!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

AlfaRobert
73

  • Type Alfa: Brera TBi
  • **
    - Junior Alfist
  • Hiervoor de 147, Mito en Giulietta gereden.
    • Vintage Compaq Computer Collection
Brera kopen, waar op letten?
« Gepost op: 26 januari 2022, 15:39:21 »
Een goedemiddag,

Ik ga deze zaterdag naar een Alfa Brera kijken. Ik vind het ontwerp van deze auto zo mooi dat ik het feit dat ie al wat ouder is voor lief neem.

Het betreft een 2.2 JTS met 185pk. Op de teller staat 159k. (Vraagprijs is 9000).

Nu heb ik wel vaker nieuwe alfa's gereden (waren toen de zakelijke auto's van mijn vader, de 147, Giulietta en mijn moeder heeft een Mito gehad). Maar dat heeft me geen kennis van zaken gegeven omtrent waar ik op moet letten bij een Brera.

Dus de vraag is, waar moet ik bij die auto specifiek op letten? (ik doe er ook een proefrit mee natuurlijk)

Alvast bedankt,
Robert
Naast Alfa liefhebber ook gek op oude laptops van het merk Compaq, zie mijn website.
*

DanielH92
1.921

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Brera kopen, waar op letten?
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2022, 17:37:05 »
Zoek vooral even naar de typische JTS kwalen, daar zijn genoeg overzichtjes van. Eén ervan is de welbekende oprekkende distributieketting die dan wil gaan klapperen.
Daarnaast heel goed de dorpels en het subframe controleren op roest. Die subframes willen nog wel eens behoorlijk gerot zijn.

Succes met je zoektocht! Goede keuze, de brera is een prachtige wagen!
*

AlfaRobert
73

  • Type Alfa: Brera TBi
  • **
    - Junior Alfist
  • Hiervoor de 147, Mito en Giulietta gereden.
    • Vintage Compaq Computer Collection
Re: Brera kopen, waar op letten?
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2022, 07:27:27 »
dank je wel, ik ga even kijken naar die jts kwalen. ben wel blij dat deze auto een ketting heeft ipv riem.

Als deze wel vervangen moet worden, aan wat voor reparatiekosten moet ik dan denken?
Naast Alfa liefhebber ook gek op oude laptops van het merk Compaq, zie mijn website.
*

DanielH92
1.921

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Brera kopen, waar op letten?
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2022, 09:01:31 »
Zie hier wat richtprijzen van het vervangen:
https://hs-corse.nl/onderhoud-alfa-159-brera-spider/

€1399 voor de ketting, maar deze prijs kan makkelijk oplopen richting de €2000 als ook de nokkenasverstellers en balansasketting wordt meevervangen.
Wellicht kun je het met wat verder zoeken voor lagere prijzen vinden.

Zou persoonlijk veel liever een riem hebben dan een ketting. Ben je één keer in de vijf jaar voor €300 a €400 klaar (of in mijn geval €90 incl. waterpomp als je het zelf doet :P )
*

AlfaRobert
73

  • Type Alfa: Brera TBi
  • **
    - Junior Alfist
  • Hiervoor de 147, Mito en Giulietta gereden.
    • Vintage Compaq Computer Collection
Re: Brera kopen, waar op letten?
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2022, 09:05:52 »
Oh, ik dacht dat een ketting langer mee ging of zelfs nooit vervangen hoeft te worden. (ik heb nu zelf nog een Ford Focus uit 2008 met 370K op de teller en die heeft nog de originele ketting) Wellicht is het per merk verschillend?
Naast Alfa liefhebber ook gek op oude laptops van het merk Compaq, zie mijn website.
*

Fransois1977
83

  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Brera kopen, waar op letten?
« Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2022, 14:16:54 »
Robert de kettingen van vroeger die zijn niet meer. Alles onder het kopje zo goedkoop mogelijk/zuinig mogelijk en met zo min  mogelijk uitstoot.  En ja zelf op 1 van de meest cruciale onderdelen van een wagen gaat in beginsel die regel op. Zoek maar eens op Simplex en duplex kettingen.

Dan wat betreft je vraag waar op te letten Brera 2.2JTS.

Persoonlijk zou ik dit blok altijd laten staan maar dat is mijn mening. Ik weet niet of je hem al gekocht hebt? Maar het blok heeft kinderziektes en die zijn er nooit helemaal uitgehaald.  Zo heeft op bepaalde punten de olietoevoer te leiden door te smalle doorgangen op cruciale punten. Dit kan overigens prima lang mee maar dan is het wel zaak dat de olie om de 8K vervangen wordt. Kijk verder na of de leidingen vanuit stuur bekrachtigreservoir mooi droog zijn en vraag na welke elektronische storingen er in het verleen verholpen zijn.

De Brera is prachtig dat dan weer wel maar de 2.2JTS heeft echt veel aandacht nodig.  Is een 159 1.7 TBI niks voor je?

Succes met je aankoop .

Grt Frans
Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

AlfaRobert
73

  • Type Alfa: Brera TBi
  • **
    - Junior Alfist
  • Hiervoor de 147, Mito en Giulietta gereden.
    • Vintage Compaq Computer Collection
Re: Brera kopen, waar op letten?
« Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2022, 14:53:06 »
Nee, helaas was deze auto al verkocht. Er is dus helaas geen Brera met een wat betrouwbaarder blok? De 159 is zeker mooi maar niet wat ik zoek.
Naast Alfa liefhebber ook gek op oude laptops van het merk Compaq, zie mijn website.
*

Fransois1977
83

  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Brera kopen, waar op letten?
« Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2022, 16:46:58 »
Ik weet niet wat je budget is maar een Brera is er ook met het TBI blok. De combinatie waarvan ik vind dat hij de beste is. Echter de prijs is dan wel van een hele andere categorie.

Denk dan aan een prijs vanaf 15K oplopend tot 30K  Met heel soms een voorbij ganger van 10K ( heel soms) en dan staat er 2 ton op de teller.

Ik zag een paar weken terug een witte. Daar werd 11K voor gevraagd.

Grt Frans
Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

AlfaRobert
73

  • Type Alfa: Brera TBi
  • **
    - Junior Alfist
  • Hiervoor de 147, Mito en Giulietta gereden.
    • Vintage Compaq Computer Collection
Re: Brera kopen, waar op letten?
« Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2022, 07:37:44 »
Wat maakt de TBI zo goed?

Ik zie ook een 3.2 JTS, maar ik dacht dat dat geen alfa blok is.
Naast Alfa liefhebber ook gek op oude laptops van het merk Compaq, zie mijn website.
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Brera kopen, waar op letten?
« Reactie #9 Gepost op: 2 februari 2022, 10:07:45 »
De TBI is een écht Alfa blok die (weliswaar in andere vorm) ook geleverd is in onder andere de Giulietta QV en Alfa 4C. Een betrouwbaar blok, makkelijk software-matig te tunen en is een stuk lichter in gewicht. Het is niet zonder reden dat zowel de 159 als de Brera met TBI blok het meest gezocht worden.
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

AlfaRobert
73

  • Type Alfa: Brera TBi
  • **
    - Junior Alfist
  • Hiervoor de 147, Mito en Giulietta gereden.
    • Vintage Compaq Computer Collection
Re: Brera kopen, waar op letten?
« Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2022, 10:21:27 »
Dan ga ik sparen voor een TBI variant ;) Dank u wel voor het advies.
Naast Alfa liefhebber ook gek op oude laptops van het merk Compaq, zie mijn website.
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Brera kopen, waar op letten?
« Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2022, 11:46:31 »
Veel succes met je zoektocht. Een Brera TBI is een prijzige auto, dus je zal wel een stukkie moeten doorsparen als je eerst keek naar een Brera voor rond de €9000,-.
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

AlfaRobert
73

  • Type Alfa: Brera TBi
  • **
    - Junior Alfist
  • Hiervoor de 147, Mito en Giulietta gereden.
    • Vintage Compaq Computer Collection
Re: Brera kopen, waar op letten?
« Reactie #12 Gepost op: 2 februari 2022, 12:14:38 »
Ja, daar ben ik ook bang voor  ;D
Naast Alfa liefhebber ook gek op oude laptops van het merk Compaq, zie mijn website.
*

Fransois1977
83

  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Brera kopen, waar op letten?
« Reactie #13 Gepost op: 6 februari 2022, 19:35:27 »
Robert. Ik kwam deze tegen. Misschien is het wat voor je?  Prijs is scherp en zulke aanbiedingen zijn zeldzaam.

Succes.

Groet Frans

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/alfa-romeo/m1806234864-alfa-romeo-brera-1-7-t-200pk-skywindow-leer-19-inch-na
Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Brera kopen, waar op letten?
« Reactie #14 Gepost op: 6 februari 2022, 20:24:54 »
Ingeruild op een Giulia die daar stond vermoed ik van 2018.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.