!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

free lenser
8

  • Type Alfa: Fiat Punto 1.4 Multiair
  • *
    - Startende Alfist
Multiair nog te redden?
« Gepost op: 13 juli 2021, 11:55:40 »
Hallo Allemaal! Ik ben nieuw hier (mocht mijn topic verkeerd staan hoor ik het graag), en eigenlijk niet helemaal thuis. Ik rijd namelijk een Fiat Punto Evo met 1.4 Multiair turbo motor. Bij gebrek aan een goed Fiat forum, en de toch vaker in een Alfa voorkomende multiair motor denk ik hier toch wel wat advies in te kunnen winnen.

Sinds eind mei gaat mijn motor lampje branden en krijg ik de foutmelding P1064 Solenoid klep cilinder 4 geblokkeerd (een enkele keer in combi met P1061 of P1063). Dit gebeurd alleen net na het starten (als ik de eerste keer op een dag weg rijd) als ik een meter 10 á 20 heb gereden, maar ook niet elke keer als ik voor het eerst op de dag de auto pak. Verder als de auto 8 uur op werk af heeft kunnen koelen heb ik geen problemen. Als de melding erin komt dan loopt hij kort op 3 cilinders ook weer een meter of 20, daarna loopt hij weer als normaal. Wat verder ook opvallend is, is dat de eerste keer dat ik de melding kreeg het net na een verse olie beurt is geweest, hierbij is ook het Multiair-filter vervangen. De garage houder zei zelfs dat ik mij geen zorgen hoefde te maken want alles zag er netjes en schoon uit. Waarschijnlijk heeft er voor deze beurt normale 5W40 olie (zonder ACEA C3 specificatie) ingezeten voor om en nabij de 3500 km (hier heeft hij het overigens gewoon goed mee gedaan).
Ik heb hiervoor met mijn Fiat specialist overlegd en we hebben de motor geflushed zonder resultaat (ik heb zelfs het idee dat het erger is geworden). Volgende optie is Multiair unit vervangen, aangezien de kosten zie ik dit nog niet zo zitten. Zeker omdat hij het alleen met echt koude motor doet, en maar heel kort in principe. (de garagehouder zegt ook doorrijden tot hij continu op 3 cilinders loopt)

Zelf ben ik werktuigbouwkundige en laat ik het er niet bij zitten, Ik heb al over van alles nagedacht en geprobeerd. Maar nog niet lijkt te helpen. Ik ben dus heel benieuwd of hier nog mensen zijn met goede ideeën waar het aan zou kunnen liggen. Het lijkt mij namelijk als er echt iets kapot is dat de hij continu op 3 cilinders zou lopen ipv alleen kortstondig met koude motor.

Wat ik tot nu tot heb geprobeerd:
- motor flush (Forté new generation motor flush, 1200 km mee gereden daarna verse olie)
- connectoren solenoids gecheckt op corrosie (zagen er allemaal netjes uit)
- connectoren bougies/bobine gecheckt op corrosie (zagen er ook allemaal netjes uit)
- O-ring carterventilatie bij aansluiting kleppendeksel vervangen (ik dacht dat misschien via hier lucht in het Multiair systeem kon komen)

Als iemand meer info wilt hoor ik het graag! Alvast bedankt voor de reacties!

(Alfa loze) David
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Multiair nog te redden?
« Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2021, 12:18:26 »
Ha David, de symptomen die je noemt zijn precies gelijk aan wat ik heb gehad met mijn Guilietta. Ook 3 cilinders koude start en melding P1064 (cilinder 4).
Vervangen van de MultiAir module bleek de oplossing, nadat flushen niet meer hielp.

Over de Multiair module loopt al een uitgebreid topic, ik stel voor dat je de volgende even doorleest, en met name de laaste 10 a 15 berichten daarvan waarin er behoorlijk tot in detail wordt gegaan. Daarin heeft iemand de module Ultrasoon gereinigd wat voor diegene een oplossing bleek te zijn.
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-alfa-giulietta-club!/multiair-module-kapot/
*

free lenser
8

  • Type Alfa: Fiat Punto 1.4 Multiair
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiair nog te redden?
« Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2021, 14:03:22 »
Thnx! Ik zie al veel interessante dingen in dat topic staan!
*

free lenser
8

  • Type Alfa: Fiat Punto 1.4 Multiair
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiair nog te redden?
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2021, 20:56:52 »
Vanmiddag ben ik langs de lokale Fiat/Alfa dealer geweest om te informeren naar kosten voor het vervangen van mijn MA unit. Tot mijn verbazing vielen de kosten mee, de MA unit kost “maar” 583,41 ex. btw. Bij navraag wist de verkoper mij te zeggen dat er een revisie van de MA unit is doorgevoerd want hij heeft een nieuw artikelnummer (46342822) en zou hij 200 euro goedkoper zijn geworden. Al weet ik niet wat eentje voorheen gekost zou hebben. Technisch wist hij er niets over te zeggen.
Maar mijn grote vraag, wat is er met deze revisie doorgevoerd, het lijkt mij lastig om de kosten zo omlaag te brengen en het ook nog eens te verbeteren. Maar goed, een al gevoelig systeem verder op bezuinigen en/of lichtere materialen gebruiken lijkt mij ook niet het geval, of in ieder geval niet slim.

Zijn er mensen die meer kunnen vertellen of deze revisie technische gevolgen heeft voor de MA unit?
Morgen ga ik zelf even Fiat/Alfa nederland bellen in de hoop wat wijzer te worden.
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Multiair nog te redden?
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2021, 22:19:52 »
Ik zie inderdaad dat de prijs tegenwoordig behoorlijk meevalt. Komen nog wel wat pakkinkjes en klein materiaal bij.
https://tuynder.nl/auto-onderdelen/multi-air-module-46342822/#

Als het door jou genoemde nummer de laatste versie is zou ik die laten inbouwen, bij de laatst geleverde Giuliettas lijken veel minder problemen te spelen. Ik heb in 2018 om de laatste versie gevraagd en dat was toen blijkbaar 0055272426, een heel ander nummer weer.

Mocht je er achter komen welke wijzigingen zijn doorgevoerd in verschillende revisies van de module dan hoor ik het graag!
*

Silverarrow
26

  • Type Alfa: Mito 1.3 JTDm
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiair nog te redden?
« Reactie #5 Gepost op: 16 juli 2021, 10:14:40 »
Wat ik tot nu tot heb geprobeerd:
- motor flush (Forté new generation motor flush, 1200 km mee gereden daarna verse olie)

Is dit wel de bedoeling? Ik heb geen ervaring met de MA unit, maar ik heb mijn vorige auto wel geflusht met Forté. Ik kan me herinneren dat er in de handleiding nadrukkelijk stond níet met de auto te rijden met de motorflush in je motor. Dit omdat je tijdens een rit de motor potentieel zwaar belast, wat je niet wil als het flush additief nog in je olie zit. Als ik zo snel even google, lijkt dat advies nog niet te zijn veranderd. Geen kritiek, maar wel iets om in de gaten te houden om ergere kwalen te voorkomen.

*

free lenser
8

  • Type Alfa: Fiat Punto 1.4 Multiair
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiair nog te redden?
« Reactie #6 Gepost op: 16 juli 2021, 10:34:00 »
@ 'Silverarrow' Ik snap je twijfels! De garage houder zei dat een vertegenwoordiger van Forté zou hebben gezegd dat je ermee kan rijden, zelfs standaard bij een olie beurt erbij gooien om aanslag en dergelijke te minderen/voorkomen. Dus we hadden afgesproken om er 500 á 1000 km mee te rijden en kijken wat het resultaat is.
Nu hoor ik zelf om mij heen dat je ook heel erg moet oppassen met flushen, en niet of weinig mee moet rijden. Ik heb dus contact opgenomen met Forté om het na te vragen. In eerste instantie kreeg ik iemand van ik denk klantenservice aan de lijn. Hij vertelde mij dat rijden wel kan, maar maximaal 2 weken (hoeveel km dat dan mag zijn). En hij kon het zich niet voorstellen dat een vertegenwoordiger van Forté had gezegd dat het standaard bij de oliebeurt erbij kan.
Later ben ik terug gebeld door een technisch persoon van Forté die ook meer van MA af wist. Hij zei mij dat het inderdaad bij de oliebeurt erbij kan. Zij zouden hebben overlegd met de Fiat importeur en tests hebben gedaan waaruit blijkt dat het in ieder geval geen kwaad kan, geen extra slijtage en dergelijke. De officiële voorschriften van Forté zijn dan wel eerst flushen met 800 ml flush, dan mag de auto inderdaad alleen stationair draaien en moet hij wel een paar keer naar de 3000 toeren. En na deze flush en met verse olie kan je 400 ml new generation motor flush bij doen om afzettingen op onderdelen te minderen\voorkomen.

Maar mijn motor was niet eerst geflushed en de flush was er vlak na een oliebeurt bij gedaan (200 km zoiets). En toch door alle verhalen over het niet rijden met flush en ook het idee mocht er iets loskomen, dan moet dat wel de motor/filters uit. Daarom heb ik de olie laten verversen, dat was alleen pas na 1200 km.
Tijdens het rijden met de flush zijn mijn problemen niet erger geworden, maar ook niet minder. Na de verse olie (zonder flush) lijken de problemen toegenomen, het is nu een weekje geleden dat de verse olie erin is gekomen. Tot nu toe iedere koude start problemen gehad die langer aan hebben gehouden dan voorheen. Dit kan misschien ook komen door het wat koelere weer afgelopen week vergeleken met voorgaande maand.
*

free lenser
8

  • Type Alfa: Fiat Punto 1.4 Multiair
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiair nog te redden?
« Reactie #7 Gepost op: 16 juli 2021, 10:42:35 »
De bewerken optie lijkt niet te werken, of ik doe iets verkeerd. Grote kans dat dat laatste het is.
Maar ik heb inmiddels ook een Alfa specialist gesproken over MA, toen we het over flushen hadden zei hij ook dat je met Forté new generation kan rijden. Inmiddels dus 3 mensen gesproken die zeggen dat het kan tegen het woord van vele anderen.
*

Silverarrow
26

  • Type Alfa: Mito 1.3 JTDm
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiair nog te redden?
« Reactie #8 Gepost op: 16 juli 2021, 11:11:16 »
Ik ben ook maar een hobbyist die het pas enkele keren gebruikt heeft. Dus mijn ervaring is beperkt, m'n kennis is gelimiteerd tot de handleiding en mijn woord is zeker niet heilig. Het viel me gewoon op dat de toepassing niet helemaal overeen kwam met de gebruiksaanwijzing, dus leek het me het vermelden waard.

Als Forté zelf aangeeft dat het zou moeten kunnen, zou ik me er in eerste instantie in ieder geval niet te druk om maken.
*

free lenser
8

  • Type Alfa: Fiat Punto 1.4 Multiair
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiair nog te redden?
« Reactie #9 Gepost op: 16 juli 2021, 11:27:32 »
Ik heb gevolgd wat mijn gevoel zei dat het beste was, wat het flushen betreft.

Net heb ik contact gehad met Fiat en Alfa Nederland. Zei konden echter geen technische vragen beantwoorden, dit zou via de dealer moeten. Daar kunnen de monteurs werkplaats handboeken raadplegen. Zij zouden eventueel ook contact op kunnen nemen met de algemene technische dienst. Volgende keer als ik bij de dealer kom toch nog een navraag doen in de werkplaats of zij er iets meer vanaf weten of mijn vraag kunnen doorzetten.
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Multiair nog te redden?
« Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2021, 18:54:48 »
Bij mij is ook letterlijk de dag na een correcte oliewissel de eerste start op 3 cilinders ontstaan. Dit betekent dus niet persé dat er verkeerde olie is gebruikt, maar het toont wel weer eens aan hoe gevoelig de module is voor verschillende viscositeit en kwaliteit van de olie.

Kort daarna ook Forte flush toegepast, met een half uur stationair laten lopen. Hielp helaas niet en de problemen bleven erger worden. Blijft een 'interessant' ding die module :)