Misschien wordt het tijd om maar eens een duidelijke beschrijving met plaatjes te maken?
Het probleem van het 'schrapen' van het ruitje tegen de twee rolbeugels komt door het slapper worden van de 4 gasveren in de kapconstructie.
Met name de twee 200N gasveren (die tevens het makkelijkst te bereiken zijn) zijn hier schuld aan.
In de foto van het geraamte zie je de positie van de gasveren.
Wanneer je de 200N gasveren wilt gaan vervangen zet je de kap met de achterkant omhoog en zorg je ervoor dat ze niet kan terugvallen (na een poosje zal de druk nl wegvallen en klapt je dak weer terug). Zie foto.
Op onderstaande foto zie je de plaats waar de 200N gasveer zit.
Neem een kleine, platte schroevendraaier en wurm daarmee de clip los van de kop van de gasveer. Deze clip zorgt ervoor dat de gasveer niet los kan schieten. Bij plaatsen van de nieuwe gasveer moet je die clip juist erop laten zitten!
note: wanneer je de gasveren bij
Techniekwebshop of Brezan hebt gekocht dan zitten er op de gasveren montage kopjes, die moet je er eerst afhalen want die kopjes zitten natuurlijk al op de dakconstructie. (zie foto) Let er wel op dat je daarna de clipjes weer goed op de gasveren plaatst.
Om beide gasveren te vervangen of om de oude 200N (wanneer ze het nog enigszins doen) op de plaats van de 100N te plaatsen) moet je nu de bekleding van de B-stijl losmaken. De bekleding van de B-stijl zit vast met een plastic kap net boven de veiligheidsgordels. (zie foto) Eén van de boutjes houdt ook een bandje vast (zie foto)
De beide lange boutjes draai je los vanaf de buitenkant nu je toch nog steeds de achterkant van het dak hebt openstaan.
Nu de binnenbekleding los is kun je de 200N gasveer er alvast op één punt erop klikken en vervolgens de andere kant via de binnenkant erop klikken.
De 100N gasveer zit wat verder naar binnen en moet dus echt vanaf de binnenkant verwijderd en vervolgens gemonteerd worden. Probleem is dat je je kont niet kunt keren en de stoel gewoon niet ver genoeg naar voren gaat. Kies hier dus een koele dag voor uit
Het plan is om dit bericht uit te breiden met antwoorden en tips die uit dit draadje komen zodat je niet een heel topic door hoeft te worstelen om alles te lezen. Tips en trucs zijn dus welkom.