Club Alfa Romeo

Algemeen => Algemene Alfa topics => Topic gestart door: mdb147alfa op 29 december 2025, 23:01:33

Titel: Wat vinden jullie van mistlampen op een Spider 4e generatie (1991)?
Bericht door: mdb147alfa op 29 december 2025, 23:01:33
Sinds anderhalf jaar heb ik een Spider 4e generatie die ik aan het opknappen en ook verfraaien ben.  Zie hieronder.
(https://i.ibb.co/hJbzDcGB/alfa-lisse.jpg) (https://ibb.co/5gmHBkQr)

Ik heb al veel vaker old/youngtimer gehad en bijna altijd de auto voorzien van Hella mistlampen. Daar ben ik liefhebber van.  Voor deze Spider  Maar ik twijfel een beetje. En waarom?  Ik weet niet zeker of mistlampen op dit model hoort.  Ik weet dat elke set mistlampen in principe een "spoiler" is op elke auto, maar kijk eens hier naar:
(https://i.ibb.co/7NdMf524/Spider2rondemistlampen.jpg) (https://ibb.co/zHT9MYGJ)   Twee links en twee rechts is wel heftig, maar toch niet lelijk vind ik.  Of anders deze:
(https://i.ibb.co/q3GZbj0Z/Spider2vierkanthella.jpg) (https://ibb.co/XrBwmLyw)
en deze:

(https://i.ibb.co/wrRVPxN0/Spider2vierrondhella.jpg) (https://ibb.co/prxcM9v0)

Waar zit ik nu over na te denken?

Titel: Re: Wat vinden jullie van mistlampen op een Spider 4e generatie (1991)?
Bericht door: Robert69 op 30 december 2025, 08:34:20
Zal ik het dan maar zeggen? Nee, niet doen. Lekker origineel houden. Als je per se mistlampen wil monteren doe dat dan op een Opel Manta ofzo.
Titel: Re: Wat vinden jullie van mistlampen op een Spider 4e generatie (1991)?
Bericht door: Posthumus op 30 december 2025, 09:09:30
Zou het ook niet doen. Bij een oude Volvo of Saab is het leuk, maar niet voor een Spider.

De plexiglas kappen over de koplampen zijn misschien nog wel het overwegen waard

(https://cdn.dealeraccelerate.com/branson/10/1203/6201/1920x1440/1991-alfa-romeo-spider)
Titel: Wat vinden jullie van mistlampen op een Spider 4e generatie (1991)?
Bericht door: Timoscheevel op 30 december 2025, 09:14:59
Fraaie auto! Rode alfa’s hebben altijd een streepje voor bij mij

Ik heb geen idee wat origineel is, maar ik vind persoonlijk de hangende rechthoeken het mooiste.
Ik begrijp dat de ronde passen bij de koplampen, echter vind ik dat de rechthoekige aan de onderkant mooi gelijk lopen met de onderkant van de lip zegmaar, dus er worden geen lijnen van de auto onderbroken door de lampen, om diezelfde reden vind ik ook lampen staand niet mooi, ze doorbreken de start van de motorkap en dus de glooiende lijn van ene koplamp naar de andere. Daarnaast is de bumper zelf ook rechthoekig evenals de knipperlichten in de bumper.

Dus als je mistlampen wil, hangend rechthoekig, maar zonder vind ik het mooiste!
Titel: Re: Wat vinden jullie van mistlampen op een Spider 4e generatie (1991)?
Bericht door: Veloce2910 op 30 december 2025, 09:38:06
Origineel is geen mistlampen en zeker niet op een Spider type 4 waar eigenlijk geen ruimte is om ergens mistlampen aan te hangen.

Persoonlijk houd ik van origineel en vind dat mistlampen op een Spider de mooie lijnen van de auto zeker niet ten goede komen. Zoals Posthumus al zei, op een oude, stoere Volvo of Saab kan het nog, maar op een elegante zomerauto als een Alfa Spider wordt het er niet fraaier op.
Titel: Re: Wat vinden jullie van mistlampen op een Spider 4e generatie (1991)?
Bericht door: Taeke op 30 december 2025, 10:25:02
Niet doen, mijn mening, het verbreekt de mooie lijnen van het geheel
Titel: Re: Wat vinden jullie van mistlampen op een Spider 4e generatie (1991)?
Bericht door: Robert69 op 30 december 2025, 16:10:12

De plexiglas kappen over de koplampen zijn misschien nog wel het overwegen waard

(https://cdn.dealeraccelerate.com/branson/10/1203/6201/1920x1440/1991-alfa-romeo-spider)

Kan inderdaad wel. Hoewel het dan wel iets Porsche-ish heeft.

Maar nee, die mistlampen zijn echt helemaal niks, en die Hella-apparaten al helemaal niet.
Titel: Re: Wat vinden jullie van mistlampen op een Spider 4e generatie (1991)?
Bericht door: MysteryAngel op 30 december 2025, 18:41:09
Persoonlijk zou ik het ook niet doen omdat het ook liever origineel zou houden.
Maar op zich zouden die subtiele vierkantige nog enigszins wel kunnen.
Titel: Re: Wat vinden jullie van mistlampen op een Spider 4e generatie (1991)?
Bericht door: Alfa 147 Ti op 30 december 2025, 18:54:43
Niet doen, past niet bij zo mooie auto, dit ben ik lang geleden ook in een 4 van 1990 ZB-06-BZ waar ik af en van mocht genieten.

(https://i.ibb.co/nTSrZpy/F9-B8-C2-A0-32-A2-415-F-88-AA-A080-B998-A630.jpg) (https://ibb.co/7HFv8hD)
Titel: Re: Wat vinden jullie van mistlampen op een Spider 4e generatie (1991)?
Bericht door: mdb147alfa op 2 januari 2026, 20:26:54
Beste allemaal,

Iedereen hartelijk dank voor de bovenstaande reacties.  Zoals ik al zei: ik was aan het twijfelen, maar jullie hebben me overtuigd. Er komen géén mistlampen op m'n Spider 4e generatie.  :08:

Over een week sluit ik het topic.  Dank en groet!   :72: