Club Alfa Romeo
Algemeen => Algemene Alfa topics => Topic gestart door: rdbr op 6 juni 2023, 13:06:55
-
Hallo allemaal,
Helaas is mijn prachtige GT 3.2 op het idee gekomen om naast benzine ook koelvloeistof te drinken. De lekkage zit m waarschijnlijk in de koppakking, dus dat gaat een flinke reparatie worden, en dan is het logisch wat oudere onderdelen daar mee te nemen.
Ik was eigenlijk niet van plan de auto op korte termijn te verkopen, ik heb er al 9 jaar en 150dkm met veel plezier mee gereden. En ook veel in geinvesteerd (oa. eerder olieverbruik in motor en dorpels aangepakt) en nooit bezuinigd op enig onderhoud. Hij is dan verder ook in zeer goede staat.
Maar ja ga nu toch wel twijfelen of ik niet eens iets anders wil of dat ik m repareer en nog een paar jaar door ga.
Ik krijg echter slecht beeld bij de waarde, zeker met zo'n probleem. Er is weinig aanbod online, en wat er staat varieert zo'n beetje van 5.000 tot 20.000 zonder duidelijke verschillen in de advertentie.
Hebben jullie enig idee wat een redelijke range voor een (vraag)prijs is met een reparatie van 5-6k in het vooruitzicht?
Paar specs:
Alfa Romeo GT 3.2 V6
BJ 2005, door mijzelf uit Duitsland gehaald in 2014 bij Alfa dealer.
Teller staat op 225dkm
Feest om mee te rijden :)
Rood exterier met zwart lederen interieur
Toora velgen
Regazzon uitlaat (2 pijps)
Quaife dif
praktisch alle bewegende delen vervangen in mijn eigenaarschap. Ook de dorpels zijn vernieuwd ivm roest.
(https://i.ibb.co/Fh5VZPx/IMG-2056i2.jpg) (https://ibb.co/8mrcvhK)
-
Ik heb de mijne 2006 140dkm 3.2 v6 in goede staat ingeruild voor 6000 euro bij een alfa dealer. Wat je er ook van vindt, ik zou er niet teveel van verwachten.
-
De kop pakkingen vervangen is waarschijnlijk wel goedkoper dan een andere auto kopen.
Maar het is en blijft natuurlijk bij zo'n Busso V6 wel een hele tijdrovende dure klus.
Ik denk dat je op dit punt inderdaad een afweging moet maken.
Een GT met een reguliere vier cilinder is op zich niet zo heel veel meer waard.
Een V6 was altijd wel iets wat gewilder maar of dat nu ook nog zo is durf ik niet te zeggen.
Het probleem met dit soort speciale auto's is dat ze niet zo gewild in de markt liggen.
Dus moet je er al bijna een echte liefhebber voor zien te vinden die met het project verder wil.
Als het om inruil gaat zou ik er niet al te veel van verwachten helaas.
Een afweging maken op dit punt is natuurlijk altijd lastig.
Als echte liefhebber heb je er natuurlijk heel veel in geïnvesteerd.
En wil je de auto natuurlijk nooit meer kwijt.
Aan de andere kant de auto heeft je al vele jaren genoeg plezier gebracht,
en een keer houd het ook echt gewoon op.
-
tja met inruil zit je gauw aan de standaard handelsprijzen en dan denk ik dat @GTv6 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=3249) er nog goed van af is gekomen met 6.000
met zo'n probleem erbij blijft daar vrij weinig van over...
aan de andere kant is repareren een zelfde soort kostenpost, maar dan heb je nog wel zo'n mooie auto :)
-
tja met inruil zit je gauw aan de standaard handelsprijzen en dan denk ik dat @GTv6 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=3249) er nog goed van af is gekomen met 6.000
met zo'n probleem erbij blijft daar vrij weinig van over...
aan de andere kant is repareren een zelfde soort kostenpost, maar dan heb je nog wel zo'n mooie auto :)
Jup dat is een lastige keuze.
Er zijn natuurlijk ook genoeg andere leuke Alfa's te koop.
De kostenpost zal inderdaad wel aardig oplopen bij die v6,
zeker als je alles moet laten doen.
De Giulietta's bijvoorbeeld beginnen wel aardig in prijs te zakken.
Maar ik kan natuurlijk niet in jouw beurs kijken. :)
En dan nog moet je zoiets ook maar net mooi vinden en of willen natuurlijk.
Het is natuurlijk heel iets anders dan zo'n GT sport coupe met v6.
-
Ik ken natuurlijk je situatie niet qua financiën en stalling enzo. Maar ik zou geen enkele Alfa met Busso inruilen op iets anders. Gewoon in goede staat herstellen/houden. Desnoods schorsen en 'laten staan' en iets anders erbij kopen. En dan komen de prijzen de komende jaren vanzelf je kant op. Betere manier om een paar duizend euro opzij te zetten dan op een spaarrekening met de huidige rente en inflatie.
-
Ik ken natuurlijk je situatie niet qua financiën en stalling enzo. Maar ik zou geen enkele Alfa met Busso inruilen op iets anders. Gewoon in goede staat herstellen/houden. Desnoods schorsen en 'laten staan' en iets anders erbij kopen. En dan komen de prijzen de komende jaren vanzelf je kant op. Betere manier om een paar duizend euro opzij te zetten dan op een spaarrekening met de huidige rente en inflatie.
ja dat gevoel heb ik ook, en met genoemde inruilwaardes (minus een flinke korting vanwege de nodige reparatie) is er weinig van te verwachten. Voelt als weggeven dan, en op een volgende auto geef je dat 'terugverdiende' geld zo weer uit aan het eerste onderhoud.
of ie nou echt in waarde gaat stijgen is koffiedik kijken. Helaas heb ik zelf geen goede droge stallingsmogelijkheid aan huis, dus dat zou ik er dan bij moeten huren. Maar denk toch dat ik m laat repareren en er gewoon nog een tijd mee ga rijden. En dan rustig nadenken over z'n toekomst...
-
ik word trouwens wel eens aangesproken door ex-alfisten die dan beginnen over hun laatste Alfa en dat ze spijt hebben dat ze 'm ooit tegen weinig geld weg hebben gedaan.
Maar ik vermoed dat ze een beetje vergeten wat er moest gebeuren om ze aan de praat te houden LOL
-
ik word trouwens wel eens aangesproken door ex-alfisten die dan beginnen over hun laatste Alfa en dat ze spijt hebben dat ze 'm ooit tegen weinig geld weg hebben gedaan.
Maar ik vermoed dat ze een beetje vergeten wat er moest gebeuren om ze aan de praat te houden LOL
Bij mijn GT 3.2 v6 waren het twee dingen. Het eerste, ik reed de auto al 8 jaar. De kosten wogen niet meer op tegen het plezier na 8 jaar. Het tweede was dat er altijd wel iets kapot ging, dit koste veel geld (ik laat alles doen, ben niet technische), maar erger nog. De onderdelen waren amper nog te verkrijgen. Zo moest ik voor een simpele koelslang die lek was 3 weken zoeken om in het buitenland het onderdeel tegen 3 x de normale prijs te kopen. Eerlijk gezegt ben ik blij dat ik van de GT af ben nu, zeker omdat het straks nog duurder wordt om zo'n auto te rijden, je met milieu ellende te maken krijgt en er nog minder mensen zijn die zo'n auto vanwege de kosten willen rijden. Ik heb er 8 jaar heel veel plezier van gehad, maar spijt, nee.
-
ik word trouwens wel eens aangesproken door ex-alfisten die dan beginnen over hun laatste Alfa en dat ze spijt hebben dat ze 'm ooit tegen weinig geld weg hebben gedaan.
Maar ik vermoed dat ze een beetje vergeten wat er moest gebeuren om ze aan de praat te houden LOL
Bij mijn GT 3.2 v6 waren het twee dingen. Het eerste, ik reed de auto al 8 jaar. De kosten wogen niet meer op tegen het plezier na 8 jaar. Het tweede was dat er altijd wel iets kapot ging, dit koste veel geld (ik laat alles doen, ben niet technische), maar erger nog. De onderdelen waren amper nog te verkrijgen. Zo moest ik voor een simpele koelslang die lek was 3 weken zoeken om in het buitenland het onderdeel tegen 3 x de normale prijs te kopen. Eerlijk gezegt ben ik blij dat ik van de GT af ben nu, zeker omdat het straks nog duurder wordt om zo'n auto te rijden, je met milieu ellende te maken krijgt en er nog minder mensen zijn die zo'n auto vanwege de kosten willen rijden. Ik heb er 8 jaar heel veel plezier van gehad, maar spijt, nee.
Al deze dingen zijn waar, maar spelen eigenlijk alleen als je zo'n auto als enige dagelijks vervoer rijdt. Maar de Busso's komen in een fase dat sowieso niemand ze nog daarvoor koopt. Het worden langzaam maar zeker klassiekers, die liefhebbers vooral kopen als hobby-auto voor erbij. Dat plaatst de nadelen die jij noemt ook in een ander perspectief. Het zoeken naar onderdelen is dan geen bittere noodzaak meer om met de auto naar je werk te kunnen. Maar het is opeens een leuk tijdverdrijf.
De auto verschuift in feite naar een hele andere markt, met een heel ander type kopers, en dat zal ook zorgen voor andere soort prijzen.
-
Of de GT een echte klassieker gaat worden is inderdaad moeilijk te voorspellen.
Ik zou gewoon eerst eens beginnen met een goede diagnose te laten stellen.
En dan pas weet je ook een beetje waar je echt aan toe bent.
-
ik word trouwens wel eens aangesproken door ex-alfisten die dan beginnen over hun laatste Alfa en dat ze spijt hebben dat ze 'm ooit tegen weinig geld weg hebben gedaan.
Maar ik vermoed dat ze een beetje vergeten wat er moest gebeuren om ze aan de praat te houden LOL
Bij mijn GT 3.2 v6 waren het twee dingen. Het eerste, ik reed de auto al 8 jaar. De kosten wogen niet meer op tegen het plezier na 8 jaar. Het tweede was dat er altijd wel iets kapot ging, dit koste veel geld (ik laat alles doen, ben niet technische), maar erger nog. De onderdelen waren amper nog te verkrijgen. Zo moest ik voor een simpele koelslang die lek was 3 weken zoeken om in het buitenland het onderdeel tegen 3 x de normale prijs te kopen. Eerlijk gezegt ben ik blij dat ik van de GT af ben nu, zeker omdat het straks nog duurder wordt om zo'n auto te rijden, je met milieu ellende te maken krijgt en er nog minder mensen zijn die zo'n auto vanwege de kosten willen rijden. Ik heb er 8 jaar heel veel plezier van gehad, maar spijt, nee.
Al deze dingen zijn waar, maar spelen eigenlijk alleen als je zo'n auto als enige dagelijks vervoer rijdt. Maar de Busso's komen in een fase dat sowieso niemand ze nog daarvoor koopt. Het worden langzaam maar zeker klassiekers, die liefhebbers vooral kopen als hobby-auto voor erbij. Dat plaatst de nadelen die jij noemt ook in een ander perspectief. Het zoeken naar onderdelen is dan geen bittere noodzaak meer om met de auto naar je werk te kunnen. Maar het is opeens een leuk tijdverdrijf.
De auto verschuift in feite naar een hele andere markt, met een heel ander type kopers, en dat zal ook zorgen voor andere soort prijzen.
Ja klopt. Ik had de GT als daily. Ik weet dat de auto gelukkig niet in de handel is beland, maar één van de zonen van de eigenaar Alfa Romeo dealer Zeeuw in Zwijndrecht rijd er nu in. Hij gebruikt de auto naar eigen zeggen, inderdaad, voor plezier ritjes. Ik mag hopen dat de GT een jonge klassieker wordt zoals de GTA's dat nu zijn, afgaande op de GTA prijzen. Het zou het straatbeeld er een stuk mooier van maken.
-
Tja, ondanks dat het een prachtige auto is heeft deze wel 225k op de teller. Dat zorgt ervoor dat de auto in goede staat al geen hoge waarde heeft. Laat staan met een lekke koppakking. Ik denk dat je al tevreden mag zijn als je er nu (bij particuliere verkoop) 3 à 4K voor krijgt. Dat zou bijv. een hobbyist je betalen die qua reparatie veel zelf kan doen.
Ik zou deze dus zeker repareren en er lekker mee doorrijden. Verkopen zou (in elk geval voor mij) als weggeven voelen, met name nu je er al zoveel in geïnvesteerd hebt.
-
Tja, ondanks dat het een prachtige auto is heeft deze wel 225k op de teller. Dat zorgt ervoor dat de auto in goede staat al geen hoge waarde heeft. Laat staan met een lekke koppakking. Ik denk dat je al tevreden mag zijn als je er nu (bij particuliere verkoop) 3 à 4K voor krijgt. Dat zou bijv. een hobbyist je betalen die qua reparatie veel zelf kan doen.
Ik zou deze dus zeker repareren en er lekker mee doorrijden. Verkopen zou (in elk geval voor mij) als weggeven voelen, met name nu je er al zoveel in geïnvesteerd hebt.
Mja lastig ik denk dat je kwa inruil eerder richting de helft van die 3K moet gaan denken.
Of je moet natuurlijk bij inruil gewoon niks zeggen over het koelvloeistof gebruik.
Maar goed zoals ik al zei, kan die beter eerst een goede diagnose laten stellen.
Dan weet die ook meteen waar die financieel aan toe is.
Ik denk dat het vervangen van de koppakkingen bij de V6 wel aardig in de papieren gaat lopen,
als je al het werk moet laten doen door een gespecialiseerd bedrijf.
Het is vaak niet alleen de koppakkingen en het vlakken maar meestal komen er ook nog wel,
van allerlei ditjes en datjes bij en kan het maar zo richting de 3K+ en meer oplopen.
En of dat echt nog de moeite waard is betwijfel ik wel een klein beetje.
Als je er zo iemand voor kunt vinden die er 3 a 4k voor wilt geven,
of je kan een vergelijkbaar bedrag krijgen bij inruil.
Dan is het wel een moeilijke beslissing denk ik.
-
Mja lastig ik denk dat je kwa inruil eerder richting de helft van die 3K moet gaan denken.
Dat is dan dus 1.500 euro voor een GT met Busso. Dat moet je meteen doen als je zin hebt om over 5 jaar keihard met je kop tegen de muur te bonken uit frustratie. En de koper lacht zich tegen die tijd rot en kan 3x op vakantie van de winst.
Als je op dit moment op Autoscout europees zoekt naar een GT met Busso vind je slechts 2 exemplaren met een vraagprijs onder de 10.000 euro (7.990 en 9.900), daarna lopen de prijzen op tot al snel 15.000 en zelfs ruim boven de 20.000. Natuurlijk zijn dit de vraagprijzen, maar toch om weg doen voor 1.500 even in het juiste perspectief te zetten....
-
[
Dat is dan dus 1.500 euro voor een GT met Busso. Dat moet je meteen doen als je zin hebt om over 5 jaar keihard met je kop tegen de muur te bonken uit frustratie. En de koper lacht zich tegen die tijd rot en kan 3x op vakantie van de winst.
Als je op dit moment op Autoscout europees zoekt naar een GT met Busso vind je slechts 2 exemplaren met een vraagprijs onder de 10.000 euro (7.990 en 9.900), daarna lopen de prijzen op tot al snel 15.000 en zelfs ruim boven de 20.000. Natuurlijk zijn dit de vraagprijzen, maar toch om weg doen voor 1.500 even in het juiste perspectief te zetten....
Ja dat is natuurlijk ook helemaal waar wat je zegt.
Die 1500 euro is natuurlijk veel te laag ingeschat als je puur naar,
de waarde kijkt van een GT met Busso.
De verkoop waarde ligt natuurlijk een stuk hoger.
Maar inruil is wel een ander verhaal met dit potentieel dure mankement.
Overigens had ik zulke hoge vraagprijzen eerlijk gezegd niet verwacht.
Ik had zelf een beetje gedacht dat ze momenteel zo rond de 6K zouden zitten.
Maar goed met de prijzen die jij op noemt kan repareren zeker de moeite waard zijn.
Daarom zeg ik ook diagnose laten stellen en een prijs opgave dan weet die waar die aan toe is.
-
Waarom zoek je niet naar een frisse 3.2 ruilmotor? Dan ben je goedkoper uit. Bij een Busso moet je ook de rubberen ringen onder de cilinderbussen meenemen bij een lekke koppakking. Kans is groot dat je ze stuk trekt. Heb je al eens een of twee busjes geprobeerd van forte coolant sealant? Dat is geen pil die alles verstopt, maar kan wel haarscheurtjes afdichten. Wellicht helpt je dat en scheelt je een dure reparatie. Heeft mij in het verleden wel eens geholpen.
-
Tja, ondanks dat het een prachtige auto is heeft deze wel 225k op de teller. Dat zorgt ervoor dat de auto in goede staat al geen hoge waarde heeft. Laat staan met een lekke koppakking. Ik denk dat je al tevreden mag zijn als je er nu (bij particuliere verkoop) 3 à 4K voor krijgt. Dat zou bijv. een hobbyist je betalen die qua reparatie veel zelf kan doen.
Ik zou deze dus zeker repareren en er lekker mee doorrijden. Verkopen zou (in elk geval voor mij) als weggeven voelen, met name nu je er al zoveel in geïnvesteerd hebt.
Tja ik denk dat deze - afgezien van z'n probleempje - in betere toestand is dan de meesten met 100k minder op de teller, gezien de zaken die al vervangen zijn die bij lagere standen wellicht niet aangepakt zijn.
-
Waarom zoek je niet naar een frisse 3.2 ruilmotor? Dan ben je goedkoper uit. Bij een Busso moet je ook de rubberen ringen onder de cilinderbussen meenemen bij een lekke koppakking. Kans is groot dat je ze stuk trekt. Heb je al eens een of twee busjes geprobeerd van forte coolant sealant? Dat is geen pil die alles verstopt, maar kan wel haarscheurtjes afdichten. Wellicht helpt je dat en scheelt je een dure reparatie. Heeft mij in het verleden wel eens geholpen.
Heb ik ook wel eens aan gedacht, maar je weet nooit hoe zo'n motor gebruikt is en hoe lang je daar plezier van gaat hebben. Ik geloof ook dat die nauwelijks nog te krijgen zijn, dus dat zal zeker duurder worden.
Een sealant zou ook nog wel kunnen, maar stelt het probleem hooguit wat uit lijkt me.
-
ik word trouwens wel eens aangesproken door ex-alfisten die dan beginnen over hun laatste Alfa en dat ze spijt hebben dat ze 'm ooit tegen weinig geld weg hebben gedaan.
Maar ik vermoed dat ze een beetje vergeten wat er moest gebeuren om ze aan de praat te houden LOL
Bij mijn GT 3.2 v6 waren het twee dingen. Het eerste, ik reed de auto al 8 jaar. De kosten wogen niet meer op tegen het plezier na 8 jaar. Het tweede was dat er altijd wel iets kapot ging, dit koste veel geld (ik laat alles doen, ben niet technische), maar erger nog. De onderdelen waren amper nog te verkrijgen. Zo moest ik voor een simpele koelslang die lek was 3 weken zoeken om in het buitenland het onderdeel tegen 3 x de normale prijs te kopen. Eerlijk gezegt ben ik blij dat ik van de GT af ben nu, zeker omdat het straks nog duurder wordt om zo'n auto te rijden, je met milieu ellende te maken krijgt en er nog minder mensen zijn die zo'n auto vanwege de kosten willen rijden. Ik heb er 8 jaar heel veel plezier van gehad, maar spijt, nee.
Ha dat lijkt erg op mijn situatie :)
Ik heb er op zich nog veel plezier van, en er zijn maar weinig andere autos waar ik hebberig van word en niet failliet van ga :P
-
Dank allemaal voor jullie ideeen hierover, dat helpt enorm!
Ik heb een afspraak gemaakt voor diagnose en in principe reparatie. Dan kan ie er hopelijk weer lekker even tegenaan.
-
Heb ik ook wel eens aan gedacht, maar je weet nooit hoe zo'n motor gebruikt is en hoe lang je daar plezier van gaat hebben. Ik geloof ook dat die nauwelijks nog te krijgen zijn, dus dat zal zeker duurder worden.
Een sealant zou ook nog wel kunnen, maar stelt het probleem hooguit wat uit lijkt me.
Je kunt het beter meteen goed aanpakken inderdaad.
Bij een ruil motor weet je natuurlijk ook nooit echt wat je krijgt.
En daar moet je dan ook een beetje geluk mee hebben.
Daarnaast vraag ik me ook af of je dan heel veel goedkoper uit bent.
Omdat ik denk dat een goede 3.2 Busso V6 nog best lastig te vinden is.
Dan kan je denk ik beter je huidige motor gewoon goed aanpakken.
-
Er zijn wel wat motoren te koop, wel prijzig allemaal.
http://www.alfa-romeo-onderdelen.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=83:32-v6-24v&catid=41:best-selling-products
En deze meer dan het dubbele, wel gereviseerd:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/motor-en-toebehoren/m1958416209-alfa-romeo-3-2-gta-motor
-
Na nog wat checks bij de garage bleken er toch nog drie andere punten in het koelsysteem te lekken. Onvoorstelbaar hoe de ene na de andere zwakke plek in dat systeem ontstaat.
Maar het goede nieuws is: koppakking is nog prima, dus de motor hoeft niet open. Het lekt o.m. bij de waterpomp, en aangezien de distributieriem ook wel weer mocht, valt het relatief mee met de kosten
-
Gelukkig geen lekke koppakking. Niet wef doen deze mooie GT.
Lekken bij de waterpomp zijn echt niet de kosten. Gaat om wat o ringen en paar uur arbeid. O ringen zijn uitgehard daarom lekt hij. Had ik ook bij mijn GTA paar jaar terug. Ik was 10 euro kwijt aan materiaal.
-
Dat is wel een meevaller scheelt inderdaad een hoop kosten.