Club Alfa Romeo

Algemeen => Club- Forum aankondigen en aanbiedingen => Topic gestart door: Milan.M op 7 april 2022, 07:40:19

Titel: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
Bericht door: Milan.M op 7 april 2022, 07:40:19
Naar aanleiding van het Carbon cleaning topic, bij deze de interesse peiling voor het reinigen d.m.v. walnut blasting.

De meesten van ons zullen wel bekend zijn met de term "grit blasting" of "walnut blasting", maar voor de personen die deze term niet kennen zal ik hieronder even toelichten.

Wat is walnut blasting?
Walnut (of grit) blasting is een methode die gebruikt wordt om de inlaatkleppen van een direct ingespoten (DI) motor te reinigen van koolstofopbouw met behulp van grit- of walnootgranulaat stralen.

Waarom?
De koolstofopbouw kan zorgen voor een vernauwing van het inlaattraject, waardoor er minder lucht naar de verbrandingskamer toe kan stromen met een afname in vermogen als gevolg. Het kan ook voorkomen dat de motor slecht (stationair) loopt op zelfs gaat schokken of inhouden bij rustig accelereren.

Hoe ontstaat de koolstofopbouw?
Vrijwel alle moderne motoren zijn uitgerust met een zogenaamd carterventilatiesysteem.
Dit systeem zorgt ervoor dat de oliedampen (die ontstaan tijdens het rijden) worden afgevoerd naar het inlaatkanaal om vervolgens verbrand te worden. De oliedampen slaan neer op de inlaatkleppen en verbranden daar gedeeltelijk door de hitte, er blijft dan koolstof achter.

Vroeger werd de benzine ingespoten vóór de inlaatkleppen, met als gevolg dat de opbouwende koolstof afzetting op de kleppen werd schoongespoeld. Tegenwoordig wordt de brandstof direct in de verbrandingskamer gespoten (dus ná de inlaatkleppen), waardoor de kleppen niet meer "gespoeld" worden.

Is walnut blasting effectief?
JA! In tegenstelling tot andere additieven of chemicaliën (seafoam e.d.) wordt bij walnut blasting het inlaattraject gedemonteerd, om vervolgens met walnoot granulaat de kleppen te reinigen. Er wordt dus mechanisch gereinigd, in tegenstelling tot chemisch.
Een chemische reiniger gaat door het gehele verbrandisngstraject tijdens een stationair draaiende motor, dit is niet alleen milieubelastend, maar mogelijk ook schadelijk voor de katalysator. Walnoot granulaat is hard genoeg om de koolstof te verwijderen, maar zacht genoeg dat het geen schade aanricht aan de motor.

Hieronder een voorbeeld:
(https://i.ibb.co/J3XGh8s/inlaat-walnut-blasting-before-and-after.jpg)
Bron: www.autobedrijfdspek.nl


Ik ben overtuigd en wil mij aanmelden, wat is het plan?
Om een idee te krijgen voor het animo voor het walnut blasten heb ik een poll gemaakt die je kunt invullen bovenaan dit topic.
Aan de hand van de aanmeldingen ga ik vanuit de club opzoek naar een geschikte locatie om dit idee te realiseren.
Met genoeg personen kunnen wij een leuke clubactie in elkaar zetten met wellicht een leuke korting. :)
Titel: Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
Bericht door: DanielH92 op 7 april 2022, 09:49:24
Misschien ter info; Voor de 1.4Tjet en Multiair motoren zal deze behandeling waarschijnlijk minder effectief zijn dan voor de direct ingespoten 1750tbi's.
Bij de 1.4 wordt de brandstof vóór de inlaatkleppen ingespoten, en worden de kleppen als het ware telkens weer schoongespoeld.

Ben benieuwd op welke prijs we kunnen uitkomen als we met meerderen tegelijk een actie kunnen organiseren. Normale prijs van zo'n behandeling ligt al snel ergens tussen de €400 a €600 dacht ik zo snel te zien.
Ik meld me aan als geïnteresseerde alvast!
Titel: Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
Bericht door: Robert69 op 7 april 2022, 11:28:36
Top idee, @Milan.M (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=4098) !

Ik heb aangegeven 'weet nog niet'. Is namelijk een beetje afhankelijk van de prijs en ook de locatie. Maar ben wel geïnteresseerd in principe.
Titel: Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
Bericht door: Johnpang op 7 april 2022, 11:36:16
De walnut blasting staat al een poosje op mijn aandachtslijst.
Ben geïnteresseerd in deze club aktie en tot welke prijs we kunnen uitkomen.....
Titel: Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
Bericht door: Posthumus op 7 april 2022, 14:50:57
Heb vorig jaar een offerte opgevraagd bij Carrec voor de 1750. Was toen 699 (incl. proefrit, datalog, pakkingen en BTW, uitgaande van 5-6 manuren)
Titel: Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
Bericht door: Thijsch op 10 april 2022, 08:57:01
Mooi initiatief Milan! Voor mij geldt hetzelfde als voor Robert, als er meerdere partijen moeten of kunnen worden benaderd en je wilt iets delegeren, laat maar weten. ;)

Titel: Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
Bericht door: ArjanB op 11 april 2022, 21:45:29
Denk dat het voor mij te vroeg komt, net 60k op de teller. Jammer dat je niet snel kunt zien of het zinvol (nodig) is om uit te voeren
Wel benieuwd waar we op uit gaan komen qua kosten.
Titel: Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
Bericht door: Timon op 12 april 2022, 03:04:04
Is er een manier om te kunnen kijken hoe erg het nodig is? Met 100k km op de klok merk ik eigenlijk helemaal niks negatiefs aan de motor,
Titel: Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
Bericht door: Rubyroo op 12 april 2022, 09:12:58
Is er een manier om te kunnen kijken hoe erg het nodig is? Met 100k km op de klok merk ik eigenlijk helemaal niks negatiefs aan de motor,

Je zou met een endoscoop dit kunnen beoordelen. Denk dat het voor een benzine met 100k gereden kms best lonend kan zijn!
Titel: Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
Bericht door: ArjanB op 12 april 2022, 09:19:58
Je zou met een endoscoop dit kunnen beoordelen.

dat is echter best arbeidsintensief voordat je er bij kunt, jammer dat je het niet snel kunt controleren.
Denk dat je als richtlijn best 100.000km kunt aanhouden waarbij het lonend gaat zijn. Zeker als er geen oil catch cans zijn gemonteerd (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/show-your-ride/grigio-magnesio-opaco-giulietta-qv-van-arjanb/msg137864/#msg137864), en/of geen WMI; dan zal er bij deze kilometer stand best wat vervuiling zichtbaar zijn. Voelen doe je het zelf niet eenvoudig, omdat vervuiling en dicht slibben en daarmee vermogensverlies heel geleidelijk gaat.

kijk maar eens hoe veel vervuilde gecondenseerde gassen oil catch cans opvangen: https://www.clubalfaromeo.nl/forum/show-your-ride/grigio-magnesio-opaco-giulietta-qv-van-arjanb/msg138553/#msg138553
En dat iedere 600-900km opnieuw ;-)   dat loopt allemaal over de inlaat kleppen, zonder reinigende werking van benzine (want direct injection) dus gaat zich snel ophopen.
Titel: Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
Bericht door: Johnpang op 12 april 2022, 10:35:13
Teller zit inmiddels op 105K, de Catch Can`s ( pas gemonteerd ) hebben aardig wat opgevangen ( 3 cm ) bij mij, met name de eerste 500-1000 km.
nadien is er een stuk minder vocht, oliedrap opgevangen.

Ga ervan uit dat de partij die Walnut Blasting uitvoert, referenties en expertise heeft om te beoordelen bij welk KM stand het best lonend zou kunnen zijn ?
Titel: Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
Bericht door: Rubyroo op 12 april 2022, 14:51:32
Je zou met een endoscoop dit kunnen beoordelen.

dat is echter best arbeidsintensief voordat je er bij kunt, jammer dat je het niet snel kunt controleren.
Denk dat je als richtlijn best 100.000km kunt aanhouden waarbij het lonend gaat zijn. Zeker als er geen oil catch cans zijn gemonteerd (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/show-your-ride/grigio-magnesio-opaco-giulietta-qv-van-arjanb/msg137864/#msg137864), en/of geen WMI; dan zal er bij deze kilometer stand best wat vervuiling zichtbaar zijn. Voelen doe je het zelf niet eenvoudig, omdat vervuiling en dicht slibben en daarmee vermogensverlies heel geleidelijk gaat.

kijk maar eens hoe veel vervuilde gecondenseerde gassen oil catch cans opvangen: https://www.clubalfaromeo.nl/forum/show-your-ride/grigio-magnesio-opaco-giulietta-qv-van-arjanb/msg138553/#msg138553
En dat iedere 600-900km opnieuw ;-)   dat loopt allemaal over de inlaat kleppen, zonder reinigende werking van benzine (want direct injection) dus gaat zich snel ophopen.

Haha is zeker arbeidsintensief, maar het kan wel! Ik heb je topic gelezen en bizar hoeveel troep je opvangt, het is zeker geen overbodige luxe.
Titel: Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
Bericht door: HeMaN op 13 april 2022, 17:49:29
Is er ergens al meer bekend over het inlaat traject van een Giulia diesel en de vervuiling daarvan?
Staat nu op 140k en bij 134k is de EGR pas dicht gezet.

Zou voor het uitvoeren van een blasting dan ook eerst een diagnose van de huidige staat willen laten uitvoeren

Daarnaast voor mij ook heel erg afhankelijk van locatie waar het uitgevoerd wordt en de kosten
Titel: Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
Bericht door: Rubyroo op 13 april 2022, 20:55:06
Is er ergens al meer bekend over het inlaat traject van een Giulia diesel en de vervuiling daarvan?
Staat nu op 140k en bij 134k is de EGR pas dicht gezet.

Zou voor het uitvoeren van een blasting dan ook eerst een diagnose van de huidige staat willen laten uitvoeren

Daarnaast voor mij ook heel erg afhankelijk van locatie waar het uitgevoerd wordt en de kosten

Ik heb dit recentelijk opgevraagd bij Carrec en kreeg dit antwoord terug:
Wat ons betreft is het reinigen van de inlaat bij diesels inderdaad niet nodig. Door het luchtoverschot leidt die vervuiling namelijk zelden tot problemen. Alleen als delen van de auto niet goed werken, reinigen we de inlaat wel eens. Zeker als er geen klachten zijn, voeren we dat niet uit. We willen namelijk geen werk doen dat geen invloed heeft op de betrouwbaarheid of prestaties van de auto. Dat is zonde van de inspanning en het geld.
Titel: Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
Bericht door: Milan.M op 14 april 2022, 00:36:46
@HeMaN (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=9446) uiteraard is de locatie mijn voornaamste criterium voor de clubactie.
Het liefst ergens zo centraal mogelijk zodat iedereen ongeveer een gelijke reistijd heeft 😁.

Tevens speelt vervangend vervoer een rol, voor mij minder noodzakelijk maar voor anderen wellicht wel van belang.
Titel: Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
Bericht door: Robert69 op 14 april 2022, 09:30:50
@HeMaN (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=9446) uiteraard is de locatie mijn voornaamste criterium voor de clubactie.
Het liefst ergens zo centraal mogelijk zodat iedereen ongeveer een gelijke reistijd heeft 😁.

Tevens speelt vervangend vervoer een rol, voor mij minder noodzakelijk maar voor anderen wellicht wel van belang.

Zou voor sommigen wel makkelijk kunnen zijn ja. Kun je dan ook regelen dat er een leuke vervanger klaarstaat? ;D

Als ze de auto een dag nodig hebben dan weet ik trouwens niet of een vervangende auto voor mij zinvol zou zijn. Centraal in het land is toch pakweg 3 uur op en neer. Grote kans dat ik daar dan in de buurt vertier zoek en me wel vermaak.
Titel: Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
Bericht door: GT1986 op 14 april 2022, 10:13:22
Citaat van: Posthumus op  7 april 2022, 14:50:57
Citaat van: Posthumus op  7 april 2022, 14:50:57
Heb vorig jaar een offerte opgevraagd bij Carrec voor de 1750. Was toen 699 (incl. proefrit, datalog, pakkingen en BTW, uitgaande van 5-6 manuren)

Ik heb bij Carrec in december 2021 een offerte opgevraagd voor m'n QV. Kwam toen uit op € 591 incl. BTW.
Titel: Re: Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling
Bericht door: Bottas op 13 januari 2023, 14:12:53
Hoe staat het hiermee?
Hersenspinsel of gaat er actie komen?