!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
en schakelt hij zelf ook op als je vergeet de flipperen? Of gaat hij dan gewoon, zoals het hoort, tegen de begrenzer aan?
De TCT bak schakelt, ongeacht het toerental, in de handmatige stand niet zelf op - in tegenstelling tot b.v. de DSG-bak.
poeh, kan niet wachten dat de mijne er is. Klinkt allemaal erg goed.. Ben benieuwd of het schakelen net zo geruisloos gaat als de multitronic in mijn audi a6. Nu lijkt het alsof er een aantal versnellingen (trapjes) geprogrammeerd zijn.
Het wordt nooit zo geruisloos als een Multitronic, want dat is een CVT versnellingbak. Die werkt eigenlijk niet met versnellingen, maar met traploos variërende poelies. Je ziet in je dashboard wel nummers voor versnellingen, maar dat zijn voorgeprogrammeerde poelie standen. Bij elke 'versnelling'worden de poelies iets verder samengeknepen zodat het effect van schakelen wordt geïmiteerd.Bij de TCT bak van alfa werk je met een versnellingsbak, en dus trapsgewijze versnellingswisselingen. Dat zul je altijd merken, hoewel de TCT wel een erg fijne automatische bak is.
Als je het echt traploos doet, zoals op de Prius, heb je gelijk. Maar dan heb je een gierende in het energetisch optimale toerental draaiende motor. Maar als er stappen geprogrammeerd zijn wat is dan het verschil? Het enige nadeel van de TCT is dat hij zich kan vergissen in de voorgeselecteerde versnelling.