Club Alfa Romeo

Algemeen => Algemene Alfa topics => Topic gestart door: AlexandervanHees op 5 september 2020, 00:48:53

Titel: Savali of Squadra tuning
Bericht door: AlexandervanHees op 5 september 2020, 00:48:53
Deze kwestie is ongetwijfeld al vaak de revue gepasseerd maar ik kom niet tot een duidelijke conclusie. 4c spider chippen/tunen door squadra of savali en waarom?
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Dennis.Bosch op 6 september 2020, 11:17:25
Wij hebben de savali kuurtje op onze 1,6.
Echter heb ik ook in een zelfde auto gereden met een squadra kuurtje, en moet zeggen dat de squadra lekkerder rijd.
In de normale stand is het even wat strakker op het gas, en trekt verder door in het toeren gebied.
Vooral als je de D gebruikt vind ik het een groot verschil.
Die van ons gaat dan ook naar squadra kijken wat ze kunnen doen.
Onze restricties zijn ook al uit de inlaat.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: TimW op 8 september 2020, 09:12:56
Ik zou zeker H&S Corse niet vergeten in je keuze.

Qua volgorde zou mijn voorkeur H&S, Squadra, Savali zijn.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Robert69 op 12 september 2020, 11:20:33
Hoewel ik mijn Guul eerder dit jaar heb laten chippen door Savali zou ik een volgende keer blind voor Squadra kiezen. Waarom? Omdat ik na het chippen van mijn 147 JTD bij Squadra geen problemen kende en nu met mijn Guul wel gedoe heb: stotteren/inhouden onder en rond de 3000 toeren bij constante snelheid. Ik moet dus terug naar Savali en dat irriteert me mateloos, temeer Houten niet bepaald om de hoek is en de dealer die de tuning verzorgd heeft voorlopig geen bezoek van Ronald in de planning heeft. Aan dat laatste kan Ronald niks doen natuurlijk, maar voor dat geld verwacht ik dat de klus gewoon goed geklaard wordt. Heb nu het vervelende gevoel dat het niet goed gebeurd is.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: leonm op 12 september 2020, 13:42:31
Hoewel ik mijn Guul eerder dit jaar heb laten chippen door Savali zou ik een volgende keer blind voor Squadra kiezen. Waarom? Omdat ik na het chippen van mijn 147 JTD bij Squadra geen problemen kende en nu met mijn Guul wel gedoe heb: stotteren/inhouden onder en rond de 3000 toeren bij constante snelheid. Ik moet dus terug naar Savali en dat irriteert me mateloos, temeer Houten niet bepaald om de hoek is en de dealer die de tuning verzorgd heeft voorlopig geen bezoek van Ronald in de planning heeft. Aan dat laatste kan Ronald niks doen natuurlijk, maar voor dat geld verwacht ik dat de klus gewoon goed geklaard wordt. Heb nu het vervelende gevoel dat het niet goed gebeurd is.

Tja, ik heb hetzelfde gehad maar dan met Squadra. Laten chippen toen hij bij een Belgische dealer bezoek kwam. Ging er ook vanuit dat ik voor 690 euro een deftige chiptuning ging hebben zonder problemen. Achteraf toch een probleem, wel contact gehad maar hij ging al direct in de verdediging dat het niet van het chippen kon zijn. En ja, wel de uitnodiging om dan maar "even" naar Nunspeet te komen, maar wel met de vermelding dat hij er waarschijnlijk niets aan kon doen.  Voortaan zou ik dus zeker kiezen voor een tuner die niet te ver weg zit, zodat je gemakkelijk terug kan gaan als er iets is, heb m'n lesje daarmee wel geleerd...
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Bratra op 12 september 2020, 16:29:41
Squadra, eventuele problemen worden opgelost. Probleem moet wel met chippen te maken hebben.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: leonm op 12 september 2020, 19:39:25
Squadra, eventuele problemen worden opgelost. Probleem moet wel met chippen te maken hebben.

Probleem was dat de tuning soms wel duidelijk aanwezig was, soms leek het net of hij helemaal niet gechipt was. Er waren op dat moment geen foutcodes te vinden, dan zit er volgens mijn bescheiden mening toch iets fout in de tuning software. Als je dan via email/telefoon al begint te  beweren dat het daar niet aan kan liggen ben je als tuner toch redelijk arrogant.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Bratra op 12 september 2020, 23:06:56

[/quote]

Probleem was dat de tuning soms wel duidelijk aanwezig was, soms leek het net of hij helemaal niet gechipt was. Er waren op dat moment geen foutcodes te vinden, dan zit er volgens mijn bescheiden mening toch iets fout in de tuning software. Als je dan via email/telefoon al begint te  beweren dat het daar niet aan kan liggen ben je als tuner toch redelijk arrogant.
[/quote]

En hoe heb je dat toen opgelost?
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Piccirillo op 14 september 2020, 12:29:43
Deze al eens geprobeerd? Ik heb mijn CX5 daar laten doen, top gedaan. Daarna een Touareq (3.0 Tdi) ook super gedaan. Ze hebben daar echt goede zorg en weten wat ze doen.

https://vtune.nl/
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: ArjanB op 14 september 2020, 21:25:57
Weet niet of de vraag nog actueel is, maar ik heb mijn GTA bij squadra laten doen (Stefan is echt een topper en zeer deskundig), mijn QV bij H&S omdat zij op maat mapping maken op de aanwezige hardware en dat doet squadra niet. H&S heeft heel veel ervaring met t-jet, multi-air en TBi (blok wat ook in 4C ligt).

Heb over savali paar heel slechte voorbeelden gezien (verkeerde mappings, slecht lopen tot zelfs motor schade tot gevolg) en zou om die reden savali niet aanraden. Verschillende mensen met klachten (slecht lopen, niet mooie kracht ontwikkeling) zijn naar H&S voorzien van een betere mapping: mooier lopen, meer koppel en vermogen op minder turbo druk, dus ook nog eens veiliger.

Heb je geen verdere tuning plannen, dan is squadra zeker een goed alternatief! Lees ook eens hun site over de 4C, de kennis spat ervan af.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Ginovinazzi op 15 september 2020, 07:42:56
Ik heb enkele weken geleden de Fiat 500 Twinair van mijn vriendin en mijn MiTo bij Savali laten tunen. ( mede ook omdat Squadra geen Twinair Euro 6 doet zo liet Stefan weten )
Ronald heeft dit keurig netjes gedaan en beide auto's rijden heel erg fijn nu....dat scheelt echt heel erg veel en wij zijn beide zeer tevreden.
Mijn ervaring bij Savali is in ieder geval erg positief tot nu toe en ik zou zeker mensen in mijn vriendenkring adviseren om naar Savali toe te gaan.
Uiteraard zal Squadra ook prima werk leveren alsook H&S.
De " onbekende " tuners of die alle merken doen daar blijf ik liever weg.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Wirs op 15 september 2020, 18:04:47
Ook hier goeie ervaring met Savali.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Dennis.Bosch op 15 september 2020, 18:43:40
Zo zie je maar de 1 heeft daar goede ervaring mee, en de ander daar mee.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: alfasud 16v op 15 september 2020, 19:00:21
Prima ervaring met Savali!
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Robert69 op 16 september 2020, 12:31:45

De " onbekende " tuners of die alle merken doen daar blijf ik liever weg.

Dat is wat mij betreft absoluut een no-brainer! Voor zover ik weet staan er 3 tuners goed aangeschreven voor Italiaanse auto's. Savali, Squadra en H&S.  Geen haar op mijn hoofd die aan een andere, onbekende tuner zou denken voor mijn bella. En al helemaal niet aan van die pre-fab chipsetjes.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: TimW op 16 september 2020, 12:50:57

De " onbekende " tuners of die alle merken doen daar blijf ik liever weg.

Dat is wat mij betreft absoluut een no-brainer! Voor zover ik weet staan er 3 tuners goed aangeschreven voor Italiaanse auto's. Savali, Squadra en H&S.  Geen haar op mijn hoofd die aan een andere, onbekende tuner zou denken voor mijn bella. En al helemaal niet aan van die pre-fab chipsetjes.

Eens met bovenstaand, met een kleine kanttekening dat je Savali ten allen tijden dient te vermijden als je een multiair hebt. Als je van plan hebt ooit een catloze downpipe te monteren dan loop je daar helemaal vast.

Wat betreft de map resellers die voor 200/300 zonder bank op maat gemaakte mappen claimen te maken, die moet je ten allen tijden vermijden. Chippen doe je maar 1 keer en het moet gewoon goed zijn, klaar. Goedkoop is duurkoop, daar wil je niet op besparen.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Robert69 op 17 september 2020, 10:58:50

De " onbekende " tuners of die alle merken doen daar blijf ik liever weg.

Dat is wat mij betreft absoluut een no-brainer! Voor zover ik weet staan er 3 tuners goed aangeschreven voor Italiaanse auto's. Savali, Squadra en H&S.  Geen haar op mijn hoofd die aan een andere, onbekende tuner zou denken voor mijn bella. En al helemaal niet aan van die pre-fab chipsetjes.

Eens met bovenstaand, met een kleine kanttekening dat je Savali ten allen tijden dient te vermijden als je een multiair hebt. Als je van plan hebt ooit een catloze downpipe te monteren dan loop je daar helemaal vast.

Wat betreft de map resellers die voor 200/300 zonder bank op maat gemaakte mappen claimen te maken, die moet je ten allen tijden vermijden. Chippen doe je maar 1 keer en het moet gewoon goed zijn, klaar. Goedkoop is duurkoop, daar wil je niet op besparen.

Kun je onderbouwen waarom je Savali moet vermijden met een Multiair? Je bent daar heel stellig in en ik ben erg geïnteresseerd waarom.

Mosterd na de maaltijd weliswaar, ik heb een MA en heb 'm laten chippen door Savali. Vooralsnog niet tot tevredenheid. Garage (AR dealer in Friesland) die dit voor mij geregeld heeft laat ook niks meer van zich horen.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: alfata op 17 september 2020, 11:16:35
Citaat van: AlexandervanHees op  5 september 2020, 00:48:53
Citaat van: AlexandervanHees op  5 september 2020, 00:48:53
Deze kwestie is ongetwijfeld al vaak de revue gepasseerd maar ik kom niet tot een duidelijke conclusie. 4c spider chippen/tunen door squadra of savali en waarom?

Geen van beide. Beek Racing in Den Haag. Voor de 4C in Nederland absoluut het beste. Niet alleen de beste resultaten, maar ook de meeste ervaring. Daarnaast wordt de auto op de bank getuned. Ghisbert heeft destijds 2 weken gebroed op de software van de 4C wat uiteindelijk als de basis geldt. Maar bij mij werden er ook op wens paar dingen aangepast. Bedrijfstemperatuur naar beneden (zo houd je vermogen langer vast), de topsnelheid werd verhoogd van 270 naar 300km/pu (de limiter) en nog wat dingen. Voor mij een nobrainer na genoeg dramatische ervaringen waaronder met 1 van de 2 genoemde tuners in de titel. Beek was echt top.

https://www.youtube.com/watch?v=5Sh90rftWxo
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: TimW op 18 september 2020, 11:14:26

De " onbekende " tuners of die alle merken doen daar blijf ik liever weg.

Dat is wat mij betreft absoluut een no-brainer! Voor zover ik weet staan er 3 tuners goed aangeschreven voor Italiaanse auto's. Savali, Squadra en H&S.  Geen haar op mijn hoofd die aan een andere, onbekende tuner zou denken voor mijn bella. En al helemaal niet aan van die pre-fab chipsetjes.

Eens met bovenstaand, met een kleine kanttekening dat je Savali ten allen tijden dient te vermijden als je een multiair hebt. Als je van plan hebt ooit een catloze downpipe te monteren dan loop je daar helemaal vast.

Wat betreft de map resellers die voor 200/300 zonder bank op maat gemaakte mappen claimen te maken, die moet je ten allen tijden vermijden. Chippen doe je maar 1 keer en het moet gewoon goed zijn, klaar. Goedkoop is duurkoop, daar wil je niet op besparen.

Kun je onderbouwen waarom je Savali moet vermijden met een Multiair? Je bent daar heel stellig in en ik ben erg geïnteresseerd waarom.

Mosterd na de maaltijd weliswaar, ik heb een MA en heb 'm laten chippen door Savali. Vooralsnog niet tot tevredenheid. Garage (AR dealer in Friesland) die dit voor mij geregeld heeft laat ook niks meer van zich horen.

De lange versie is te vinden in mijn oude "show my ride topic", hier is de korte versie:

(https://i.postimg.cc/0jT132tn/Untitled-Extract-Pages.jpg) (https://postimg.cc/p5JS5xM5)
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Robert69 op 22 september 2020, 16:15:27

De " onbekende " tuners of die alle merken doen daar blijf ik liever weg.

Dat is wat mij betreft absoluut een no-brainer! Voor zover ik weet staan er 3 tuners goed aangeschreven voor Italiaanse auto's. Savali, Squadra en H&S.  Geen haar op mijn hoofd die aan een andere, onbekende tuner zou denken voor mijn bella. En al helemaal niet aan van die pre-fab chipsetjes.

Eens met bovenstaand, met een kleine kanttekening dat je Savali ten allen tijden dient te vermijden als je een multiair hebt. Als je van plan hebt ooit een catloze downpipe te monteren dan loop je daar helemaal vast.

Wat betreft de map resellers die voor 200/300 zonder bank op maat gemaakte mappen claimen te maken, die moet je ten allen tijden vermijden. Chippen doe je maar 1 keer en het moet gewoon goed zijn, klaar. Goedkoop is duurkoop, daar wil je niet op besparen.

Kun je onderbouwen waarom je Savali moet vermijden met een Multiair? Je bent daar heel stellig in en ik ben erg geïnteresseerd waarom.

Mosterd na de maaltijd weliswaar, ik heb een MA en heb 'm laten chippen door Savali. Vooralsnog niet tot tevredenheid. Garage (AR dealer in Friesland) die dit voor mij geregeld heeft laat ook niks meer van zich horen.

De lange versie is te vinden in mijn oude "show my ride topic", hier is de korte versie:

(https://i.postimg.cc/0jT132tn/Untitled-Extract-Pages.jpg) (https://postimg.cc/p5JS5xM5)

Dank je voor je reactie, heb de uitdraai gezien. Zag er tamelijk ehh...gevarieerd uit. Ook je topic doorgespit maar het werd me niet duidelijk wat nu het euvel was.

Volgende week kijkt Ronald ernaar, ben erg benieuwd wat er nu precies aan de hand is en vooral of het verholpen kan worden. Wellicht dat ik later nog eens een afspraak maak bij H&S om de bella op de rollenbank te zetten.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Milan.M op 23 september 2020, 13:14:13
De lange versie is te vinden in mijn oude "show my ride topic", hier is de korte versie:

(https://i.postimg.cc/0jT132tn/Untitled-Extract-Pages.jpg) (https://postimg.cc/p5JS5xM5)

allemachtig... Is dat een vermogensuitdraai of het hoogteverschil tijdens de Tour de France? 😅
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: TimW op 24 september 2020, 08:32:36
We weten allemaal dat de MultiAir erg lastig is, zeker wanneer je catloos gaat, maar geef dat dan gewoon toe en bied desnoods aan om de oude software terug te zetten. Maar nee, deze "rommel" afleveren en vervolgens compleet niet meer reageren. Tja, ook een oplossing blijkbaar.

Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Fritsie op 24 september 2020, 16:12:11
Ik heb zelf Savali tuning. Vandaag een niet getunde giulia 2.0 meegekregen als leenauto en dan merk je echt verschil met die van mij. Als mensen dus nog twijfelen, 100% tunen!
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: SpecialVeloce op 24 september 2020, 19:06:48
@TimW (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=2320)
Kijk ik naar jou grafiek dat je maar 10pk vermogen hebt gewonnen voordat je bij Tunex aan de slag bent gegaan?
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: TimW op 24 september 2020, 19:39:42
Ik heb bij Tunex toen alleen gemeten, de auto had op moment van meten een catloze downpipe + Savali software.

Later met RevLimit sotware via H&S op 199.3 gekregen.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: MysteryAngel op 27 september 2020, 18:03:05
Beek auto racing is inderdaad ook een erg goede. :)

Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Robert69 op 29 september 2020, 10:48:20

De " onbekende " tuners of die alle merken doen daar blijf ik liever weg.

Dat is wat mij betreft absoluut een no-brainer! Voor zover ik weet staan er 3 tuners goed aangeschreven voor Italiaanse auto's. Savali, Squadra en H&S.  Geen haar op mijn hoofd die aan een andere, onbekende tuner zou denken voor mijn bella. En al helemaal niet aan van die pre-fab chipsetjes.

Eens met bovenstaand, met een kleine kanttekening dat je Savali ten allen tijden dient te vermijden als je een multiair hebt. Als je van plan hebt ooit een catloze downpipe te monteren dan loop je daar helemaal vast.

Wat betreft de map resellers die voor 200/300 zonder bank op maat gemaakte mappen claimen te maken, die moet je ten allen tijden vermijden. Chippen doe je maar 1 keer en het moet gewoon goed zijn, klaar. Goedkoop is duurkoop, daar wil je niet op besparen.

Kun je onderbouwen waarom je Savali moet vermijden met een Multiair? Je bent daar heel stellig in en ik ben erg geïnteresseerd waarom.

Mosterd na de maaltijd weliswaar, ik heb een MA en heb 'm laten chippen door Savali. Vooralsnog niet tot tevredenheid. Garage (AR dealer in Friesland) die dit voor mij geregeld heeft laat ook niks meer van zich horen.

De lange versie is te vinden in mijn oude "show my ride topic", hier is de korte versie:

(https://i.postimg.cc/0jT132tn/Untitled-Extract-Pages.jpg) (https://postimg.cc/p5JS5xM5)

Dank je voor je reactie, heb de uitdraai gezien. Zag er tamelijk ehh...gevarieerd uit. Ook je topic doorgespit maar het werd me niet duidelijk wat nu het euvel was.

Volgende week kijkt Ronald ernaar, ben erg benieuwd wat er nu precies aan de hand is en vooral of het verholpen kan worden. Wellicht dat ik later nog eens een afspraak maak bij H&S om de bella op de rollenbank te zetten.

In mijn geval gaat het om de MA-module, deze wordt onder garantie vervangen. Vraag me nu alleen af of dat door de tuning werd veroorzaakt, auto heeft net 62K op de teller en is van 2015....
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: MysteryAngel op 19 oktober 2020, 17:55:51
Ik denk niet dat een defecte multiair module direct te wijten is aan de tuning.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: DanielH92 op 20 oktober 2020, 11:05:47
Ik denk niet dat een defecte multiair module direct te wijten is aan de tuning.

Dit denk ik ook niet. Het enige wat de Multiair module doet is de inlaatkleppen met een bepaalde vertraging elektrisch+hydraulisch gestuurd openen, en  het lijkt me sterk dat het verhogen van het aantal pk's invloed heeft op de mechanische componenten binnenin deze module. Het toerental en dus het fysieke aantal bewegingen binnenin deze module verandert namelijk niet.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Robert69 op 20 oktober 2020, 11:31:10
Dank voor jullie reacties, @DanielH92 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=3356)  en @MysteryAngel (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1425) . Had het daar over gehad met de dealer maar die zij ook dat dit niet kon, Ronald trouwens ook.

Ik kwam op dat idee omdat het inhouden begon na de tuning en nog voor de oliewissel. Na de oliewissel werd het wel erger en nadat Ronald de boel gecheckt heeft zag hij een melding die direct verband hield met de MA unit. Dus die is vervangen.
Ben er alleen niet helemaal zeker van dat het euvel nu verholpen is. Het inhouden lijkt er nog te zijn, al is het een stuk minder duidelijk dan voor de MA vervanging. Maar zo begon het de eerste keer ook, nauwelijks merkbaar. Volgens de dealer moet de MA module nog inleren, maar ergens klinkt dat als BS in mijn oren (daar hebben ze bij deze dealer nogal een handje van). Ben alleen geen techneut helaas dus weet het gewoon niet.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: MysteryAngel op 20 oktober 2020, 18:08:33
Dank voor jullie reacties, @DanielH92 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=3356)  en @MysteryAngel (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1425) . Had het daar over gehad met de dealer maar die zij ook dat dit niet kon, Ronald trouwens ook.

Ik kwam op dat idee omdat het inhouden begon na de tuning en nog voor de oliewissel. Na de oliewissel werd het wel erger en nadat Ronald de boel gecheckt heeft zag hij een melding die direct verband hield met de MA unit. Dus die is vervangen.
Ben er alleen niet helemaal zeker van dat het euvel nu verholpen is. Het inhouden lijkt er nog te zijn, al is het een stuk minder duidelijk dan voor de MA vervanging. Maar zo begon het de eerste keer ook, nauwelijks merkbaar. Volgens de dealer moet de MA module nog inleren, maar ergens klinkt dat als BS in mijn oren (daar hebben ze bij deze dealer nogal een handje van). Ben alleen geen techneut helaas dus weet het gewoon niet.

Als ik het zo lees, komt die desbetreffende dealer wel een beetje ongeloofwaardig over inderdaad.
Het zal best zo kunnen zijn dat na het vervangen van zo´n module dat het even op elkaar in moet leren.
Maar dat lijkt me een gevalletje van enkele minuutjes hooguit.
Daarna zou het gewoon normaal moeten werken denk ik.
Meerdere ritten benodigd lijkt me echt totale onzin.
Ik heb meer de indruk dat de dealer het zelf ook niet echt meer weet.
Misschien toch maar eens overwegen om naar een andere specialist te gaan.
Een frisse blik kan nooit kwaad, al zijn daar helaas altijd wel weer kosten mee gemoeid.
Misschien wordt er ook wel te veel gefocust op die multiair module,
en is er wellicht ergens anders een klein probleem wat dit zou kunnen veroorzaken,
misschien bougies of zo. :)



Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: DanielH92 op 21 oktober 2020, 12:33:51
Inleren zal hooguit een paar minuten zijn. Na mijn Multiair wissel reed ie dezelfde middag weer als vanouds.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Robert69 op 21 oktober 2020, 14:08:48
Inleren zal hooguit een paar minuten zijn. Na mijn Multiair wissel reed ie dezelfde middag weer als vanouds.

Ja dat dacht ik dus ook, alleen merkte ik vrij snel weer dat hij minimaal inhield. Je voelt de auto soms onregelmatig kleine schokjes maken. Boven de 3000 toeren is er niets aan de hand, het is vooral tussen de 2000 en 3000 toeren als de snelheid constant is. DNA- stand maakt geen verschil. Bougies zijn overigens ook vervangen.

Zo lang ik garantie heb mag de dealer zich het hoofd erover breken. Ik ga dus maar weer eens bellen. Ben er in elk geval goed ziek van aan het worden. Had me toch iets anders voorgesteld van een auto van net 5 jaar oud en nog geen 60K op de teller
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Bjorn K op 21 oktober 2020, 15:05:14
Inleren zal hooguit een paar minuten zijn. Na mijn Multiair wissel reed ie dezelfde middag weer als vanouds.

Ja dat dacht ik dus ook, alleen merkte ik vrij snel weer dat hij minimaal inhield. Je voelt de auto soms onregelmatig kleine schokjes maken. Boven de 3000 toeren is er niets aan de hand, het is vooral tussen de 2000 en 3000 toeren als de snelheid constant is. DNA- stand maakt geen verschil. Bougies zijn overigens ook vervangen.

Zo lang ik garantie heb mag de dealer zich het hoofd erover breken. Ik ga dus maar weer eens bellen. Ben er in elk geval goed ziek van aan het worden. Had me toch iets anders voorgesteld van een auto van net 5 jaar oud en nog geen 60K op de teller

Mss een rare opmerking hoor maar kan het mss niet te maken hebben met de elektronische gasrespons?
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Robert69 op 21 oktober 2020, 15:16:39
Inleren zal hooguit een paar minuten zijn. Na mijn Multiair wissel reed ie dezelfde middag weer als vanouds.

Ja dat dacht ik dus ook, alleen merkte ik vrij snel weer dat hij minimaal inhield. Je voelt de auto soms onregelmatig kleine schokjes maken. Boven de 3000 toeren is er niets aan de hand, het is vooral tussen de 2000 en 3000 toeren als de snelheid constant is. DNA- stand maakt geen verschil. Bougies zijn overigens ook vervangen.

Zo lang ik garantie heb mag de dealer zich het hoofd erover breken. Ik ga dus maar weer eens bellen. Ben er in elk geval goed ziek van aan het worden. Had me toch iets anders voorgesteld van een auto van net 5 jaar oud en nog geen 60K op de teller

Mss een rare opmerking hoor maar kan het mss niet te maken hebben met de elektronische gasrespons?

Geen idee of dat een rare opmerking is! Ik ga 'm in elk geval meenemen, thanks @Bjorn K (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=7983)
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: MysteryAngel op 21 oktober 2020, 18:23:05
Inleren zal hooguit een paar minuten zijn. Na mijn Multiair wissel reed ie dezelfde middag weer als vanouds.

Ja dat dacht ik dus ook, alleen merkte ik vrij snel weer dat hij minimaal inhield. Je voelt de auto soms onregelmatig kleine schokjes maken. Boven de 3000 toeren is er niets aan de hand, het is vooral tussen de 2000 en 3000 toeren als de snelheid constant is. DNA- stand maakt geen verschil. Bougies zijn overigens ook vervangen.

Zo lang ik garantie heb mag de dealer zich het hoofd erover breken. Ik ga dus maar weer eens bellen. Ben er in elk geval goed ziek van aan het worden. Had me toch iets anders voorgesteld van een auto van net 5 jaar oud en nog geen 60K op de teller

Ik kan me wel goed voorstellen dat je er zo langzamerhand wel ziek van bent jeejtje.
Ik heb met mijn auto (Volvo S60) ook last gehad van kleine schokjes tussen de 2000 en 3000 toeren vooral.
De symptomen bij mij begonnen een paar dagen nadat de auto een grote beurt gehad had,
waarbij ook de bougies waren vervangen.
Bleek uiteindelijk een bobine te zijn die kuren had.

Ik snap natuurlijk dat dit niks met jouw auto te maken heeft.
Maar ik wil alleen maar aangeven dat het ook wel eens wat anders zou kunnen zijn,
dan die multiair module.
Alleen vaak zijn die modules inderdaad wel boos doener nummer 1.
Elektronische gas respons vind ik ook niet eens zo´n gekke gedachte.
Of misschien iets met de tct software matig of zo.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: SMR op 23 oktober 2020, 11:14:06
Inleren zal hooguit een paar minuten zijn. Na mijn Multiair wissel reed ie dezelfde middag weer als vanouds.

Ja dat dacht ik dus ook, alleen merkte ik vrij snel weer dat hij minimaal inhield. Je voelt de auto soms onregelmatig kleine schokjes maken. Boven de 3000 toeren is er niets aan de hand, het is vooral tussen de 2000 en 3000 toeren als de snelheid constant is. DNA- stand maakt geen verschil. Bougies zijn overigens ook vervangen.

Zo lang ik garantie heb mag de dealer zich het hoofd erover breken. Ik ga dus maar weer eens bellen. Ben er in elk geval goed ziek van aan het worden. Had me toch iets anders voorgesteld van een auto van net 5 jaar oud en nog geen 60K op de teller

Wat voor olie zit er in?
Verkeerde olie kan problemen met de module veroorzaken die niet weg zijn na het vervangen van de module. Flush en de juiste olie hebben bij mij problemen met de module verholpen.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Robert69 op 23 oktober 2020, 12:17:59
Inleren zal hooguit een paar minuten zijn. Na mijn Multiair wissel reed ie dezelfde middag weer als vanouds.

Ja dat dacht ik dus ook, alleen merkte ik vrij snel weer dat hij minimaal inhield. Je voelt de auto soms onregelmatig kleine schokjes maken. Boven de 3000 toeren is er niets aan de hand, het is vooral tussen de 2000 en 3000 toeren als de snelheid constant is. DNA- stand maakt geen verschil. Bougies zijn overigens ook vervangen.

Zo lang ik garantie heb mag de dealer zich het hoofd erover breken. Ik ga dus maar weer eens bellen. Ben er in elk geval goed ziek van aan het worden. Had me toch iets anders voorgesteld van een auto van net 5 jaar oud en nog geen 60K op de teller

Wat voor olie zit er in?
Verkeerde olie kan problemen met de module veroorzaken die niet weg zijn na het vervangen van de module. Flush en de juiste olie hebben bij mij problemen met de module verholpen.

@SMR (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=4025): Er is onlangs nieuwe olie ingegaan 0W30, zoals voorgeschreven voor een Euro 6. Geflushed zullen ze wel niet hebben gedaan, vrees ik.

Woensdag gaan ze hem eerst weer uitlezen. Kunnen ze niks vinden dan trommelen ze Ronald weer op.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: madeko op 2 februari 2021, 09:26:27
Heeft iemand al ervaring met EQ Performance?
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: FreddyW159 op 2 februari 2021, 13:05:01
EQ Performance is een bedrijf die nogal flink aan deze club is gelinkt. Dus deze vraag is hier een vraag naar de bekende weg.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: alfata op 2 februari 2021, 13:05:26
Citaat van: madeko op  2 februari 2021, 09:26:27
Citaat van: madeko op  2 februari 2021, 09:26:27
Heeft iemand al ervaring met EQ Performance?

EQ Performance is het tuningsbedrijf van bestuurslid @Paul (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=5191)
Er zijn hier ongetwijfeld ervaringen van leden die daar wat over kunnen zeggen.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Paul op 2 februari 2021, 13:21:11
Citaat van: madeko op  2 februari 2021, 09:26:27
Citaat van: madeko op  2 februari 2021, 09:26:27
Heeft iemand al ervaring met EQ Performance?

Zeker, dit is mijn bedrijf haha. Gewoon langskomen en proberen, vind je het niks? Betaal je niks.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: peetmultiair op 2 februari 2021, 15:20:04

M'n Giulietta 1.4 MA laten tunen bij EQ Performance vorig jaar.
Prima ervaring mee, auto presteert goed, geen storingen.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: hwk op 30 april 2021, 11:57:36
Back to the subject:
Ik heb enige ervaring op dit gebied: destijds, toen ik m'n bella net had ontvangen werd er door Kroymans zèlf een tuning aangeboden (van 120pk naar 150 pk) Zij bouwden echter geen softwarematige beveiligingen in tegen tè koude of tè warme motor e.d.
Ik heb toen gekozen voor Squadra Tuning en ik ben daar prima geholpen door Stephan. De auto is echt veel pittiger en als ik lui wil rijden: ik accelereer zelf redelijk in zn 6e van 90 km/h naar veel harder. Daarvóór moest ik echt wel 1 of 2 versnellingen terug.
MAAR:
Toen mijn motor in de soep draaide door een gebroken distributieriem (door vastgeslagen as van een inferieure, niet originele, waterpomp, ongevraagd gemonteerd door Fiat De Beer) bleek dat ELKE garantie, bemoeienis naar de dealer of coulance van Fiat/Alfa Nederland wordt geweigerd, ook al heeft de schade aantoonbaar TOTAAL NIETS met de tuning te maken.

De Beer heeft me uiteindelijk nog wat coulance gegund, maar ik ben de auto een flinke tijd kwijt geweest en je hebt eigenlijk geen poot om op te staan en staat met je rug tegen de muur. Terwijl er ws NIETS aan de hand was geweest als de dealer de berekende waterpomp ook werkelijk geplaatst zou hebben.
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: alfata op 30 april 2021, 12:43:35
Back to the subject:
Ik heb enige ervaring op dit gebied: destijds, toen ik m'n bella net had ontvangen werd er door Kroymans zèlf een tuning aangeboden (van 120pk naar 150 pk) Zij bouwden echter geen softwarematige beveiligingen in tegen tè koude of tè warme motor e.d.
Ik heb toen gekozen voor Squadra Tuning en ik ben daar prima geholpen door Stephan. De auto is echt veel pittiger en als ik lui wil rijden: ik accelereer zelf redelijk in zn 6e van 90 km/h naar veel harder. Daarvóór moest ik echt wel 1 of 2 versnellingen terug.
MAAR:
Toen mijn motor in de soep draaide door een gebroken distributieriem (door vastgeslagen as van een inferieure, niet originele, waterpomp, ongevraagd gemonteerd door Fiat De Beer) bleek dat ELKE garantie, bemoeienis naar de dealer of coulance van Fiat/Alfa Nederland wordt geweigerd, ook al heeft de schade aantoonbaar TOTAAL NIETS met de tuning te maken.

De Beer heeft me uiteindelijk nog wat coulance gegund, maar ik ben de auto een flinke tijd kwijt geweest en je hebt eigenlijk geen poot om op te staan en staat met je rug tegen de muur. Terwijl er ws NIETS aan de hand was geweest als de dealer de berekende waterpomp ook werkelijk geplaatst zou hebben.

Dat roept een aantal vragen op:

1. Heb je de auto door Squadra door de dealer laten tunen (hij heeft van die dagen dat die langs komt), of direct bij hem op de zaak?
2. In casus van dat laatste: heb je de dealer verteld over de tuning?
3. Of zijn ze er dus zelf achtergekomen?
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: ArjanB op 30 april 2021, 14:00:55
en dat laatste is best lastig...
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: DanaBanana op 30 april 2021, 21:15:53
en dat laatste is best lastig...
Dat hoor en lees ik al jaren overal. Maar ik heb nooit begrepen waarom.
Als een tuner kan zien dat een auto getuned is (en soms zelfs precies weet te vertellen welke dingen een andere tuner daarbij niet goed heeft gedaan), waarom zou een dealer of importeur dat dan met de juiste tools niet kunnen zien?
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: thijsk89 op 30 april 2021, 21:37:04
en dat laatste is best lastig...
Dat hoor en lees ik al jaren overal. Maar ik heb nooit begrepen waarom.
Als een tuner kan zien dat een auto getuned is (en soms zelfs precies weet te vertellen welke dingen een andere tuner daarbij niet goed heeft gedaan), waarom zou een dealer of importeur dat dan met de juiste tools niet kunnen zien?
Een dealer sowieso niet maar verwacht dat een importeur ook niet zo ver gaat dat ze daadwerkelijk de software uitlezen en vergelijken met origineel, betwijfel ten zeerste of die kennis en tools überhaupt bij de importeur aanwezig zijn. Wel kan je o.a. (kan je zelf ook via multiecuscan b.v.) zien hoevaak de computer herschreven is.

Daarnaast, wie weet zat er wel een mooie squadra tuning sticker op de achterklep of zijn map in het handschoenenkastje die het weggaven ;)..
Titel: Re: Savali of Squadra tuning
Bericht door: Jetronic op 1 mei 2021, 11:32:47
en dat laatste is best lastig...
Dat hoor en lees ik al jaren overal. Maar ik heb nooit begrepen waarom.
Als een tuner kan zien dat een auto getuned is (en soms zelfs precies weet te vertellen welke dingen een andere tuner daarbij niet goed heeft gedaan), waarom zou een dealer of importeur dat dan met de juiste tools niet kunnen zien?

Omdat de juiste tools niet beschikbaar zijn.  Een dealer of importeur kan niet de software uitlezen, hij kan enkel de versie checken en als er een nieuwere is deze erover schrijven.  Sommige merken kunnen de checksum van de software controleren, deze wijzigt als er iets in de software aangepast is maardat is vaak niet meer dan een indicatie.