!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Verbruik QV
« Reactie #15 Gepost op: 3 december 2011, 15:59:05 »
Citaat van: Scudetto;7647
ik zit vanaf 0 tot nu zo'n 4.000 km op 11,8 liter op de 100, wat overeenkomt met 1 op 8,5.  Ik rijd ook weinig snelweg.
Dit vind ik overigens een droomverbruik, wat veel ex-GTA rijders vast wel met me eens zijn, want daar reed ik 1 op 5,5 mee. (maar had wel 10 liter grotere tank)


*update van mezelf*
Nu 18.000 km en gemiddeld verbruik (trip B, nooit gereset) staat op 11,1 liter per 100 km. (dus 1 liter op 9 km) Ik rijd overigens erg weinig op de snelweg.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

Mark
128

  • ***
    - Alfist
Verbruik QV
« Reactie #16 Gepost op: 4 december 2011, 14:17:06 »
Ok, dan weet ik in elk geval dat het verbruik van mijn auto niet exceptioneel hoog is. Ach ja, moet het er maar mee doen denk ik. Zo nu en zal ik dan eens een tank zelf betalen, zodat het verbruik voor de leasemaatschappij lager lijkt en ik niet hoef bij te betalen.
*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
Verbruik QV
« Reactie #17 Gepost op: 4 december 2011, 14:53:01 »
vind het verbruik toch wel belachelijk hoog...Zijn wagens met meer pk die minder verbruiken...
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

alfacase
382

  • ****
    - Senior Alfist
Verbruik QV
« Reactie #18 Gepost op: 4 december 2011, 16:44:51 »
Mijn QV zit na zo'n 33.000 km nog steeds (net) aan de goede kant van de 1:11 - inclusief 8000 vakantiekilometers naar en in Italië en Frankrijk. Ander uiterste: een dagje circuitvaardigheidstraining met een gemiddeld verbruik van net boven de 1:4............
2010 Giulietta QV - Bianco Ghiaccio
*

Oparulez
60

  • **
    - Junior Alfist
Verbruik QV
« Reactie #19 Gepost op: 6 december 2011, 09:03:50 »
De QV heeft nu 5.000 op de teller, 10.4l/100 dus 1 op 9,5. Dit met afwisseling van aardig wat snelweg (en files) en de nodige binnendoorwegen.
 
Ik probeer als het toch druk is zo snel mogelijk in z'n 6 een beetje mee te kachelen om zo het gemiddelde verbruik een beetje redelijk te houden. Als je in z'n Dynamique met de voet flink op het pedaal zit, zoals mij eigenlijk geliefd is, zie ik steeds het gemiddeld verbruik zo rond de 20l/100 zitten, dus 1 op 5 :D Een gezonde afwisseling is dus gewenst ;)
*

ROBIN
1.113

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *****
    - Super Alfist
Verbruik QV
« Reactie #20 Gepost op: 6 december 2011, 15:29:43 »
Citaat van: alfacase;15856
 Ander uiterste: een dagje circuitvaardigheidstraining met een gemiddeld verbruik van net boven de 1:4............

Oei, met je eigen auto???? Kan je er meteen een setje bandjes bijrekenen:p
QV SAVALI
*

alfacase
382

  • ****
    - Senior Alfist
Verbruik QV
« Reactie #21 Gepost op: 6 december 2011, 20:23:09 »
Citaat van: ROBIN;15893
Oei, met je eigen auto???? Kan je er meteen een setje bandjes bijrekenen:p

Inderdaad, met m'n eigen QV. Heb in die 240 gereden kms de banden niet helemaal opgerookt, maar de slijtage gaat dan wel heel wat sneller dan op de openbare weg.................
2010 Giulietta QV - Bianco Ghiaccio
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Verbruik QV
« Reactie #22 Gepost op: 7 december 2011, 09:23:18 »
Het tanken van Euro 95 of 98 scheelt ook nog wat. Ik tank nagenoeg altijd 98, maar dat is helaas niet overal meer verkrijgbaar.

Wanneer ik een tank met 95 heb leeg gereden, zie ik dat dit altijd een fractie onzuiniger is dan wanneer je met 98 hebt gereden.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

Mark
128

  • ***
    - Alfist
Verbruik QV
« Reactie #23 Gepost op: 7 december 2011, 16:30:56 »
Citaat van: Scudetto;15915
Het tanken van Euro 95 of 98 scheelt ook nog wat. Ik tank nagenoeg altijd 98, maar dat is helaas niet overal meer verkrijgbaar.
 
Wanneer ik een tank met 95 heb leeg gereden, zie ik dat dit altijd een fractie onzuiniger is dan wanneer je met 98 hebt gereden.

Nou, ik kan niet zeggen dat dat mij verschil maakte. Ik heb een tank of drie op 98 gereden en ik ben nu weer overgestapt naar 95.
*

linny
324

  • ****
    - Senior Alfist
Verbruik QV
« Reactie #24 Gepost op: 7 december 2011, 16:52:05 »
Citaat van: Mark;15923
Nou, ik kan niet zeggen dat dat mij verschil maakte. Ik heb een tank of drie op 98 gereden en ik ben nu weer overgestapt naar 95.

Ik heb ook niet de ervaring dat het echt zuiniger rijden is met 98 maar ze zeggen wel dat het beter is voor de motor. Ik tank nu altijd shell vpower. Maar het blijft een eeuwige discussie mbt verbruik en al dan niet betere kwaliteit. Het valt gewoonweg niet objectief te meten.
Giulietta 2011 - 1.4 Multiair - distinctive - bianco ghiaccio - panoramadak - black interior - zonnewerende voorruit - privacy glass -[COLOR=yello
Verbruik QV
« Reactie #25 Gepost op: 7 december 2011, 16:57:55 »
Er zijn wel metingen gedaan. Fifth Gear heeft daar eens een onderzoek naar gedaan en filmpje van gemaakt.
 
[video=youtube;gQghB4asSnI]http://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI[/video]
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Verbruik QV
« Reactie #26 Gepost op: 7 december 2011, 17:49:15 »
Citaat van: linny;15924
Ik heb ook niet de ervaring dat het echt zuiniger rijden is met 98 maar ze zeggen wel dat het beter is voor de motor. Ik tank nu altijd shell vpower. Maar het blijft een eeuwige discussie mbt verbruik en al dan niet betere kwaliteit. Het valt gewoonweg niet objectief te meten.

waar je het meeste van merkt is de gasrespons. Als je het echt goed wil merken rijd je eerst een tank 95 leeg, daarna tank je in Duitsland bij Aral de Ultimate. (102 octaan) en daarna even een aantal kilometer flink gassen. Het motormanagement moet zich nog even aanpassen aan de hogere octaangehalte namelijk. Daarna reageert de motor merkbaar scherper.  Daarnaast is een rijkere brandstof inderdaad gewoon beter voor het blok, zeker voor turbomotoren.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

ROBIN
1.113

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *****
    - Super Alfist
Verbruik QV
« Reactie #27 Gepost op: 8 december 2011, 00:28:10 »
Citaat van: Scudetto;15926
waar je het meeste van merkt is de gasrespons. Als je het echt goed wil merken rijd je eerst een tank 95 leeg, daarna tank je in Duitsland bij Aral de Ultimate. (102 octaan) en daarna even een aantal kilometer flink gassen. Het motormanagement moet zich nog even aanpassen aan de hogere octaangehalte namelijk. Daarna reageert de motor merkbaar scherper. Daarnaast is een rijkere brandstof inderdaad gewoon beter voor het blok, zeker voor turbomotoren.

Ik blijf het zo lastig vinden wat nou te doen, ik tankte met de Leon (TFSI) altijd 98 op advies van Jeroen Dik (jd engineering) en hem geloof ik absoluut.
Echter ik vroeg het aan Ronald Vermeulen mbt de Juul, en die zei dat het wat hem betreft echt niks uitmaakt, tja.......:confused:
QV SAVALI
Verbruik QV
« Reactie #28 Gepost op: 8 december 2011, 09:05:40 »
Citaat van: ROBIN;15943
Ik blijf het zo lastig vinden wat nou te doen, ik tankte met de Leon (TFSI) altijd 98 op advies van Jeroen Dik (jd engineering) en hem geloof ik absoluut.
Echter ik vroeg het aan Ronald Vermeulen mbt de Juul, en die zei dat het wat hem betreft echt niks uitmaakt, tja.......:confused:

Dat ligt natuurlijk ook aan de software die erin gaat. Misschien ontwikkeld JD wel specifiek op RON98 en Savali niet, al denk ik dat met de huidige slimme ECU's en inspuitcomputers het ook niet zoveel meer uitmaakt tegenwoordig.
*

djbase
585

  • *****
    - Super Alfist
Verbruik QV
« Reactie #29 Gepost op: 24 januari 2012, 17:58:48 »
Motormanagement moet inderdaad steeds wennen aan de benzine gehalte.

Zo moest ik vroeger, voor de chiptuning op de fiat coupe 20v turbo, regelmatig men ECU resetten als ik slechts benzine tankte, bv onderste van de tank. Gas response was inderdaad een pak minder...
Gelukkig zijn de ECU's nu wat slimmer geworden en hebben die een reset via programmer of simpel weg batterij afkoppelen en plus met min verbinden nietmeer nodig.

Naar mijn ervaring zit er vooral bij Ron 95 een groot verschil van tankstation tot tankstation en van merk tot merk... Coupe was er vatbaarder voor, en bij Q8 en Shell was het steeds goed.
Alfa Giulietta 2.0jtdm² 170pk sp2 8C, alfa rosso - Ex. Fiat Coupe 20VT MY99 - 6 speed - Squadra chip v1A - Forge DV006 1.45bar overboost (03/11/2003-13/03/2012 RIP)