!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

DanielH92
2.358

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    Moderatore - Super Alfist
Re: Wat heb jij aan je Alfa gedaan vandaag?
« Reactie #375 Gepost op: 12 februari 2025, 17:53:27 »
Zojuist heb ik eens de aansturingsolie van de TCT vervangen. Met een spuit het reservoir leeggezogen en de zelfde hoeveelheid teruggedaan (ong. 600ml). Gevalletje baadt het niet dan schaadt het niet.

Links de nieuwe olie, rechts de oude.

Het volgende product gebruikt:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-Giulietta/Service-Maintainance/Petronas-Tutela-CS-Speed-75W::9078.html

*

jt
386

• Type Alfa: Giulietta/GTV
    - Senior Alfist
« Reactie #376 Gepost op: 12 februari 2025, 18:56:51 »
Goeie zaak! Wellicht een overbodige vraag bij jou en weet niet wat de noodzaak is als je op deze manier de olie wisselt, maar heb je de tct bak volgens je juiste manier ontlucht en vervolgens via MES protocol het oliepeil gemeten? Want na horen, zeggen heb ik gehoord dat dit niet volledig onbelangrijk is:)
Mijn alfa: Giulietta  1.4 MA TCT 2011, GTV 3.0 24v 2001
*

DanielH92
2.358

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    Moderatore - Super Alfist
« Reactie #377 Gepost op: 12 februari 2025, 19:04:23 »
Er kan geen lucht in het systeem gekomen zijn aangezien het reservoir zelf niet onder druk staat, en ik terwijl het reservoir leeg was de pomp niet heb aangehad.
Dus gewoon leeggezogen en opnieuw aangevuld, het systeem heeft zelf geen idee dat de olie gewisseld is.

Heb al een stukje gereden en niets te merken verder, dus zal op deze manier niet nodig zijn.

Kan online nagenoeg niets vinden hoe je de TCT flushed of spoelt, daarom op deze manier gedaan. Was 10 minuutjes werk. Zal niet de optimale manier zijn, maar de olie mengt vanzelf vast wel met de oude en al zou het dan half om half mengen dan is het altijd nog beter dan alleen de oude olie.
*

jt
386

- Senior Alfist
« Reactie #378 Gepost op: 12 februari 2025, 19:09:35 »
Er kan geen lucht in het systeem gekomen zijn aangezien het reservoir zelf niet onder druk staat, en ik terwijl het reservoir leeg was de pomp niet heb aangehad.
Dus gewoon leeggezogen en opnieuw aangevuld, het systeem heeft zelf geen idee dat de olie gewisseld is.

Heb al een stukje gereden en niets te merken verder, dus zal op deze manier niet nodig zijn.

Kan online nagenoeg niets vinden hoe je de TCT flushed of spoelt, daarom op deze manier gedaan. Was 10 minuutjes werk.

Klinkt ook erg logisch indd! Ze hebben bij mij tct wissel de hydrauliek olie ook verwisseld en toen leek t reservoir in 1x erg laag te staan.
Dus toen gevraag hoe het zat en toen hebben ze mij de zeer onhandige procedure uitgelegd, waaronder dat de hydrauliek vloeistof alleen gepeild kan worden nadat een protocol in MES is geinitieerd. Maar ook dat t vervangen van de hydrauliek olie een absoluut kriem is met ontluchten.... Vandaar mijn opmerking:)
*

Marcel1979
820

• Type Alfa: Giulia 2.0T
    Amico del club - Super Alfist
« Reactie #379 Gepost op: 12 februari 2025, 19:12:03 »
Goeie zaak! Wellicht een overbodige vraag bij jou en weet niet wat de noodzaak is als je op deze manier de olie wisselt, maar heb je de tct bak volgens je juiste manier ontlucht en vervolgens via MES protocol het oliepeil gemeten? Want na horen, zeggen heb ik gehoord dat dit niet volledig onbelangrijk is:)

Ik kan me nog wel herinneren dat dit bij mijn (156) selespeed was. Als je de bestuurdersdeur opende, kwam er druk op het systeem. Dus als je aan het selespeed systeem wilde werken, moest je de passagiersdeur openen.
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

jt
386

- Senior Alfist
« Reactie #380 Gepost op: 21 februari 2025, 18:57:06 »
Vandaag eindelijk de GTV even naar buiten gereden voor een grondige poetsbeurt. Had ik niet gedaan toen ie eind november naar binnen ging.....
En dan begint t al wel weer heel erg te kriebelen om straks in april lekker op pad te gaan

*

Bottas
1.384

- Super Alfist
« Reactie #381 Gepost op: 21 februari 2025, 19:30:39 »
Staat er goed bij!
Morgen de mijne weer even daglicht laten zien.
Eindtips poetsen, mistlampen demonteren en schoonmaken.
*

jt
386

- Senior Alfist
« Reactie #382 Gepost op: 21 februari 2025, 19:53:31 »
Staat er goed bij!
Morgen de mijne weer even daglicht laten zien.
Eindtips poetsen, mistlampen demonteren en schoonmaken.

Dat noem je nog es goede voornemens! En t zit em in de details indd;)
*

Quadrifoglio Verde
172

• Type Alfa: 75 en Giulia
    - Alfist
« Reactie #383 Gepost op: 3 maart 2025, 22:40:20 »
Oei, die "Ducati" velgen zijn echt heel mooi, ik heb ze ooit op mijn 147 gehad. Ik zou zelf nog kiezen voor originele, gekleurde naafkapjes.
2019 Giulia 2.0T
1987 Alfa 75 3.0 V6

Historie: 146 TS - 147 TS - Giulietta Tjet - Mito JTD - Giulietta JTD - 75 1.6
*

jt
386

- Senior Alfist
« Reactie #384 Gepost op: 3 maart 2025, 22:44:14 »
Citaat van: Quadrifoglio Verde op  3 maart 2025, 22:40:20
Citaat van: Quadrifoglio Verde op  3 maart 2025, 22:40:20
Oei, die "Ducati" velgen zijn echt heel mooi, ik heb ze ooit op mijn 147 gehad. Ik zou zelf nog kiezen voor originele, gekleurde naafkapjes.

Thnx! Ze zaten al onder de auto en ik ben door de ducati corse velgen ook erg door gecharmeerd. Moest wel ff googlen of t uberhaupt orginele alfa velgen waren.....

Die naafkapjes ben ik nog over aan het twijfelen, enerzijds met gekleurd logo mooier. Anders zijds vindt ik dit ook wel rustig. Dus dat komt van t voorjaar evt nog een x:)
*

Quadrifoglio Verde
172

• Type Alfa: 75 en Giulia
    - Alfist
« Reactie #385 Gepost op: 9 maart 2025, 23:54:45 »
Gisteren de Alfa 75 uit de garage gehaald en gisteren en vandaag maar even een stukje gereden, het blijft een geweldige auto met prachtig geluid. In november is hij naar binnen gegaan. Vreemd genoeg zat er bijna geen koelvloeistof meer in, terwijl de vloer van de garage gewoon droog was onder de auto...
2019 Giulia 2.0T
1987 Alfa 75 3.0 V6

Historie: 146 TS - 147 TS - Giulietta Tjet - Mito JTD - Giulietta JTD - 75 1.6
*

Bottas
1.384

- Super Alfist
« Reactie #386 Gepost op: 15 maart 2025, 19:56:24 »
Vandaag al het chroom mooi opgepoetst met Belgom.
Daar
Knapt de boel van op!
Kwisvraag, is de auto wel of niet verlaagd?
*

GTlife
468

• Type Alfa: GT 937 & Brera
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
« Reactie #387 Gepost op: 15 maart 2025, 20:09:58 »
Vandaag al het chroom mooi opgepoetst met Belgom.
Daar
Knapt de boel van op!
Kwisvraag, is de auto wel of niet verlaagd?

Ik denk dat gele/rode/bronzen remklauwen wel mooi zouden staan
*

GTlife
468

• Type Alfa: GT 937 & Brera
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
« Reactie #388 Gepost op: 15 maart 2025, 20:15:29 »
Toen ik de Brera kocht dacht ik slim te zijn door alle parkeersensoren te vervangen. Inmiddels spijt van want 2 van de 4 zijn inmiddels alweer kapot. Vandaag weer een van de oude sensoren er weer in gezet.

De kwaliteit van onderdelen tegenwoordig is echt erbarmelijk. Ik zoek tegenwoordig alleen nog maar originele onderdelen van demontage autos.

*

Bottas
1.384

- Super Alfist
« Reactie #389 Gepost op: 15 maart 2025, 20:37:34 »
Dat zal zeker mooi staan, daar twijfel ik niet aan!
Aan de andere kant ben ik soms wel zo eigenzinnig om dat dan juist niet te doen omdat zovelen dat al hebben.

De klauwen zijn nu grijs/industrieel, met een witte 'alfa romeo' sticker erop af origineel.
Ben van plan om het grondig te reinigen zodat het industriƫle nog meer tot uiting komt en dan het witte logo te vervangen voor een zwarte 'alfa romeo'.
Dat steekt in dit geval meer af dan een witte.
Dan is het toch net wat anders dan het rood/geel/brons