Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Alfa Brera club => Topic gestart door: Hilbertqv op 20 december 2016, 15:44:34

Titel: Wat te doen
Bericht door: Hilbertqv op 20 december 2016, 15:44:34
We hebben nu een prachtig Mito QV, alles erop en eraan, 2011, 50.000 gelopen, helemaal probleemloos. Wij zijn de tweede eigenaar.
Ik kan deze nu, met nagenoeg gesloten beurs, omruilen voor een 2007 Spider, 2.2. JTS met 70.k op de teller. Ook alles erop en eraan, prachtige staat, volledige historie, smetteloos.
We rijden ca 25.000 km per jaar.
Wat zouden jullie doen: De Mito houden of voor de Spider gaan.
(we hebben ook nog een Giulietta voor als er eens wat meer mensen mee moeten)
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: Fons op 20 december 2016, 17:37:27
Heb zelf ook een mito gehad en die 2 maanden geleden verkocht voor een ander italiaanse wagen waar het dak er vanaf kan.
Daarnaast voor de fun een spider . Ik lees dat jullie een juul hebben dan zou ik zeggen de mito omwisselen voor de spider.
Spider / cabrio rijden is een aparte belevenis
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: brinkerik op 20 december 2016, 23:10:55
als de spider een 1750 tbi zou zijn wel

een 2.2 in een spider,  is ietwat onder bemeten, is mijn gevoel.

Maar... ga eens rijden met de Spider.

Mito en Spider zijn 2 werelden.

Mito, korte wielbasis, straf afgeveerd
Spider, zwaarder, zachter afgeveerd, fijnere wagen voor lange ritten
Titel: Wat te doen
Bericht door: bullettooth op 21 december 2016, 11:36:03
Spider 939 tbi prima, 2.2 Jts niet doen..
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: Fons op 21 december 2016, 12:42:39
Altijd leuk te lezen naar positieve ervaringen en negatieve ervaringen.
Ben benieuwd waarom een 2.2 jts niet is aan te bevelen ?
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: TimW op 21 december 2016, 13:19:52
Altijd leuk te lezen naar positieve ervaringen en negatieve ervaringen.
Ben benieuwd waarom een 2.2 jts niet is aan te bevelen ?

Relatief weinig vermogen ten opzichte van het gewicht van de spider.
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: frankie op 21 december 2016, 13:37:01
Om maar niet te spreken over de kettingproblemen. Sommigen hebben er geen last van, anderen staan elke 50k km bij de garage om hun distributieketting met toebehoren te wisselen.....
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: Fons op 21 december 2016, 14:21:58
Ketting problemen worden minder na een savali kuur .
Ook het vermogen kan iets omhoog na dezelfde savali kuur en een bmc cda maakt het nog leuker onderin !
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: frankie op 21 december 2016, 14:29:51
Dat helpt misschien een klein beetje, maar heb je wel eens gezien hoe dun die distributieketting is? Op mijn MTB zit nog een dikkere ketting dan dat  :-X. Onvermijdelijk dat dat gaat oprekken na verloop van tijd.
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: Fons op 21 december 2016, 18:57:15
Dan hou je daar rekening mee als de wagen een beurt krijgt, preventief vervangen of wanneer het motorlampje brand.
Een riem moet ook periodiek worden vervangen.
De gedachte dat een ketting een autolevenlang meegaat is helaas niet van toepassing op de 2.2 en 3.2 blokken.
maar dat geld ook voor een riem.
Kwestie van budget achter de hand houden als dit euvel zich voordoet, het maakt de rijeigenschappen en de fun van de wagen er niet minder om
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: frankie op 21 december 2016, 19:13:03
Het hele idee van een ketting is dat die juist vrijwel onderhoudsvrij zou moeten zijn, maar hij moet nu nog bijna vaker vervangen worden dan een riem, en vervangen is een vrij kostbare onderneming.
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: Hilbertqv op 21 december 2016, 21:38:21

Probleem van de ketting is bekend, tuurlijk zou de tbi mooier zijn, maar dat gaat niet in het budget. Ik vind 185 pk helemaal prima vwb vermogen. Ik heb jaren in een 159 jtdm gereden, met 150 pk. Vlot zat. Gaat mij om of een spider als daily driver geschikt is om 25.000 km per jaar mee te rijden of dta t meer een toerauto is voor zonnige dagen
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: Alfa 147 Ti op 21 december 2016, 21:54:56
Ik heb zelf 4 jaar een 2.2 gehad en er 60zkm mee gereden niets mis mee kwa vermogen,alleen je hoort wel een hoop verhalen over de ketting ik heb hier geen last van gehad moet ik zeggen. Ik ging voor de Spider ik heb het genoegen om af en met een auto te mogen rijden waar het dak af kap en dan wil je niet meer anders,als deze auto goed is onderhouden met de onderhoudsboekje op tijd afgestempeld dan zou ik zeggen doen.
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: Fons op 22 december 2016, 09:31:55

Probleem van de ketting is bekend, tuurlijk zou de tbi mooier zijn, maar dat gaat niet in het budget. Ik vind 185 pk helemaal prima vwb vermogen. Ik heb jaren in een 159 jtdm gereden, met 150 pk. Vlot zat. Gaat mij om of een spider als daily driver geschikt is om 25.000 km per jaar mee te rijden of dta t meer een toerauto is voor zonnige dagen

Meestal rij ik mee met mijn collega maar 2 maal per jaar is hij 5 weken met vakantie. Dan rij ik dagelijks met de spider 150 km. Niets mis mee en zeker in de zomermaanden is het lekker rijden met het dakje open. Het is niet de zuinigste wagen maar dat weet je van te voren en tanken in belgie maakt het tanken wat voordeliger
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: TimW op 22 december 2016, 09:47:46
Was toevallig vanmorgen even bij mijn garage en zag er 1 staan welke overeenkomt met de Spider welke jij omschrijft, is het deze toevallig?  :)

http://www.multicar.nl/occasions/alfa-romeo-spider-2-2-jts-exclusive/

Blijft toch ontzettend mooi zeg, als ik vanuit praktisch oogpunt geen hatchback nodig had gehad dan was er een hele grote kans dat ik een Spider had.

Verder qua keuze Mito/Spider, het zijn nogal verschillende auto's. Wat dat betreft zul je voor jezelf de financiƫle kant van het verhaal op een rijtje moeten zetten. Dus aankoop/ruil als ook de vaste lasten, als dit het voor jou allemaal waard is dan blijft een stukje emotie over, ga je je prettiger voelen in de Spider ten opzichte van de Mito? Dat is een keuze die alleen jij kunt maken.
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: Hilbertqv op 23 december 2016, 09:01:52
check! dat is m inderdaad. Hele mooie auto...dank voor jullie reacties
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: frankie op 23 december 2016, 09:36:51
Open rijden is trouwens wel echt super. Dat geeft echt een extra dimensie aan de beleving.  :13:
Titel: Wat te doen
Bericht door: svadu op 23 december 2016, 12:35:36
Dat klopt, maar ik heb 2 jaar in een cabrio gereden en heb maar 3 of 4 keer totaal met de open dak gereden - of geen weer of geen tijd heb gehad. En in warme weer in de stad de uitlaat gazen bij stoplichten in te ademen vond ik ook minder.

Dus, cabrio is heel persoonlijk, en persoonlijk vind ik hun overrated...

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: frankie op 23 december 2016, 12:44:09
Ok, sinds ik de cabrio erbij heb rij ik daarmee echt zo veel als mogelijk open. En dat is eigenlijk altijd, als het maar droog is.  :13:
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: Alfa 147 Ti op 23 december 2016, 14:48:09
Ik heb met 9 graden open gereden niets mis mee maar je moet wel het type zijn die niet bang is dat zijn haar in de war komt weet je wat ook mooi is van het open rijden je krijgt veel meer van buiten mee zoals geur en de geluiden.
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: Fons op 23 december 2016, 15:04:22
Rijd al jaren cabrio maar ook motor.
Als het droog is rij ik al open, sinds de komst van 1 e cabrio en dat is ergens begin 2000 rijd ik nu wel minder met de motor.
Elk voordeel heeft zijn nadeel  :steeringwheel:
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: ebbr op 12 januari 2017, 09:22:17
Benieuwd of de MiTo al een schop heeft gekregen in dit verhaal.

Zou voor mij een no brainer zijn, maar dat komt ook omdat ik na jaren MiTo rijden er geen fan van ben geworden ondanks zijn schoonheid: zeer nerveuze auto en ook zeer veel problemen mee gehad. Maar ook dat is mss smaak en wordt het nerveuze als 'bochtenhongerig' gezien door anderen :ecomcity:

Wat hier eerder gezegd wordt de 2.2 met 190+ Savali PK's in mijn optiek zelfs lekkerder dan de 1750, waar ik weer niets aan vindt. De kettingproblematiek komt met name voor bij de fase1 dus ik zou wel kijken naar late 2008 en 9-10 modellen, die gelijk een stuk lichter zijn.
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: alfa brera op 21 januari 2017, 07:50:10
hallo ik heb geen ketting probleem heb ook pas 207362km weg misschien dat het daar aan ligt
en je moet gewoon geluk hebben met de brera de 1 heeft veel problemen de ander bijna niks
succes
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: Fons op 21 januari 2017, 09:08:01
Leef jij ook nog
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: alfa brera op 21 januari 2017, 20:01:25
ja hoor
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: Fons op 21 januari 2017, 21:23:38
Wanneer ga je naar een meeting ?
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: alfa brera op 24 januari 2017, 17:14:19
wanneer hij er is kom ik bij de oliebollenmeeting was ik op weg naar noorwegen van daar

Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: Fons op 24 januari 2017, 18:14:21
Volgens mij is de eerst komende grote meeting , viva italia assen

Er schijnt ook een tunnelrun te komen maar daar ga ik niet heen.
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: jrjacobs op 14 januari 2018, 15:41:14
Hallo..ik zit ook met dat dilemma..ik kan de mito ook inruilen op een zeer mooie brera. Mijn mito is van 2010 135 pk versie. Er moet een klein bedrag bij aan mijn kant. Heb het idee dat de brera,s nu een beetje blijven staan kwa waarde..de mito niet. De brera is een 2.2 ..echter in de historie niet terug te vinden of er wat is geweest met de distributie. Loopt zeer mooi.Bij de mito zit er een beurt aan te komen..en de de distributie en twee banden.
Pff keuzes maken.
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: GT1986 op 14 januari 2018, 16:08:01
Mits je niet al te groot bent (anders pas je niet in een Brera...) zou ik de MiTo inruilen.
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: Fons op 14 januari 2018, 19:39:41
Brera met 2.2 is niets mis mee. Als het een fase 2 heb je minder kans op problemen.
Ik zou met de deal een distributiewissel meenemen, dan zit je op safe
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: jrjacobs op 14 januari 2018, 21:11:22
Zal wel niet gaan...de brera was van de week 2000 euro gezakt in prijs..
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: brinkerik op 15 januari 2018, 20:16:45
Brera is een super gave wagen.

Maar persoonlijk vind ik de 2.2 wat te weinig power geven, Brera is best veel auto.

 Alternatief is de 1750 turbo, maar die zijn prijzig.

Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: jrjacobs op 15 januari 2018, 20:27:12
2.2 vindt ik mans zat...heb er al eerder in gereden, en was best tevreden...wbt deze brera heb ik afgezegd.Ik durf het gewoon niet aan als de historische bekend is.
.
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: alfata op 15 januari 2018, 20:35:36
2.2 vindt ik mans zat...heb er al eerder in gereden, en was best tevreden...wbt deze brera heb ik afgezegd.Ik durf het gewoon niet aan als de historische bekend is.
.

Onbekend neem ik aan. Hoeft niet altijd een probleem te zijn, als kmstand maar klopt, de laatste paar jaar inzichtelijk is en de algehele staat goed. En geen schade natuurlijk.
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: jrjacobs op 15 januari 2018, 20:43:45
Km stand leek wel te kloppen als ik het met de rest van de auto vergelijk..Geen boekjes...Wel een a4tje van een Duitse garage wanneer de laatste beurt was geweest.Dat was ook het enigste.
Die zou ik nog kunnen bellen...maar dat was de 140000 beurt...stond niets bij van distributie ofzo.
Titel: Re: Wat te doen
Bericht door: jrjacobs op 29 januari 2018, 18:33:17
Intussen knoop doorgehakt..en rijd nu brera. Wel even wennen! Puntjes nog op de i zetten..en hopen dat het heel blijft.