Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Alfa Brera club => Topic gestart door: Maarten86 op 23 mei 2020, 11:54:02

Titel: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Maarten86 op 23 mei 2020, 11:54:02
Hallo allemaal,

Bij mijn Spider (939) uit 2007 zijn twee maanden geleden de gasveren vervangen, deze waren versleten waardoor de glazen achterruit bij het openen en sluiten de beugels achter de hoofdsteunen raakte.

Sindsdien, iedere keer wanneer ik het dak opende, ging dat steeds schokkeriger, alsof het dak te "los". Het was geen continue beweging maar hij flapperde als het ware naar achteren.

Nu heb ik sinds afgelopen week dat het dak niet meer open gaat. De handeling werkt perfect, de klep gaat open, het dak begint te bewegen, maar wanneer de achterruit in de houder valt klapt deze niet verder in en kan de rest van het dak niet naar achteren bewegen en opvouwen.

Ik heb gehoord dat dit met het "afstellen" van het dak heeft te maken, ook n.a.v. plaatsen nieuwe gasveren. Heeft iemand enig idee hoe dit moet?
Ik ga ermee terug naar de specialist waar de gasveren zijn vervangen maar msischien is de handeling zo eenvoudig dat ik het zelf kan stellen.

Alvast bedankt!

Hieronder is zichtbaar bij welke stand het dak vastloopt:

(https://i.ibb.co/gSZ8btm/DSC-0420.jpg) (https://ibb.co/PcGys1F)
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Japiob op 29 mei 2020, 14:53:14
Mijn gasveren zijn in Naarden vervangen bij de aldaar gevestigde cabrio specialist.Mocht het niet lukken hebben zij wellicht een oplossing
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: alfabertone op 3 juli 2020, 18:35:44
Weet je zeker dat de pompdruk goed is?
Achter de passagier stoel in het opbergvak zit een kabel die, als je er aan trekt, de druk aflaat van de pomp zodat je de kap met de hand kan bedienen.
Bij de pomp zelf kan je de klep waar hij aan vast zit voelen en de andere kant op duwen. (richting de achterkant van de auto)
Dit deed wonderen bij mij.
Ik vraag me af of daar geen veer aan vast hoort te zitten die hem in de goede positie houdt.
Zie ook https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_brera_spider_hood_release.shtml (https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_brera_spider_hood_release.shtml)
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Maarten86 op 2 augustus 2020, 13:17:17
Het is inmiddels gerepareerd, het waren versleten palletjes/nokjes welke de beweging van het dak mogelijk maken. Deze zijn vervangen en het dak beweekt weer als een zonnetje! :-)
Vorig weekend lekker met de Spider door het Zwarte Woud geflaneerd ;-)

(https://i.ibb.co/kDRnk19/P1000112.jpg) (https://ibb.co/2MD2mNs)
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Alfaerwin op 30 augustus 2020, 17:07:30
Citaat van: Maarten86 op  2 augustus 2020, 13:17:17
Citaat van: Maarten86 op  2 augustus 2020, 13:17:17
Het is inmiddels gerepareerd, het waren versleten palletjes/nokjes welke de beweging van het dak mogelijk maken. Deze zijn vervangen en het dak beweekt weer als een zonnetje! :-)
Vorig weekend lekker met de Spider door het Zwarte Woud geflaneerd ;-)

(https://i.ibb.co/kDRnk19/P1000112.jpg) (https://ibb.co/2MD2mNs)

Hé,
Ik ben ook van plan om mijn gasveren op de spider de vervangen en had graag van je vernomen over welke palletjes/nokjes je het hier hebt? Kunt u mij soms een afbeelding toe sturen.
Met vriendelijke groeten.
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Maarten86 op 31 augustus 2020, 20:24:53
Deze nokjes zijn door de Alfa specialist vervangen, ik heb de oude versleten nokjes wel gezien maar heb er geen foto van. Ook niet van de exacte locatie. Schijnbaar kun je ze eenvoudig zien als je de gasveren vervangt, hopelijk kom je ze tegen!
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Piccirillo op 4 november 2020, 08:17:32
Mss is dit ook een oplossing. Heb er meer over gelezen en veel eigenaren geven aan dat de standaard gasveren van 100 n eigenlijk te zwak zijn. Degene die ze vervangen hebben voor 200 n geven aan dat het dak vele malen vloeiender opent en sluit.

https://www.alfaowner.com/threads/solved-spider-roof-fault.975162/page-8
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: shoppy op 7 april 2021, 16:34:09
Even een wat ouder topic afstoffen maar ik heb een soortgelijk (of misschien wel hetzelfde)  probleem.

Zodra bij het openen van het dak de eerste beweging wordt gemaakt (optillen van het achterste deel) komt het ruitje niet over de beugels achter de hoofdsteunen maar 'haakt' deze zo'n 5-8 cm onder de bovenkant van de beugels en loopt dan vast.
Je moet hem dus met je vingers over de hoofdsteunen heen tillen wil je het dak kunnen openen.

Ik heb elders wel gelezen dat het ruitje tegen de beugels aanloopt maar nooit zo erg als bij mij.

Heeft dit ook met de palletjes/nopjes of gasveren te maken?

aanvulling:
Ik heb in ieder geval zojuist ontdekt dat de rand die om de ruit heen zit aan de onderzijde uit de clipjes was en in de hoek zelfs gebroken.
Aan die rand zit aan weerskanten een elastieken band die naar mijn idee de ruit moet optillen.
Zo goed al kon die rand weer vastgeklikt en het gebroken deel vastgelijmd in de clip.
Nu maar even wachten of het heeft geholpen. De elastieken band aan de gebroken zijde was overigens erg gerafeld. Die kant maar niet vastgezet aan het elastiek omdat anders de lijm zou loslaten.
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Piccirillo op 8 april 2021, 10:23:21
@shoppy (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1173) , mss staat hier wat info voor je bij:

https://www.ck-cabrio.de/verdecke/cabrioverdecke-von-a-z/alfa-romeo-spider-typ-939-verdeck-2006-2010/?fbclid=IwAR0jHLbqR7b9Qbd_39uou_vSGP9WxrRm7YAeWyy26Km7IZEUaCT8UTi3p68
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: shoppy op 8 april 2021, 12:17:31
Citaat van: Piccirillo op  8 april 2021, 10:23:21
Citaat van: Piccirillo op  8 april 2021, 10:23:21
@shoppy (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1173) , mss staat hier wat info voor je bij:

https://www.ck-cabrio.de/verdecke/cabrioverdecke-von-a-z/alfa-romeo-spider-typ-939-verdeck-2006-2010/?fbclid=IwAR0jHLbqR7b9Qbd_39uou_vSGP9WxrRm7YAeWyy26Km7IZEUaCT8UTi3p68

Dank je voor de verwijzing, deze had ik zelf nog niet gevonden.

We gaan dus die gasveren maar eens bestellen.
Ook zullen de spanbanden moeten worden vervangen.

Aan de 916 Spider heb ik bijna 6 jaar gesleuteld om haar te krijgen zoals ze er nu bij staat. Ik denk dat ik met de 939 wat korter bezig ben.
Maar ....... het blijven Italiaanse hokken dus kan het maar zo een veel langer project worden.
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Piccirillo op 8 april 2021, 12:51:46
Ga je dit zelf doen?
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: shoppy op 8 april 2021, 14:16:33
Citaat van: Piccirillo op  8 april 2021, 12:51:46
Citaat van: Piccirillo op  8 april 2021, 12:51:46
Ga je dit zelf doen?

Dat denk ik wel ja, doe eigenlijk bijna alles zelf.
Het moet alleen iets warmer worden want ik ben een koukleum.
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: shoppy op 5 mei 2021, 07:03:48
Inmiddels op ebay Duitsland twee gasveren 200N besteld want bij demontage van gasveren bleek dat ze beide overleden waren. filmpje (https://youtu.be/EDuq0Svh7_I)

Deze verkoper maakt ook kleine clipjes die je aan de binnenzijde op de ruit plakt en die de ruit dus iets geleiden over de rolbeugels.
Persoonlijk vind ik € 20,- excl. verzending een tikkie overdreven voor twee clipjes maar hij maakt ze zelf met een 3D printer en het is natuurlijk nog altijd goedkoper dan een nieuwe ruit (= nieuwe kap).

Voor de twee 200N gasveren betaalde ik overigens slechts € 50,- incl. verzenden.
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Piccirillo op 5 mei 2021, 08:42:53
Slim bedacht die clipjes. Duwt het dak ook iets omhoog. Ben je niet bang dat je nu strepen (slijtage) op de hoofdsteunen krijgt?
Hoe lang was je bezig om de gasveren te vervangen en met deze wat zwaardere versies gaat het denk ik ook een stuk vloeiender niet?
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: shoppy op 5 mei 2021, 09:11:01
Citaat van: Piccirillo op  5 mei 2021, 08:42:53
Citaat van: Piccirillo op  5 mei 2021, 08:42:53
Slim bedacht die clipjes. Duwt het dak ook iets omhoog. Ben je niet bang dat je nu strepen (slijtage) op de hoofdsteunen krijgt?
Hoe lang was je bezig om de gasveren te vervangen en met deze wat zwaardere versies gaat het denk ik ook een stuk vloeiender niet?

Haha, ik heb ze nog niet eens binnen joh.
Het demonteren van de bestaande gasveren was een fluitje van een cent omdat ze helemaal dood waren kon ik ze weghalen in ingedrukte toestand. Iets wat natuurlijk normaal gesproken niet mogelijk is.
Je kunt dan de binnenbekleding beter losmaken en daarna de kap weer sluiten zodat de gasveren helemaal uit zijn en dan kun je van binnenuit de gasveren demonteren.
Wat ik ook zag is dat ze een tie-wrap over de ingedrukte gasveer trekken zodat je hem in gesloten vorm kunt demonteren.
Dat is voor de 200N gasveren verreweg de eenvoudigste manier.
Maar voor de binnenste 100N moet je echt wel de binnenbekleding loshalen want daar kun je anders niet bij.

Ik heb foto's gevonden die precies laten zien hoe je dit doet allemaal maar ik maak ze liever zelf dan heb je later ook geen gedoe.

Die clipjes zijn een leuk idee maar ivm dat mogelijke krassen heb ik die ook nog niet besteld.

Daarnaast weet ik ook niet of de 100N wel goed zijn want die heb ik nog niet getest. Misschien ga ik die ook wel voor de 200N vervangen want dat lees je veel op engelse fora.
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: shoppy op 9 mei 2021, 10:19:14
Vanmorgen kwam ik erachter dat de bestelde 200N gasveren gisteravond al in de brievenbus waren gedaan.
Dus hup, vanmorgen gelijk gemonteerd en yes! het dak gaat weer netjes open en dicht. Er zijn ook nog 100N onderweg en ik denk dat die meer met het sluiten van het dak te maken hebben want daarbij loopt het raam nog ietsje aan maar glijd wel gewoon over de rolbeugels zonder te schrapen.

https://www.youtube.com/watch?v=tvFudqQQzGE&t=1s (https://www.youtube.com/watch?v=tvFudqQQzGE&t=1s)

Ik had deze week de lijst al weer op de ruit gelijmd en een net zwart afdek randje erop gemaakt.
Ook heb ik de nieuwe 20mm elastiek band al binnen maar dat zit er nog niet op.

(https://i.ibb.co/rfcTj8R/Dak02.png) (https://ibb.co/2Ysm9V1)  (https://i.ibb.co/Q8XxZLH/netjes.jpg) (https://ibb.co/pWnkgcK)
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Rene86 op 13 mei 2021, 08:22:58
@shoppy (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1173)  Dank voor de uitleg en videos. Ik heb vorige week ma vele jaren ook weer een Alfa gekocht. Ik heb idee dat ik jou ook nog ken van het 156 forum 10-15 jaar geleden.

Hoe dan ook ik ben nu de trotse eigenaar van een 939 spider (helaas) met hetzelfde probleem.  Ik weet nog bijna niets van de auto en zou graag ook zelf de veren vervangen.

Ik zal de veren en in denk ook gelijk maar de klipjes bestellen en hier lagen weten hoe het gaat.

Op jou video op youtube lijk je de klipjes te ge gebruiken om het dak dicht te krijgen ipv open?
https://youtu.be/56-2CqkuKIs

Mocht iemand duidelijk kunnen aangeven waar de gasveren zitten en waar het elastiek band zit dan hoor ik het graag.

Wat bedoel je met de lijst op de ruit lijmen?
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Jaco op 28 juni 2021, 17:53:49
Hey hoi, ik bezit ook de 939 en bij het sluiten van het dak schampt hij inderdaad net de beugel.
Betekent dit dat dan alleen de 200n gasveer vervangen moet worden? Ik heb gezien dat je deze bij de techniekwebshop kan bestellen.
Ben er nog nie achter waar de 110n gasveren besteld kunnen worden. Heb jij (of heeft iemand) een link naar de betreffende webshop?
Alvast super bedankt!
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: shoppy op 28 juni 2021, 18:25:53
Wat ze meestal doen is  alleen nieuwe 200N plaatsen en de oude 200N veren op de plek van de oude 100N veren te plaatsen.
Mijn ervaring is dat de 100N wel iets doen maar niet heel veel. Mijn dak deed het prima met alleen de nieuwe 200N terwijl later bleek dat de 100N volledig lam waren.

Succes.
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Jaco op 28 juni 2021, 18:49:08
Ah oké, dat is dan duidelijk. Bestel ik 2 nieuwe 200 en gebruik de oude voor de 100. Wist niet dat deze dezelfde inbouwlengte hadden. Bedankt!
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Piccirillo op 28 juni 2021, 19:47:16
Ik heb ook alle gasveren (zwaardere versies) besteld om te laten vervangen met gelijk de tandwieltjes voor de flap motoren. Die zijn nu van kunststof en ik krijg nu rvs versie. Worden wel op maakt gemaakt dus wel even wachten voordat ze binnen zijn.
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Jaco op 28 juni 2021, 20:35:51
Ik weet nog niet of deze ook versleten zijn. Komt misschien later. Klop ik wel even bij je aan.

Ik wil deze nu bestellen, is dit dan de juiste? Check/check dubbel check: dak 8846WI Stabilus
Link: https://www.winparts.nl/carrosserie-plaatwerk/gasveren/c698/gasveer-dak-8846wi-stabilus/p1312348.html#orgineelnummers
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: shoppy op 28 juni 2021, 20:40:39
Ik weet nog niet of deze ook versleten zijn. Komt misschien later. Klop ik wel even bij je aan.

Ik wil deze nu bestellen, is dit dan de juiste? Check/check dubbel check: dak 8846WI Stabilus
Link: https://www.winparts.nl/carrosserie-plaatwerk/gasveren/c698/gasveer-dak-8846wi-stabilus/p1312348.html#orgineelnummers

Nee joh, deze zijn maar 40N en te lang

Deze moet je hebben, zelfde nummer ook via Brezan
https://www.techniekwebshop.nl/febi-bilstein-gasveer-motorruimte-klep-49813-lengte-93-mm-155-5-mm-buitendraad-m8-x-1-mm-behuizing-diameter-15-mm-zuigerstangdiameter-6-mm-uitwerpkracht-200-n-inbouwplaats-aan-beide-zijden-slag-40-mm.html
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: shoppy op 29 juni 2021, 09:05:48
Misschien wordt het tijd om maar eens een duidelijke beschrijving met plaatjes te maken?

Het probleem van het 'schrapen' van het ruitje tegen de twee rolbeugels komt door het slapper worden van de 4 gasveren in de kapconstructie.
Met name de twee 200N gasveren (die tevens het makkelijkst te bereiken zijn) zijn hier schuld aan.
In de foto van het geraamte zie je de positie van de gasveren.
(https://i.ibb.co/YDnNRRq/dak.jpg) (https://ibb.co/vsycwwK)

Wanneer je de 200N gasveren wilt gaan vervangen zet je de kap met de achterkant omhoog en zorg je ervoor dat ze niet kan terugvallen (na een poosje zal de druk nl wegvallen en klapt je dak weer terug). Zie foto.

(https://i.ibb.co/BNgFkjz/montage.jpg) (https://ibb.co/6B4LQbn)

Op onderstaande foto zie je de plaats waar de 200N gasveer zit.

(https://i.ibb.co/6H7y35H/200N-2.jpg) (https://ibb.co/JvwcfPv)

Neem een kleine, platte schroevendraaier en wurm daarmee de clip los van de kop van de gasveer. Deze clip zorgt ervoor dat de gasveer niet los kan schieten. Bij plaatsen van de nieuwe gasveer moet je die clip juist erop laten zitten!
note: wanneer je de gasveren bij Techniekwebshop of Brezan (https://www.techniekwebshop.nl/febi-bilstein-gasveer-motorruimte-klep-49813-lengte-93-mm-155-5-mm-buitendraad-m8-x-1-mm-behuizing-diameter-15-mm-zuigerstangdiameter-6-mm-uitwerpkracht-200-n-inbouwplaats-aan-beide-zijden-slag-40-mm.html) hebt gekocht dan zitten er op de gasveren montage kopjes, die moet je er eerst afhalen want die kopjes zitten natuurlijk al op de dakconstructie. (zie foto) Let er wel op dat je daarna de clipjes weer goed op de gasveren plaatst.

(https://i.ibb.co/qyw7qZR/Gasveer-1.png) (https://imgbb.com/)

Om beide gasveren te vervangen of om de oude 200N (wanneer ze het nog enigszins doen) op de plaats van de 100N te plaatsen) moet je nu de bekleding van de B-stijl losmaken. De bekleding van de B-stijl zit vast met een plastic kap net boven de veiligheidsgordels. (zie foto) Eén van de boutjes houdt ook een bandje vast (zie foto)
(https://i.ibb.co/jRLDYM0/5.jpg) (https://ibb.co/JQzHT76)  (https://i.ibb.co/p2YkcHq/4.jpg) (https://ibb.co/7vs0P3h)
De beide lange boutjes draai je los vanaf de buitenkant nu je toch nog steeds de achterkant van het dak hebt openstaan.

Nu de binnenbekleding los is kun je de 200N gasveer er alvast op één punt erop klikken en vervolgens de andere kant via de binnenkant erop klikken.

De 100N gasveer zit wat verder naar binnen en moet dus echt vanaf de binnenkant verwijderd en vervolgens gemonteerd worden. Probleem is dat je je kont niet kunt keren en de stoel gewoon niet ver genoeg naar voren gaat. Kies hier dus een koele dag voor uit (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f601.png)

Het plan is om dit bericht uit te breiden met antwoorden en tips die uit dit draadje komen zodat je niet een heel topic door hoeft te worstelen om alles te lezen. Tips en trucs zijn dus welkom.
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Julian Maasdijk op 23 augustus 2021, 14:38:10
@shoppy (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1173) . Dank je voor je duidelijke uitleg. Ik heb de 200N gasveren besteld en vervangen. Het dak loopt inderdaad soepeler en de ruit raakt de rolbeugels niet meer. Er was er 1 helemaal “dood”, dus het werdt tijd. Omdat ik ze dus niet kan gebruiken om de 100N veren te vervangen, wil ik deze ook nieuw bestellen. Heb je hiervoor ook een link naar het juiste type?

Bvd,
Julian.
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: shoppy op 23 augustus 2021, 17:26:32
@shoppy (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1173) . Dank je voor je duidelijke uitleg. Ik heb de 200N gasveren besteld en vervangen. Het dak loopt inderdaad soepeler en de ruit raakt de rolbeugels niet meer. Er was er 1 helemaal “dood”, dus het werdt tijd. Omdat ik ze dus niet kan gebruiken om de 100N veren te vervangen, wil ik deze ook nieuw bestellen. Heb je hiervoor ook een link naar het juiste type?

Bvd,
Julian.

Top! Ben blij dat het gelukt is.
Als het dak verder goed opent en sluit zou ik de 100N lekker zo laten.
Ik heb zelf via de techniekwebshop.nl 2 100N veren gekocht maar die hadden een heel andere clip.
Heb ze er uiteindelijk wel ingekregen maar eentje zit er nu in zonder clipje want het was onmogelijk die er weer op te krijgen en het is ook niet mogelijk om de clip te laten zitten en ze er dan 'doorheen' te drukken zoals be de 200N kan.

Conclusie: Als alles het doet, lekker zo laten.
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Julian Maasdijk op 21 september 2021, 21:25:32
@shoppy (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1173) , nog een andere vraag, misschien heb je hier ook ervaring mee. Bij het rijden met de kap dicht wil deze wel een “los” springen aan de achterzijde. Dan krijg ik de melding dat beweging niet is afgerond. Het gebeurt niet op een asfalt weg, maar wel op een klinker weg. Enige idee wat ik zou kunnen controleren, afstellen en/of repareren?
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Japiob op 21 september 2021, 23:31:49
Ik heb hier ervaring mee. Verholpen door nieuwegasveren te laten monteren in Naarden
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: shoppy op 22 september 2021, 08:19:12
@shoppy (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1173) , nog een andere vraag, misschien heb je hier ook ervaring mee. Bij het rijden met de kap dicht wil deze wel een “los” springen aan de achterzijde. Dan krijg ik de melding dat beweging niet is afgerond. Het gebeurt niet op een asfalt weg, maar wel op een klinker weg. Enige idee wat ik zou kunnen controleren, afstellen en/of repareren?
Hey Julian, zelf heb ik daar nooit last van gehad en omdat alle 4 gasveren slap waren denk ik persoonlijk niet dat jouw probleem door de veren wordt veroorzaakt. Op www.alfaowner.com heb ik er iets over gelezen maar kan het even niet zo snel terugvinden.
Ik meen me te herinneren dat het over een 'stopper' gaat die even moet worden bijgedraaid.
Ik hoop dat je het kunt vinden en als je het niet kunt vinden kijk ik wel nog een keer voor je.

John
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Pino939 op 22 juni 2022, 15:38:27
Helaas begreep ik niet hoe ik de kap van de B-stijl moest verwijderen. Welke 2 schroeven moet ik losdraaien om het paneel te verwijderen?
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: shoppy op 22 juni 2022, 16:13:48
Helaas begreep ik niet hoe ik de kap van de B-stijl moest verwijderen. Welke 2 schroeven moet ik losdraaien om het paneel te verwijderen?

Het gaat om de schroef of bout die het 'bandje' ook vasthoud. zie foto:

(https://i.ibb.co/CtCBL15/4.jpg) (https://ibb.co/VNnV6jW) 

Aan weerskanten zit er eentje.
Ze houden dus niet alleen dat bandje vast maar ook de kap van de B-stijl.
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Pino939 op 22 juni 2022, 17:40:50
Geweldig, heel erg bedankt, ik had deze schroeven niet op het scherm. Nu is alles duidelijk en kan ik de dempers vervangen.

(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f609.png)
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Piccirillo op 23 juni 2022, 13:18:50
Ik heb overigens op de heenweg naar  de Giro d'Italia tour 2022 ook een dak issue gehad. Via iemand die ik ken die voor Ferrari/Lamborghini en Alfa werkt aan nieuwe modellen kwam ik bij iemand in Milano. Deze man is specialist in 939 en met name het dak goed werkend te krijgen etc. Had online met iemand van Alfa Romeo fabriek in Italië een diagnose gedaan. E.e.a. qua software geüpdatet (???) en wist binnen no-time wat er aan de hand was. Dak loopt weer als een zonnetje.

Gaf ook de tip om juist in ons soms wat vochtige Nederland de bewegende delen met spuit vaseline in te spuiten elk kwartaal. Wurth was een goed merk hiervoor. Tweede tip was om ook na de zomer tot het voorjaar een iets wat vocht opneemt zoals vochtvreter in de bak bij de electro motoren neer te leggen omdat soms vocht ook storingen geeft waarvan de oorzaak later lastig is te herleiden.

ZIjn naam is Sebastiano Cacciola en woont in Milaan. Er komen 939 eigenaren vanuit bv Duitsland naar hem om het dak goed werkend te krijgen.
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Pino939 op 23 juni 2022, 14:04:23
Ja, schreef Sebastiano me op facebook, hij is een echte specialist!
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Piccirillo op 29 juni 2022, 15:13:38
Sebastiano heeft online me laten zien hoe mijn dak kan fixen. Het laatste deel van het sluiten van het dak, het deel met het raam, bleef omhoog staan.
Door de arm iets naar buiten te buigen sluit het dak weer / gaat het sluitproces verder. Dit onderdeel slijt naar verloop van tijd wat blijkbaar.
Overigens dit doe je op de auto zelf, je hoeft het onderdeel niet te verwijderen.

(https://i.ibb.co/wC5x6zv/IMG-1768.jpg) (https://ibb.co/pZY9XLm)
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: alfabertone op 2 juli 2022, 15:09:51
Helemaal blij.
Na het lezen van dit topic 2 nieuwe 200 Newton gasveren besteld en geplaatst (15 minuten werk). De kap sluit als nooit tevoren.
Vreemd genoeg zaten er 2 versleten 100 Newton veren in dus kennelijk heeft 1 van de vorige eigenaren de verkeerde gemonteerd met als gevolg de de sierstukken op de rolbeugels beschadigd waren.
Kon in Italie voor 85 euro per stuk 2 complete nieuwe rolbeugels bestellen dus die gelijk gemonteerd.
Klaar voor de zomer. We gaan er mee naar Schotland (North Coast 500) dus ik vrees dat we de kap regelmatig moeten gebruiken.
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Patrick AFL op 7 augustus 2023, 13:13:52
@shoppy (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1173)  Dank voor de uitleg en videos. Ik heb vorige week ma vele jaren ook weer een Alfa gekocht. Ik heb idee dat ik jou ook nog ken van het 156 forum 10-15 jaar geleden.

Hoe dan ook ik ben nu de trotse eigenaar van een 939 spider (helaas) met hetzelfde probleem.  Ik weet nog bijna niets van de auto en zou graag ook zelf de veren vervangen.

Ik zal de veren en in denk ook gelijk maar de klipjes bestellen en hier lagen weten hoe het gaat.

Op jou video op youtube lijk je de klipjes te ge gebruiken om het dak dicht te krijgen ipv open?
https://youtu.be/56-2CqkuKIs

Mocht iemand duidelijk kunnen aangeven waar de gasveren zitten en waar het elastiek band zit dan hoor ik het graag.

Wat bedoel je met de lijst op de ruit lijmen?

Waar kun je deze klipjes bestellen?
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Piccirillo op 8 augustus 2023, 09:23:21
Krijg je op de beugel geen slijtageplekken van de beugel?

Overigens, weet iemand hoe je de ronde kappen achter de beugel kan verwijderen? Ik wil deze zwart maken door ze of te spuiten of te trappen.
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Pkoot op 10 augustus 2023, 11:49:33
@shoppy (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1173) , nog een andere vraag, misschien heb je hier ook ervaring mee. Bij het rijden met de kap dicht wil deze wel een “los” springen aan de achterzijde. Dan krijg ik de melding dat beweging niet is afgerond. Het gebeurt niet op een asfalt weg, maar wel op een klinker weg. Enige idee wat ik zou kunnen controleren, afstellen en/of repareren?
Hey Julian, zelf heb ik daar nooit last van gehad en omdat alle 4 gasveren slap waren denk ik persoonlijk niet dat jouw probleem door de veren wordt veroorzaakt. Op www.alfaowner.com heb ik er iets over gelezen maar kan het even niet zo snel terugvinden.
Ik meen me te herinneren dat het over een 'stopper' gaat die even moet worden bijgedraaid.
Ik hoop dat je het kunt vinden en als je het niet kunt vinden kijk ik wel nog een keer voor je.

John

Bedoel je dit: https://www.alfaowner.com/threads/spider-roof-not-staying-closed.897201/#post-13631009

Ik heb er tijdens mijn vakantie in Italie (slechte wegen!) ook af en toe last van gehad.
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Piccirillo op 10 augustus 2023, 12:25:17
@shoppy (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1173) , nog een andere vraag, misschien heb je hier ook ervaring mee. Bij het rijden met de kap dicht wil deze wel een “los” springen aan de achterzijde. Dan krijg ik de melding dat beweging niet is afgerond. Het gebeurt niet op een asfalt weg, maar wel op een klinker weg. Enige idee wat ik zou kunnen controleren, afstellen en/of repareren?
Hey Julian, zelf heb ik daar nooit last van gehad en omdat alle 4 gasveren slap waren denk ik persoonlijk niet dat jouw probleem door de veren wordt veroorzaakt. Op www.alfaowner.com heb ik er iets over gelezen maar kan het even niet zo snel terugvinden.
Ik meen me te herinneren dat het over een 'stopper' gaat die even moet worden bijgedraaid.
Ik hoop dat je het kunt vinden en als je het niet kunt vinden kijk ik wel nog een keer voor je.

John

Bedoel je dit: https://www.alfaowner.com/threads/spider-roof-not-staying-closed.897201/#post-13631009

Ik heb er tijdens mijn vakantie in Italie (slechte wegen!) ook af en toe last van gehad.

Dit heeft met de sluiting van de kap te maken. Omdat er teveel speling in een arm van de sluitplaat zit schiet deze los. Dit heeft niets met de gasveren te maken :).
Je kunt hier de oplossing lezen:

https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-alfa-brera-club!/kap-sluit-niet-is-dit-mss-een-oplossing-voor-je/
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: Pkoot op 1 februari 2024, 11:52:37
Misschien wordt het tijd om maar eens een duidelijke beschrijving met plaatjes te maken?

Het probleem van het 'schrapen' van het ruitje tegen de twee rolbeugels komt door het slapper worden van de 4 gasveren in de kapconstructie.
Met name de twee 200N gasveren (die tevens het makkelijkst te bereiken zijn) zijn hier schuld aan.
In de foto van het geraamte zie je de positie van de gasveren.
(https://i.ibb.co/YDnNRRq/dak.jpg) (https://ibb.co/vsycwwK)

Wanneer je de 200N gasveren wilt gaan vervangen zet je de kap met de achterkant omhoog en zorg je ervoor dat ze niet kan terugvallen (na een poosje zal de druk nl wegvallen en klapt je dak weer terug). Zie foto.

(https://i.ibb.co/BNgFkjz/montage.jpg) (https://ibb.co/6B4LQbn)

Op onderstaande foto zie je de plaats waar de 200N gasveer zit.

(https://i.ibb.co/6H7y35H/200N-2.jpg) (https://ibb.co/JvwcfPv)

Neem een kleine, platte schroevendraaier en wurm daarmee de clip los van de kop van de gasveer. Deze clip zorgt ervoor dat de gasveer niet los kan schieten. Bij plaatsen van de nieuwe gasveer moet je die clip juist erop laten zitten!
note: wanneer je de gasveren bij Techniekwebshop of Brezan (https://www.techniekwebshop.nl/febi-bilstein-gasveer-motorruimte-klep-49813-lengte-93-mm-155-5-mm-buitendraad-m8-x-1-mm-behuizing-diameter-15-mm-zuigerstangdiameter-6-mm-uitwerpkracht-200-n-inbouwplaats-aan-beide-zijden-slag-40-mm.html) hebt gekocht dan zitten er op de gasveren montage kopjes, die moet je er eerst afhalen want die kopjes zitten natuurlijk al op de dakconstructie. (zie foto) Let er wel op dat je daarna de clipjes weer goed op de gasveren plaatst.

(https://i.ibb.co/qyw7qZR/Gasveer-1.png) (https://imgbb.com/)

Om beide gasveren te vervangen of om de oude 200N (wanneer ze het nog enigszins doen) op de plaats van de 100N te plaatsen) moet je nu de bekleding van de B-stijl losmaken. De bekleding van de B-stijl zit vast met een plastic kap net boven de veiligheidsgordels. (zie foto) Eén van de boutjes houdt ook een bandje vast (zie foto)
(https://i.ibb.co/jRLDYM0/5.jpg) (https://ibb.co/JQzHT76)  (https://i.ibb.co/p2YkcHq/4.jpg) (https://ibb.co/7vs0P3h)
De beide lange boutjes draai je los vanaf de buitenkant nu je toch nog steeds de achterkant van het dak hebt openstaan.

Nu de binnenbekleding los is kun je de 200N gasveer er alvast op één punt erop klikken en vervolgens de andere kant via de binnenkant erop klikken.

De 100N gasveer zit wat verder naar binnen en moet dus echt vanaf de binnenkant verwijderd en vervolgens gemonteerd worden. Probleem is dat je je kont niet kunt keren en de stoel gewoon niet ver genoeg naar voren gaat. Kies hier dus een koele dag voor uit (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f601.png)

Het plan is om dit bericht uit te breiden met antwoorden en tips die uit dit draadje komen zodat je niet een heel topic door hoeft te worstelen om alles te lezen. Tips en trucs zijn dus welkom.

Misschien nog even een tip: als je er 200N veren op zet, druk dan deze eerst een paar keer in. Wel recht houden! Bij mij ging de kop niet meer open na het installeren van een nieuwe veer, maar na die er weer af gehaald te hebben en een keer of 10 te hebben ingedrukt, lukte dat wel. Kap loopt weer soepel.
Titel: Re: Spider (939) cabriodak afstellen
Bericht door: alfabertone op 1 februari 2024, 18:06:19
Ik heb ook mijn 200N gasveren vervangen maar na 2 weken hetzelfde euvel. Omdat ik ook de rolbeugels vervangen had door nieuwe wilde ik er definitief vanaf zijn. Uiteindelijk bij een modelbouwshop een stukje doorzichtige krimpkous van rond 120 mm (voor accupaketten)  gekocht. Over de top van beide beugels een stukje van 15 cm lang gekrompen. De kap gaat vlekkeloos over de naad heen en geen slijtageplekken op de beugels.
Kost nog geen 10 euro maar is wel wat werk natuurlijk.

(https://i.ibb.co/GMRQB9r/20240201-181122.jpg) (https://imgbb.com/)