!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

MysteryAngel
2.745

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Weer terug naar alfa, maar welke?
« Reactie #15 Gepost op: 18 februari 2023, 18:53:07 »

Elke auto is op een gegeven moment gedateerd. Dan kun je niks meer rijden. Tenzij het een brera is, tijdlozer gaat het niet worden.

Tov een polo , zou ik dan nog liever een 159 rijden. Jij blijkbaar dus niet.
Een polo uit die tijd is ook gedateerd.
En die logheid, dat valt ook wel mee.
Dat is ook een eigen leven gaan leiden.

Uiteraard mag iedereen een eigen mening hebben.
Als jij de Brera helemaal tijdloos vindt nou prima toch?
Ze zijn ook zeker erg mooi en relatief zeldzaam.

Dat ik liever in een Polo uit 2015 zou willen rijden dan een 159,
is natuurlijk enkel maar een aanname van jouw kant.
En is verder ook totaal niet relevant.
Echter ik heb persoonlijk nog nooit in een Polo uit 2015 gereden dus geen idee.

Wel heb ik een aantal keren in een 159 kunnen sturen,
en ook al zijn het nog steeds best wel mooie auto's om te zien.
Het blijven Alfa's uit het GM tijdperk die ik persoonlijk vrij zwaarlijvig en log vind.
Bouw kwaliteit is ook wel wat matig vind ik na 2008 een stuk beter trouwens.
Maar goed een ieder z'n ding natuurlijk.
De 1750tbi zal ongetwijfeld een fijnere motor zijn om de neus te hebben.

Met gedateerd doel ik overigens met name op de leeftijd en bij behorende technische zaken.
En niet zo zeer op het design.
Want ik ben het er wel mee eens dat een 159 nog steeds een mooie auto is om te zien.
*

Bottas
936

  • *****
    - Super Alfist
Re: Weer terug naar alfa, maar welke?
« Reactie #16 Gepost op: 18 februari 2023, 19:04:04 »
Oké, dat is jouw verhaal, en dat is ook prima.
Maar over matige bouwkwaliteit gesproken, dan kan ik nog wel tig meer modellen opnoemen van AR. Dan is zo'n 159 nog heilig.
Maar terugkomend op TS , die gaf aan NU een budget te hebben voor een Brera/159.
Doorsparen voor iets wat duurder is , kan hij zelf ook bedenken maar die optie noemde hij niet in zijn openingspost.
*

MysteryAngel
2.745

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Weer terug naar alfa, maar welke?
« Reactie #17 Gepost op: 18 februari 2023, 19:29:03 »
Oké, dat is jouw verhaal, en dat is ook prima.
Maar over matige bouwkwaliteit gesproken, dan kan ik nog wel tig meer modellen opnoemen van AR. Dan is zo'n 159 nog heilig.
Maar terugkomend op TS , die gaf aan NU een budget te hebben voor een Brera/159.
Doorsparen voor iets wat duurder is , kan hij zelf ook bedenken maar die optie noemde hij niet in zijn openingspost.

Ow dat zeker daar heeft Topic starter het ook niet over gehad.

Ik zeg ook niet dat een 159 een slecht auto is hoor.
Zeker na 2008 is de bouw kwaliteit stukken echt wel stukken beter.
En zijn ze zelfs ook iets wat lichter dacht ik?
Als Topic starter een Brera of 159 wil en het budget heeft om een echt net exemplaar te zoeken.
Dan is daar ook zeker helemaal niks mis mee hoor.
Want mooi dat zijn ze zeker.
Maar je zal wel heel goed moeten zoeken naar een net en goed exemplaar.
En dat is ook een beetje waar ik op doelde met gedateerd.
Het zal nog niet mee vallen om een echt net exemplaar te vinden.
Dat heeft ook deels met de leeftijd te maken natuurlijk.
Met een Giulietta zal dit bijvoorbeeld een stuk makkelijker zijn.

Overigens rijd ik zelf in een Volvo S60 met een dwars geplaatste 5 cilinder in de neus.
Dus ja ik mag denk ik wel zeggen dat ik wel een klein beetje weet wat log is haha.  ;D
*

Bottas
936

  • *****
    - Super Alfist
Re: Weer terug naar alfa, maar welke?
« Reactie #18 Gepost op: 18 februari 2023, 19:55:56 »
Ik denk dat er vanaf 2008 - 2011 nog wel goede exemplaren zijn van een 159/brera.
Dat zal wel even zoeken zijn, maar niet onmogelijk.
Maar wel na de facelift omdat er toen verbeteringen zijn door gevoerd.
*

Busso
892

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Weer terug naar alfa, maar welke?
« Reactie #19 Gepost op: 18 februari 2023, 23:57:45 »
De eerste 159's waren zwaar. Een 159 TBI berlina niet. Die weegt net zoveel als een Giulia 2.0T RWD In een TI uitvoering stuurt een 159 goed. Hij is alleen een stuk minder fijngevoelig dan vele andere alfa's door het GM platform. IK kon er flink hard een bocht mee door. Veel beter dan mijn vroegere Volvo V70R die had een geweldige rechtuit stabiliteit ook in bochten :)

Een TBI alleen kopen met een aantoonbare onderhoudshistorie. Er zijn best wel wat punten te noemen bij een TBI die  bij voorkeur al vervangen zijn.
Die rode in de link ziet er mooi uit. Ik blijf de 159 een hele mooie auto vinden.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

MysteryAngel
2.745

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Weer terug naar alfa, maar welke?
« Reactie #20 Gepost op: 19 februari 2023, 18:26:33 »
Bij de TBI motoren zijn sowieso de turbo's een zwak punt dacht ik.
Maar die zal bij de meeste exemplaren waarschijnlijk al eens vervangen zijn.
Verder komt volgens mij een probleem voor met iets van een membraan in het kleppen deksel,
of zoiets die kan gaan scheuren waardoor ze veel olie gaan verbruiken.
Ook komt een lekke koppakking wel eens voor.
Een goede OH historie is zeker belangrijk liefst ook met facturen aantoonbaar.
De JTS motoren zou ik verder lekker laten voor wat ze zijn.
Want die staan gewoon niet echt bekend als lang lopers.


*

Bottas
936

  • *****
    - Super Alfist
Re: Weer terug naar alfa, maar welke?
« Reactie #21 Gepost op: 19 februari 2023, 18:33:33 »
Bij de tbi is een bekend zwak punt de olie toevoer naar de turbo.
Die leiding moet al een keer vervangen zijn geweest. Dan is het goed.
*

Busso
892

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Weer terug naar alfa, maar welke?
« Reactie #22 Gepost op: 19 februari 2023, 18:34:49 »
Klopt. Turbo was bij mij vervangen  moet voor dat ik hem kocht.  Membraam hem ik ook gehad maar ook injectoren. Versleten variabele nokkenasverstelling komt regelmatig voor.  Dus aantoonbare historie met facturen is een must als je mij vraagt.

Ik ben van mening dat regelmatig olie verversen je een hoop ellende kan besparen.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Busso
892

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Weer terug naar alfa, maar welke?
« Reactie #23 Gepost op: 19 februari 2023, 19:10:34 »
Bij de tbi is een bekend zwak punt de olie toevoer naar de turbo.
Die leiding moet al een keer vervangen zijn geweest. Dan is het goed.

Dan nog steeds regelmatig banjobout met filtertje erin reinigen of vervangen.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

leinad
11

  • *
    - Startende Alfist
Re: Weer terug naar alfa, maar welke?
« Reactie #24 Gepost op: 20 februari 2023, 19:46:05 »
Bedankt voor jullie reacties.

Doorsparen voor een Giulia zou heel mooi zijn, maar op dit moment niet realistisch. De goedkoopste Giulia op Autoscout moet op dit moment nog 22k kosten. Een fraaie Giulia zit al snel rond de 25k of meer. Dat is een verdubbeling van mijn budget.

Ik ben dit weekend even uit interesse bij een Giulietta geweest, puur om even van dichterbij de auto te bekijken. Hoewel het uiterlijk me nog steeds niet aanspreekt is het interieur me niet tegengevallen. Echter mis ik echt het cockpit gevoel dat ik bijvoorbeeld in een Brera/159 wel heb. Daarbij zou ik het liefst ook wel een geïntegreerd scherm in mijn dashboard willen hebben. Dit omdat ik graag een upgrade zou willen doen naar een aftermarket oplossing om Apple CarPlay te kunnen gebruiken. Ik heb echter geen idee of ook een dubbelden oplossing mogelijk is in de pre-facelift versie van de Giulietta? MiTO valt overigens sowieso af bij mij, die is geen optie.

Als ik verder even kijk, ik ben inmiddels wel overtuigd dat de beste optie een 1750TBI is, daarvoor is ook nog wel even door te sparen. Voor wat betreft oude auto's/veroudering van de 159/Brera. Als ik daarvan de goede weet te vinden, met aantoonbaar onderhoud dan ben ik daar niet zo bang voor. Ik zie wel enkele voertuigen online staan van bijvoorbeeld 2011. De Giulietta QV die binnen budget vallen zijn ook van hoogstens 2012, met vergelijkbare kilometerstanden. Tuurlijk de techniek van de 159/Brera is iets ouder. Echter dacht ik altijd dat de 159 op een compleet nieuw onderstel staat. De Giuletta is afgeleid van de in 2008 gelanceerde Lancia Delta, welke weer is afgeleid van de Fiat Bravo uit 2007. Dus zoveel verschil qua leeftijd zal daar ook niet in zitten. Maar wellicht zit ik er hier ook wel helemaal naast, correct me if i'm wrong in dat geval :p.

Dat de 159/Brera zwaarder en logger zijn dat geloof ik wel. Maar vraag me af of ik dat verschil echt ga merken. De polo heeft een vermogen van 95pk bij 1100 kilo. Ik denk dat als je regelmatig tussen een Giuletta QV en 159 wisselt dat je het inderdaad merkt. Het hoeft ook geen strepentrekker/circuitmonster te zijn. Ik rij dagelijks mijn woon-werk verkeer over een N weg waar inhalen praktisch niet kan. De wens om vermogen te hebben is dan eigenlijk ook puur omdat ik het gewoon graag een keer wil en het wel leuk klinkt als je dit verteld aan wie het dan ook maar horen wil ;). Af en toe hard optrekken of een bocht leuk nemen is leuk. Maar praktisch gezien zou een 1.4 in een Giulietta ook ruim voldoende zijn voor de kilometers en het traject die ik dagelijks zal rijden.

Ergo, ik denk dat ik er wel uit ben ;)

Het zal voor mij een 159 sedan of Brera worden. Met 1750TBI motor, liefst niet te veel kilometers. Maar met het juiste onderhoud durf ik hogere kilometerstanden wel aan. Eerst de polo zien te verkopen en verder geen haast. In tussentijd is er nog wel een andere auto ter beschikking om op en neer mee naar het werk te rijden.
*

Busso
892

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Weer terug naar alfa, maar welke?
« Reactie #25 Gepost op: 20 februari 2023, 20:05:31 »
De 159 is een hele fijne auto. Succes met de zoektocht!
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Alfa 147 Ti
1.610

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Weer terug naar alfa, maar welke?
« Reactie #26 Gepost op: 20 februari 2023, 21:22:42 »
De 159 is een hele fijne auto. Succes met de zoektocht!
Ik heb jaren met twee 159s gereden en het zijn echt heerlijke auto’s met een prima stuur gedrag en kwa gewicht valt het best mee, succes met zoeken.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

MysteryAngel
2.745

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Weer terug naar alfa, maar welke?
« Reactie #27 Gepost op: 21 februari 2023, 04:57:34 »
De 159 staat volgens mij op het zelfde platform als de Opel Vectra C en Signum.
Ze delen immers ook de motoren.
*

Alfa 147 Ti
1.610

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Weer terug naar alfa, maar welke?
« Reactie #28 Gepost op: 21 februari 2023, 17:59:08 »
Bij de Alfa zijn alleen de onderblokken van de 1.9  2.2 en 3.2 het zelfde en voor de rest is het  volgens mij gewoon compleet anders.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

brinkerik
1.850

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Weer terug naar alfa, maar welke?
« Reactie #29 Gepost op: 22 februari 2023, 06:15:40 »
Platform van de 159 was nieuw, en niet alleen geschikt voor een D segment auto maar ook een E.
GM zou er toen ook een D segment op zetten,  alleen hebben die later gekozen om de Opel op een ander platform te zetten, ging om diverse redenen, maar massa was er 1.

Dus de kruisbestuiving tussen de modellen, zal op component nivo aanwezig zijn, maar met het platform is dat in ieder geval niet zo.

Nu Giulietta Qv Perla Moonlight  &   Panda 100 HP

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97