!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

limone
129

  • ***
    - Alfist
Rijden in een Alfa Romeo Giulietta TCT
« Reactie #15 Gepost op: 9 oktober 2011, 17:27:49 »
Klopt. Je kunt wel lekker flipperen. :)
*

Xavier
143

  • Type Alfa: Giulia, Spider, 33, 156
  • ***
    - Alfist
Rijden in een Alfa Romeo Giulietta TCT
« Reactie #16 Gepost op: 9 oktober 2011, 22:59:39 »
Hoe is de reactietijd op het schakelen (op en af) wanneer je de flippers gebruikt ? Ofwel, hoe snel reageert hij.

Als het goed is moet ik zelf een dezer dagen al mijn Chassisnummer gaan weten :-D
Salutazione Cordiale
Ex.1.4 Multiair TCT Distinctive, Rosso Alfa, Pelle Nero Intrecciata, Pack Business, Dashboard in Rosso Alfa, Buitenspiegelkappen in Chroom.
*

limone
129

  • ***
    - Alfist
Rijden in een Alfa Romeo Giulietta TCT
« Reactie #17 Gepost op: 10 oktober 2011, 08:09:42 »
De bak reageert direct op de flipper.
Maar de bak schakelt wel zelf terug. Misschien dat je dat wel uit kunt zetten.
In de korte tijd dat ik gereden heb, heb ik dat niet uit kunnen vogelen.

En Xavier.... Succes met het wachten. Het is het waard :D
*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
Rijden in een Alfa Romeo Giulietta TCT
« Reactie #18 Gepost op: 10 oktober 2011, 10:51:06 »
en schakelt hij zelf ook op als je vergeet de flipperen? Of gaat hij dan gewoon, zoals het hoort, tegen de begrenzer aan?
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

ronniek
63

  • **
    - Junior Alfist
Rijden in een Alfa Romeo Giulietta TCT
« Reactie #19 Gepost op: 10 oktober 2011, 11:01:08 »
poeh, kan niet wachten dat de mijne er is. Klinkt allemaal erg goed.. Ben benieuwd of het schakelen net zo geruisloos gaat als de multitronic in mijn audi a6. Nu lijkt het alsof er een aantal versnellingen (trapjes) geprogrammeerd zijn.
:rolleyes: 1.4 MA TCT, Argento, full leder zwart, business pakket plus, sportpackIII, zonnedak, dubbele uitlaat met difuser, Bose, 18 Inch Turbina, xenon, Brembo remmen, Privacy glass, alu dorpelset. :p
*

alfacase
382

  • ****
    - Senior Alfist
Rijden in een Alfa Romeo Giulietta TCT
« Reactie #20 Gepost op: 10 oktober 2011, 11:25:40 »
Citaat van: Timothy84;13914
en schakelt hij zelf ook op als je vergeet de flipperen? Of gaat hij dan gewoon, zoals het hoort, tegen de begrenzer aan?

De TCT bak schakelt, ongeacht het toerental,  in de handmatige stand niet zelf op - in tegenstelling tot b.v. de DSG-bak.
2010 Giulietta QV - Bianco Ghiaccio
*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
Rijden in een Alfa Romeo Giulietta TCT
« Reactie #21 Gepost op: 10 oktober 2011, 15:03:46 »
Citaat van: alfacase;13919
De TCT bak schakelt, ongeacht het toerental,  in de handmatige stand niet zelf op - in tegenstelling tot b.v. de DSG-bak.
 En dat is nu eens goed nieuws. Dat is zo irritant aan die DSG bak...bedankt voor de verduidelijking Alfacase
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Rijden in een Alfa Romeo Giulietta TCT
« Reactie #22 Gepost op: 10 oktober 2011, 15:11:59 »
Citaat van: ronniek;13915
poeh, kan niet wachten dat de mijne er is. Klinkt allemaal erg goed.. Ben benieuwd of het schakelen net zo geruisloos gaat als de multitronic in mijn audi a6. Nu lijkt het alsof er een aantal versnellingen (trapjes) geprogrammeerd zijn.

 
Het wordt nooit zo geruisloos als een Multitronic, want dat is een CVT versnellingbak. Die werkt eigenlijk niet met versnellingen, maar met traploos variërende poelies. Je ziet in je dashboard wel nummers voor versnellingen, maar dat zijn voorgeprogrammeerde poelie standen. Bij elke 'versnelling'worden de poelies iets verder samengeknepen zodat het effect van schakelen wordt geïmiteerd.
Bij de TCT bak van alfa werk je met een versnellingsbak, en dus trapsgewijze versnellingswisselingen. Dat zul je altijd merken, hoewel de TCT wel een erg fijne automatische bak is.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

limone
129

  • ***
    - Alfist
Rijden in een Alfa Romeo Giulietta TCT
« Reactie #23 Gepost op: 10 oktober 2011, 15:19:17 »
Citaat van: Scudetto;13937
Het wordt nooit zo geruisloos als een Multitronic, want dat is een CVT versnellingbak. Die werkt eigenlijk niet met versnellingen, maar met traploos variërende poelies. Je ziet in je dashboard wel nummers voor versnellingen, maar dat zijn voorgeprogrammeerde poelie standen. Bij elke 'versnelling'worden de poelies iets verder samengeknepen zodat het effect van schakelen wordt geïmiteerd.
Bij de TCT bak van alfa werk je met een versnellingsbak, en dus trapsgewijze versnellingswisselingen. Dat zul je altijd merken, hoewel de TCT wel een erg fijne automatische bak is.

Zo goed kan ik het niet uitleggen!!
*

bartvks
97

  • **
    - Junior Alfist
    • http://www.duckys.be
Rijden in een Alfa Romeo Giulietta TCT
« Reactie #24 Gepost op: 10 oktober 2011, 22:29:55 »
Citaat van: Scudetto;13937
Het wordt nooit zo geruisloos als een Multitronic, want dat is een CVT versnellingbak. Die werkt eigenlijk niet met versnellingen, maar met traploos variërende poelies. Je ziet in je dashboard wel nummers voor versnellingen, maar dat zijn voorgeprogrammeerde poelie standen. Bij elke 'versnelling'worden de poelies iets verder samengeknepen zodat het effect van schakelen wordt geïmiteerd.
Bij de TCT bak van alfa werk je met een versnellingsbak, en dus trapsgewijze versnellingswisselingen. Dat zul je altijd merken, hoewel de TCT wel een erg fijne automatische bak is.

Is dit dan eigenlijk een soort variomatic? zoals DAF in de jaren 50 uitvond?
vorsprung durch technik - DOEI :)
*

Hengel
490

  • ****
    - Senior Alfist
Rijden in een Alfa Romeo Giulietta TCT
« Reactie #25 Gepost op: 10 oktober 2011, 23:05:41 »
Citaat van: Scudetto;13937
Het wordt nooit zo geruisloos als een Multitronic, want dat is een CVT versnellingbak. Die werkt eigenlijk niet met versnellingen, maar met traploos variërende poelies. Je ziet in je dashboard wel nummers voor versnellingen, maar dat zijn voorgeprogrammeerde poelie standen. Bij elke 'versnelling'worden de poelies iets verder samengeknepen zodat het effect van schakelen wordt geïmiteerd.
Bij de TCT bak van alfa werk je met een versnellingsbak, en dus trapsgewijze versnellingswisselingen. Dat zul je altijd merken, hoewel de TCT wel een erg fijne automatische bak is.
Als je het echt traploos doet, zoals op de Prius, heb je gelijk. Maar dan heb je een gierende in het energetisch optimale toerental draaiende motor. Maar als er stappen geprogrammeerd zijn wat is dan het verschil? Het enige nadeel van de TCT is dat hij zich kan vergissen in de voorgeselecteerde versnelling.
1.4 TB Multiair TCT Distinctive, Nero, Leder Rood, Pack Business, Pack Sport III, 18" 8c velgen, Brembo remmen.
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Rijden in een Alfa Romeo Giulietta TCT
« Reactie #26 Gepost op: 11 oktober 2011, 13:42:06 »
Citaat van: Hengel;13969
Als je het echt traploos doet, zoals op de Prius, heb je gelijk. Maar dan heb je een gierende in het energetisch optimale toerental draaiende motor. Maar als er stappen geprogrammeerd zijn wat is dan het verschil? Het enige nadeel van de TCT is dat hij zich kan vergissen in de voorgeselecteerde versnelling.

De Prius heeft inderdaad ook een CVT versnellingbak, die werkt hetzelfde. (en inderdaad zoals variomatic vroeg bij DAF) Bij audi noemen ze die CVT alleen Multitronic. Niet te verwarren met de conventionele automaat, de Tiptronic. Of de S-tronic, zo noemt Audi de DSG bak namelijk.
Waarom ze dan toch versnellingen voorprogrammeren in de multitronic? Omdat mensen gewoontedieren zijn, en ze verwachten dat er bepaalde versnellingen te selecteren zijn.

Met die DSG/S-tronic is de TCT van Alfa vergelijkbaar, hoewel de TCT een systeem met droge koppelingen is, en de DSG/S-tronic met natte koppelingen. (althans, in de meeste Golf's en Audi's, want de bluemotion modellen hebben weer droge koppeling DSG's.)
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

juriaan
107

  • ***
    - Alfist
Rijden in een Alfa Romeo Giulietta TCT
« Reactie #27 Gepost op: 11 oktober 2011, 16:24:04 »
En de DAF (later Volvo) is een trekband. De moderne CVT automaten hebben een duwband constructie die (door mijn collega's van Bosch, voorheen 'van Doorne transmissie') in Tilburg geproduceerd worden. Tegenwoordig gebruiken veel fabrikanten deze nederlandse duwbanden van Bosch.
Giulietta 1.4 MA Turbo TCT, Rosso alfa, Pack SP3 met 8C velgen, Pack Premium plus.
BMW 2002 (polaris) 1975 zelfbouwproject met megasquirt injectie
BMW 2002tii (ceylon) 1973 nog in restauratie
*

Freek
248

  • ***
    - Alfist
Rijden in een Alfa Romeo Giulietta TCT
« Reactie #28 Gepost op: 11 oktober 2011, 18:14:54 »
Haha lekker verhaal zeg :D Ik schakel wel gewoon... Zoals men dat ook al in 1862 deed :p
3: Alfa Romeo Giulietta 1.4TB MA \'11 - 170PK - Huidig! :cool:
2: Opel Astra H Business Edition \'07 - 115PK - Verleden tijd
1: Hyundai S-Coupe GT Turbo \'93 - 140PK - Overleden
*

limone
129

  • ***
    - Alfist
Rijden in een Alfa Romeo Giulietta TCT
« Reactie #29 Gepost op: 11 oktober 2011, 20:18:13 »
@Freek

Ik heb 9 maanden op mijn TCT gewacht, dus ik schakel lekker NIET!!  haha