!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

Algemeen > Club- Forum aankondigen en aanbiedingen

Interessepeiling: clubactie walnut blasting behandeling

(1/4) > >>

Milan.M:
Naar aanleiding van het Carbon cleaning topic, bij deze de interesse peiling voor het reinigen d.m.v. walnut blasting.

De meesten van ons zullen wel bekend zijn met de term "grit blasting" of "walnut blasting", maar voor de personen die deze term niet kennen zal ik hieronder even toelichten.

Wat is walnut blasting?
Walnut (of grit) blasting is een methode die gebruikt wordt om de inlaatkleppen van een direct ingespoten (DI) motor te reinigen van koolstofopbouw met behulp van grit- of walnootgranulaat stralen.

Waarom?
De koolstofopbouw kan zorgen voor een vernauwing van het inlaattraject, waardoor er minder lucht naar de verbrandingskamer toe kan stromen met een afname in vermogen als gevolg. Het kan ook voorkomen dat de motor slecht (stationair) loopt op zelfs gaat schokken of inhouden bij rustig accelereren.

Hoe ontstaat de koolstofopbouw?
Vrijwel alle moderne motoren zijn uitgerust met een zogenaamd carterventilatiesysteem.
Dit systeem zorgt ervoor dat de oliedampen (die ontstaan tijdens het rijden) worden afgevoerd naar het inlaatkanaal om vervolgens verbrand te worden. De oliedampen slaan neer op de inlaatkleppen en verbranden daar gedeeltelijk door de hitte, er blijft dan koolstof achter.

Vroeger werd de benzine ingespoten vóór de inlaatkleppen, met als gevolg dat de opbouwende koolstof afzetting op de kleppen werd schoongespoeld. Tegenwoordig wordt de brandstof direct in de verbrandingskamer gespoten (dus ná de inlaatkleppen), waardoor de kleppen niet meer "gespoeld" worden.

Is walnut blasting effectief?
JA! In tegenstelling tot andere additieven of chemicaliën (seafoam e.d.) wordt bij walnut blasting het inlaattraject gedemonteerd, om vervolgens met walnoot granulaat de kleppen te reinigen. Er wordt dus mechanisch gereinigd, in tegenstelling tot chemisch.
Een chemische reiniger gaat door het gehele verbrandisngstraject tijdens een stationair draaiende motor, dit is niet alleen milieubelastend, maar mogelijk ook schadelijk voor de katalysator. Walnoot granulaat is hard genoeg om de koolstof te verwijderen, maar zacht genoeg dat het geen schade aanricht aan de motor.

Hieronder een voorbeeld:

Bron: www.autobedrijfdspek.nl


Ik ben overtuigd en wil mij aanmelden, wat is het plan?
Om een idee te krijgen voor het animo voor het walnut blasten heb ik een poll gemaakt die je kunt invullen bovenaan dit topic.
Aan de hand van de aanmeldingen ga ik vanuit de club opzoek naar een geschikte locatie om dit idee te realiseren.
Met genoeg personen kunnen wij een leuke clubactie in elkaar zetten met wellicht een leuke korting. :)

DanielH92:
Misschien ter info; Voor de 1.4Tjet en Multiair motoren zal deze behandeling waarschijnlijk minder effectief zijn dan voor de direct ingespoten 1750tbi's.
Bij de 1.4 wordt de brandstof vóór de inlaatkleppen ingespoten, en worden de kleppen als het ware telkens weer schoongespoeld.

Ben benieuwd op welke prijs we kunnen uitkomen als we met meerderen tegelijk een actie kunnen organiseren. Normale prijs van zo'n behandeling ligt al snel ergens tussen de €400 a €600 dacht ik zo snel te zien.
Ik meld me aan als geïnteresseerde alvast!

Robert69:
Top idee, @Milan.M !

Ik heb aangegeven 'weet nog niet'. Is namelijk een beetje afhankelijk van de prijs en ook de locatie. Maar ben wel geïnteresseerd in principe.

Johnpang:
De walnut blasting staat al een poosje op mijn aandachtslijst.
Ben geïnteresseerd in deze club aktie en tot welke prijs we kunnen uitkomen.....

Posthumus:
Heb vorig jaar een offerte opgevraagd bij Carrec voor de 1750. Was toen 699 (incl. proefrit, datalog, pakkingen en BTW, uitgaande van 5-6 manuren)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Powered by SMFPacks Ads Manager Mod