eigenlijk is het ideaal om de motor bij (ernstige) vervuiling te laten walnut blasten voor direct een groot effect en door toepassing van water-methanol injectie blijft de inlaat vervolgens schoon.
Giulia Super JTD AT8
*

ArjanB
1.994

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #61 Gepost op: 13 juli 2022, 23:20:06 »
WMI (na walnut behandeling) is mooiste en effectiefste oplossing, een oil catch can goede tweede. Toch?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

JS JTD
234

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #62 Gepost op: 14 juli 2022, 08:47:27 »
WMI (na walnut behandeling) is mooiste en effectiefste oplossing, een oil catch can goede tweede. Toch?

Mee eens!
Giulia Super JTD AT8
*

Rogierr
89

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #63 Gepost op: 10 februari 2023, 20:37:09 »
Ik laat morgen mijn Giulietta 1.4 MultiAir 170pk uit 2016 carbon cleanen. Kost 120,- inc voorrijden. Mijn auto heeft bij koude motor last van stotteren en een beetje inhouden (bij optrekken), maar geen storingen. Na 160.000km vond ik het wel het proberen waard. Ik zal mijn ervaringen delen.
*

Robert69
1.292

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #64 Gepost op: 16 februari 2023, 15:37:45 »
Ik laat morgen mijn Giulietta 1.4 MultiAir 170pk uit 2016 carbon cleanen. Kost 120,- inc voorrijden. Mijn auto heeft bij koude motor last van stotteren en een beetje inhouden (bij optrekken), maar geen storingen. Na 160.000km vond ik het wel het proberen waard. Ik zal mijn ervaringen delen.

@Rogierr : En? Wat zijn je bevindingen? Denk dat er heel wat leden best nieuwsgierig zijn naar het resultaat
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

GT1986
1.167

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #65 Gepost op: 16 februari 2023, 18:12:19 »
Ik laat morgen mijn Giulietta 1.4 MultiAir 170pk uit 2016 carbon cleanen. Kost 120,- inc voorrijden. Mijn auto heeft bij koude motor last van stotteren en een beetje inhouden (bij optrekken), maar geen storingen. Na 160.000km vond ik het wel het proberen waard. Ik zal mijn ervaringen delen.

Dan zou ik eerder aan de ontsteking denken dan aan een vervuilde motor, maar ben benieuwd!
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Rogierr
89

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #66 Gepost op: 17 februari 2023, 09:26:18 »
Ik heb expres een weekje gewacht met mijn ervaring delen, zodat ik goed kon bepalen wat het effect precies is. Ik heb de dienst laten uitvoering door Carbon Cleaning Service. Er kwam iemand op locatie met wat apparatuur, koppelde een paar klemmetjes los en douwde een slang in mijn inlaatsysteem. Blijkbaar gaat met pufjes een waterstofmengsel door het inlaattraject en de verbrandingskamers van de motor en moet dit verkoling oplossen die vervolgens verbrandt wordt. Dit gedurende 30 minuten. De auto draait continu stationair en tussendoor wordt er een paar keer flink gas gegeven om, naar eigen zeggen, 'alles goed te spoelen'.  Na 30 minuten gaat de slang er weer uit, wordt alles netjes dichtgemaakt en is de behandeling klaar. Het is zeker geen hogere wiskunde en eigenlijk zou iedereen met de juiste apparatuur dit kunnen leren en toepassen.

Dan mijn ervaring met het rijden: Ik denk dat het placebo effect vrij groot is met deze behandeling. Je wilt graag voelen dat de auto beter loopt, en dan denk je ook dat je dat voelt en merkt. Maar in mijn geval vond ik het verschil minimaal (mijn auto loopt ook zeker niet slecht!) Er werd ook een filmpje gemaakt van het motorgeluid voor de behandeling en na de behandeling. Bij mij was het verschil hierin ook niet te horen. Dit kunnen twee dingen betekenen: 1: de behandeling doet weinig, of 2: mijn motor was niet vervuild en de behandeling was overbodig. Ik denk dat het ergens in het midden zit. Bij een sterk vervuilde motor, of een oudere dieselmotor zou het best wat kunnen doen, zoals een additief van Wynn's ook kan helpen. Maar ik denk niet dat het een revolutie is. Aan de andere kant kan het ook nooit kwaad en is het een relatief goedkope en preventieve manier om je motor in conditie te houden.
*

DanielH92
1.946

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #67 Gepost op: 17 februari 2023, 09:34:34 »
Ik ben al eens op zoek geweest hoe een waterstofmengsel koolstof kan oplossen, kan er geen antwoord op vinden.

Er moet simpelweg een scheikundige verklaring zijn waarom H2 (waterstof) helpt C (koolstof) op te lossen, maar ik ben nog niet verder gekomen dan wat gladde verkooppraatjes. Voorlopig hou ik het op placebo. Wie is er goed in scheikunde hier? Help me verder.
*

Rubyroo
169

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm
  • ***
    - Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #68 Gepost op: 17 februari 2023, 10:09:40 »


Je zou het met deze formules kunnen vergelijken en tijdens een chemische reactie vinden er altijd zijreacties (voor de pijl) plaats inclusief zijproducten (na de pijl). Het principe van carbon cleaning berust op verbranding van koolstof met behulp van waterstofgas/zuurstof, want dat wil wel lekker branden. Graag gedaan namens een chemicus.
Opel Corsa 1.4 > Seat Leon 1.6 TDI > Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm
*

JS JTD
234

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #69 Gepost op: 17 februari 2023, 10:27:52 »
Verbranding vindt plaats in de cilinders en niet in het inlaattraject daarvoor, en juist daar zit de vervuiling. Ik zeg ook dat het placebo is.
De youtube video die ik eerder poste waarin ze de motor opende om het effect voor en na te zien bevestigd dat vermoeden.
Giulia Super JTD AT8
*

DanielH92
1.946

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #70 Gepost op: 17 februari 2023, 10:32:14 »
@Rubyroo dankje! Geloof jij, met jouw achtergrond, dan ook dat door wat waterstof in het inlaatkanaal te spuiten de chemische reactie C + 2H2 > CH4 optreedt, en er dus methaangas uit de uitlaat komt en er vastgekoekte koolstof oplost in de cilinders? Klinkt mij als te mooi om waar te zijn, of zou het echt zo makkelijk zijn?
*

Rubyroo
169

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm
  • ***
    - Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #71 Gepost op: 17 februari 2023, 10:45:20 »
@Rubyroo dankje! Geloof jij, met jouw achtergrond, dan ook dat door wat waterstof in het inlaatkanaal te spuiten de chemische reactie C + 2H2 > CH4 optreedt, en er dus methaangas uit de uitlaat komt en er vastgekoekte koolstof oplost in de cilinders? Klinkt mij als te mooi om waar te zijn, of zou het echt zo makkelijk zijn?

Ik geloof er niet zo in dat er methaangas (CH4) wordt gevormd en via de uitlaat eruit gaat. De koolstof zit immers aardig vastgekoekt en komt niet zomaar los door er waterstofgas in te spuiten. Mocht er koolstof in de cilinders zitten dan zal dat wel verbranden door druk/warmte, maar dat zal het ook doen zonder waterstofgas. Eigenlijk wat JS JTD zegt, het probleem zit in het inlaattraject en niet zo zeer in de cilinders zelf.
Opel Corsa 1.4 > Seat Leon 1.6 TDI > Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm
*

loekvdg
4

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #72 Gepost op: 8 maart 2023, 20:15:16 »
Crew edit: link verwijderd.

Vanmiddag carbon cleaning laten doen aan mijn Giulietta 1.4 170pk op inspiratie van deze topic hier. Ik kan maar een ding zeggen: AANRADER! Ik had mijn Giulietta gekocht vanaf 80.000 op de teller, maar nu (110.000) pas ervaar ik hoe ‘ie rijdt zoals je hem wilt ervaren!
Eens per jaar even en je merkt zo veel voordelen. Rustigere motor, stationair loopt en klinkt het gezonder, meer trekkracht, vele betere koppel, zuiniger en minder uitstoot!

*

DanielH92
1.946

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #73 Gepost op: 8 maart 2023, 20:18:43 »
@Milan.M @alfata
Speciaal account aangemaakt om 1 (eigen?) website te promoten. Zo werkt dat hier niet. Verwijderen?
*

GT1986
1.167

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Mijn ervaring met Carbon Cleaning van de motor
« Reactie #74 Gepost op: 8 maart 2023, 20:23:39 »
Veel doorzichtiger wordt het niet inderdaad.  :D
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)