!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Marcel1979
834

• Type Alfa: Giulia 2.0T
    Amico del club - Super Alfist
Re: Wat heb jij aan je Alfa gedaan vandaag?
« Reactie #420 Gepost op: 15 juni 2025, 22:57:10 »
Ik neem heel benieuwd wat de demper in de middenpijp doet. Ik heb een demperloze middenpijp en vind de brom tussen 2500-3500 toch wel irritant.

Dat had je een keer verteld ja. Dat is ook de reden dat ik persé eentje mét demper wilde.
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

Brams77
134

• Type Alfa: Giulia Veloce ‘17
    - Alfist
« Reactie #421 Gepost op: 16 juni 2025, 09:14:27 »
Mijn ervaring van wat ik op YouTube ervan meekrijg en m’n eigen auto is dat het standaard uitlaattraject de resonator in de mid-pipe het schelle midden-hoog onderdrukt en de einddemper het laag onderdrukt. Mijn verwachting is daarom dat een resonator verwijderen minder effect op ‘ drone’/dreunen heeft en het veranderen van de einddemper of deze verwijderen.

Check dit ook even:

https://youtu.be/3jLBehK8rH8?si=TsW_1rcl9lBOBIvs

Een race cat geeft meer volume en merk ook meer midden en minder clean geluid, dus ik denk dat een resonator in de mid pipe in combinatie met een race cat  een goed idee is dat rafelige midden wat te onderdrukken.

@Busso even uit interesse welk uitlaatsysteem heb jij, ook Ragazzon of iets anders?
*

Busso
1.061

• Type Alfa: Giulia
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
« Reactie #422 Gepost op: 17 juni 2025, 16:40:53 »
Ragazzon demperloze middenpijp en Ragazzon einddemper met carbon eindstukjes.
Ik denk ook dat een dempertje in de middenpijp meer nut heeft in combi met een racekat.
Ik zal dan toch iets van doen met isolatie/dempingsmateriaal.
Afgelopen dagen wat ritten in de bergen en dan  rijd ik langere periodes tussen de 2500-3000 rpm indrr belasting met een brom in het interieur.
Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 147 GTA Rosso, 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Brams77
134

- Alfist
« Reactie #423 Gepost op: 17 juni 2025, 17:27:46 »
Ik had eigenlijk niet verwacht dat die combinatie veel drone zou geven, aan de andere kant de ene auto is daar weer gevoeliger voor dan de andere.

Ik heb enkel de einddemper van Ragazzon en ik ken wel wat opnames van de Giulia of Stelvio met en zonder resonator gehoord maar hoor daar eigenlijk niet veel verschil in behalve een klein beetje het volume.

Blijft lastig in te schatten hoe het uitpakt soms.

Dit is mijn setup alleen Ragazzon einddemper (non opf Giulia)

https://youtu.be/q5wnFUVbKb8?feature=shared

https://youtu.be/iQAOuL6wQq0?feature=shared
*

Marcel1979
834

• Type Alfa: Giulia 2.0T
    Amico del club - Super Alfist
« Reactie #424 Gepost op: 17 juni 2025, 17:32:11 »
Ik heb de Ragazzon eindpijp gehad en nu de Ragazzon einddemper. Stationair verschilt het niet zoveel alleen tijdens een rit met rond de 3000 toeren is er een heel duidelijk verschil. Ik begrijp @Busso wel
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

Brams77
134

- Alfist
« Reactie #425 Gepost op: 17 juni 2025, 19:40:52 »
Ik trek het ook niet in twijfel, ik weet uit eigen ervaring wel hoe een bepaalde setup bij bepaalde toeren net “vervelend” kan uitpakken.
*

Busso
1.061

- Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
« Reactie #426 Gepost op: 18 juni 2025, 19:22:18 »
We rijden net de veerboot op maar Corsica. Lichte schade aan de uitlaat en krassen op de onderzijde van 1 skirt 😬
Giulia is slechts 1,5 cm lager dan standaard.  Ik hoop dat het afrijden beter gaat.
Ex 147 GTA Rosso, 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

bekkie
2.981

• Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
    - Super Alfist
« Reactie #427 Gepost op: 18 juni 2025, 19:32:57 »
We rijden net de veerboot op maar Corsica. Lichte schade aan de uitlaat en krassen op de onderzijde van 1 skirt 😬
Giulia is slechts 1,5 cm lager dan standaard.  Ik hoop dat het afrijden beter gaat.

Weet er alles van, meerdere keren op Corsica geweest.
Tip: nooit recht over de laadkleprand rijden, altijd langzaam rijdend diagonaal pakken.
En trek je niets aan van het bootpersoneel, want die schreeuwen zich een ongeluk.
Laat alle auto’s achter jou maar lekker wachten 😉
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

Busso
1.061

- Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
« Reactie #428 Gepost op: 19 juni 2025, 18:28:10 »
Dat heb ik ook niet gedaan.  Ik moest 2 lagen omhoog (3e dek) in het schip. De helling naar het 3e dek was stijl met bovenaan een bobbel. Toen ik het zag dacht ik al dat gaat niet goed dus heel rustig gereden. Ik mocht niet terug. Heb wat woorden gehad met een van de mannen. Toen ik de boot afging schraapte de uitlaat weer, alleen bij het afrijden van het bovenste dek. Ik ben buiten de boot gestopt en heb iemand aangesproken. Uiteindelijk ben ik met ingevuld en ondertekend schadeformulier weggereden. Thuis kijk ik wel of er echt sprake is van schade die hersteld moet worden. Op het eerste oog lijkt alleen een van de Ragazzon uitlaatklemmen. De uitlaat hangt sowieso wel wat lager vlak achter de voorwielen.
Volgende keer neem ik prority boarden dan blijf je op het eerste dek. Maar allemaal niet fijn om 6.45 uur in de ochtend....
*

bekkie
2.981

• Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
    - Super Alfist
« Reactie #429 Gepost op: 19 juni 2025, 18:33:54 »
Dat heb ik ook niet gedaan.  Ik moest 2 lagen omhoog (3e dek) in het schip. De helling naar het 3e dek was stijl met bovenaan een bobbel. Toen ik het zag dacht ik al dat gaat niet goed dus heel rustig gereden. Ik mocht niet terug. Heb wat woorden gehad met een van de mannen. Toen ik de boot afging schraapte de uitlaat weer, alleen bij het afrijden van het bovenste dek. Ik ben buiten de boot gestopt en heb iemand aangesproken. Uiteindelijk ben ik met ingevuld en ondertekend schadeformulier weggereden. Thuis kijk ik wel of er echt sprake is van schade die hersteld moet worden. Op het eerste oog lijkt alleen een van de Ragazzon uitlaatklemmen. De uitlaat hangt sowieso wel wat lager vlak achter de voorwielen.
Volgende keer neem ik prority boarden dan blijf je op het eerste dek. Maar allemaal niet fijn om 6.45 uur in de ochtend....

Oh je!
Ik moest ook een keer twee dekken omhoog, met mijn 146 en een vouwwagen erachter. Toen ik de helling zag, dacht ik: no way, dat gaat me nooit lukken. Maar uiteindelijk na een enorme dot gas en oogkleppen op die lange helling opgereden, met bovenaan die scherpe knik. Zweet onder de oksels, gloeiend hete motor en losliggende 12-polige stekker😳
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

Busso
1.061

- Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
« Reactie #430 Gepost op: 27 juni 2025, 22:03:15 »

Vandaag terug van Corsica nu naar Livorno met Moby. Gelukkig had deze veerboot niet zo'n ellendig 3e dek dus ging alles goed vandaag.
Man wat zijn die Italiaanse wegen slecht. Ik was dat weer even vergeten. Als ik hier zou wonen zou ik zeker geen 19 inch onder de Giulia doen en voor het eerst een rammelt gehoord in het dashboard bij de tellers. Ik denk dat de Giulia zich hier thuis voelt haha.
Morgen misschien bezoekje aan het Alfa Romeo museum. We rijden er bijna langs.
*

Busso
1.061

- Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
« Reactie #431 Gepost op: 29 juni 2025, 16:37:02 »
Zaterdagochtend half 11 waren we één van de eerste bezoekers. Ik was onder de indruk van het museum. Mooi opgezet en verzorgt. Toen wij parkeerden was onze Giulia de eerste Alfa op de parkeerplaats 🤔
Toen we weggingen 2 uur later stonden er meer.

Nog ff gesproken met aantal Alfisti uit Tsjechië met 2 166 uiteraard met Busso en een Giulietta bij de toegangspoort (foto maken). Ze vroegen mijn wat rijdt beter een Giulia of 147 GTA. Jullie raden het antwoord vast wel.

Ook nog wat merchandise meegenomen.

Met thuis op de brug toch wel duidelijk schade aan de skirts. De gele verf van Corsica Ferries is zichtbaar....
*

Stiggy
587

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
« Reactie #432 Gepost op: 29 juni 2025, 16:49:45 »
Balen van die schade. Alleen zichtbaar als hij op de brug staat?

Museum is leuk he? Ben er jaren geleden ook eens geweest. Ik vond het mooi gedaan.
*

Busso
1.061

- Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
« Reactie #433 Gepost op: 29 juni 2025, 17:01:33 »
Balen van die schade. Alleen zichtbaar als hij op de brug staat?

Museum is leuk he? Ben er jaren geleden ook eens geweest. Ik vond het mooi gedaan.

Ja wel zichtbaar als je goed kijkt en bukt. Ik ga het spuiten skirts proberen te verhalen. Ik heb een officieel schadeformulier van Corsica  Ferries. De krassen op de Ragazzon  middenpijp neem ik denk ik voor lief. Ik kijk wel. Eerst maar eens de schade laten taxeren.

Ja mooie opzet en ik had niet zo scherp op mijn netvlies dat Alfa echt een hele rijke racehistorie heeft.  Echt indrukwekkend.

Tijdens onze rit van Livorno (bij Pisa) naar Zwitserland maar bar weinig Alfa's gezien. Verbaasde mij echt.
*

Robert69
1.854

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
« Reactie #434 Gepost op: 29 juni 2025, 21:53:16 »

Tijdens onze rit van Livorno (bij Pisa) naar Zwitserland maar bar weinig Alfa's gezien. Verbaasde mij echt.

Mensen vergeten wel eens dat Alfa echt gewoon zoveel kleiner is dan de Duitse en Aziatische merken. Ook in Italie. Dus logisch dat je niet op elke straathoek een Alfa ziet staan.

Wel balen van je schade trouwens!
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce