!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

linny
324

  • ****
    - Senior Alfist
Verbruik QV
« Reactie #30 Gepost op: 24 januari 2012, 18:16:11 »
beetje oftopc maar wat is een reset via programmer ?
ik heb wel de indruk dat na een tuning het motormanagement na een tijdje wel anders reageert. Om die redenen spreek ik me over definitieve resultaten van een tuning pas uit na 500 tot 1000 km. Is dit een idee of is het een onterrechte veronderstelling ?
Giulietta 2011 - 1.4 Multiair - distinctive - bianco ghiaccio - panoramadak - black interior - zonnewerende voorruit - privacy glass -[COLOR=yello
Verbruik QV
« Reactie #31 Gepost op: 24 januari 2012, 18:51:28 »
Onterechte veronderstelling lijkt me. Je hebt tenslotte de resultaten ook direct op de rollenbank kunnen zien en ervaren dus daar verandert niks aan. Maar 500 tot 1000km rijden voor je je definitieve oordeel velt is niet onverstandig hoor. Dan heb je voldoende feedback over de wijzigingen en kenmerken van de nieuwe software en heb je de meeste situaties die zich kunnen voordoen wel een keer gehad.
*

djbase
585

  • *****
    - Super Alfist
Verbruik QV
« Reactie #32 Gepost op: 24 januari 2012, 19:19:09 »
Ja ik sprak over de coupe ecu met reset, is natuurlijk al out-dated systeem.

De Ecu houd in een ander deel informatie bij over de pingelgrens, en als spanning volledig wegvalt, dan kan de coupe al rijdende zijn tabel terug opnieuw invullen beginnende bij de standaard waardes.

Via fiat programmer kan men deze instructie ook geven, en dan wordt tabel geledigd en naar fabrieksinstellingen gezet, heeft niets te maken met chiptuning of dergelijke, is apart gedeelte.
Alfa Giulietta 2.0jtdm² 170pk sp2 8C, alfa rosso - Ex. Fiat Coupe 20VT MY99 - 6 speed - Squadra chip v1A - Forge DV006 1.45bar overboost (03/11/2003-13/03/2012 RIP)
*

linny
324

  • ****
    - Senior Alfist
Verbruik QV
« Reactie #33 Gepost op: 24 januari 2012, 20:06:00 »
ok frankie en djbase dat is duidelijk voor mij. Bedankt.
Giulietta 2011 - 1.4 Multiair - distinctive - bianco ghiaccio - panoramadak - black interior - zonnewerende voorruit - privacy glass -[COLOR=yello
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Verbruik QV
« Reactie #34 Gepost op: 30 januari 2012, 22:49:16 »
Even een weekendje aan de Moezel geweest. Heerlijke stuurweggetjes daar!!
Idiote ervaring bij een Autohof in de buurt van Cochem. Aan elke pomp twee soorten diesel, twee slangen met E10 en een slang met Euro. En géén V-Power!! Omdat het benzinepompje op het dashboard al een poosje zenuwachtig naar me knipoogde, toch maar 10 liter Euro in de QV gegooid.
Niet zo heel veel verderop gelukkig een pomp, waar ik de tank wèl met het juiste levenselixer kon opvullen.
 
Op de terugweg op de schaarse stukjes A61 zonder snelheidsbeperking weer een paar Duitsers in totale verbijstering achtergelaten. Zaten voortdurend te kijken hoe het kon, dat dat "gekke tomaatje" bij 220+ maar niet uit hun spiegels verdween...Gingen dan uiteindelijk maar naar de rechterstrook en keken zeer verbaasd naar wat er vervolgens met ~240 voorbij kwam zetten.
Het infoscherm gaf daarbij (kortstondig) wel een verbruik aan van 1 op 2,4 !!!!
Overigens zit mijn gemiddelde verbruik zo rond de 1 op 10,5
Verbruik QV
« Reactie #35 Gepost op: 4 april 2012, 18:03:47 »
Ik rijd dagelijks Den Haag - Zaandam en terug. Zeer weinig binnenwegen, bij Leidschendam A4 op, A10 west, piepklein stukje A8 en bij Zaandam Zuid eraf.
Schiet tegenwoordig lekker op, geen files. Wel hele stukken 80 (A4 bij Leiden en A10 west) en 100. Alleen 120 tussen Burgerveen en Schiphol.
Ik heb er deze week nog geen enkele keer meer dan 45 minuten over gedaan (enkele reis).

Wat mij opvalt:
De maximum snelheid wordt over het algemeen gerespecteerd. Als ik precies 120 op de teller rijd waar dat mag, dan haal ik het gros nog in.
Als ik in een 80km zone rijd met 85km op de teller, dan is het verbruik 5,1l/100km (6de versnelling, in D)

Toegegeven, het is een slaapverwekkende snelheid. Toch heb ik mij deze week beheerst en heb geen enkele keer als een dolle gas gegeven.
Gemiddeld verbruik: 7,5 l/100km.

Conclusie: De rechtervoet speelt een grotere rol dan je denkt.

Volgende week weer 11 l/100km proberen te halen. :D
*

djbase
585

  • *****
    - Super Alfist
Verbruik QV
« Reactie #36 Gepost op: 4 april 2012, 21:29:49 »
Idd, is zo, rechtervoet bepaalt veel :p
Alfa Giulietta 2.0jtdm² 170pk sp2 8C, alfa rosso - Ex. Fiat Coupe 20VT MY99 - 6 speed - Squadra chip v1A - Forge DV006 1.45bar overboost (03/11/2003-13/03/2012 RIP)
Verbruik QV
« Reactie #37 Gepost op: 7 april 2012, 17:38:19 »
Citaat van: PappaLeo;19961
Ik rijd dagelijks Den Haag - Zaandam en terug. Zeer weinig binnenwegen, bij Leidschendam A4 op, A10 west, piepklein stukje A8 en bij Zaandam Zuid eraf.
Schiet tegenwoordig lekker op, geen files. Wel hele stukken 80 (A4 bij Leiden en A10 west) en 100. Alleen 120 tussen Burgerveen en Schiphol.
Ik heb er deze week nog geen enkele keer meer dan 45 minuten over gedaan (enkele reis).

Wat mij opvalt:
De maximum snelheid wordt over het algemeen gerespecteerd. Als ik precies 120 op de teller rijd waar dat mag, dan haal ik het gros nog in.
Als ik in een 80km zone rijd met 85km op de teller, dan is het verbruik 5,1l/100km (6de versnelling, in D)

Toegegeven, het is een slaapverwekkende snelheid. Toch heb ik mij deze week beheerst en heb geen enkele keer als een dolle gas gegeven.
Gemiddeld verbruik: 7,5 l/100km.

Conclusie: De rechtervoet speelt een grotere rol dan je denkt.

Volgende week weer 11 l/100km proberen te halen. :D

Zo, vrijdag was de tank leeg. Dit verbruik is volgens mij alleen maar te halen doordat ik een traject zonder files heb met voornamelijk snelweg waar hele stukken 80km zone in zitten.


 
700 km op een tank is dus haalbaar. Ik kon er met moeite 51 liter inproppen, dus het verbruik dat de boordcomputer aangaf komt redelijk overeen met de werkelijkheid: 7,5l/100km

Ik zit nu overigens weer op een verbruik van 12l/100km want ik moest vrijdag naar een heel andere kant van het land toe en heb hele stukken lekker flink doorgeblazen. :D :D
*

EsDee
300

  • ****
    - Senior Alfist
Verbruik QV
« Reactie #38 Gepost op: 7 april 2012, 20:16:29 »
Geinig, je bent niet super veel onzuiniger bezig geweest dan ik met de MA. Ik zit nu na een jaar rond rijden gemiddeld op 7.0/100km. Ik heb 1x de 800 kilometer op een tank gehaald en toen ging er "maar" 55.92 liter in (de naald staat dan echt helemaal op nul).

Die rijstijl die jij even hebt geprobeerd is zoals ik al een paar jaar rij, en als je 120 rijdt haal je inderdaad nog steeds heel veel mensen in.

Zit er overigens nog veel verschil tussen een hele rit in N of in D?
Verbruik QV
« Reactie #39 Gepost op: 7 april 2012, 20:29:27 »
Citaat van: EsDee;20044
Die rijstijl die jij even hebt geprobeerd is zoals ik al een paar jaar rij, en als je 120 rijdt haal je inderdaad nog steeds heel veel mensen in.

Zit er overigens nog veel verschil tussen een hele rit in N of in D?

Ik blijf zo niet rijden, voor je het weet is die kar zo lui als maar mogelijk is en vliegen de onderdelen om je oren als je dan toch een keer gas geeft.

N gebruik ik voor fileverkeer en stadsverkeer (veel starten en stoppen) omdat D dan te nerveus reageert. Als ie gechipt is, is dat over, heb ik begrepen.
Als het even kan zet ik hem in D. Ik heb het idee dat ie dan ook zuiniger is, want je accelereert met een heel zachte aai over het gaspedaal.
In N moet je dat pedaal verder indrukken. De respons is gewoon minder en ik heb het gevoel dat je in de tussen acceleraties of het terugwinnen van je oorspronkelijke snelheid gewoon teveel gas geeft.
Het gaat gewoon makkelijker in D. Dat idee had ik destijds in mijn Mito ook.

Als ik constant rij op de cc en schakel dan over van D naam N of andersom, dan verandert het gebruik niet. Het is dus gewoon de behandeling van je gaspedaal.
*

Hengel
490

  • ****
    - Senior Alfist
Verbruik QV
« Reactie #40 Gepost op: 9 april 2012, 23:18:24 »
Met de TCT zit dat anders omdat je in D dan in een lagere versnelling rijdt. Ik gebruik N meestal als ik gewoon wat meer relaxed wil rijden.
1.4 TB Multiair TCT Distinctive, Nero, Leder Rood, Pack Business, Pack Sport III, 18" 8c velgen, Brembo remmen.
*

alfacase
382

  • ****
    - Senior Alfist
Verbruik QV
« Reactie #41 Gepost op: 10 april 2012, 12:13:12 »
Ik heb een aantal malen, bij een constante snelheid op de cruisecontrol onder gelijkblijvende omstandigheden, 'geschakeld' tussen N en D, en telkens gaf de boordcomputer in de D-stand een iets lager actueel verbruik aan.
Overigens staat die boordcomputer van m'n QV sinds de laatste keer tanken nu op 8,3 ltr/100 km. Veel rustige 80 km/u binnenwegen en stukken autoweg binnen de toegestane snelheden.
2010 Giulietta QV - Bianco Ghiaccio
*

RiriassaQV
1.199

  • Type Alfa: Ex-Giulietta QV
  • *****
    - Super Alfist
Verbruik QV
« Reactie #42 Gepost op: 12 april 2012, 08:36:25 »
Citaat van: alfacase;20087
, en telkens gaf de boordcomputer in de D-stand een iets lager actueel verbruik aan.

speciaal zodat je de pijnlijke waarheid niet ziet :rolleyes: ......

(overigens zit nog op de +- 10 ltr/100 km)
Foto\'s zeggen meer dan 1000 Woorden ..... :D:p
 
Ex-QV Magnesio
bmw m135i

Gr. Dyllan :p
Verbruik QV
« Reactie #43 Gepost op: 12 april 2012, 09:05:37 »
Citaat van: alfacase;20087
Ik heb een aantal malen, bij een constante snelheid op de cruisecontrol onder gelijkblijvende omstandigheden, 'geschakeld' tussen N en D, en telkens gaf de boordcomputer in de D-stand een iets lager actueel verbruik aan.

Ik heb dat ook meerdere malen geprobeerd, maar kan met de beste wil van de wereld geen verschil ontdekken.
*

djbase
585

  • *****
    - Super Alfist
Verbruik QV
« Reactie #44 Gepost op: 12 april 2012, 11:10:11 »
Al bij al 10ltr op 100 voor een auto met 235pk is eigenlijk nog zuinig;)
Alfa Giulietta 2.0jtdm² 170pk sp2 8C, alfa rosso - Ex. Fiat Coupe 20VT MY99 - 6 speed - Squadra chip v1A - Forge DV006 1.45bar overboost (03/11/2003-13/03/2012 RIP)