!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

PFHartman
3

  • Type Alfa: Guilleta
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
motormanagement lampje
« Gepost op: 25 augustus 2021, 15:15:24 »
ik heb een guiletta 1750 een heerlijke kar.
bij terug keer van vakantie na ca 600 km gereden komen we in een file terecht. een lange langzaam rijdende file, plotseling gaat het motor management lampje branden en heb geen vermogen meer.
N a stoppen lijkt het of de motor zichzelf verzuipt staat eer onregelmatig te lopen. Uiteindelijk uitgezet. Geen uiterlijke mankementen te vinden alles is correct vloeistof en olie. Na enige tijd weer gestart sprong uiteindelijk aan en plotseling liep hij weer gewoon lampje motor manageman t uit.
OBD uitgelezen alleen foutmelding zonder verdere aanduiding, verklaring. Deze gereset en verder naar huis gereden ca 250 km.
Storing heeft zich niet meer voorgedaan.
Wie heeft hier een verklaring voor  c.q. ervaring mee gehad?
*

Silverarrow
26

  • Type Alfa: Mito 1.3 JTDm
  • *
    - Startende Alfist
Re: motormanagement lampje
« Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2021, 18:10:54 »
Het motorlampje kan al gaan branden als een sensor kortstondig een onverwachte waarde doorgeeft/hapert. Ik heb dit in het verleden al eens gehad met een haperende gaspedaalsensor waar bij koud weer vocht in kwam (waarop de dealer dacht de turbo te moeten vervangen, maar da's weer een ander verhaal). Mogelijk dat de storing bij jou door het filerijden getriggerd werd.

Een foutmelding zonder code lijkt me wel sterk. Is er geen enkele code die weergegeven wordt? Wat voor uitlees apparatuur gebruik je?
*

PFHartman
3

  • Type Alfa: Guilleta
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: motormanagement lampje
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2021, 12:54:14 »
dank je voor deze tip, ga ik laten vervangen preventief.
uitgelezen door eenvoudige unit van ADAC weet gen fabricaat.
p.f., Hartman
*

Silverarrow
26

  • Type Alfa: Mito 1.3 JTDm
  • *
    - Startende Alfist
Re: motormanagement lampje
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2021, 13:02:14 »
dank je voor deze tip, ga ik laten vervangen preventief.

Euh, wat ga je precies preventief laten vervangen? Die gaspedaal sensor waar ik over schreef was maar een voorbeeld ter illustratie. Dit hoeft niet te betekenen dat het in jouw geval ook die sensor was!

Ik zou eerst afwachten of de storing terug komt. Zo ja, dan uit laten lezen bij de dealer en hen laten achterhalen waar de foutmelding vandaan komt. Als dat duidelijk is, dán pas evt. reparaties uit laten voeren.

*

PFHartman
3

  • Type Alfa: Guilleta
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: motormanagement lampje
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2021, 14:36:56 »
ok goed plan, kreeg dit advies ook al van mij garage, zijn toch nog wel goede onder hen.
grt pfh