!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Romeo Lemmen
2

• Type Alfa: nog geen
  • *
    - Startende Alfist
Tips voor het beginnen aan een Alfa Romeo
« Gepost op: 4 februari 2025, 11:59:31 »
Ik wordt binnenkort 18 en ik zou graag een Alfa Romeo willen halen, omdat ik het mooie auto's vindt en omdat ik zelf Romeo heet. Alleen hoor ik van heel veel mensen dat ik er niet aan moet beginnen en dat ik er spijt van krijg, maar ik weet dat dit allemaal voor oordelen zijn van Alfa's. Mijn vader heeft vroeger een oude Alfasud gehad en vindt het wel mooi dat ik een Alfa Romeo ga halen. Ik heb mijn oog liggen op een Alfa Romeo 147 uit 2002. Mijn vraag is of jullie mischien wat tips hadden voor me qua onderhoud en aanschaf.
*

Arnog
16

• Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
Re: Tips voor het beginnen aan een Alfa Romeo
« Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2025, 22:41:27 »
Het lijkt bijna een sociale verplichting om mensen Alfa’s af te raden. Ik kan het je andersom vertellen: ik heb altijd Alfa gereden, nooit gedoe gehad, één keer een ander merk en gelijk gedonder! Nu weer een Giulia, wederom geen problemen… *klopt af*

Oftewel, maak jezelf gewoon blij en koop wat je op het oog hebt. Kijk goed naar de onderhoudshistorie, staat van het motorblok, vreemde dingen aan het exterieur zoals oneven panel gaps of andere dingen die kunnen wijzen op vroegere schade en onbehoorlijk gebruik door de vorige eigenaren.

Doe een testrit, breng ‘m naar de lokale garage en laat de auto daar eventjes nakijken. Rijd op klinkerwegen, pak wat drempeltjes, test de stuuruitslag… uiteraard op een nette manier, maar check tijdens je testrit of je rare dingen kunt opmerken tijdens bepaald gebruik. Kun je weer meenemen in de onderhandeling van de prijs!
*

Robert69
1.695

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2025, 08:12:17 »
Goed je huiswerk doen en inlezen over de 147. Het zijn erg leuke en fijne wagens, maar je kunt er ook finaal op leeglopen. Neem de tijd om een goed exemplaar te vinden die aan al je wensen voldoet.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Romeo Lemmen
2

• Type Alfa: nog geen
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2025, 11:28:14 »
Bedankt voor de reacties en tips, maar ik had ook gelezen dat ze veel olie verbruiken. In sommige extreme gevallen zag ik zelfs 1 liter op 1000km. Is dit een vaak voorkomend probleem of ligt dit niet perse aan de 147?
*

MysteryAngel
2.991

• Type Alfa: Nog geen
    - Super Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2025, 16:31:18 »
Citaat van: Romeo Lemmen op  5 februari 2025, 11:28:14
Citaat van: Romeo Lemmen op  5 februari 2025, 11:28:14
Bedankt voor de reacties en tips, maar ik had ook gelezen dat ze veel olie verbruiken. In sommige extreme gevallen zag ik zelfs 1 liter op 1000km. Is dit een vaak voorkomend probleem of ligt dit niet perse aan de 147?

Welkom Romeo.

Olie verbruik bij de TS motoren is helaas wel een regelmatig voorkomend iets.
Net als dat het onderhoud wel relatief prijzig kan zijn de distributie moet bijvoorbeeld,
bij iedere 60.000km of 3 jaar al vervangen worden.
Daarbij is het dan ook wel verstandig om direct de nokkenas verstellers mee te nemen.
Want die dingen willen ook nog wel eens stuk gaan waarbij je dan een typisch rateltje hoort bij het starten.
Daarnaast is de 147 natuurlijk al behoorlijk op leeftijd en daarbij horen dan,
uiteraard ook leeftijd gerelateerde onderhoudszaken draagarmen, rubbers, roest etc etc.
Ben je hiervan bewust en zelf handig dan is zo'n 147 prima in de lucht te houden.
Maar als je alles moet uitbesteden zorg er dan wel voor dat je ook het budget ervoor hebt.
Natuurlijk geld dit laatste voor alle auto's die op leeftijd beginnen te raken.
Het lastige bij een 147 en 156 is dat er niet zo heel veel meer van zijn.
Dus je moet echt goed zoeken naar een net exemplaar die goed onderhouden en behandeld is.

Wees ervan bewust dan een Alfa zeker op leeftijd gewoon wat meer onderhoud,
en aandacht nodig zal hebben dan een doorsnee Japanner.
Maar daarvoor krijg je dan wel een leuke en fijn rijdende auto voor terug.

Ik weet natuurlijk niet wat je budget is voor een eerste auto.
Maar misschien is een Giulietta of een 159 met 1.8mpi motor ook nog wel een optie.
Succes met zoeken. :)

*

mdb147alfa
9

• Type Alfa: Spider 4e serie
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2025, 21:04:22 »
Ik heb drie 147's gehad.  Twee TS en één diesel.  Nooit problemen gehad met olieverbruik. Zelfs geen scheutje erbij na 10.000 km. Wel altijd Selenia er in gedaan en nooit een suf prutje van de Shell of zoiets.  Alfa vraagt om erg hoge viscositeit en raadt ook Selenia aan.  Misschien helpt dat

Ik onderschrijf alle aanbevelingen hierboven.  Je moet de 147 leren kennen. Verdiep je er in.  Persoonlijk zou ik voor een exemplaar gaan van na de facelift. Voor het overige vind ik de 147 echt een heerlijk sturend en rijdend karretje.  Reageert heerlijk en ligt strak op de weg. Een goede wordt moeilijker om te vinden, maar laat je je niet blind staren op de kilometerstand.  Een 147 uit 2005 met 50.000 op de teller heeft gemiddeld 2.500 per jaar gedraaid en dat is te weinig. Daar kun je tegen meer problemen aan lopen dan eentje uit 2005 met 250.000 op de teller.

Wat je ook zou kunnen doen, is helemaal rock bottom gaan op de prijs (er is plenty aanbod).  Dan kies je een mooie uit (leer van binnen, witte klokjes enz.) voor een dikke duizend euro en dan laat je hem weer tip top in orde maken (2500 - 3500 euro erbij) en je hebt er weer jaren plezier van.  Heb ik ooit 'ns gedaan met een 2.0 145 (heerlijk in gereden en  toch met winst door verkocht).

Succes met zoeken
*

Bottas
1.247

- Super Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2025, 21:40:01 »
Selenia is een marketing dingetje.
En Shell heeft geen suf prut olie.
Helix is een hoogwaardige olie.
Dat dit nog leeft tegenwoordig🫤
*

mdb147alfa
9

• Type Alfa: Spider 4e serie
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 5 februari 2025, 21:48:38 »
Selenia is een marketing dingetje.
En Shell heeft geen suf prut olie.
Helix is een hoogwaardige olie.
Dat dit nog leeft tegenwoordig🫤

========================================
Selenia is hofleverancier van Alfa, AMG en Mercedes F1.
Dat is géén "marketing dingetje".  Het is topkwaliteit.
Ik heb ook 15 jaar Ferrari "classische" gereden
en die restaurateurs in Maranello
beginnen te braken als ze het woord "Shell" horen.....

*

Bottas
1.247

- Super Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 5 februari 2025, 22:20:13 »
Als je er in geloofd, vind ik het goed.
*

Ron
290

• Type Alfa: Giulia 2.0T / Giulia 2.1
    - Senior Alfist
« Reactie #9 Gepost op: 6 februari 2025, 20:44:50 »
Kijk, een nieuwe Alfist is altijd goed. Geen idee wat precies je budget is, maar wat betreft running costs zou je ook nog een Alfa Romeo Mito kunnen overwegen. De 1.4 T-jet is behoorlijk betrouwbaar en ook een Mito kan je op je gemak tot een leuk rij-ijzer modden. Het valt me bij de Abarth 595 op dat de onderdelen redelijk betaalbaar zijn.

Gr Ron
*

brinkerik
1.887

• Type Alfa: Giulietta Qv TCT
    - Super Alfist
« Reactie #10 Gepost op: 7 februari 2025, 17:32:06 »
Laatst ook stuk met Mito gereden.     Was wel een 155, maar voelt zeer volwassen aan,  igg nog weer iets beter als de Twinair Punto die wij zelf paar jaar gehad hebben

147 is leuke auto om mee te starten,  maar  is idd wel behoorlijk op leeftijd,  onderdelen zal ook langzaam aan een dingetje worden.
Nu Giulietta Qv Perla Moonlight  &   Panda 100 HP

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Bottas
1.247

- Super Alfist
« Reactie #11 Gepost op: 7 februari 2025, 18:11:25 »
Tja, om nu nog te beginnen aan een 147 als dagelijkse auto, daar is over te discussiëren.
Ik zou er niet meer aan beginnen.
Ieder zijn keuze, maar overweeg het goed.
*

MysteryAngel
2.991

• Type Alfa: Nog geen
    - Super Alfist
« Reactie #12 Gepost op: 7 februari 2025, 20:38:17 »
Mito zou inderdaad ook een leuke optie kunne zijn.
Als je dan gewoon een 1.4 16V 95pk pakt dan heb je een betrouwbaar leuk autootje.
*

m-klene
20

• Type Alfa: 159+spider+gtv
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #13 Gepost op: Gisteren om 15:56:05 »
Wel grappig... ook hier is men er niet over eens of een Alfa 147 een goede optie is.
Nooit zelf 1 gehad, wel een paar keer in gereden en vond het super fijne auto's.
Zelf een 156 gehad, nooit problemen, nooit olie verbruik.
Nu een 916 GTV en 916 Spider, beide TS motoren. Zelfde euvel, geen noemenswaardig olieverbruik.
Ook heb ik een 159 1,8 MPI, ook super leuke auto.

Je moet gewoon doen wat je hart ingeeft, naar de rest van Nederland niet luisteren, dan rij je binnenkort ook in een polo net als iedereen (en ook die kunnen heel veel problemen hebben)

Belangrijkste tip die hier al eerder staat vermeld: koop geen afgerichte auto. Onderhoudshistorie kennen is wel belangrijk.
*

DanaBanana
964

- Super Alfist
« Reactie #14 Gepost op: Gisteren om 19:53:40 »
Wel grappig... ook hier is men er niet over eens of een Alfa 147 een goede optie is.

Ik denk dat je iets door elkaar haalt. De bedenkingen die men hier heeft, gelden niet zozeer voor de 147 op zich. Maar komen vooral voort uit het simpele feit dat je met een 147 per definitie een auto koopt van minstens 20 jaar oud. Wat voor verwachtingen mag  je daarvan redelijkerwijs nog hebben, ongeacht het merk/type?

Je moet gewoon doen wat je hart ingeeft, naar de rest van Nederland niet luisteren, dan rij je binnenkort ook in een polo net als iedereen (en ook die kunnen heel veel problemen hebben)
Je hart volgen bij de aanschaf van een klassieker of hobby auto: Prima!
Je hart volgen bij de aanschaf van een gloednieuwe auto als je daarvoor budget hebt en je over afschrijving niet druk hoeft te maken: Prima!

Maar of je nu vooral je hart moet volgen bij de aanschaf van je eerste daily drive met een - naar ik aanneem - beperkt budget.... Dat waag ik te betwijfelen. Ik zou me dan vooral laten leiden door m'n verstand en m'n portemonnee. En daarbij niet teveel focussen op een bepaald merk of type. Volgens mij doet het merk er in het betreffende marktsegment namelijk niet zoveel toe. Van een 20 jaar oude 147 moet je niet teveel verwachtingen hebben en hetzelfde geldt ook voor een 20 jaar oude Polo.

Mijn advies zou zijn om eventueel gewoon iets langer door te sparen, zodat je een net iets recentere auto kunt shoppen, welk merk of type dan ook.