!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

*

shoppy
77

  • Type Alfa: 939 Spider 2.2JTS 2006
  • **
    - Junior Alfist
  • Nice people drive Alfa Romeo
    • De Winkel Advies & Support
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #30 Gepost op: 22 juni 2022, 16:13:48 »
Helaas begreep ik niet hoe ik de kap van de B-stijl moest verwijderen. Welke 2 schroeven moet ik losdraaien om het paneel te verwijderen?

Het gaat om de schroef of bout die het 'bandje' ook vasthoud. zie foto:

 

Aan weerskanten zit er eentje.
Ze houden dus niet alleen dat bandje vast maar ook de kap van de B-stijl.
ex: Alfa Romeo 166 3.0V6 24v Super
ex. Alfa Romeo 156 1.6TS LPi
ex: Alfa Romeo 156 1.9JTDm 16v 200+PK 430Nm
ex: Alfa Romeo Spider (916) 2.0TS
nu: Fiat 500C
nu: Alfa Romeo Spider (939) 2.2JTS
*

Pino939
4

  • Type Alfa: Spider 939, Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #31 Gepost op: 22 juni 2022, 17:40:50 »
Geweldig, heel erg bedankt, ik had deze schroeven niet op het scherm. Nu is alles duidelijk en kan ik de dempers vervangen.

*

Piccirillo
188

  • Type Alfa: Spider 939 + Giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #32 Gepost op: 23 juni 2022, 13:18:50 »
Ik heb overigens op de heenweg naar  de Giro d'Italia tour 2022 ook een dak issue gehad. Via iemand die ik ken die voor Ferrari/Lamborghini en Alfa werkt aan nieuwe modellen kwam ik bij iemand in Milano. Deze man is specialist in 939 en met name het dak goed werkend te krijgen etc. Had online met iemand van Alfa Romeo fabriek in Italië een diagnose gedaan. E.e.a. qua software geüpdatet (???) en wist binnen no-time wat er aan de hand was. Dak loopt weer als een zonnetje.

Gaf ook de tip om juist in ons soms wat vochtige Nederland de bewegende delen met spuit vaseline in te spuiten elk kwartaal. Wurth was een goed merk hiervoor. Tweede tip was om ook na de zomer tot het voorjaar een iets wat vocht opneemt zoals vochtvreter in de bak bij de electro motoren neer te leggen omdat soms vocht ook storingen geeft waarvan de oorzaak later lastig is te herleiden.

ZIjn naam is Sebastiano Cacciola en woont in Milaan. Er komen 939 eigenaren vanuit bv Duitsland naar hem om het dak goed werkend te krijgen.
Alfa Romeo Brera Spider 939 (zwart)
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Veloce uitvoering (Rosso maranello)
... hiervoor een hele reeks andere auto's...
eerste auto: Alfa Sud Tii zilvergrijs
*

Pino939
4

  • Type Alfa: Spider 939, Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #33 Gepost op: 23 juni 2022, 14:04:23 »
Ja, schreef Sebastiano me op facebook, hij is een echte specialist!
*

Piccirillo
188

  • Type Alfa: Spider 939 + Giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #34 Gepost op: 29 juni 2022, 15:13:38 »
Sebastiano heeft online me laten zien hoe mijn dak kan fixen. Het laatste deel van het sluiten van het dak, het deel met het raam, bleef omhoog staan.
Door de arm iets naar buiten te buigen sluit het dak weer / gaat het sluitproces verder. Dit onderdeel slijt naar verloop van tijd wat blijkbaar.
Overigens dit doe je op de auto zelf, je hoeft het onderdeel niet te verwijderen.

Alfa Romeo Brera Spider 939 (zwart)
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Veloce uitvoering (Rosso maranello)
... hiervoor een hele reeks andere auto's...
eerste auto: Alfa Sud Tii zilvergrijs
*

alfabertone
22

  • Type Alfa: Spider
  • *
    - Startende Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #35 Gepost op: 2 juli 2022, 15:09:51 »
Helemaal blij.
Na het lezen van dit topic 2 nieuwe 200 Newton gasveren besteld en geplaatst (15 minuten werk). De kap sluit als nooit tevoren.
Vreemd genoeg zaten er 2 versleten 100 Newton veren in dus kennelijk heeft 1 van de vorige eigenaren de verkeerde gemonteerd met als gevolg de de sierstukken op de rolbeugels beschadigd waren.
Kon in Italie voor 85 euro per stuk 2 complete nieuwe rolbeugels bestellen dus die gelijk gemonteerd.
Klaar voor de zomer. We gaan er mee naar Schotland (North Coast 500) dus ik vrees dat we de kap regelmatig moeten gebruiken.
*

Patrick AFL
5

  • Type Alfa: Giuia Veloce 2.2
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #36 Gepost op: 7 augustus 2023, 13:13:52 »
@shoppy  Dank voor de uitleg en videos. Ik heb vorige week ma vele jaren ook weer een Alfa gekocht. Ik heb idee dat ik jou ook nog ken van het 156 forum 10-15 jaar geleden.

Hoe dan ook ik ben nu de trotse eigenaar van een 939 spider (helaas) met hetzelfde probleem.  Ik weet nog bijna niets van de auto en zou graag ook zelf de veren vervangen.

Ik zal de veren en in denk ook gelijk maar de klipjes bestellen en hier lagen weten hoe het gaat.

Op jou video op youtube lijk je de klipjes te ge gebruiken om het dak dicht te krijgen ipv open?

https://youtu.be/56-2CqkuKIs

Mocht iemand duidelijk kunnen aangeven waar de gasveren zitten en waar het elastiek band zit dan hoor ik het graag.

Wat bedoel je met de lijst op de ruit lijmen?

Waar kun je deze klipjes bestellen?
*

Piccirillo
188

  • Type Alfa: Spider 939 + Giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #37 Gepost op: 8 augustus 2023, 09:23:21 »
Krijg je op de beugel geen slijtageplekken van de beugel?

Overigens, weet iemand hoe je de ronde kappen achter de beugel kan verwijderen? Ik wil deze zwart maken door ze of te spuiten of te trappen.
Alfa Romeo Brera Spider 939 (zwart)
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Veloce uitvoering (Rosso maranello)
... hiervoor een hele reeks andere auto's...
eerste auto: Alfa Sud Tii zilvergrijs
*

Pkoot
23

  • Type Alfa: Spider 939 2.2 jts
  • *
    - Startende Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #38 Gepost op: 10 augustus 2023, 11:49:33 »
@shoppy , nog een andere vraag, misschien heb je hier ook ervaring mee. Bij het rijden met de kap dicht wil deze wel een “los” springen aan de achterzijde. Dan krijg ik de melding dat beweging niet is afgerond. Het gebeurt niet op een asfalt weg, maar wel op een klinker weg. Enige idee wat ik zou kunnen controleren, afstellen en/of repareren?
Hey Julian, zelf heb ik daar nooit last van gehad en omdat alle 4 gasveren slap waren denk ik persoonlijk niet dat jouw probleem door de veren wordt veroorzaakt. Op www.alfaowner.com heb ik er iets over gelezen maar kan het even niet zo snel terugvinden.
Ik meen me te herinneren dat het over een 'stopper' gaat die even moet worden bijgedraaid.
Ik hoop dat je het kunt vinden en als je het niet kunt vinden kijk ik wel nog een keer voor je.

John

Bedoel je dit: https://www.alfaowner.com/threads/spider-roof-not-staying-closed.897201/#post-13631009

Ik heb er tijdens mijn vakantie in Italie (slechte wegen!) ook af en toe last van gehad.
*

Piccirillo
188

  • Type Alfa: Spider 939 + Giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #39 Gepost op: 10 augustus 2023, 12:25:17 »
@shoppy , nog een andere vraag, misschien heb je hier ook ervaring mee. Bij het rijden met de kap dicht wil deze wel een “los” springen aan de achterzijde. Dan krijg ik de melding dat beweging niet is afgerond. Het gebeurt niet op een asfalt weg, maar wel op een klinker weg. Enige idee wat ik zou kunnen controleren, afstellen en/of repareren?
Hey Julian, zelf heb ik daar nooit last van gehad en omdat alle 4 gasveren slap waren denk ik persoonlijk niet dat jouw probleem door de veren wordt veroorzaakt. Op www.alfaowner.com heb ik er iets over gelezen maar kan het even niet zo snel terugvinden.
Ik meen me te herinneren dat het over een 'stopper' gaat die even moet worden bijgedraaid.
Ik hoop dat je het kunt vinden en als je het niet kunt vinden kijk ik wel nog een keer voor je.

John

Bedoel je dit: https://www.alfaowner.com/threads/spider-roof-not-staying-closed.897201/#post-13631009

Ik heb er tijdens mijn vakantie in Italie (slechte wegen!) ook af en toe last van gehad.

Dit heeft met de sluiting van de kap te maken. Omdat er teveel speling in een arm van de sluitplaat zit schiet deze los. Dit heeft niets met de gasveren te maken :).
Je kunt hier de oplossing lezen:

https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-alfa-brera-club!/kap-sluit-niet-is-dit-mss-een-oplossing-voor-je/
Alfa Romeo Brera Spider 939 (zwart)
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Veloce uitvoering (Rosso maranello)
... hiervoor een hele reeks andere auto's...
eerste auto: Alfa Sud Tii zilvergrijs
*

Pkoot
23

  • Type Alfa: Spider 939 2.2 jts
  • *
    - Startende Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #40 Gepost op: 1 februari 2024, 11:52:37 »
Misschien wordt het tijd om maar eens een duidelijke beschrijving met plaatjes te maken?

Het probleem van het 'schrapen' van het ruitje tegen de twee rolbeugels komt door het slapper worden van de 4 gasveren in de kapconstructie.
Met name de twee 200N gasveren (die tevens het makkelijkst te bereiken zijn) zijn hier schuld aan.
In de foto van het geraamte zie je de positie van de gasveren.


Wanneer je de 200N gasveren wilt gaan vervangen zet je de kap met de achterkant omhoog en zorg je ervoor dat ze niet kan terugvallen (na een poosje zal de druk nl wegvallen en klapt je dak weer terug). Zie foto.



Op onderstaande foto zie je de plaats waar de 200N gasveer zit.



Neem een kleine, platte schroevendraaier en wurm daarmee de clip los van de kop van de gasveer. Deze clip zorgt ervoor dat de gasveer niet los kan schieten. Bij plaatsen van de nieuwe gasveer moet je die clip juist erop laten zitten!
note: wanneer je de gasveren bij Techniekwebshop of Brezan hebt gekocht dan zitten er op de gasveren montage kopjes, die moet je er eerst afhalen want die kopjes zitten natuurlijk al op de dakconstructie. (zie foto) Let er wel op dat je daarna de clipjes weer goed op de gasveren plaatst.



Om beide gasveren te vervangen of om de oude 200N (wanneer ze het nog enigszins doen) op de plaats van de 100N te plaatsen) moet je nu de bekleding van de B-stijl losmaken. De bekleding van de B-stijl zit vast met een plastic kap net boven de veiligheidsgordels. (zie foto) Eén van de boutjes houdt ook een bandje vast (zie foto)
 
De beide lange boutjes draai je los vanaf de buitenkant nu je toch nog steeds de achterkant van het dak hebt openstaan.

Nu de binnenbekleding los is kun je de 200N gasveer er alvast op één punt erop klikken en vervolgens de andere kant via de binnenkant erop klikken.

De 100N gasveer zit wat verder naar binnen en moet dus echt vanaf de binnenkant verwijderd en vervolgens gemonteerd worden. Probleem is dat je je kont niet kunt keren en de stoel gewoon niet ver genoeg naar voren gaat. Kies hier dus een koele dag voor uit

Het plan is om dit bericht uit te breiden met antwoorden en tips die uit dit draadje komen zodat je niet een heel topic door hoeft te worstelen om alles te lezen. Tips en trucs zijn dus welkom.

Misschien nog even een tip: als je er 200N veren op zet, druk dan deze eerst een paar keer in. Wel recht houden! Bij mij ging de kop niet meer open na het installeren van een nieuwe veer, maar na die er weer af gehaald te hebben en een keer of 10 te hebben ingedrukt, lukte dat wel. Kap loopt weer soepel.
*

alfabertone
22

  • Type Alfa: Spider
  • *
    - Startende Alfist
Re: Spider (939) cabriodak afstellen
« Reactie #41 Gepost op: 1 februari 2024, 18:06:19 »
Ik heb ook mijn 200N gasveren vervangen maar na 2 weken hetzelfde euvel. Omdat ik ook de rolbeugels vervangen had door nieuwe wilde ik er definitief vanaf zijn. Uiteindelijk bij een modelbouwshop een stukje doorzichtige krimpkous van rond 120 mm (voor accupaketten)  gekocht. Over de top van beide beugels een stukje van 15 cm lang gekrompen. De kap gaat vlekkeloos over de naad heen en geen slijtageplekken op de beugels.
Kost nog geen 10 euro maar is wel wat werk natuurlijk.