Club Alfa Romeo
Algemeen => Algemene Alfa topics => Topic gestart door: __1337__ op 30 september 2014, 10:35:35
-
Zoals net al een klein beetje besproken in het laptoptopic, wil ik toch een apart topic aanmaken voor het verzamelen van, ervaringen, voor- en nadelen van multiecuscan en AlfaOBD. Ik had zelf gevonden dat je met AlfaOBD ook het codesysteem in kan leren, maar JWQ gaf aan dat dit ook met Multiecuscan kon... tot zover lijken ze (ook qua prijs € 50 vs € 49) tegen elkaar op te gaan. Is er nog andere inbreng? Op internet is er vrij weinig van te vinden.
-
een van de verschillen is dus dat multiecuscan een gemultiplexde interface ondersteund, maar dat is maar net of je dat wilt. Zie http://www.tiecar.net/products.html#CANtieCAR3 (http://www.tiecar.net/products.html#CANtieCAR3)
(http://www.tiecar.net/images/CANtieCAR/v30/1600/CTCv30_ASS_TOP_USB_1600.JPG)
-
En wat houdt dat precies in dan?
-
En wat houdt dat precies in dan?
heb je dus geen aparte interface en allerlei kabels meer nodig, alleen die ene slimme stekker die je op de OBD poort aansluit waarmee je in 1 keer alle componenten kan adresseren. :great:
-
Misschien weet jij dat wel... ik ben met windows 8.1 64 bit er al achter gekomen dat 't niet gaat werken. Nu heb ik via VMware al windows 7 x64 geprobeerd en XP SP3, maar ik blijft hetzelfde probleem houden. De toegang tot de compoort wordt geweigerd. Welke compoort ik ook gebruik. Het lijkt erop alsof de 'USB Serial converter' niet gevonden wordt. Dat blijft bij mij ook een verborgen apparaat en valt niet te updaten. Ik heb bijna alle tutorials al afgelopen, maar ik kom de oplossing nog steeds niet tegen..
-
ik gebruik de laatste versie van multiecuscan met genoemde multiplex connector, en windows 8.1 64 bit.
Dit werkt in zowel de bluetooth stand als usb.
Zou de standaard goedkope adapter(s) gewoon met bluetooth proberen, werkte in het verleden bij mij met chinese adapter en windows 7 in elk geval goed....
weet wel dat je bij gebruik van die chinese adapters en usb de juiste usb/serieel omzetter nodig hebt, schijnen 2 soorten chips in die adapters gebruikt te worden, die elk een specifieke driver nodig hebben. Even checken welke chip het dus is....
Schijnt dat je ook in elk geval .net framework 3.5 nodig hebt onder 8.1
ftdi drivers: http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm (http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm)
zie ook 1e 2 opmerkingen hier:
http://www.multiecuscan.net/ (http://www.multiecuscan.net/)
en
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147-156-and-gt/708617-please-help-cannot-get-laptop-to-recognise-cable.html (http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147-156-and-gt/708617-please-help-cannot-get-laptop-to-recognise-cable.html)
-
Dat heb ik allemaal al gedaan.. wat ik al lees op AO.com was ook al wat ik vermoedde.. mijn oude KKL/Vagcom kabel is geleverd met drivers uit 2001 oid, ook nieuwe drivers laten het apparaat wel zichtbaar worden, maar de compoorten blijven geblokkeerd volgens mijn laptop. Mijn conclusie is dan ook dat USB 3.0 poorten (ookal zijn ze backwards compatible) niet geschikt zijn voor oudere kabels..
-
Zie in je mail dat je een vagcom kabel gebruikt. Anders misschien gewoon zo'n elm327 interface aanschaffen ? kosten bijna niets via ebay.
Neem aan dat het voor je GTV is ? Daar zit geloof ik nog zo'n niet-standaard 3-pens interface op ? Weet eigenlijk niet of dat via elm327 aan te sturen is.
-
Mijn GTV is uit 2001 en heeft gewoon ELM327 ondersteuning volgens MES..
-
ok, mooi.... ;)
Is het dan geen idee om gewoon eens zo'n goedkope elm327 adapter te proberen, met bluetooth ?
-
Ja, ik denk dat ik dat maar ga proberen t.z.t. :rolleyes:
-
kwam dit ook nog tegen, is misschien ook wel wat....
http://elm327.eu/index.php?main_page=page&id=6 (http://elm327.eu/index.php?main_page=page&id=6)
-
http://www.miniinthebox.com/nl/diagnostische-onderdelen-uitrusting_c5212?currency=EUR&litb_from=paid_adwords_search&adword_mt=b&adword_ct=43961098896&adword_kw=obdii%20que%20es&adword_pos=1t1&adword_pl=&adword_net=g&adword_tar=&adw_src_id=3561796744_168624816_7944428616_59802027576&gclid=CIibzKuowcMCFUr4wgod8KQA-w
Heb hier twee vervangers gekocht voor mijn door de buurman gesloopte module. Alles werkt probleemloos met mijn software. De bluetooth is echt een aanrader.
-
http://www.miniinthebox.com/nl/diagnostische-onderdelen-uitrusting_c5212?currency=EUR&litb_from=paid_adwords_search&adword_mt=b&adword_ct=43961098896&adword_kw=obdii%20que%20es&adword_pos=1t1&adword_pl=&adword_net=g&adword_tar=&adw_src_id=3561796744_168624816_7944428616_59802027576&gclid=CIibzKuowcMCFUr4wgod8KQA-w
Heb hier twee vervangers gekocht voor mijn door de buurman gesloopte module. Alles werkt probleemloos met mijn software. De bluetooth is echt een aanrader.
Kun je hier ook auto instellingen mee wijzigen?
-
Vorige week multiecuscan en een obd2 uitlezer via ali gekocht. De link stond op het forum. Bij mijn Brera kan ik bijna alle systemen benaderen, maar bij de Giulietta bijna geen. Krijg elke keer de melding over cable 3 / yellow cable. Welke moet ik hier voor hebben of hoe hebben jullie dat opgelost voor de Giulietta?
-
Wanneer je op de website van multiecuscan kijkt bij de giulietta, zie je dat je voor het benaderen van zo goed als alle modules de betaalde versie van mes nodig hebt.....
Ik vermoed dat jij geen (officieel) betaalde versie hebt.
Deze kan je eveneens via de mes site kopen en downloaden:
http://www.multiecuscan.net/Default.aspx (http://www.multiecuscan.net/Default.aspx)
-
Wanneer je op de website van multiecuscan kijkt bij de giulietta, zie je dat je voor het benaderen van zo goed als alle modules de betaalde versie van mes nodig hebt.....
Ik vermoed dat jij geen (officieel) betaalde versie hebt.
Deze kan je eveneens via de mes site kopen en downloaden:
http://www.multiecuscan.net/Default.aspx (http://www.multiecuscan.net/Default.aspx)
Ik heb de volledige versie. Daarom kan ik bij de Brera wel alles...
-
..
Ik heb de volledige versie. Daarom kan ik bij de Brera wel alles...
Op de mes site kan je inderdaad zien dat je bij de giulietta voor een aantal modules inderdaad interface adapter kabel 3 (geel) nodig hebt.
Je zult deze dus aan moeten schaffen (of zelf maken)
vb
https://obdwarenhuis.nl/multi-ecu-scan-adapterkabels-set (https://obdwarenhuis.nl/multi-ecu-scan-adapterkabels-set)
-
Oke bedankt voor de tip. Zelf maken door de huidige uitlees module aan te passen? Zelf ervaring mee?
-
Oke bedankt voor de tip. Zelf maken door de huidige uitlees module aan te passen? Zelf ervaring mee?
Nee, bedoelde dat op de website van MES staat hoe de kabeltjes bedraad zijn.... Maar vermoedelijk is het zelfs goedkoper om kant-en-klaar adapter kabeltje te kopen als om zelf wat te knutselen.... Gebruik zelf de multiplex interface (Cantiecar), heb je geen adapter kabels nodig, maar ben je wel duurder uit ;)
(https://i.ibb.co/H4zMPH2/Knipsel.jpg) (https://ibb.co/wgWbQzL)
-
Oké duidelijk. Thnx. Beter om de gele kabel te kopen dan denk.
-
Oké duidelijk. Thnx. Beter om de gele kabel te kopen dan denk.
Jaa dat is denk ik wel een goed idee. Maar bij mij werkte ook steeds alles tegen, heb alle soorten kabels geprobeerd. Maar de enige die bleek te werken was de WiFi adapter van Ali.
-
@Timon (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1374) : zie deze link voor "Adapter 3 / Yellow: https://electronic-fuchs.de/epages/e87b02f8-46da-4792-be6d-42392d89d882.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/e87b02f8-46da-4792-be6d-42392d89d882/Products/1000-24-%280%2C1kg%29
Een betrouwbare leverancier! Goede ervaringen mee!
Opm. let op met die Chinese ELM327 crap / kopieën. Die kunnen fouten veroorzaken in EOBD2 (E = Europese OBD2).
-
Heb er een via ebay die werkt. Icm de elm obd2 die Paulk aanraadde.
-
@Timon (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1374), Als het maar goed werkt, da’s ‘t belangrijkste 👍🏻
-
Zeker! Weet iemand of je met MES de start stop functie uit kan schakelen? Ik kon het niet vinden...
-
Zeker! Weet iemand of je met MES de start stop functie uit kan schakelen? Ik kon het niet vinden...
Van welke auto ?
Indien van de giulietta, kan je bij sommige versies start/stop uitschakelen, onder proxy alignment
voorbeeld:
(https://i.ibb.co/C23JyHy/Knipsel.jpg) (https://ibb.co/ZmpHrMr)
-
Zeker! Weet iemand of je met MES de start stop functie uit kan schakelen? Ik kon het niet vinden...
Van welke auto ?
Indien van de giulietta, kan je bij sommige versies start/stop uitschakelen, onder proxy alignment
voorbeeld:
(https://i.ibb.co/C23JyHy/Knipsel.jpg) (https://ibb.co/ZmpHrMr)
Waar kan ik zo'n prachtig stukje techniek halen??
Ik wordt gek van de melding op mijn dashboard....
Daarnaast zie ik wat andere functies staan die ik wel ingeschakeld zou willen hebben, de knipperlichten bij hard remmen bijvoorbeeld.
-
MES (multiecuscan) kan je gewoon aanschaffen/downloaden via de website
http://www.multiecuscan.net/Default.aspx (http://www.multiecuscan.net/Default.aspx)
je moet dan nog wel de hardware aanschaffen (bijv ELM327 interface plus eventueel adapter kabels) ....
Zijn ook bedrijven die e.e.a. als set aanbieden, weet je in elk geval dat alles werkt (sommige van die Chinese elm327 interfaces via ebay willen nog wel eens problemen geven), zie als voorbeeld :
https://www.gendan.co.uk/product_FESPKG.html (https://www.gendan.co.uk/product_FESPKG.html)
-
Thnx weer vool alle info @jwq (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1416) !
Mocht ik via MES SS uitschakelen, blijft dan SS symbool in mn display staan? Of zie je er gewoon helemaal niks van?
-
als je hem via de proxy uitschakelt, bestaat hij gewoon niet meer, dus zie je ook geen meldingen.
-
MES (multiecuscan) kan je gewoon aanschaffen/downloaden via de website
http://www.multiecuscan.net/Default.aspx (http://www.multiecuscan.net/Default.aspx)
je moet dan nog wel de hardware aanschaffen (bijv ELM327 interface plus eventueel adapter kabels) ....
Zijn ook bedrijven die e.e.a. als set aanbieden, weet je in elk geval dat alles werkt (sommige van die Chinese elm327 interfaces via ebay willen nog wel eens problemen geven), zie als voorbeeld :
https://www.gendan.co.uk/product_FESPKG.html (https://www.gendan.co.uk/product_FESPKG.html)
Ah oké, bedankt!
Ik zie dat het programma ook als app beschikbaar is voor Android en iOS.
Er zijn op internet ook veel draadloze OBD stekkers te koop (Ali expres, eBay etc.), zit er een verschil in deze draadloze stekkers en de versies die je verbind met je laptop?
Ik ben op zoek naar een simpele, goedkope oplossing om o.a. het S&S systeem uit te schakelen.
Nog tips of aanraders?
-
Ah oké, bedankt!
Ik zie dat het programma ook als app beschikbaar is voor Android en iOS.
Er zijn op internet ook veel draadloze OBD stekkers te koop (Ali expres, eBay etc.), zit er een verschil in deze draadloze stekkers en de versies die je verbind met je laptop?
Ik ben op zoek naar een simpele, goedkope oplossing om o.a. het S&S systeem uit te schakelen.
Nog tips of aanraders?
Niet voor Android, alleen recentelijk voor ios. Verder alleen windows.
De meeste elm327 adapters hebben ook support voor Bluetooth, een enkele WiFi. WiFi is ook een recente toevoeging voor MES, eigenlijk nog in testfase, nodig voor ios, bluetooth is al heel lang mogelijk.
Voor proxy alignment wordt door MES eigenlijk gebruik van een bedrade verbinding (usb) aangeraden, maar lees ook veel ervaringen van mensen die probleemloos bluetooth gebruiken.
-
Ah ja, inderdaad alleen iOS en Windows maar dat is geen probleem.
Ik ben een complete leek wat betreft OBD maar als electrotechnicus zijnde wil ik hier graag meer over weten. Ik lees me dan ook graag in wat alles inhoud.
Wat ik tot nu toe begrijp is dat de verschillende stekkers die te koop staan (ELM327, OBDKey, OBDLink etc.) verschillende "types" zijn. (klopt dat?)
Ik heb mijn type motor gevonden op de website van Multi ECU Scan waar een hele lijst aan modules achter staat.
Als ik dus het SS systeem wilt uitschakelen valt dit onder "PROXI allignment"?
Op de website staat het volgende:
CAN Setup / PROXI Alignment Procedure |INFO|ADJ| ELM A3
Waarbij alles van de laatste regel het volgende betekent:
|INFO| - Identification data reading is supported on the module
|ADJ| - Adjustment procedures are supported on the module
ELM - ELM 327 v1.3+/OBDLink/OBDKey interface
A3 - ADAPTER CABLE 3 (yellow)
Dus als ik bij de functies van PROXI wil komen heb ik dus een van de volgende stekkers nodig: ELM 327 v1.3+, OBDLink of OBDKey met adapter 3 (Geel).
Klopt het een beetje wat ik hierboven heb beschreven?
En wat raad je aan om aan te schaffen als stekker?
Voldoen de stekkers van Aliexpress voor een tientje of is het verstandig om gelijk een goede te kopen die iets meer kosten?
-
Moderne auto's zijn tegenwoordig uitgerust met CAN netwerken (Controller Area Network), zoals de naam al zegt een lokaal netwerk. Hierop zijn diverse modules aangesloten, complex of minder complex, zoals motor ECU, ABS etc maar ook verlichting, ruitenwissers enz. Dit scheelt enorm in de benodigde bedrading, terwijl ook allerlei leuke combinaties softwarematig gerealiseerd kunnen worden, zoals achterruitenwisser die aan gaat als voorruitenwissers werken en je hem in z'n achteruit zet ;)
CAN netwerken zijn er met verschillende transmissiesnelheden, HI-speed en LO-speed, afhankelijk van de toepassing.
Elk apparaat op CAN heeft in principe een adres/ID, en valt onder beheer van een centrale controller, bodycomputer. De bodycomputer houd een bestand bij (proxy) waarin staat welke apparaten aanwezig zijn op netwerk, en functies.
Bij proxy alignment wordt door de bodycomputer aan de hand van deze file gekeken of verwachte apparaten ook daadwerkelijk aanwezig zijn/reageren, en of serienummers ed kloppen, en of timeslot op bus klopt enz. Proxyfile zal dus in principe voor elke auto verschillend zijn, afhankelijk van aanwezige opties etc
De verschillende CAN bussen komen uit op de OBD stekker, op verschillende fysieke pennen. ELM connector dient voor aanpassing protocol en fysieke interface.
Door middel van de gekleurde adapter kabels wordt gewenste CAN doorverbonden met standaard input ELM. Foutcodes e.d. die je via de bus kunt uitlezen zijn deels gestandaardiseerd, deels fabrikant afhankelijk.
Bovenstaand uiteraard zeer globaal ;)
De (chinese) elm327 adapters die je op internet kunt kopen, zouden moeten werken. Elm327 protocol is gestandaardiseerd, en meestal werken ze zelfs met dezelfde gekloonde interface chip. Er willen echter nog wel eens problemen zijn, hebben meestal te maken met afsluitweerstanden van netwerk e.d.
Aan de andere kant zijn ze meestal zeer goedkoop, dus je kan de gok maken ;)
Indien je op safe wilt gaan, kan je beter een iets duurdere via een bekende verkoper aanschaffen. Op de MES site staat ook een lijst met geteste/goedgekeurde types (http://www.multiecuscan.net/HowToUse.aspx (http://www.multiecuscan.net/HowToUse.aspx) ).....
Aangezien de CAN bus bij intro van de 147 redelijk nieuw was, staat er een aardige beschrijving in elearn, zie pdf attachment onderaan pagina :
-
Wow, das een hoop (nuttige) informatie!
Waarvoor dank!
-
Is er iemand in de buurt van Utrecht/Amersfoort die mij tegen betaling kan helpen om de multiecuscan werkend te krijgen op mijn laptop. Ik heb werkelijk al van alles geprobeerd met wat hulp op afstand maar ik krijg het niet aan de praat sinds windows 10 op mijn laptop staat. Voorheen had ik het werkend. Om moedeloos van te worden.....
-
wat voor melding krijg je nu op de laptop
en wat voor programma heb je op de laptop met uitlezen
-
anders even iets afspreken
-
Zijn er misschien ook forumleden bij wie ik de proxy alignment op mijn Giulietta zou kunnen uitvoeren? Ik heb een vrij duur uitleesapparaat (mx808) maar hiermee kan ik geen proxy alignment uitvoeren helaas. Ik wil graag de radionav en blue&me verwijderen en vervangen voor een 2din aftermarket radio en begrijp na wat berichten hier te lezen dat de canbus dan opnieuw ingeleerd moet worden. Klopt deze info of raden jullie aan om toch maar een (Chinese) Bluetooth adapter te kopen en het via de app op mn telefoon te doen?
-
Ik kan dat doen via AlfaOBD - ik heb een OBDlink MX
ik woon wat zuidelijker dus ik denk dat het niet handig is. zo te zien zit je in groningen.
Met een Chinese obd 'kan' het goed gaan.
Echter ik had met de 156 nooit geen problemen, maar mijn 159 flipte hiermee dus heb gewoon een nieuwe gekocht van OBDLink.
AlfaOBD heeft net zoals waarschijnlijk MES zeker voor de MA users onder ons betere mogelijkheden voor olie wissels.
zie topic.
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/offtopic/knipperend-motorlampje-mito-2010-1-4-turbo-135pk/msg120964/#msg120964 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/offtopic/knipperend-motorlampje-mito-2010-1-4-turbo-135pk/msg120964/#msg120964)
@jwq (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1416) geeft hier ook aan dat sommige users waaronder garage's met oude meuk (ik stigmatiseer het even) service resets doen en ik lees hier al diverse keren op het forum. MA problemen na olie wissels.
zie.
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-alfa-mito-club!/multiair-storing-door-verkeerde-olie/msg124951/?topicseen#new (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-alfa-mito-club!/multiair-storing-door-verkeerde-olie/msg124951/?topicseen#new)
Ik zeg niet dat de MA module foutloos is. Maar per ongeluk de verkeerde software optie toepassen is mijn ervaring die ik terug zie komen.
Mijn advies is voor te toekomst zeker als je ook zelf onderhoud doet MES of Alfaobd kopen icm met een goede obd module.
-
Ik kan dat doen via AlfaOBD - ik heb een OBDlink MX
ik woon wat zuidelijker dus ik denk dat het niet handig is. zo te zien zit je in groningen.
Met een Chinese obd 'kan' het goed gaan.
Echter ik had met de 156 nooit geen problemen, maar mijn 159 flipte hiermee dus heb gewoon een nieuwe gekocht van OBDLink.
AlfaOBD heeft net zoals waarschijnlijk MES zeker voor de MA users onder ons betere mogelijkheden voor olie wissels.
zie topic.
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/offtopic/knipperend-motorlampje-mito-2010-1-4-turbo-135pk/msg120964/#msg120964 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/offtopic/knipperend-motorlampje-mito-2010-1-4-turbo-135pk/msg120964/#msg120964)
@jwq (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1416) geeft hier ook aan dat sommige users waaronder garage's met oude meuk (ik stigmatiseer het even) service resets doen en ik lees hier al diverse keren op het forum. MA problemen na olie wissels.
zie.
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-alfa-mito-club!/multiair-storing-door-verkeerde-olie/msg124951/?topicseen#new (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-alfa-mito-club!/multiair-storing-door-verkeerde-olie/msg124951/?topicseen#new)
Ik zeg niet dat de MA module foutloos is. Maar per ongeluk de verkeerde software optie toepassen is mijn ervaring die ik terug zie komen.
Mijn advies is voor te toekomst zeker als je ook zelf onderhoud doet MES of Alfaobd kopen icm met een goede obd module.
Denk je dat de AlfaOBD ook werkt met de kabel van mijn Android uitleesapparaat? Het is een autel maxicheck MX808.
-
proberen met een OTG adapter als het usb heeft.
of met de MES op de computer proberen
-
Iemand hier al eens via Aliexpress besteld? Zo ja, een linkje?
Zie hierboven dezelfde vraag, maar zie geen link oid.
-
Ik heb sinds kort een: https://www.amazon.nl/dp/B07SQLY39V?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details
Deze beschikt over de ELM 327 chip, en zou moeten volstaan voor Multiecuscan.
Ik krijg hem gekoppeld met Auto doctor en Car Scanner app. (bluetooth via mn iPhone)
Maar krijg hem helaas niet gekoppeld via de multiecuscan app.
Heeft het nog zin om dit via een laptop te proberen?
Of is er iemand in de buurt van Arnhem welke voor mij een proxy alignment kan uitvoeren?
Ik heb mijn standaard radio verwijdert, en ben in het proces van inbouwen van een 2din carplay radio, alleen wil ik van mijn knipperende km stand af.
Weet er toevallig ook iemand of ik de tijd om een andere manier dan via de satnav, flipup kan instellen?
Ik heb namelijk alle zekeringen losgehaald en daardoor is de tijd gereset en knippert die nu ook :)
-
Na een juiste Proxy Alignment krijg je die instellingen van datum en tijd beschikbaar in het menu tussen de tellers, daar waar het ook zit als je een Giulietta zonder flip up scherm koopt.
Ik heb betaalde software en de juiste kabels, woon in Harderwijk als dat niet te ver weg is. Zelf nog niet eerder een Proxy Alignment uitgevoerd maar we kunnen best een poging wagen, ben het in MultiEcuScan tegengekomen. Mocht je dichter bij huis iemand of een garage vinden, ook prima!
-
Na een juiste Proxy Alignment krijg je die instellingen van datum en tijd beschikbaar in het menu tussen de tellers, daar waar het ook zit als je een Giulietta zonder flip up scherm koopt.
Ik heb betaalde software en de juiste kabels, woon in Harderwijk als dat niet te ver weg is. Zelf nog niet eerder een Proxy Alignment uitgevoerd maar we kunnen best een poging wagen, ben het in MultiEcuScan tegengekomen. Mocht je dichter bij huis iemand of een garage vinden, ook prima!
Op zich geen probleem, ik ga je een berichtje sturen :)
-
Na een juiste Proxy Alignment krijg je die instellingen van datum en tijd beschikbaar in het menu tussen de tellers, daar waar het ook zit als je een Giulietta zonder flip up scherm koopt.
Ik heb betaalde software en de juiste kabels, woon in Harderwijk als dat niet te ver weg is. Zelf nog niet eerder een Proxy Alignment uitgevoerd maar we kunnen best een poging wagen, ben het in MultiEcuScan tegengekomen. Mocht je dichter bij huis iemand of een garage vinden, ook prima!
@DanielH92 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=3356) Ik ben mijzelf er ook is in aan het verdiepen, kan natuurlijk best handig zijn :) maar wat heb je nu precies nodig qua kabels en software ?
-
Ik heb ook een betaalde versie van MES met de nodige kabels en woon in Doorn.
-
De meeste links naar ELM327 kabels in dit topic zijn niet meer up to date.
Ik denk erover om een kabel aan te schaffen om met MES op laptop mijn blue & me module uit het systeem te verwijderen.
https://www.obd24u.nl/elm327-obd2-scanner-usb-mini.html (https://www.obd24u.nl/elm327-obd2-scanner-usb-mini.html)
https://www.bol.com/nl/nl/p/obd2-scanner-elm327-interface-usb-obd2-auto-scanner-v1-5-i-elm327/9200000075597516/?Referrer=ADVNLGOO002036-S--9200000075597516&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA6KWvBhAREiwAFPZM7lVC53iR1yLUga4qdNWMcenSOzg72QrhaINV_qBNsX4mCAabmvmiURoCdaIQAvD_BwE (https://www.bol.com/nl/nl/p/obd2-scanner-elm327-interface-usb-obd2-auto-scanner-v1-5-i-elm327/9200000075597516/?Referrer=ADVNLGOO002036-S--9200000075597516&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA6KWvBhAREiwAFPZM7lVC53iR1yLUga4qdNWMcenSOzg72QrhaINV_qBNsX4mCAabmvmiURoCdaIQAvD_BwE)
Iemand ervaring met deze kabels of wellicht een ander advies?
-
Een standaard ELM kabel werkt niet met MultiEcuScan, deze moet gemodificeerd zijn en dat moet er specifiek bij staan ("modified"). Zelf gebruik ik met succes deze:
https://amzn.eu/d/gtDv0VZ
Let er op dat je ook de gekleurde adapterkabels besteld.
-
Een standaard ELM kabel werkt niet met MultiEcuScan, deze moet gemodificeerd zijn en dat moet er specifiek bij staan ("modified"). Zelf gebruik ik met succes deze:
https://amzn.eu/d/gtDv0VZ
Let er op dat je ook de gekleurde adapterkabels besteld.
Welke kleur adapter voor een 2011 Mito 1.3JTD?
-
zie
https://www.multiecuscan.com/SupportedVehiclesList.aspx (https://www.multiecuscan.com/SupportedVehiclesList.aspx)
-
Ik heb met de aardpool los de factory radio en blue en me verwijderd en daarna een proxy alignment gedaan en daarmee was het knipperen van de KM stand opgelost. Als ik daarna de nieuwe radio met een canbus adapter RP5-FT-01 aansluit geeft de auto dat er een entertainment system is gevonden maar in de proxi alignment failed het write process. De km stand knippert weer. Iemand een idee of dit the fixen is? Heb nu CANBUS los maar dan doen de stuurwiel knoppen het niet.