!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

GeertGB
9

  • Type Alfa: Brera
  • *
    - Startende Alfist
Bedieningspaneel airco doet niets meer
« Gepost op: 25 december 2019, 21:05:25 »
Hallo allemaal,

Gisteren is plotseling het bedieningspaneel van de ventilatie/airco op zwart gegaan en doet niets meer. Dus het schermpje doet niets meer en ook de ventilatie en airco doen helemaal niets meer. (erg koude terugrit van een paar uur, want raam op kier ander besloegen de ramen) Is dit mogelijk een bekend probleem? Zou het een zekering kunnen zijn? Moet ik een nieuwe unit kopen? Bedankt alvast voor jullie tips!

Groet, Geert
33 1.7 IE (2x), 146 ti, 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS sw, GT 2.0 JTS (2x), Brera 1.7 TBI, Brera 2.0 JTDM
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Bedieningspaneel airco doet niets meer
« Reactie #1 Gepost op: 25 december 2019, 22:02:06 »
Meest voor de hand liggend is een doorgebrande zekering, daar zou ik eerst maar eens naar kijken ......

bijvoorbeeld F39, 10 Amp in zekeringkastje
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

GeertGB
9

  • Type Alfa: Brera
  • *
    - Startende Alfist
Re: Bedieningspaneel airco doet niets meer
« Reactie #2 Gepost op: 26 december 2019, 12:46:36 »
Hi jwq,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga het meteen bekijken en koppel later terug.

Groet, Geert
33 1.7 IE (2x), 146 ti, 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS sw, GT 2.0 JTS (2x), Brera 1.7 TBI, Brera 2.0 JTDM
*

GeertGB
9

  • Type Alfa: Brera
  • *
    - Startende Alfist
Re: Bedieningspaneel airco doet niets meer
« Reactie #3 Gepost op: 26 december 2019, 13:53:42 »
Hallo allemaal,

Zekering eruit gehaald. Nog helemaal goed. Zekering er weer in geplaatst. Airco unit doet het weer. Vreemd.

Groet, Geert
33 1.7 IE (2x), 146 ti, 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS sw, GT 2.0 JTS (2x), Brera 1.7 TBI, Brera 2.0 JTDM
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Bedieningspaneel airco doet niets meer
« Reactie #4 Gepost op: 26 december 2019, 14:04:50 »
Hallo allemaal,

Zekering eruit gehaald. Nog helemaal goed. Zekering er weer in geplaatst. Airco unit doet het weer. Vreemd.

Groet, Geert


Misschien slecht/geoxideerd contact van de zekering.....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Hilbertqv
5

  • Type Alfa: Giulietta & spider 939
  • *
    - Startende Alfist
Re: Bedieningspaneel airco doet niets meer
« Reactie #5 Gepost op: 26 december 2019, 17:04:58 »
Waarschijnlijk een defecte kachelweerstand. Zit rechts onder bij de passagier tegen t schutbord. Loshalen , contacten checken wellicht doet ie t dan weer, anders een nieuwe erin, let op dat de de juiste bestelt, er zijn er verschillende...
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Bedieningspaneel airco doet niets meer
« Reactie #6 Gepost op: 26 december 2019, 18:14:16 »
Waarschijnlijk een defecte kachelweerstand. Zit rechts onder bij de passagier tegen t schutbord. Loshalen , contacten checken wellicht doet ie t dan weer, anders een nieuwe erin, let op dat de de juiste bestelt, er zijn er verschillende...

Dat zou niet verklaren waarom display etc het niet meer deden ....;)
Anyway, blijkbaar werkt het weer.
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Bedieningspaneel airco doet niets meer
« Reactie #7 Gepost op: 26 december 2019, 22:04:44 »
Had met mijn Brera precies hetzelfe. De kilomterstand knipperde ook...
Heb even de - accupool los gehaald en toen werkte alles weer. Heb je de auto aan een accu lader gehad? Was bij mij wel het geval namelijk.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Bedieningspaneel airco doet niets meer
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2019, 09:39:55 »
Had met mijn Brera precies hetzelfe. De kilomterstand knipperde ook...
Heb even de - accupool los gehaald en toen werkte alles weer. Heb je de auto aan een accu lader gehad? Was bij mij wel het geval namelijk.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Knipperende km-teller geeft aan dat er een probleem is met een apparaat op de CAN bus. Climate control is bijvoorbeeld zo'n CAN node.
Komt een enkele keer wel eens voor dat er een storing optreed in de adressering of zo, inderdaad bijv ten gevolge van piek op voeding of zo.
Soms is dit inderdaad op te lossen door een reset, door losnemen accupool, soms zal er een proxy alignment uitgevoerd moeten worden.(en soms is het echt stuk ;)  )
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Bedieningspaneel airco doet niets meer
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2019, 12:21:58 »
Dus beter om de auto niet meer aan de lader te zetten? Dat moet toch gewoon kunnen??
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Bedieningspaneel airco doet niets meer
« Reactie #10 Gepost op: 27 december 2019, 12:34:51 »
Dus beter om de auto niet meer aan de lader te zetten? Dat moet toch gewoon kunnen??

Een moderne acculader moet gewoon zonder problemen kunnen, doe het zelf ook regelmatig
CTEK is bijv een bekende, die ook door ALFA onder Alfa brand uitgebracht wordt. Gebruik zelf een Gysflash....
Wel eerst lader aansluiten op accu, dan pas voeding van lader aansluiten.
 
voorbeeldje
CTEK

GYSFLASH
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

GeertGB
9

  • Type Alfa: Brera
  • *
    - Startende Alfist
Re: Bedieningspaneel airco doet niets meer
« Reactie #11 Gepost op: 27 december 2019, 13:20:45 »
Hallo allemaal,

Nogmaals bedankt voor alle tips en tricks! Alles werkt nog steeds gelukkig. Wel viel me inderdaad op dat de kilometerstand knipperde. Ik geloof dat dit niet meer het geval is.

Groet, Geert
33 1.7 IE (2x), 146 ti, 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS sw, GT 2.0 JTS (2x), Brera 1.7 TBI, Brera 2.0 JTDM
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Bedieningspaneel airco doet niets meer
« Reactie #12 Gepost op: 27 december 2019, 14:50:58 »
mooi dat het opgelost lijkt :)

Knipperende km-teller bij niet werken is inderdaad zoals verwacht.

Overigens, nog even vwb accu laders:
Bij m'n vorige auto (147 GTA) had ik ook een overspanning beveiliging op de accu geplaatst, kost bijna niets en geeft toch stukje extra gemoedsrust ivm spanningspieken en zo.
o.a. te koop bij Alfisti, Conrad enz.
Zie bijv
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-33/Elektronica/Ueberspannungsschutz::3252.html
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Bedieningspaneel airco doet niets meer
« Reactie #13 Gepost op: 29 december 2019, 11:49:19 »
Ik gebruik een Noco Genieus: https://www.acculadercenter.nl/noco-genius-g3500
Zou een goede lader moeten zijn.  Maar gek dat het dus ook zomaaar kan gebeuren zoals bij @GeertGB
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Bedieningspaneel airco doet niets meer
« Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2020, 17:44:03 »
mooi dat het opgelost lijkt :)

Knipperende km-teller bij niet werken is inderdaad zoals verwacht.

Overigens, nog even vwb accu laders:
Bij m'n vorige auto (147 GTA) had ik ook een overspanning beveiliging op de accu geplaatst, kost bijna niets en geeft toch stukje extra gemoedsrust ivm spanningspieken en zo.
o.a. te koop bij Alfisti, Conrad enz.
Zie bijv
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-33/Elektronica/Ueberspannungsschutz::3252.html


Hahaha ik zat te denk oh dat is gewoon een Varistor.. duh lezen ... :D

even offtopic.

Voor thuis heb je ze ook. Die kan je wel eens bij de Action kopen.
Technische gezien bij een auto weet je wat de maximale spanning kan worden. laten we zeggen dat 50V onwaarschijnlijk is. Maar bij bliksem weet je dat nooit.

Het punt is dat als de spanning te hoog wordt met een varistor ze kunnen ontploffen met mogelijk brand tot gevolg.
Tip. Koop deze dingen niet voor thuis tenzij er een beschermende behuizing omheen zit die explosies kan weerstaan. Goedkope kastjes hebben dat niet.
En in basis is 1 in de woning genoeg als die kortsluit is het goed.