!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

AUTOALFA
21

  • Type Alfa: Brera 1750 TBI Ti
  • *
    - Startende Alfist
advies aankoop Brera 1750 - kleine geconstateerde mankementen
« Gepost op: 2 januari 2021, 18:30:15 »
Vandaag ben ik een Brera 1750 gaan bekijken en gaan proefrijden.
De auto is natuurlijk 10 jaar oud dus wat optische schoonheidsfoutjes zijn te verwachten.

De auto rijdt soepel en reageert mooi direct op alles, een paar zaken kwamen echter wel naar boven, die zou ik hier graag even voor willen leggen om te vragen of hier ervaring mee is. Zijn het in jullie ogen bekende problemen? Grote issues? makkelijk op te lossen? Dure reperaties? Maandag volgt nog een aankoopkeuring, maar daar komen de typische alfa dingen misschien niet zo snel aan bod.

Een kleine opsomming:
- Er staat condens/vocht in de koplampen, eigenlijk bij alle 6 de koplampen.

- De afdekplaat onder de motor, ook wel de undertray genoemd, hing bij één bevestigingspunt rechtsvoor los, het leek erop dat het plastic daar gebroken was.

- De plastic cover van de distributieriem zat "los" of "wiebelig", de eigenaar had al een nieuwe cover besteld om bij de volgende wissel te vervangen. Dit plastic kan bros worden heb ik gelezen en de bevestiging is waarschijnlijk afgebroken. Kan het kwaad om hiermee door te rijden? (distributiewissel is over +/- een half jaar)

- Het knopje om de spiegels te verstellen had kuren (voor de eigenaar ook nieuw gezien hij de spiegels nooit verzet). Ik kon ze slechts 1 kant op verstellen. De richtingsknopjes reageerden schokerig of zelfs in omgekeerde richting. Als ik het knopje naar links drukte ging de spiegel naar links, als ik naar rechts drukte ook. Enige oplossing was uiteindelijk handmatig weer goedzetten. De spiegels klappen wel volledig in en uit in de parkeerstand. De eigenaar ging dit zelf nog uitzoeken, een vermoeden was een probleem vanwege het recent wisselen van de accu. Zijn er daarmee storingen bekend? De raambediening deed het verder wel helemaal prima.

Alvast bedankt voor jullie input!
AutoAlfa
*

brinkerik
1.817

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: advies aankoop Brera 1750 - kleine geconstateerde mankementen
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2021, 19:28:44 »
Wat is de huidige km stand?

Ik zou zelf een aankoop keuring laten doen, en, ik neem aan dat je de auto bij een bedrijf koopt, dus alle zaken laten herstellen + de d-riem laten doen.

Verder is de TBI  imo een vrij sfafe koop,  159/Brera platform heeft wel op details wat aandacht punten maar is verder een prima auto.
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

AUTOALFA
21

  • Type Alfa: Brera 1750 TBI Ti
  • *
    - Startende Alfist
Re: advies aankoop Brera 1750 - kleine geconstateerde mankementen
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2021, 19:34:38 »
Citaat van: brinkerik op  2 januari 2021, 19:28:44
Citaat van: brinkerik op  2 januari 2021, 19:28:44
Wat is de huidige km stand?

Ik zou zelf een aankoop keuring laten doen, en, ik neem aan dat je de auto bij een bedrijf koopt, dus alle zaken laten herstellen + de d-riem laten doen.

Verder is de TBI  imo een vrij sfafe koop,  159/Brera platform heeft wel op details wat aandacht punten maar is verder een prima auto.

km stand is 173.000

Verkoop is particulier, daar is de prijs ook naar. O.a. de distributieriem is uitonderhandeld. Volledige en uitgebreide onderhoudshistorie is aanwezig, al het regulier onderhoud is netjes uitgevoerd.

Een aankoopkeuring staat inderdaad al gepland.
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: advies aankoop Brera 1750 - kleine geconstateerde mankementen
« Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2021, 23:47:43 »
Succes met de aankoop keuring en hopelijk wordt het wat, en welkom op het forum.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: advies aankoop Brera 1750 - kleine geconstateerde mankementen
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2021, 11:41:52 »
Succes met de aankoop. De plastick undertray die is gebroken komt vaker voor. Ook dat de bussen waar de boutjes van die undertray in geschroefd zijn loskomen waardoor het als geheel doordraait.
De distributie cover kan na een jaar of 10 broos worden en dan gemakkelijk scheuren of breken. Komt ook wel eens voor.
Vocht in de koplampen is in principe geen 159/brera probleem. Bij de brera wel vaker de achterlichten, doordat de pakking tussen het achterlicht glas broos wordt na flink wat jaren in de zon.
*

AUTOALFA
21

  • Type Alfa: Brera 1750 TBI Ti
  • *
    - Startende Alfist
Re: advies aankoop Brera 1750 - kleine geconstateerde mankementen
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2021, 12:51:42 »
Citaat van: Timon op  3 januari 2021, 11:41:52
Citaat van: Timon op  3 januari 2021, 11:41:52
Succes met de aankoop. De plastick undertray die is gebroken komt vaker voor. Ook dat de bussen waar de boutjes van die undertray in geschroefd zijn loskomen waardoor het als geheel doordraait.
De distributie cover kan na een jaar of 10 broos worden en dan gemakkelijk scheuren of breken. Komt ook wel eens voor.
Vocht in de koplampen is in principe geen 159/brera probleem. Bij de brera wel vaker de achterlichten, doordat de pakking tussen het achterlicht glas broos wordt na flink wat jaren in de zon.

Bedankt voor de input. Die undertray is dus in principe eenvoudig te vervangen door er een nieuwe op te schroeven. Tenzij de bussen dus doorgedraaid zijn...dan moeten er nieuwe bussen in gezet worden/draad getapt worden?

Wat betreft de koplampen moet wel gezegd worden dat de auto uit de garage kwam, kan dus wellicht ook door temperatuursverschil komen. Ik zal bij de aankoopkeuring nog eens goed kijken.

Iemand nog ervaring met de spiegels?
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: advies aankoop Brera 1750 - kleine geconstateerde mankementen
« Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2021, 14:07:32 »
Sommige adviseren om de undertray weg te laten. Schijnt roestvorming op het subframe te stimuleren omdat er dan water in blijft staan...