!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.
Helaas begreep ik niet hoe ik de kap van de B-stijl moest verwijderen. Welke 2 schroeven moet ik losdraaien om het paneel te verwijderen?
@shoppy Dank voor de uitleg en videos. Ik heb vorige week ma vele jaren ook weer een Alfa gekocht. Ik heb idee dat ik jou ook nog ken van het 156 forum 10-15 jaar geleden. Hoe dan ook ik ben nu de trotse eigenaar van een 939 spider (helaas) met hetzelfde probleem. Ik weet nog bijna niets van de auto en zou graag ook zelf de veren vervangen. Ik zal de veren en in denk ook gelijk maar de klipjes bestellen en hier lagen weten hoe het gaat.Op jou video op youtube lijk je de klipjes te ge gebruiken om het dak dicht te krijgen ipv open?https://youtu.be/56-2CqkuKIsMocht iemand duidelijk kunnen aangeven waar de gasveren zitten en waar het elastiek band zit dan hoor ik het graag.Wat bedoel je met de lijst op de ruit lijmen?
Citaat van: Julian Maasdijk op 21 september 2021, 21:25:32@shoppy , nog een andere vraag, misschien heb je hier ook ervaring mee. Bij het rijden met de kap dicht wil deze wel een “los” springen aan de achterzijde. Dan krijg ik de melding dat beweging niet is afgerond. Het gebeurt niet op een asfalt weg, maar wel op een klinker weg. Enige idee wat ik zou kunnen controleren, afstellen en/of repareren?Hey Julian, zelf heb ik daar nooit last van gehad en omdat alle 4 gasveren slap waren denk ik persoonlijk niet dat jouw probleem door de veren wordt veroorzaakt. Op www.alfaowner.com heb ik er iets over gelezen maar kan het even niet zo snel terugvinden.Ik meen me te herinneren dat het over een 'stopper' gaat die even moet worden bijgedraaid.Ik hoop dat je het kunt vinden en als je het niet kunt vinden kijk ik wel nog een keer voor je.John
@shoppy , nog een andere vraag, misschien heb je hier ook ervaring mee. Bij het rijden met de kap dicht wil deze wel een “los” springen aan de achterzijde. Dan krijg ik de melding dat beweging niet is afgerond. Het gebeurt niet op een asfalt weg, maar wel op een klinker weg. Enige idee wat ik zou kunnen controleren, afstellen en/of repareren?
Citaat van: shoppy op 22 september 2021, 08:19:12Citaat van: Julian Maasdijk op 21 september 2021, 21:25:32@shoppy , nog een andere vraag, misschien heb je hier ook ervaring mee. Bij het rijden met de kap dicht wil deze wel een “los” springen aan de achterzijde. Dan krijg ik de melding dat beweging niet is afgerond. Het gebeurt niet op een asfalt weg, maar wel op een klinker weg. Enige idee wat ik zou kunnen controleren, afstellen en/of repareren?Hey Julian, zelf heb ik daar nooit last van gehad en omdat alle 4 gasveren slap waren denk ik persoonlijk niet dat jouw probleem door de veren wordt veroorzaakt. Op www.alfaowner.com heb ik er iets over gelezen maar kan het even niet zo snel terugvinden.Ik meen me te herinneren dat het over een 'stopper' gaat die even moet worden bijgedraaid.Ik hoop dat je het kunt vinden en als je het niet kunt vinden kijk ik wel nog een keer voor je.JohnBedoel je dit: https://www.alfaowner.com/threads/spider-roof-not-staying-closed.897201/#post-13631009Ik heb er tijdens mijn vakantie in Italie (slechte wegen!) ook af en toe last van gehad.
Misschien wordt het tijd om maar eens een duidelijke beschrijving met plaatjes te maken?Het probleem van het 'schrapen' van het ruitje tegen de twee rolbeugels komt door het slapper worden van de 4 gasveren in de kapconstructie.Met name de twee 200N gasveren (die tevens het makkelijkst te bereiken zijn) zijn hier schuld aan.In de foto van het geraamte zie je de positie van de gasveren. Wanneer je de 200N gasveren wilt gaan vervangen zet je de kap met de achterkant omhoog en zorg je ervoor dat ze niet kan terugvallen (na een poosje zal de druk nl wegvallen en klapt je dak weer terug). Zie foto.Op onderstaande foto zie je de plaats waar de 200N gasveer zit.Neem een kleine, platte schroevendraaier en wurm daarmee de clip los van de kop van de gasveer. Deze clip zorgt ervoor dat de gasveer niet los kan schieten. Bij plaatsen van de nieuwe gasveer moet je die clip juist erop laten zitten!note: wanneer je de gasveren bij Techniekwebshop of Brezan hebt gekocht dan zitten er op de gasveren montage kopjes, die moet je er eerst afhalen want die kopjes zitten natuurlijk al op de dakconstructie. (zie foto) Let er wel op dat je daarna de clipjes weer goed op de gasveren plaatst.Om beide gasveren te vervangen of om de oude 200N (wanneer ze het nog enigszins doen) op de plaats van de 100N te plaatsen) moet je nu de bekleding van de B-stijl losmaken. De bekleding van de B-stijl zit vast met een plastic kap net boven de veiligheidsgordels. (zie foto) Eén van de boutjes houdt ook een bandje vast (zie foto) De beide lange boutjes draai je los vanaf de buitenkant nu je toch nog steeds de achterkant van het dak hebt openstaan.Nu de binnenbekleding los is kun je de 200N gasveer er alvast op één punt erop klikken en vervolgens de andere kant via de binnenkant erop klikken.De 100N gasveer zit wat verder naar binnen en moet dus echt vanaf de binnenkant verwijderd en vervolgens gemonteerd worden. Probleem is dat je je kont niet kunt keren en de stoel gewoon niet ver genoeg naar voren gaat. Kies hier dus een koele dag voor uit Het plan is om dit bericht uit te breiden met antwoorden en tips die uit dit draadje komen zodat je niet een heel topic door hoeft te worstelen om alles te lezen. Tips en trucs zijn dus welkom.