!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Multiecuscan vs AlfaOBD
« Reactie #30 Gepost op: 20 juli 2019, 11:42:59 »
als je hem via de proxy uitschakelt, bestaat hij gewoon niet meer, dus zie je ook geen meldingen.
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Multiecuscan vs AlfaOBD
« Reactie #31 Gepost op: 20 juli 2019, 17:43:59 »
MES (multiecuscan) kan je gewoon aanschaffen/downloaden via de website
http://www.multiecuscan.net/Default.aspx

je moet dan nog wel de hardware aanschaffen (bijv ELM327 interface plus eventueel adapter kabels) ....
Zijn ook bedrijven die e.e.a. als set aanbieden, weet je in elk geval dat alles werkt (sommige van die Chinese elm327 interfaces via ebay willen nog wel eens problemen geven), zie als voorbeeld :
https://www.gendan.co.uk/product_FESPKG.html

Ah oké, bedankt!
Ik zie dat het programma ook als app beschikbaar is voor Android en iOS.
Er zijn op internet ook veel draadloze OBD stekkers te koop (Ali expres, eBay etc.), zit er een verschil in deze draadloze stekkers en de versies die je verbind met je laptop?
Ik ben op zoek naar een simpele, goedkope oplossing om o.a. het S&S systeem uit te schakelen.
Nog tips of aanraders?
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Multiecuscan vs AlfaOBD
« Reactie #32 Gepost op: 20 juli 2019, 18:35:03 »
Ah oké, bedankt!
Ik zie dat het programma ook als app beschikbaar is voor Android en iOS.
Er zijn op internet ook veel draadloze OBD stekkers te koop (Ali expres, eBay etc.), zit er een verschil in deze draadloze stekkers en de versies die je verbind met je laptop?
Ik ben op zoek naar een simpele, goedkope oplossing om o.a. het S&S systeem uit te schakelen.
Nog tips of aanraders?

Niet voor Android, alleen recentelijk voor ios. Verder alleen windows.
De meeste elm327 adapters hebben ook support voor Bluetooth, een enkele WiFi. WiFi is ook een recente toevoeging voor MES, eigenlijk nog in testfase, nodig voor ios, bluetooth is al heel lang mogelijk.
Voor proxy alignment wordt door MES eigenlijk  gebruik van een bedrade verbinding (usb) aangeraden, maar lees ook veel ervaringen van mensen die probleemloos bluetooth gebruiken.
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Multiecuscan vs AlfaOBD
« Reactie #33 Gepost op: 20 juli 2019, 23:22:02 »
Ah ja, inderdaad alleen iOS en Windows maar dat is geen probleem.

Ik ben een complete leek wat betreft OBD maar als electrotechnicus zijnde wil ik hier graag meer over weten. Ik lees me dan ook graag in wat alles inhoud.
Wat ik tot nu toe begrijp is dat de verschillende stekkers die te koop staan (ELM327, OBDKey, OBDLink etc.) verschillende "types" zijn. (klopt dat?)

Ik heb mijn type motor gevonden op de website van Multi ECU Scan waar een hele lijst aan modules achter staat.
Als ik dus het SS systeem wilt uitschakelen valt dit onder "PROXI allignment"?

Op de website staat het volgende:
CAN Setup / PROXI Alignment Procedure                |INFO|ADJ| ELM A3

Waarbij alles van de laatste regel het volgende betekent:
|INFO| - Identification data reading is supported on the module
|ADJ| - Adjustment procedures are supported on the module

ELM - ELM 327 v1.3+/OBDLink/OBDKey interface
A3 - ADAPTER CABLE 3 (yellow)


Dus als ik bij de functies van PROXI wil komen heb ik dus een van de volgende stekkers nodig: ELM 327 v1.3+, OBDLink of OBDKey met adapter 3 (Geel).

Klopt het een beetje wat ik hierboven heb beschreven?

En wat raad je aan om aan te schaffen als stekker?
Voldoen de stekkers van Aliexpress voor een tientje of is het verstandig om gelijk een goede te kopen die iets meer kosten?
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Multiecuscan vs AlfaOBD
« Reactie #34 Gepost op: 21 juli 2019, 09:31:34 »
Moderne auto's zijn tegenwoordig uitgerust met CAN netwerken (Controller Area Network), zoals de naam al zegt een lokaal netwerk. Hierop zijn diverse modules aangesloten, complex of minder complex, zoals motor ECU, ABS etc maar ook verlichting, ruitenwissers enz. Dit scheelt enorm in de benodigde bedrading, terwijl ook allerlei leuke combinaties softwarematig gerealiseerd kunnen worden, zoals achterruitenwisser die aan gaat als voorruitenwissers werken en je hem in z'n achteruit zet ;)
CAN netwerken zijn er met verschillende transmissiesnelheden, HI-speed en LO-speed, afhankelijk van de toepassing.
Elk apparaat op CAN heeft in principe een adres/ID, en valt onder beheer van een centrale controller, bodycomputer. De bodycomputer houd een bestand bij (proxy) waarin staat welke apparaten aanwezig zijn op netwerk, en functies.
Bij proxy alignment wordt door de bodycomputer aan de hand van deze file gekeken of verwachte apparaten ook daadwerkelijk aanwezig zijn/reageren, en of serienummers ed kloppen, en of timeslot op bus klopt enz. Proxyfile zal dus in principe voor elke auto verschillend zijn, afhankelijk van aanwezige opties etc
De verschillende CAN bussen komen uit op de OBD stekker, op verschillende fysieke pennen. ELM connector dient voor aanpassing protocol en fysieke interface.
Door middel van de gekleurde adapter kabels wordt gewenste CAN doorverbonden met standaard input ELM. Foutcodes e.d. die je via de bus kunt uitlezen zijn deels gestandaardiseerd, deels fabrikant afhankelijk.

Bovenstaand uiteraard zeer globaal ;)

De (chinese) elm327 adapters die je op internet kunt kopen, zouden moeten werken. Elm327 protocol is gestandaardiseerd, en meestal werken ze zelfs met dezelfde gekloonde interface chip. Er willen echter nog wel eens problemen zijn, hebben meestal te maken met afsluitweerstanden van netwerk e.d.
Aan de andere kant zijn ze meestal zeer goedkoop, dus je kan de gok maken ;)
Indien je op safe wilt gaan, kan je beter een iets duurdere via een bekende verkoper aanschaffen. Op de MES site staat ook een lijst met geteste/goedgekeurde types (http://www.multiecuscan.net/HowToUse.aspx ).....

Aangezien de CAN bus bij intro van de 147 redelijk nieuw was, staat er een aardige beschrijving in elearn, zie pdf attachment onderaan pagina :


eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Multiecuscan vs AlfaOBD
« Reactie #35 Gepost op: 21 juli 2019, 12:03:19 »
Wow, das een hoop (nuttige) informatie!
Waarvoor dank!
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Multiecuscan vs AlfaOBD
« Reactie #36 Gepost op: 15 januari 2020, 19:04:54 »
Is er iemand in de buurt van Utrecht/Amersfoort die mij tegen betaling kan helpen om de multiecuscan werkend te krijgen op mijn laptop. Ik heb werkelijk al van alles geprobeerd met wat hulp op afstand maar ik krijg het niet aan de praat sinds windows 10 op mijn laptop staat. Voorheen had ik het werkend. Om moedeloos van te worden.....
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

alfa brera
507

  • Type Alfa: stelvio veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiecuscan vs AlfaOBD
« Reactie #37 Gepost op: 16 januari 2020, 17:31:20 »
wat voor melding krijg je nu op de laptop
en wat voor programma heb je op de laptop met uitlezen
*

alfa brera
507

  • Type Alfa: stelvio veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Multiecuscan vs AlfaOBD
« Reactie #38 Gepost op: 16 januari 2020, 17:31:51 »
anders even iets afspreken
*

mfmeijer
64

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk
  • **
    - Junior Alfist
Re: Multiecuscan vs AlfaOBD
« Reactie #39 Gepost op: 19 november 2020, 11:18:04 »
Zijn er misschien ook forumleden bij wie ik de proxy alignment op mijn Giulietta zou kunnen uitvoeren? Ik heb een vrij duur uitleesapparaat (mx808) maar hiermee kan ik geen proxy alignment uitvoeren helaas. Ik wil graag de radionav en blue&me verwijderen en vervangen voor een 2din aftermarket radio en begrijp na wat berichten hier te lezen dat de canbus dan opnieuw ingeleerd moet worden. Klopt deze info of raden jullie aan om toch maar een (Chinese) Bluetooth adapter te kopen en het via de app op mn telefoon te doen?
Giulietta 2012 170pk MultiAir
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Multiecuscan vs AlfaOBD
« Reactie #40 Gepost op: 19 november 2020, 12:55:34 »
Ik kan dat doen via AlfaOBD - ik heb een OBDlink MX

ik woon wat zuidelijker dus ik denk dat het niet handig is. zo te zien zit je in groningen.
Met een Chinese obd 'kan' het goed gaan.

Echter ik had met de 156 nooit geen problemen, maar mijn 159 flipte hiermee dus heb gewoon een nieuwe gekocht van OBDLink.

AlfaOBD heeft net zoals waarschijnlijk MES zeker voor de MA users onder ons betere mogelijkheden voor olie wissels.

zie topic.

https://www.clubalfaromeo.nl/forum/offtopic/knipperend-motorlampje-mito-2010-1-4-turbo-135pk/msg120964/#msg120964

@jwq geeft hier ook aan dat sommige users waaronder garage's met oude meuk (ik stigmatiseer het even) service resets doen en ik lees hier al diverse keren op het forum. MA problemen na olie wissels.

zie.
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-alfa-mito-club!/multiair-storing-door-verkeerde-olie/msg124951/?topicseen#new

Ik zeg niet dat de MA module foutloos is. Maar per ongeluk de verkeerde software optie toepassen is mijn ervaring die ik terug zie komen.

Mijn advies is voor te toekomst zeker als je ook zelf onderhoud doet MES of Alfaobd kopen icm met een goede obd module.
*

mfmeijer
64

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk
  • **
    - Junior Alfist
Re: Multiecuscan vs AlfaOBD
« Reactie #41 Gepost op: 19 november 2020, 13:11:34 »
Ik kan dat doen via AlfaOBD - ik heb een OBDlink MX

ik woon wat zuidelijker dus ik denk dat het niet handig is. zo te zien zit je in groningen.
Met een Chinese obd 'kan' het goed gaan.

Echter ik had met de 156 nooit geen problemen, maar mijn 159 flipte hiermee dus heb gewoon een nieuwe gekocht van OBDLink.

AlfaOBD heeft net zoals waarschijnlijk MES zeker voor de MA users onder ons betere mogelijkheden voor olie wissels.

zie topic.

https://www.clubalfaromeo.nl/forum/offtopic/knipperend-motorlampje-mito-2010-1-4-turbo-135pk/msg120964/#msg120964

@jwq geeft hier ook aan dat sommige users waaronder garage's met oude meuk (ik stigmatiseer het even) service resets doen en ik lees hier al diverse keren op het forum. MA problemen na olie wissels.

zie.
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-alfa-mito-club!/multiair-storing-door-verkeerde-olie/msg124951/?topicseen#new

Ik zeg niet dat de MA module foutloos is. Maar per ongeluk de verkeerde software optie toepassen is mijn ervaring die ik terug zie komen.

Mijn advies is voor te toekomst zeker als je ook zelf onderhoud doet MES of Alfaobd kopen icm met een goede obd module.

Denk je dat de AlfaOBD ook werkt met de kabel van mijn Android uitleesapparaat? Het is een autel maxicheck MX808.
Giulietta 2012 170pk MultiAir
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Multiecuscan vs AlfaOBD
« Reactie #42 Gepost op: 19 november 2020, 13:43:31 »
proberen met een OTG adapter als het usb heeft.

of met de MES op de computer proberen
*

lers
136

  • Type Alfa: Stelvio
  • ***
    - Alfist
Re: Multiecuscan vs AlfaOBD
« Reactie #43 Gepost op: 25 oktober 2021, 18:25:54 »
Iemand hier al eens via Aliexpress besteld? Zo ja, een linkje?
Zie hierboven dezelfde vraag, maar zie geen link oid.
*

ultimo
10

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: Multiecuscan vs AlfaOBD
« Reactie #44 Gepost op: 2 februari 2023, 10:26:14 »
Ik heb sinds kort een: https://www.amazon.nl/dp/B07SQLY39V?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details
https://www.amazon.nl/dp/B07SQLY39V?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details
Deze beschikt over de ELM 327 chip, en zou moeten volstaan voor Multiecuscan.

Ik krijg hem gekoppeld met Auto doctor en Car Scanner app. (bluetooth via mn iPhone)
Maar krijg hem helaas niet gekoppeld via de multiecuscan app.
Heeft het nog zin om dit via een laptop te proberen?
Of is er iemand in de buurt van Arnhem welke voor mij een proxy alignment kan uitvoeren?

Ik heb mijn standaard radio verwijdert, en ben in het proces van inbouwen van een 2din carplay radio, alleen wil ik van mijn knipperende km stand af.
Weet er toevallig ook iemand of ik de tijd om een andere manier dan via de satnav, flipup kan instellen?
Ik heb namelijk alle zekeringen losgehaald en daardoor is de tijd gereset en knippert die nu ook :)