!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dit topic bevat een bericht dat is gemarkeerd als beste antwoord. Klik hier om dat bericht direct te bekijken!
Testdrive Alfa Giula Veloce 280pk benzina
« Gepost op: 9 februari 2017, 15:07:46 »
Ik rij de Jet alweer bijna 4 jaar. Normaal gesproken red ik dat niet met dezelfde auto, meestal begint het op de helft daarvan alweer te kriebelen en ga ik kijken naar wat anders. Een groot compliment dus eigenlijk voor de Giulietta, maar het moment van afscheid komt hoe dan ook steeds dichter bij, is het nog niet dit jaar dan toch zeker (begin) volgend jaar. Tot voor kort was er bij Alfa nog niet zo veel te kiezen als opvolger, een Mito is te klein en nog een keer een Giulietta ga ik ook niet doen. Met de komst van de Giulia is dat in ieder geval iets beter geworden. Toch was ik nog niet direct overtuigd van de Giulia (met uitzondering van de Q natuurlijk maar dat is een brug te ver). Bij de onthulling in het Louwman Museum was het meer mwah, dan wow. Best een leuk ding, maar mistte wel wat uitstraling zo in het wit en met die relatief kleine velgen. Misschien met een paar leuke opties dat het wel wat zou kunnen worden, maar dus niet echt wild enthousiast nog.

Het gat met de Quadrifoglio is ook wel groot, zowel in prijs als in specificaties. Daar was dus wel wat ruimte voor potentere versie. En die is er ook gekomen in de vorm van de Veloce. Kijk, nu begint het er al op te lijken. Met wat subtiele wijzigingen aan het exterieur (zwarte raamomlijsting bijvoorbeeld) en de juiste (grotere) velgen krijg ik hier al wel een warmer gevoel bij. De Veloce staat inmiddels ook bij de Nederlandse dealers en van Vaneman en Amsterdam mochten we als potentieel geïnteresseerden er een rondje mee rijden.



Eerst maar eens de buitenkant goed bekijken. De Grigio Argento lak en de donkere 19" wielen combineren goed samen. Met de gewijzigde achter- en voorbumper en die iets andere skirts staat hier gewoon wél een echt dikke auto, maar wel vrij hoog op de pootjes. Valt precies tussen de Quadrifoglio en de gewone modellen in. Zelf vind ik hem misschien nog wel mooier dan de Q. De achterkant toont wel krachtig, maar minder rommelig dan de Q die daar door de diffuser en uitlaten meer lijntjes en dingetjes heeft.

Het eerste wat opvalt aan het interieur is, eh, nou ja het is rood... Persoonlijk niet mijn keuze, maar op zich staat het wel goed bij de exterieur. Verder valt op de grote aluminium schakelhendels, die zien er niet alleen mooi uit, maar voelen ook goed aan. Volgens mij heeft geen enkele andere auto in deze klasse dat. Waar je in het begin wel even "last" van hebt is dat ze dicht op de stengels van de richtingaanwijzer zitten. Standaard is de Veloce voorzien van sportstoelen, die zitten echt veel en veel beter dan de standaard stoelen in de andere versies. Wel even oppassen met het aanvinken van bijvoorbeeld het Oak Wood pakket, want dan vervallen de sportstoelen weer en krijg je gewone stoelen.




280pk klinkt natuurlijk als best veel, maar met de 4WD, de automaat en het wagengewicht (rond de 1600kg meen in) voelt het allemaal niet zo snel als je zou verwachten. Tuurlijk gaat het vlot, maar mijn QV voelt echt een stuk sneller. En klinkt ook beter. Uitlaat geluid is volkomen afwezig door de goede isolatie, vanuit de motorruimte hoor je wel wat gebrom, maar daar wordt je ook niet echt enthousiast van. Ik denk dat dat het minst sterke punt van de Veloce is en gaat wel wat ten koste van de beleving. Terwijl ook een 4 cilinder best een lekker geluidje kan hebben.





Het is vandaag behoorlijk koud, met zelfs een beetje sneeuw, maar tractie van de lijn is nooit een probleem door de 4WD. In de bochten merk je wel wat van het gewicht en duwt hij een beetje door waardoor hij met dit weer vrij snel over de voorwielen beging te glijden en ga je te snel op het gas in de bocht zet ook de achterkant wel een klein stapje. Ook met remmen voel je het gewicht een beetje duwen, er is bovendien behoorlijk wat pedaaldruk nodig voor echt goeie vertraging.

Al met al echt wel een lekkere auto met wel een paar verbeterpuntjes. Zo zou er voor mij echt wel meer vermogen in mogen of zelfs moeten zitten, maar dat is eenvoudig op te lossen. Verder nog een schroefsetje, wat agressiever bijtende remblokken en de uitlaat aanpassen en we komen een heel eind  :rolleyes: ;D Is dit dan ook de auto die de Giulietta bij mij moet gaan opvolgen? Dat weet ik nog niet. Aan de ene kant is het net wat groter, net wat luxer, net wat comfortabeler en dat past denk ik wel. Eentje waarbij je ook echt heerlijk mee naar Italië rijdt. En ik vind hem zo ook wel echt mooi. Aan de andere kant, toen ik na afloop weer in de Giulietta stapte had ik niet het gevoel dat die nou echt zoveel minder was.



*

alfata
3.428

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Testdrive Alfa Giula Veloce 280pk benzina
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2017, 15:18:07 »
Het schijnt dat deze motor ongeveer 350PK moet kunnen leveren na een chip. Dus dat is flink.
Die 4WD heeft niet mijn favoriet. Het is derhalve zo jammer dat de Veloce, wat verder een redelijk ultieme uitvoering is, niet met alleen achterwielaandrijving wordt geleverd...  :-[

Maar, wat is die mooi :-\
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
Re: Testdrive Alfa Giula Veloce 280pk benzina
« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2017, 15:22:45 »
De gewone 2.0T schijnt exact hetzelfde blok te zijn alleen softwarematig anders (net als bij alle diesels). Maar ik heb de 4WD geen moment als vervelend ervaren. Mooie aanvulling, onder normale omstandigheden gaat toch alles naar de achterwielen alleen bij tractieverlies wordt er vermogen naar voren gestuurd. Enige jammere is het extra gewicht, maar een Veloce heeft gewoon een paar opties die ik veel zwaarder vindt wegen (haha) dan die paar extra kg's van de 4WD. Alleen die stoelen al  :13:
*

jwq
2.630

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Testdrive Alfa Giula Veloce 280pk benzina
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2017, 15:24:17 »
yep, ga in maart maar eens kijken.....  ;D
AWD trekt mij juist wel, zie o.a.

https://youtu.be/AHIytYD67PY
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

TimW
2.229

  • *****
    - Super Alfist
Re: Testdrive Alfa Giula Veloce 280pk benzina
« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2017, 15:24:59 »
Leuk verhaal Frank en wauw, zo ziet de "normale" Giulia er echt wel heel erg mooi uit, ik zou het ook niet snel in rood aanvinken, maar het zijn wel prachtige stoelen.

Het vermogen kun je relatief eenvoudig wat aan doen en zo ook de uitlaatlijn voor een stukje extra beleving.

Het zal voor mij iets verder weg zijn, waarschijnlijk eerst tussendoor nog eens aan een Giulietta QV, maar ik zie hier ook wel een toekomstige auto in.  :13:
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

jwq
2.630

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Testdrive Alfa Giula Veloce 280pk benzina
« Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2017, 15:27:48 »
heb al een lijst opgesteld met de gewenste opties ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
Re: Testdrive Alfa Giula Veloce 280pk benzina
« Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2017, 15:37:09 »
Ik ook, en opties die ik echt niet hoef of wil ;D

De Veloce zit standaard al behoorlijk goed in zijn spullen ook.
*

TimW
2.229

  • *****
    - Super Alfist
Re: Testdrive Alfa Giula Veloce 280pk benzina
« Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2017, 15:39:15 »
Dat mag ook wel vanaf 52.550  ;D
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

jwq
2.630

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Testdrive Alfa Giula Veloce 280pk benzina
« Reactie #8 Gepost op: 9 februari 2017, 15:40:37 »
Citaat van: frankie op  9 februari 2017, 15:37:09
Citaat van: frankie op  9 februari 2017, 15:37:09
Ik ook, en opties die ik echt niet hoef of wil ;D

De Veloce zit standaard al behoorlijk goed in zijn spullen ook.

klopt, maar wil bijv LSD en electronische dempers, om maar eens wat te noemen ;)
leer vindt ik ook wel wat, maar zoals je aangaf gaat dat natuurlijk wel ten koste van sportstoelen. Weet alleen niet of dat echt veel uitmaakt....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

jwq
2.630

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Testdrive Alfa Giula Veloce 280pk benzina
« Reactie #9 Gepost op: 9 februari 2017, 15:42:30 »
Citaat van: TimW op  9 februari 2017, 15:39:15
Citaat van: TimW op  9 februari 2017, 15:39:15
Dat mag ook wel vanaf 52.550  ;D

Voor de benzine inmiddels vanaf januari 54.830   ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
Re: Testdrive Alfa Giula Veloce 280pk benzina
« Reactie #10 Gepost op: 9 februari 2017, 15:51:38 »
Citaat van: jwq op  9 februari 2017, 15:40:37
Citaat van: jwq op  9 februari 2017, 15:40:37
Citaat van: frankie op  9 februari 2017, 15:37:09
Citaat van: frankie op  9 februari 2017, 15:37:09
Ik ook, en opties die ik echt niet hoef of wil ;D

De Veloce zit standaard al behoorlijk goed in zijn spullen ook.

klopt, maar wil bijv LSD en electronische dempers, om maar eens wat te noemen ;)
leer vindt ik ook wel wat, maar zoals je aangaf gaat dat natuurlijk wel ten koste van sportstoelen. Weet alleen niet of dat echt veel uitmaakt....

Leren stoelen heb je sowieso. Dat is standaard. Het leer op het dashboard kun je apart aanvinken. Alleen als je dingen aanvinkt als het Oak Wood interieur pakket, dus met het houten dash, dan vervallen de sportstoelen. En de sportstoelen zijn wat mij betreft echt een must. De standaard stoelen zitten een beetje zoals de stoelen in mijn Jet, weinig zijdelingse steun en redelijk vlak enzo.

Wat er van mij niet op hoeft is het panodak. Toch ook bij deze auto weer extra windgeruis, behoorlijk wat minder hoofdruimte en als ik open wil rijden pak ik de Mini wel. En al die driver assistent systemen hoeft ook niet zo van me. Begint dan weer te piepen als hij vindt dat je te snel, te dicht op je voorganger af komt....
Re: Testdrive Alfa Giula Veloce 280pk benzina
« Reactie #11 Gepost op: 9 februari 2017, 15:52:38 »
Citaat van: TimW op  9 februari 2017, 15:39:15
Citaat van: TimW op  9 februari 2017, 15:39:15
Dat mag ook wel vanaf 52.550  ;D

Als je een 200pk benzine hetzelfde uit rust kom je niet eens veel lager uit, daarmee komt de meerprijs voor het extra vermogen en de 4WD behoorlijk laag uit.
*

jwq
2.630

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Testdrive Alfa Giula Veloce 280pk benzina
« Reactie #12 Gepost op: 9 februari 2017, 15:56:12 »
vwb leer klopt, maar vindt leer voor bovenkant dashboard en deuren wel mooi, ook hout ipv alu panelen vindt ik mooier. Begreep dat de luxe leren stoelen oplaasbare zijkanten hebben voor extra steun, maar heb nog niet in echt gezien.... Ben daar dus nog niet helemaal uit, en is ook nog niet zoveel in het echt te zien ;)

eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

alfistalimburg
464

  • Type Alfa: giulietta qv
  • ****
    - Senior Alfist
  • you only live once
Re: Testdrive Alfa Giula Veloce 280pk benzina
« Reactie #13 Gepost op: 9 februari 2017, 17:50:11 »
mooi verhaaltje frank  :sign0098:

Zelf vind ik de giulia ook een zeer geslaagd model van alfa en zeker geschikt als opvolger van een giulietta. Het interieur ziet er gewoon geweldig uit naar mijn mening, het straalt echt klasse en luxe uit en tegelijkertijd sportiviteit, en ook aan de buitenkant komt deze auto niks tekort veel beter als al die duitse wagens in dit segment. En wat betreft het vermogen ja.... het liefste hadden we allemaal de qv versie van de giulia gehad  :rolleyes: maar de veloce is zeker niet verkeerd. Na een beetje tunen zal deze toch wel behoorlijk rap worden heb ik zo het idee, en volgens jou ervaring zal deze dat ook wel 'nodig' hebben en dat kan ik zeker goed voorstellen met dat gewicht, de giulietta is gewoon veel lichter en daardoor komt ze veel makkelijker van de plek echter met vol gas wel met slippende bandjes ;D Dit zal in de giulia waarschijnlijk niet zo zijn vanwege het 4wd systeem.

Al met al een mooie wagen met mogelijk veel potentiaal voor wat meer paardjes die deze dan ook nog goed op de weg krijgt en dat is ook veel waard :great:
Alfa Romeo Giulietta QV: Audison composet - Ulter 100mm einddemper - 19inch Prodrive S velgen - Brembo remschijven + EBC red stuff blokken
RVS Jmtuning downpipe - powerflexrubbers - stage 2 jtd performance koppeling - k04 hybrid turbo - airtec intercooler
322,6pk/437nm
*

jwq
2.630

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Testdrive Alfa Giula Veloce 280pk benzina
« Reactie #14 Gepost op: 9 februari 2017, 18:07:38 »
Citaat van: alfistalimburg op  9 februari 2017, 17:50:11
Citaat van: alfistalimburg op  9 februari 2017, 17:50:11
..... Na een beetje tunen zal deze toch wel behoorlijk rap worden heb ik zo het idee, en volgens jou ervaring zal deze dat ook wel 'nodig' hebben en dat kan ik zeker goed voorstellen met dat gewicht, de giulietta is gewoon veel lichter en daardoor komt ze veel makkelijker van de plek echter met vol gas wel met slippende bandjes ;D Dit zal in de giulia waarschijnlijk niet zo zijn vanwege het 4wd systeem.
......

Maar standaard toch 0-100 in rond 5 seconden, niet echt slecht  ;D
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA