!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Floris Brink
18

  • Type Alfa: Stelvio, Spider en 159SW
  • *
    - Startende Alfist
Voertuig beveiligingssysteem niet beschikbaar Spider 2007
« Gepost op: 28 maart 2020, 15:16:49 »
Beste allemaal,

Iemand ervaring met deze melding? Spider 2007 3.2V6. Deuren gaan gewoon open via afstandsbediening, nav/radio systeem doet het, maar starten en de rest dus niet. Alles bij tellers blijft donker, ramen open/dicht doen werkt ook niet. Als ik op startknop druk hoor ik wel iets klikken zacht, maar gebeurt helemaal niets verder.

Accu goed, massakabel goed. Heb idee vocht/kou in ergens (winter in opslag gestaan). Had dit vorig jaar ook en was plots hele zomer ook weer weg en niets meer aan de hand. Maar krijg het nu niet voor elkaar.....

Iedere tip is welkom, bedankt 😊

*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: Voertuig beveiligingssysteem niet beschikbaar Spider 2007
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2020, 16:24:57 »
Deze melding in mijn 159 uit 2006 ook wel eens gehad! Er zijn een paar dingen die er bekend om staan hiervoor te zorgen:

- Bijna lege batterij in de sleutel (probeer je andere sleutel eens, of vervang de batterij);
- Accu aangesloten geweest gedurende de winter? Minimaal 10 minuten de - pool loskoppelen reset een aantal dingen. Poging waard;
- Kan een sensor zijn in de stuurkolom. Zorg ervoor dat het stuur geen druk geeft op het stuurslot mechanisme alvorens je de sleutel in het contact steekt.

Succes, hoop dat een van bovenstaande tips een oplossing brengt!
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

Floris Brink
18

  • Type Alfa: Stelvio, Spider en 159SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Voertuig beveiligingssysteem niet beschikbaar Spider 2007
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2020, 16:33:26 »
Dankjewel! Is het loshalen van de minpool beter dan het plaatsen van een druppelaar? Wat en hoe kan ik bepaalde dingen resetten? Ik ga het allemaal proberen!
*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: Voertuig beveiligingssysteem niet beschikbaar Spider 2007
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2020, 16:39:42 »
Sorry, wat verduidelijking over het loshalen van de minpool. Dit voor minimaal 10 minuten doen zorgt ervoor dat bepaalde parameters gereset worden. Een druppellader zou de conditie van je accu natuurlijk dik in orde moeten houden!
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

Floris Brink
18

  • Type Alfa: Stelvio, Spider en 159SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Voertuig beveiligingssysteem niet beschikbaar Spider 2007
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2020, 16:55:32 »
Toen ik op verzonden gedrukt had begreep ik hem 😃. Kreeg bericht niet zo snel aangepast! Dank voor de verduidelijking.

Kreeg via andere route nog de tips om batterij in sleutel te vervangen en om überhaupt de basisspanning van accu te bekijken. Want een kapotte of bijna kapotte accu krijg je ook niet tot leven met een druppellader...

Ik ga maar meer verder hobbyen!
*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: Voertuig beveiligingssysteem niet beschikbaar Spider 2007
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2020, 17:00:45 »
Weet niet wat de specs van de accu in de spider zijn ten opzichte van de 159, maar wellicht dat je die -om te kunnen testen- over kunt lepelen in de Spider? Zijn beiden identieke blokken, dus zou me niets verbazen als de accu specs ook vergelijkbaar zijn.

De sleutel is ook een snelle check: de andere sleutel gebruiken of een nieuwe batterij.

Succes, en ben benieuwd!
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

Floris Brink
18

  • Type Alfa: Stelvio, Spider en 159SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Voertuig beveiligingssysteem niet beschikbaar Spider 2007
« Reactie #6 Gepost op: 4 april 2020, 15:21:11 »
Van alles geprobeerd nu. Accu is goed. Meer overal evenveel spanning tov accu, dus massa heeft ie ook. Als ik sleutel in contact doe gaat stuurslot er gewoon (mechanisch) af. Ook het NAV scherm en radio doen het gewoon. Ook binnenverlichting, richtingaanwijzers bij openen en sluiten.

Maar voor de rest doet niets het wat stroom nodig heeft. Ramen niet, managementlampjes dashboard niet, kortweg het gehele elektronische gedeelte om te kunnen starten blijft uit en zonder spanning. Ik vraag me af in welke module of computer dit aangestuurd wordt. Of wellicht de sleutel lezer zelf? Al zet ie wel een gedeelte aan als de sleutel in het contact gaat, dus sleutel leest ie wel denk ik. Heb bewust zowel - als + pool paar dagen eraf gehaald. Geen verschil.

Ik zag wel dat het schakelaartje bij de koppeling niet meegenomen werd als je koppeling indrukt. Zat niet in geleider. Dacht oplossing gevonden te hebben maar geen verschil. Maar koppeling indrukken is niet vereist voor contact aan te doen, alleen voor starten, dus eigenlijk heeft het hierop geen invloed.

Maar weet niet hoe, wanneer en waar hij vervolgens de gehele auto voorziet van spanning, want dat gebeurt dus niet. Heel irritant dit, staat in schuur en krijg hem dus geen kant  op 😩 . Ook niet naar de garage. En zelf uitlezen kan ik ook niet want kan niet zonder contact..........

Iemand nog ideeën?
*

peetmultiair
581

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: Voertuig beveiligingssysteem niet beschikbaar Spider 2007
« Reactie #7 Gepost op: 4 april 2020, 16:56:30 »
Heb je al getest met 10 min. de + en - kabel met elkaar te verbinden?
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)
*

Floris Brink
18

  • Type Alfa: Stelvio, Spider en 159SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Voertuig beveiligingssysteem niet beschikbaar Spider 2007
« Reactie #8 Gepost op: 4 april 2020, 18:00:51 »
Wel paar dagen min en plus helemaal los en daarvoor kort min en plus even tegen elkaar. Maar niet 10 minuten lang. Dank je!
*

Romeer
232

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Voertuig beveiligingssysteem niet beschikbaar Spider 2007
« Reactie #9 Gepost op: 5 april 2020, 11:04:01 »
ik krijg deze storing ook wel eens in mijn 159, maar alleen als er sprake is van de combinatie van kou en vochtige lucht. zodra de temperatuur weer wat stijgt (buitentemperatuur en ook na gebruik van de verwarming) is de storing gewoon weer weg.
de "voertuigbeveiliging" heeft te maken met het al dan niet werken van het stuurslot.
*

Floris Brink
18

  • Type Alfa: Stelvio, Spider en 159SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Voertuig beveiligingssysteem niet beschikbaar Spider 2007
« Reactie #10 Gepost op: 5 april 2020, 11:10:07 »
Dat gevoel heb ik ooo inderdaad. Maar een week geleden ging hij na duidend pogingen opeens aan en heb ik meteen een uur gereden. Had gehoopt dat het daarna niet meer zou gebeuren, maar de realiteit is anders..... Want daarna ben ik dit topic gestart en tot gisteren nog geen geluk 🤔🤔
*

brinkerik
1.817

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Voertuig beveiligingssysteem niet beschikbaar Spider 2007
« Reactie #11 Gepost op: 7 april 2020, 00:02:12 »
Zit er een extra alarm ingebouwd?

Waar kom je vandaan, ik ben wel benieuwd, als je in de buurt woont hang ik m`n laptop er even aan voor het uitlezen van storingen en foutcode`s


Erik/ Assen 
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Voertuig beveiligingssysteem niet beschikbaar Spider 2007
« Reactie #12 Gepost op: 7 april 2020, 01:11:22 »
Beste allemaal,

Iemand ervaring met deze melding? Spider 2007 3.2V6. Deuren gaan gewoon open via afstandsbediening, nav/radio systeem doet het, maar starten en de rest dus niet. Alles bij tellers blijft donker, ramen open/dicht doen werkt ook niet. Als ik op startknop druk hoor ik wel iets klikken zacht, maar gebeurt helemaal niets verder.

Accu goed, massakabel goed. Heb idee vocht/kou in ergens (winter in opslag gestaan). Had dit vorig jaar ook en was plots hele zomer ook weer weg en niets meer aan de hand. Maar krijg het nu niet voor elkaar.....

Iedere tip is welkom, bedankt 😊



Check dit topic even.

https://www.alfaowner.com/threads/how-to-fix-bodge-the-steering-wheel-locking-mechanism.1066202/

Wellicht kan je het smeren of met contact reiniger oplossen.
*

Floris Brink
18

  • Type Alfa: Stelvio, Spider en 159SW
  • *
    - Startende Alfist
Re: Voertuig beveiligingssysteem niet beschikbaar Spider 2007
« Reactie #13 Gepost op: 14 april 2020, 17:12:07 »
@brinkerik zie nu je reactie pas.... Assen is alles behalve om de hoek.... Moet als beginneling nog even leren hoe alles werkt hier

Geen extra alarm naar ik weet, gewoon fabriek af gemonteerd. Ik werd er behoorlijk gek van, zelfs na warme zonnige dagen, geen enkel teken van leven. Ik heb hem zelf ook proberen uit te lezen, maar mijn apparaatje werkt alleen als contact aan staat, en daar zit juist het probleem. Toen heb ik maar eens gekozen om na 21 jaar gebruik te maken van mijn ANWB lidmaatschap! Ook zij kwamen tot de conclusie dat de stuurslotmodule overleden is. Inmiddels hebben zij hem naar mijn dealer gebracht en komt er een nieuwe op. Probleem zit hem alleen even in de levertijd vanuit Italië nu waar alles plat ligt nu.

Bedankt voor je aanbod!
*

brinkerik
1.817

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Voertuig beveiligingssysteem niet beschikbaar Spider 2007
« Reactie #14 Gepost op: 14 april 2020, 19:34:42 »
Ok
Stuurslot komt heel af en toe wel eens voor, dat deze kapot gaat, heb het zeker 1x eerder gelezen.

Italie is sinds vandaag weer open, tenminste mijn leveranciers hebben vandaag de productie weer opgestart.

Gelukkig heb jij genoeg andere auto`s waarmee je je kan vermaken (/verplaatsen) Groeten
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97