!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

AUTOALFA
21

  • Type Alfa: Brera 1750 TBI Ti
  • *
    - Startende Alfist
Banden
« Gepost op: 5 januari 2021, 15:39:19 »
In de handleiding viel me het volgende op:

"Maat goedgekeurd en toegelaten uitsluitend voor PIRELLI 235/40 ZR19 96Y banden. Als u win-
terbanden wilt gebruiken, moet u bandenmaat 225/50 R17 98 of 235/45 R18 98 nemen."


Ik neem aan dat all seasons in de maat 235/40/R19 gewoon passen? Ik heb de Vredestein Quatrac Pro op het oog.
Ik begrijp de reden van bovenstaande eigenlijk niet helemaal. Bij de R17 kan ik me nog voorstellen dat deze smaller is en meer druk geeft voor winterbanden, maar de R18 is net zo breed als de R19.
Meer mensen hier met all seasons op de grootste maat?
*

Paul
1.847

  • ******
    Presidente - Super Alfist
Re: Banden
« Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2021, 19:25:27 »
Misschien niet direct relevant aan je vraag, misschien ook wel, maar waarom wil je All Season banden? Dat is eigenlijk een middenweg waardoor je niet maximaal presteert in de zomer en ook niet in de winter zoals die seizoen banden zouden doen.
Mijn grote Alfa-liefde Giulietta Quadrifoglio; 285pk, Etna Black, Giulia Veloce wielen, Carbon delen, verlaagd, Ulter uitlaatsysteem met klep, rode intercooler, alcantara dashboard en meer lees je hier.
*

Cazjuh
19

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 2011
  • *
    - Startende Alfist
  • Wat vet is, roest niet!
Re: Banden
« Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2021, 19:37:59 »
Citaat van: AUTOALFA op  5 januari 2021, 15:39:19
Citaat van: AUTOALFA op  5 januari 2021, 15:39:19
In de handleiding viel me het volgende op:

"Maat goedgekeurd en toegelaten uitsluitend voor PIRELLI 235/40 ZR19 96Y banden. Als u win-
terbanden wilt gebruiken, moet u bandenmaat 225/50 R17 98 of 235/45 R18 98 nemen."


Ik neem aan dat all seasons in de maat 235/40/R19 gewoon passen? Ik heb de Vredestein Quatrac Pro op het oog.
Ik begrijp de reden van bovenstaande eigenlijk niet helemaal. Bij de R17 kan ik me nog voorstellen dat deze smaller is en meer druk geeft voor winterbanden, maar de R18 is net zo breed als de R19.
Meer mensen hier met all seasons op de grootste maat?
De banden waar je het over hebt (Vredestein) kan ik afraden. Heb ze zelf maar ben er niet tevreden over. Ik merk onbalans en in reviews op internet komt ie ook niet erg goed naar voren.

En om aan te haken op wat Paul zegt, all seasons zijn mijns inziens een gulden middenweg en inderdaad niet het beste voor zomer of winter. Je bent uiteindelijk wel goedkoper uit en je hoeft geen wielen te wisselen, dat is het voordeel.
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Banden
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2021, 20:19:59 »
Denk dat dat te maken heeft met dat ze er van uit gaan dat je op winterbanden ook sneeuwkettingen gaat gebruiken...
Re: Banden
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2021, 21:13:38 »
Ik kan het wel begrijpen, scheelt toch wel geld en 2x per jaar wisselen als je voor All Seasons kiest.
Mijn Brera heeft 4 wielaandrijving, dus ik moet met 4 zomerbanden een aardig eind kunnen komen.
*

AUTOALFA
21

  • Type Alfa: Brera 1750 TBI Ti
  • *
    - Startende Alfist
Re: Banden
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2021, 20:45:16 »
Kleine update voor wie mogelijk ook interesse heeft in all seasons.
Inmiddels naar tevredenheid zo'n 500km met de vredestein all seasons gereden.

De keuze voor all seasons was eenvoudig. Echt zware winterse omstandigheden komen niet dagelijks voor in Nederland, deze vredesteins komen zeer goed uit diverse tests, waarbij ze op veel vlakken beter of net zo goed presteerden als winterbanden behalve bij echt sneeuw en ijs. Dan nog steeds niet slecht en ruim ruim beter dan de zomerbanden die er eerst onder zaten. Op dagelijkse basis in de koudere maanden leken mij all seasons gemiddeld genomen dus een betere keuze dan winterbanden. Ik heb hierbij wel bewust voor de vredesteins gekozen en niet een B-merk.

In vergelijking met zomerbanden worden die ook dicht benaderd. De zomer moet ik zelf nog ervaren, maar mocht het echt niet bevallen dan kan ik terugwisselen naar de zomerbanden en deze voor de koudere maanden houden.

Leuke bijkomstigheid: de banden zijn 'ontworpen' door Giugiaro, net als de Brera waar ze nu onder zitten.
*

fflow
37

  • Type Alfa: 159 1750 tbi
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Banden
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2021, 18:00:28 »
De maat heeft te maken met het wel of niet kunnen/mogen monteren van sneeuwkettingen. Bij mijn 159 zijn de 17 inch velgen met 225/50 winter banden iets minder hoog dan de 19 inch met 235/40 zomerbanden (leuk met drempels, not). En ze zijn minder breed waardoor er bij volle stuuruitslag waarschijnlijk meer ruimte isvoor een sneeuw ketting. Maar zelfs dan mag niet elke ketting., alleen over het loopvlak en niet achter de band langs, maar het is al weer even geleden dat ik de kettingen heb uitgezocht (Maggi TRAK Sport 213). In het boekje staat dat op de 19 inch geen kettingen gemonteerd mogen worden.

Voor de winter heb ik nu ook vierseizoensbanden gekocht. De Nederlandse winter (en herfst en begin lente) komt regelmatig boven de 7 graden uit en met vier seizoensbanden kun je prima wat langer door rijden als het warmer is geworden waar echte winterbanden toch wel prestatie verliezen. Ik heb gekozen voor Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 225/50R17 98 W XL, FP mede op basis van https://www.tyrereviews.com/Article/Summer-All-Season-and-Winter-Tyres-Tested-at-0c-15c.htm en https://www.tyrereviews.com/Article/2020-Tyre-Reviews-All-Season-Tyre-Test.htm.
Een aantal vierseizoensbanden is ook gecertificeerd als winterband en daarmee geschikt voor op wintersport. En de prestaties in sneeuw benaderen echte winterbanden en zijn 1000x beter dan zomerbanden in sneeuw. De ervaringen hier zijn ook goed in de huidige Nederlandse winter.