!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Tbi Turbo K03 en K04
« Gepost op: 23 september 2020, 11:08:06 »
Wie weet of de downpipe aansluiting van een K03 (op de 159) het zelfde is als op een K04 als van de Juul ?

Een soort van direct swap ? Niet ideaal voor de flow van de kat maar goed dat is stock ook niet.

Ben tevens opzoek naar een standaard map van een Juul tot 2013  geen idee of het uitmaakt tct of niet.
*

thijsk89
168

  • Type Alfa: Giulietta Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Tbi Turbo K03 en K04
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2020, 19:15:15 »
K03 & K04 downpipe aansluiting weet ik eerlijk gezegd niet zeker (maar dacht van wel) maar kan je wel originele file toesturen iig (aangenomen dat dat is wat je bedoeld). Weet je niet HW/SW nummer (staat in multiecuscan wanneer je geconnect bent meteen)? Launch edition is eerste QV met tct (2014+)  dus is sowieso handbak maar even uit mijn hoofd heb ik 6-7 soorten hw/sw nummers..
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Tbi Turbo K03 en K04
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2020, 22:41:48 »
Ok dat zou heel erg cool zijn.

Ik moet eigenlijk nog alles binnen halen. en natuurlijk de turbo. De K04 is heb ik begrepen bolt on. plug and plug (de juiste versie)

Momenteel draait de TBI op Squadra Massimo, Dus ik wil eerst even de software analyseren vergelijken en de settings voorbereiden voor mijn computer.
Dan wil ik in ieder geval de turbo druk en koppel beperken, want die drukt nu 1.5 1.6 Bar.
Dan is het de bedoeling om met een wideband de verbranding te controleren egt sensor zou ik dan toch ook wel willen meten en dat met een racelogic versnellings meter om zo de koppel en vermogen te bepalen.

dus het wordt een leuk projectje.
maar eerst wil ik even kijken om met de software een basis te leggen en geen lean out outs te krijgen en te hoge egt.
Een downpipe wil ik dus ook maken maar waarschijnlijk wel met de originele kat, ik wil niet meer geluid.
 
HW en SW moet ik even uitlezen.

*

JS JTD
234

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Tbi Turbo K03 en K04
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2020, 23:39:09 »
Downpipe aansluitingen voor de K03 en K04 zijn identiek.
Giulia Super JTD AT8
*

ArjanB
2.008

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Tbi Turbo K03 en K04
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2020, 11:43:52 »
Downpipe aansluitingen voor de K03 en K04 zijn identiek.

Maar aansluiting <2014 en >2014 (TCT met alu blok) niet, is eerder hier een topic over geweest.

Waarom zou je de setup niet laten optimaliseren bij H&S?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Tbi Turbo K03 en K04
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2020, 16:23:31 »
@ArjanB

Goede tip over beide.
Ik weet dat het eerdere type een drukdoos heeft die bij mij erop past.

Over HS had ik niet nagedacht, misschien wel een optie als ik vast loop.

Ik wilde eigenlijk kijken omdat ik vaak alles zelf bouw.  En de tools ervoor heb om m zelf af te stellen rolling road dan wel natuurlijk.

Dus eigenlijk is het ook een soort studie project voor mij.

Wat ik eigenlijk interessant vind is dat het erop lijkt dat er niet een switchbare mapping mogelijk is zoals dat bij vw wel mogelijk is.

Bij de Juul is er wel een DNA switch is. Die lijkt toch iets te doen met de mapping.

Onze auto is toch een woon werk - schoolrun auto.  Helaas. Dus eigenlijk is full power niet super wenselijk.

Primair is de gedachte van deze upgrade,
Verse turbo (hoewel de huidige het nog heel goed doet)
Iets lekkerder doorpakken vanaf de 4,5k tpm.
En wat lekkerder door boven de 170 ik vindt dat nu wat langzaam. Misschien ben ik ook iets teveel de motor gewend  :rolleyes: die zit binnen 400m van de 80km/h op de 225.

Dus supercar acceleratie wordt het toch nooit.
*

ArjanB
2.008

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Tbi Turbo K03 en K04
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2020, 20:57:12 »
Ja inderdaad bin Giulietta zorgt de DNA setting voor een andere mapping.
Sowieso is een <2014 TBi minder 'drehfreudig' dan de alu blokken. Bij mijn QV is het boven de 5500 wel op, daar zou met een nog grotere uitlaat (moet dan naar 3") nog wat te halen zijn. Maar als ik Hilbert en Serge mag geloven, zijn de >2014 versies al veel levendiger maar gaat er niks boven een T-jet qua motor karakteristiek en tuning potentieel.

Wat motor betreft: ik ken het ;-)
Maar vergeet ook rem vermogen niet, onlangs een paar keer bijna ver-remd omdat 1400kg stil brengen toch meer meters kost dan 200kg, sportremblokken op de Alfa ten spijt.

Hoe dan ook: net wat meer vermogen uit de TBi is ook nooit weg - en zeker op de 159 want die presteert flink minder dan de Giulietta met 1750. Succes!!
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Tbi Turbo K03 en K04
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2020, 23:08:56 »
Langzaam aan bezig, laatste maand zo goed als nul kunnen doen vwb de software,

Hardwarematig ben ik een downpipe aan het maken.

betreft de Kat weet iemand dit.

Ik ben op zoek naar een katalysator

Nu zie ik euro 2 3 4 en 5 HJS heeft ook nog 6, Prijzen lopen uiteen.

Maakt het uit als ik een Euro 4 eronder plak eventueel moet ik toch nog een faker toepassen.
In princiepe wordt er toch alleen gecheckt op EOBD ?

Nu zit ik te denken aan een 200 CPI Nu zie ik verschillende dia meters (core diameter), de goedkopere vanaf 100 euro ~ 100mm en de duurdere 130mm
Nu kan ik m in direct na de turbo plaatsen, of onder tussen het schot en het blok.

Zou voor de flow niet moeten uitmaken. Voor de temp in de kat wel.
Is er iemand die zegt die moet je hebben ?
*

thijsk89
168

  • Type Alfa: Giulietta Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Tbi Turbo K03 en K04
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2020, 23:53:28 »
Uitschakelen van cat diagnose in de ecu is meestal afdoende en anders kan een faker eventueel alsnog.. Haal wel een goede kwaliteit 100/200cells racekat, bespaar hier echt niet op.. beste plek is ergens in de voorpijp, niet direct in/na de downpipe. Kan zijn dat je eventueel bekabeling van 2de lambda moet verlengen dan maar volgens mij zijn daar gewoon verlengkabels voor beschikbaar (moest iig wel bij mijn giul t-jet).
*

JS JTD
234

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Tbi Turbo K03 en K04
« Reactie #9 Gepost op: 11 november 2020, 10:44:17 »
Ik denk dat je het systeem van Ragazzon als voorbeeld kunt gebruiken. Dus een open downpipe en dan de kat in de centerpijp (dus na de voorpijp).
De Ragazzon verloopt in de downpipe van 76 naar 60mm, het mooiste zou zijn als je die 76mm vasthoudt tot minimaal aan de kat.

Overigens zijn de downpipes voor de 235 pk en 240 pk Giulietta gelijk. Ragazzon heeft wel een iets afwijkende downpipe voor de 159/Brera 200 pk TBi, met een iets mooiere radius na de vband.
Giulia Super JTD AT8
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Tbi Turbo K03 en K04
« Reactie #10 Gepost op: 11 november 2020, 13:08:07 »
Ik ben van plan om inderdaad 76mm aan te houden.

Ik wilde dat in basis doen tot de Ypipe, ook moet ik even een avondje achter de lint zaag gaan staan om pie cuts te maken, zodat ik van die kreefte bochten kan maken. (als ik toch bezig ben en ik heb de tools)

Kabel verlengen is ook geen probleem.
Thanx voor de tips.