!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vochtige voorruit
« Gepost op: 6 maart 2022, 11:01:10 »
Mijn Brera is altijd een droge auto. Sinds enkele maanden (winter ?) is 's morgens als ik instap de voorruit vochtig aan de binnenkant (vooral rijderskant).
Kan er soms iets verstopt zitten dat je moet doorblazen of doorprikken ?

grt Tjerk
Gemarkeerd als beste antwoord door Gepost op Gisteren om 19:34:48
*

Milan.M
1.880

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
  • Annuleer Beste antwoord
  • Re: vochtige voorruit
    « Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2022, 22:22:01 »
    Gebeurt dit direct als je instapt?

    Als de voorruit koud is condenseert warme (vochtige) lucht zoals adem direct op de voorruit, waardoor het beslaat.
    Mijn truc is om als je instapt:
    - Contact aanzetten
    - Blower op maximaal
    - Motor starten
    - Verwarming aan

    Op deze manier is er een constante stroom aan lucht langs de binnenkant van de ruit waardoor vochtige lucht geen kans heeft om te condenseren.
    Als je éérst de verwarming aanzet gaat de blower niet altijd direct aan, en ontstaat de kans dat er al condens kan ontstaan.

    Het aanzetten van de blower voordat je de motor start is tevens beter voor de accu in koud weer, zo kan deze rustig "ontwaken". :)
    Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
    Meer info: De Giulietta QV van Milan

    Instagram: Juul.QV
    Re: vochtige voorruit
    « Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2022, 18:34:25 »
    Citaat van: Milan.M op  6 maart 2022, 22:22:01
    Citaat van: Milan.M op  6 maart 2022, 22:22:01
    Gebeurt dit direct als je instapt?

    Als de voorruit koud is condenseert warme (vochtige) lucht zoals adem direct op de voorruit, waardoor het beslaat.
    Mijn truc is om als je instapt:
    - Contact aanzetten
    - Blower op maximaal
    - Motor starten
    - Verwarming aan

    Op deze manier is er een constante stroom aan lucht langs de binnenkant van de ruit waardoor vochtige lucht geen kans heeft om te condenseren.
    Als je éérst de verwarming aanzet gaat de blower niet altijd direct aan, en ontstaat de kans dat er al condens kan ontstaan.

    Het aanzetten van de blower voordat je de motor start is tevens beter voor de accu in koud weer, zo kan deze rustig "ontwaken". :)


    Dank voor je reactie, ik bedoelde dat de voorruit reeds erg nat is aan de binnenkant als ik bij de auto aankom. Het aanzetten van de blower biedt dan geen direct soelaas
    *

    MysteryAngel
    2.693

    • Type Alfa: Nog geen
    • *****
      - Super Alfist
    Re: vochtige voorruit
    « Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2022, 18:37:51 »
    Is het nog de originele ruit of is deze al eens vervangen?
    Het vervangen van ruiten wordt namelijk lang niet altijd goed gedaan.
    Re: vochtige voorruit
    « Reactie #4 Gepost op: 7 maart 2022, 18:56:54 »
    Ik neem aan dat het nog de originele ruit is. Maar zoals in mijn eerste bericht gesteld was er nooit een vochtprobleem tot ineens een paar weken geleden.
    Er is dus iets veranderd