Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Alfa Brera club => Topic gestart door: AlfaBrera75 op 13 december 2014, 00:00:40
-
Ik heb mei vorig jaar m'n Alfa Brera 2.2 JTS uit 2008 gekocht en sindsdien helaas een hoop kosten aan de auto gehad Eind 2013 is de distributieketting onder garantie vervangen en de tandwielen van de nokkenassen. Begin 2014 stuuras met stuurkogel vervangen. In maart is door een andere garage de bout van de krukas vastgezet, omdat deze los zat. In april is de krukas poelie en spie vervangen. Die moest worden uitgeboord uit krukas omdat deze zwaar vervormd was. Oorzaak is geweest door het verkeerd terug monteren na een eerdere reparatie. In augustus is de balansasketting vervangen. Sindsdien loopt de motor bij accelereren erg rauw en trilt de motor bij stationair draaien. Ben naar de garage teruggeweest om de auto na te laten kijken. Ze hebben de kettingen nagekeken of deze op tijd staan, compressie gemeten, inlaatspruitstuk los gehaald en kleppen gereinigd. Volgens de garage staan de kettingen op tijd. Heb bij een andere garage second opinion gevraagd en deze kwam na met de Brera gereden te hebben toch met het vermoeden dat één van de kettingen niet op tijd staat. Ben dus met deze uitkomst teruggegaan naar de garage en dit vermoeden voorgelegd. Vandaag zijn ze weer met de Brera bezig geweest om de boel te checken met de mededeling dat de kettingen op tijd staan. Ze hebben het probleem ook voorgelegd aan de Alfa importeur. Deze heeft aangegeven dat de onbalans ook aan het vliegwiel kan liggen. Het vervangen hiervan loopt aardig in de papieren is me al verteld.
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn van deze onbalans?
-
Ik lees bouwjaar 2008, maar is dit de "oude" of het facelift model ?
Fons
-
Dit is het model van voor de facelift.
-
Ik lees bouwjaar 2008, maar is dit de "oude" of het facelift model ?
Fons
Heeft het voor of na de facelift iets te maken met de onbalans ?
-
Ik lees wel eens op forums dat de nieuwere modellen betere motoren hebben
Misschien dat de kinderziektes eruit zijn cq modificaties zijn uitgevoerd
Fons
-
2,2 motor is altijd hetzelfde. Die heeft geen modificaties gehad. De nieuwere motoren zijn vooral andere motoren. Zo is later de 1750 Tbi gekomen ipv de 2.2 JTS.
-
Er is ook een behoorlijk prijsverschil (2e hands) tussen wagens met een 2.2 en de nieuwere 1.7 turbo
Maar dat even terzijde
Fons
-
Kan niet iets simpels zijn als versleten motorsteunen of zo ?
-
Even correctie op bovenstaand oude topic, de 2.2 is niet altijd dezelfde geweest er is wel degelijk verschil tussen fase 1 en 2. De 2e fase heeft bijv. ook een geheel andere motormanagment computer.
-
Maar er is toch geen verschil in het distributie gedeelte?
-
Als je bij bijv. Tuynder op Brera en Brera Spider op bouwjaar selecteert, krijg je bij de ketting en een aantal toebehoren andere bestelnummers te zien.
Of dat voor de 159 geldt weet ik niet, de 2.2JTS is natuurlijk bij de Spider met name wat langer doorverkocht dan de 159.
Ook heeft bijv. de fase 2 2.2JTS een traploos geregelde koelfan ipv aan uit, en ook nog een paar andere kleine motor verschillen. Ook is het gewicht van het blokje iets afgenomen: in totaal (ook daarbij carroserie delen meegeteld) is -40KG abgespekt (jawohl)...
Gekke is dat mijn Spider af fabriek de verkeerde motormanagment software had, die o.a. de FAN alleen aan uit schakelde. Daar kwam Ronald van Savali bij mijn tuning achter. Gekke italianen, die doen soms maar wat. Ook is de overgang naar nieuwe motorversie onduidelijk sommige eerste fase 2 modellen hebben toch nog fase 1 motoren.
-
Ronald is ook met mijn spider bezig geweest ( laatste model) en wat hem oa opviel is dat het motormanagement veel beter is dan de eerste versie. Zijn tuning voegt daardoor niet veel toe
-
Mijn Spider deed +13PK op de bank vond ik toch wel de moeite waard, ook de gasrespons met name is stukken fijner.
-
Maar euh...oplossing gevonden??
-
Maar euh...oplossing gevonden??
Dit is al een heel oud topic, dus ik ga er even van uit dat het al is opgelost. ;)
De 2.2jts is soieso al een drama motor.
-
Maar euh...oplossing gevonden??
Dit is al een heel oud topic, dus ik ga er even van uit dat het al is opgelost. ;)
De 2.2jts is soieso al een drama motor.
Heb jij ervaring er mee met drama motor, heb 60.000 km hier mee gereden maar ik denk dat je dik overdrijft, kijk de 2.2 kan last hebben van het op rekken van de ketting maar om nou te zeggen drama motor dit gaat mij te ver een kennis van mij heeft ook een 2.2 en deze is net uit elkaar geweest bij 230.000km heeft hier 120.000 km probleemloos mee gereden.
-
heb 8 jaar met de brera 2.2jts en 210 000 km gereden en alleen onderhoud gedaan wel wat storingen maar die waren makkelijk optelossen
ik had ook last van onbalans in de motor op 200.000km dualmassa vliegwiel en drukgroep vervangen
en hij reed weer goed
-
Ik heb niet alles door gelezen, maar een 2.2 met onbalans... Deze motoren maken gebruik van een dubbel massa vliegwiel, en die sneuvelen wel eens met onbalans en geluiden als gevolg.
-
Mijn 2.2 jts motorblok staat als een malle te schudden in het motorruim...Motorsteun vervangen bracht geen soelaas, but as we speak , staat ze vandaag op de brug om koppeling en vliegwiel te vervangen. Waar hij het laatst in onderhoud was werd er gesuggereerd dat de balans as de boosdoener was.. Geen foutcodes dus lijkt mij niet de juiste diagnose...
De bak moest er toch af vanwege een krukas keerring die lekt, dus dan maar gelijk preventief de koppeling met vliegwiel..
keep my fingers crossed
-
Kan haast niet missen! Had dr van de week ook weer eentje met het zelfde probleem ;)
-
Bij mij was t het vliegwiel idd...het vaste gedeelte moest zelfs met een breekijzer gedraaid worden om het los te bouten, zo vast zat het.... Nu rijdt ze weer zoals het hoort(nu hoor ik ook pas hoe gecupped de banden zijn)