!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

shoppy
77

  • Type Alfa: 939 Spider 2.2JTS 2006
  • **
    - Junior Alfist
  • Nice people drive Alfa Romeo
    • De Winkel Advies & Support
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #15 Gepost op: 9 mei 2021, 10:19:14 »
Vanmorgen kwam ik erachter dat de bestelde 200N gasveren gisteravond al in de brievenbus waren gedaan.
Dus hup, vanmorgen gelijk gemonteerd en yes! het dak gaat weer netjes open en dicht. Er zijn ook nog 100N onderweg en ik denk dat die meer met het sluiten van het dak te maken hebben want daarbij loopt het raam nog ietsje aan maar glijd wel gewoon over de rolbeugels zonder te schrapen.


https://www.youtube.com/watch?v=tvFudqQQzGE&t=1s

Ik had deze week de lijst al weer op de ruit gelijmd en een net zwart afdek randje erop gemaakt.
Ook heb ik de nieuwe 20mm elastiek band al binnen maar dat zit er nog niet op.

 
ex: Alfa Romeo 166 3.0V6 24v Super
ex. Alfa Romeo 156 1.6TS LPi
ex: Alfa Romeo 156 1.9JTDm 16v 200+PK 430Nm
ex: Alfa Romeo Spider (916) 2.0TS
nu: Fiat 500C
nu: Alfa Romeo Spider (939) 2.2JTS
*

Rene86
2

  • Type Alfa: 156
  • *
    - Startende Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #16 Gepost op: 13 mei 2021, 08:22:58 »
@shoppy  Dank voor de uitleg en videos. Ik heb vorige week ma vele jaren ook weer een Alfa gekocht. Ik heb idee dat ik jou ook nog ken van het 156 forum 10-15 jaar geleden.

Hoe dan ook ik ben nu de trotse eigenaar van een 939 spider (helaas) met hetzelfde probleem.  Ik weet nog bijna niets van de auto en zou graag ook zelf de veren vervangen.

Ik zal de veren en in denk ook gelijk maar de klipjes bestellen en hier lagen weten hoe het gaat.

Op jou video op youtube lijk je de klipjes te ge gebruiken om het dak dicht te krijgen ipv open?

https://youtu.be/56-2CqkuKIs

Mocht iemand duidelijk kunnen aangeven waar de gasveren zitten en waar het elastiek band zit dan hoor ik het graag.

Wat bedoel je met de lijst op de ruit lijmen?
*

Jaco
16

  • Type Alfa: Spider 1.7
  • *
    - Startende Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #17 Gepost op: 28 juni 2021, 17:53:49 »
Hey hoi, ik bezit ook de 939 en bij het sluiten van het dak schampt hij inderdaad net de beugel.
Betekent dit dat dan alleen de 200n gasveer vervangen moet worden? Ik heb gezien dat je deze bij de techniekwebshop kan bestellen.
Ben er nog nie achter waar de 110n gasveren besteld kunnen worden. Heb jij (of heeft iemand) een link naar de betreffende webshop?
Alvast super bedankt!
*

shoppy
77

  • Type Alfa: 939 Spider 2.2JTS 2006
  • **
    - Junior Alfist
  • Nice people drive Alfa Romeo
    • De Winkel Advies & Support
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #18 Gepost op: 28 juni 2021, 18:25:53 »
Wat ze meestal doen is  alleen nieuwe 200N plaatsen en de oude 200N veren op de plek van de oude 100N veren te plaatsen.
Mijn ervaring is dat de 100N wel iets doen maar niet heel veel. Mijn dak deed het prima met alleen de nieuwe 200N terwijl later bleek dat de 100N volledig lam waren.

Succes.
ex: Alfa Romeo 166 3.0V6 24v Super
ex. Alfa Romeo 156 1.6TS LPi
ex: Alfa Romeo 156 1.9JTDm 16v 200+PK 430Nm
ex: Alfa Romeo Spider (916) 2.0TS
nu: Fiat 500C
nu: Alfa Romeo Spider (939) 2.2JTS
*

Jaco
16

  • Type Alfa: Spider 1.7
  • *
    - Startende Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #19 Gepost op: 28 juni 2021, 18:49:08 »
Ah oké, dat is dan duidelijk. Bestel ik 2 nieuwe 200 en gebruik de oude voor de 100. Wist niet dat deze dezelfde inbouwlengte hadden. Bedankt!
*

Piccirillo
176

  • Type Alfa: Spider 939 + Giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #20 Gepost op: 28 juni 2021, 19:47:16 »
Ik heb ook alle gasveren (zwaardere versies) besteld om te laten vervangen met gelijk de tandwieltjes voor de flap motoren. Die zijn nu van kunststof en ik krijg nu rvs versie. Worden wel op maakt gemaakt dus wel even wachten voordat ze binnen zijn.
Alfa Romeo Brera Spider 939 (zwart)
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Veloce uitvoering (Rosso maranello)
... hiervoor een hele reeks andere auto's...
eerste auto: Alfa Sud Tii zilvergrijs
*

Jaco
16

  • Type Alfa: Spider 1.7
  • *
    - Startende Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #21 Gepost op: 28 juni 2021, 20:35:51 »
Ik weet nog niet of deze ook versleten zijn. Komt misschien later. Klop ik wel even bij je aan.

Ik wil deze nu bestellen, is dit dan de juiste? Check/check dubbel check: dak 8846WI Stabilus
Link: https://www.winparts.nl/carrosserie-plaatwerk/gasveren/c698/gasveer-dak-8846wi-stabilus/p1312348.html#orgineelnummers
*

shoppy
77

  • Type Alfa: 939 Spider 2.2JTS 2006
  • **
    - Junior Alfist
  • Nice people drive Alfa Romeo
    • De Winkel Advies & Support
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #22 Gepost op: 28 juni 2021, 20:40:39 »
Ik weet nog niet of deze ook versleten zijn. Komt misschien later. Klop ik wel even bij je aan.

Ik wil deze nu bestellen, is dit dan de juiste? Check/check dubbel check: dak 8846WI Stabilus
Link: https://www.winparts.nl/carrosserie-plaatwerk/gasveren/c698/gasveer-dak-8846wi-stabilus/p1312348.html#orgineelnummers

Nee joh, deze zijn maar 40N en te lang

Deze moet je hebben, zelfde nummer ook via Brezan
https://www.techniekwebshop.nl/febi-bilstein-gasveer-motorruimte-klep-49813-lengte-93-mm-155-5-mm-buitendraad-m8-x-1-mm-behuizing-diameter-15-mm-zuigerstangdiameter-6-mm-uitwerpkracht-200-n-inbouwplaats-aan-beide-zijden-slag-40-mm.html
ex: Alfa Romeo 166 3.0V6 24v Super
ex. Alfa Romeo 156 1.6TS LPi
ex: Alfa Romeo 156 1.9JTDm 16v 200+PK 430Nm
ex: Alfa Romeo Spider (916) 2.0TS
nu: Fiat 500C
nu: Alfa Romeo Spider (939) 2.2JTS
*

shoppy
77

  • Type Alfa: 939 Spider 2.2JTS 2006
  • **
    - Junior Alfist
  • Nice people drive Alfa Romeo
    • De Winkel Advies & Support
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #23 Gepost op: 29 juni 2021, 09:05:48 »
Misschien wordt het tijd om maar eens een duidelijke beschrijving met plaatjes te maken?

Het probleem van het 'schrapen' van het ruitje tegen de twee rolbeugels komt door het slapper worden van de 4 gasveren in de kapconstructie.
Met name de twee 200N gasveren (die tevens het makkelijkst te bereiken zijn) zijn hier schuld aan.
In de foto van het geraamte zie je de positie van de gasveren.


Wanneer je de 200N gasveren wilt gaan vervangen zet je de kap met de achterkant omhoog en zorg je ervoor dat ze niet kan terugvallen (na een poosje zal de druk nl wegvallen en klapt je dak weer terug). Zie foto.



Op onderstaande foto zie je de plaats waar de 200N gasveer zit.



Neem een kleine, platte schroevendraaier en wurm daarmee de clip los van de kop van de gasveer. Deze clip zorgt ervoor dat de gasveer niet los kan schieten. Bij plaatsen van de nieuwe gasveer moet je die clip juist erop laten zitten!
note: wanneer je de gasveren bij Techniekwebshop of Brezan hebt gekocht dan zitten er op de gasveren montage kopjes, die moet je er eerst afhalen want die kopjes zitten natuurlijk al op de dakconstructie. (zie foto) Let er wel op dat je daarna de clipjes weer goed op de gasveren plaatst.



Om beide gasveren te vervangen of om de oude 200N (wanneer ze het nog enigszins doen) op de plaats van de 100N te plaatsen) moet je nu de bekleding van de B-stijl losmaken. De bekleding van de B-stijl zit vast met een plastic kap net boven de veiligheidsgordels. (zie foto) Eén van de boutjes houdt ook een bandje vast (zie foto)
 
De beide lange boutjes draai je los vanaf de buitenkant nu je toch nog steeds de achterkant van het dak hebt openstaan.

Nu de binnenbekleding los is kun je de 200N gasveer er alvast op één punt erop klikken en vervolgens de andere kant via de binnenkant erop klikken.

De 100N gasveer zit wat verder naar binnen en moet dus echt vanaf de binnenkant verwijderd en vervolgens gemonteerd worden. Probleem is dat je je kont niet kunt keren en de stoel gewoon niet ver genoeg naar voren gaat. Kies hier dus een koele dag voor uit

Het plan is om dit bericht uit te breiden met antwoorden en tips die uit dit draadje komen zodat je niet een heel topic door hoeft te worstelen om alles te lezen. Tips en trucs zijn dus welkom.
ex: Alfa Romeo 166 3.0V6 24v Super
ex. Alfa Romeo 156 1.6TS LPi
ex: Alfa Romeo 156 1.9JTDm 16v 200+PK 430Nm
ex: Alfa Romeo Spider (916) 2.0TS
nu: Fiat 500C
nu: Alfa Romeo Spider (939) 2.2JTS
*

Julian Maasdijk
2

  • Type Alfa: Spider 939 2.2JTS, 2007
  • *
    - Startende Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #24 Gepost op: 23 augustus 2021, 14:38:10 »
@shoppy . Dank je voor je duidelijke uitleg. Ik heb de 200N gasveren besteld en vervangen. Het dak loopt inderdaad soepeler en de ruit raakt de rolbeugels niet meer. Er was er 1 helemaal “dood”, dus het werdt tijd. Omdat ik ze dus niet kan gebruiken om de 100N veren te vervangen, wil ik deze ook nieuw bestellen. Heb je hiervoor ook een link naar het juiste type?

Bvd,
Julian.
Ex: Alfa Romeo 33 Boxer 16V
Ex: Alfa Romeo 146 1.6 I.E. L boxer
Ex: Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.6 16V T.Spark
Paar jaar geen Alfa...
Nu: Alfa Romeo Spider (939) 2.2 JTS (2007)
*

shoppy
77

  • Type Alfa: 939 Spider 2.2JTS 2006
  • **
    - Junior Alfist
  • Nice people drive Alfa Romeo
    • De Winkel Advies & Support
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #25 Gepost op: 23 augustus 2021, 17:26:32 »
@shoppy . Dank je voor je duidelijke uitleg. Ik heb de 200N gasveren besteld en vervangen. Het dak loopt inderdaad soepeler en de ruit raakt de rolbeugels niet meer. Er was er 1 helemaal “dood”, dus het werdt tijd. Omdat ik ze dus niet kan gebruiken om de 100N veren te vervangen, wil ik deze ook nieuw bestellen. Heb je hiervoor ook een link naar het juiste type?

Bvd,
Julian.

Top! Ben blij dat het gelukt is.
Als het dak verder goed opent en sluit zou ik de 100N lekker zo laten.
Ik heb zelf via de techniekwebshop.nl 2 100N veren gekocht maar die hadden een heel andere clip.
Heb ze er uiteindelijk wel ingekregen maar eentje zit er nu in zonder clipje want het was onmogelijk die er weer op te krijgen en het is ook niet mogelijk om de clip te laten zitten en ze er dan 'doorheen' te drukken zoals be de 200N kan.

Conclusie: Als alles het doet, lekker zo laten.
ex: Alfa Romeo 166 3.0V6 24v Super
ex. Alfa Romeo 156 1.6TS LPi
ex: Alfa Romeo 156 1.9JTDm 16v 200+PK 430Nm
ex: Alfa Romeo Spider (916) 2.0TS
nu: Fiat 500C
nu: Alfa Romeo Spider (939) 2.2JTS
*

Julian Maasdijk
2

  • Type Alfa: Spider 939 2.2JTS, 2007
  • *
    - Startende Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #26 Gepost op: 21 september 2021, 21:25:32 »
@shoppy , nog een andere vraag, misschien heb je hier ook ervaring mee. Bij het rijden met de kap dicht wil deze wel een “los” springen aan de achterzijde. Dan krijg ik de melding dat beweging niet is afgerond. Het gebeurt niet op een asfalt weg, maar wel op een klinker weg. Enige idee wat ik zou kunnen controleren, afstellen en/of repareren?
Ex: Alfa Romeo 33 Boxer 16V
Ex: Alfa Romeo 146 1.6 I.E. L boxer
Ex: Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.6 16V T.Spark
Paar jaar geen Alfa...
Nu: Alfa Romeo Spider (939) 2.2 JTS (2007)
*

Japiob
28

  • Type Alfa: 939 brera spider
  • *
    - Startende Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #27 Gepost op: 21 september 2021, 23:31:49 »
Ik heb hier ervaring mee. Verholpen door nieuwegasveren te laten monteren in Naarden
*

shoppy
77

  • Type Alfa: 939 Spider 2.2JTS 2006
  • **
    - Junior Alfist
  • Nice people drive Alfa Romeo
    • De Winkel Advies & Support
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #28 Gepost op: 22 september 2021, 08:19:12 »
@shoppy , nog een andere vraag, misschien heb je hier ook ervaring mee. Bij het rijden met de kap dicht wil deze wel een “los” springen aan de achterzijde. Dan krijg ik de melding dat beweging niet is afgerond. Het gebeurt niet op een asfalt weg, maar wel op een klinker weg. Enige idee wat ik zou kunnen controleren, afstellen en/of repareren?
Hey Julian, zelf heb ik daar nooit last van gehad en omdat alle 4 gasveren slap waren denk ik persoonlijk niet dat jouw probleem door de veren wordt veroorzaakt. Op www.alfaowner.com heb ik er iets over gelezen maar kan het even niet zo snel terugvinden.
Ik meen me te herinneren dat het over een 'stopper' gaat die even moet worden bijgedraaid.
Ik hoop dat je het kunt vinden en als je het niet kunt vinden kijk ik wel nog een keer voor je.

John
ex: Alfa Romeo 166 3.0V6 24v Super
ex. Alfa Romeo 156 1.6TS LPi
ex: Alfa Romeo 156 1.9JTDm 16v 200+PK 430Nm
ex: Alfa Romeo Spider (916) 2.0TS
nu: Fiat 500C
nu: Alfa Romeo Spider (939) 2.2JTS
*

Pino939
4

  • Type Alfa: Spider 939, Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #29 Gepost op: 22 juni 2022, 15:38:27 »
Helaas begreep ik niet hoe ik de kap van de B-stijl moest verwijderen. Welke 2 schroeven moet ik losdraaien om het paneel te verwijderen?