!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

Hilbertqv
5

  • Type Alfa: Giulietta & spider 939
  • *
    - Startende Alfist
Wat te doen
« Gepost op: 20 december 2016, 15:44:34 »
We hebben nu een prachtig Mito QV, alles erop en eraan, 2011, 50.000 gelopen, helemaal probleemloos. Wij zijn de tweede eigenaar.
Ik kan deze nu, met nagenoeg gesloten beurs, omruilen voor een 2007 Spider, 2.2. JTS met 70.k op de teller. Ook alles erop en eraan, prachtige staat, volledige historie, smetteloos.
We rijden ca 25.000 km per jaar.
Wat zouden jullie doen: De Mito houden of voor de Spider gaan.
(we hebben ook nog een Giulietta voor als er eens wat meer mensen mee moeten)
*

Fons
390

  • Type Alfa: Spider Savali
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Wat te doen
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2016, 17:37:27 »
Heb zelf ook een mito gehad en die 2 maanden geleden verkocht voor een ander italiaanse wagen waar het dak er vanaf kan.
Daarnaast voor de fun een spider . Ik lees dat jullie een juul hebben dan zou ik zeggen de mito omwisselen voor de spider.
Spider / cabrio rijden is een aparte belevenis
Ducati MTS 1200S abs , Triumph bonneville t120
*

brinkerik
1.817

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Wat te doen
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2016, 23:10:55 »
als de spider een 1750 tbi zou zijn wel

een 2.2 in een spider,  is ietwat onder bemeten, is mijn gevoel.

Maar... ga eens rijden met de Spider.

Mito en Spider zijn 2 werelden.

Mito, korte wielbasis, straf afgeveerd
Spider, zwaarder, zachter afgeveerd, fijnere wagen voor lange ritten
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

bullettooth
5

  • *
    - Startende Alfist
Wat te doen
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2016, 11:36:03 »
Spider 939 tbi prima, 2.2 Jts niet doen..
*

Fons
390

  • Type Alfa: Spider Savali
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Wat te doen
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2016, 12:42:39 »
Altijd leuk te lezen naar positieve ervaringen en negatieve ervaringen.
Ben benieuwd waarom een 2.2 jts niet is aan te bevelen ?
Ducati MTS 1200S abs , Triumph bonneville t120
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Wat te doen
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2016, 13:19:52 »
Altijd leuk te lezen naar positieve ervaringen en negatieve ervaringen.
Ben benieuwd waarom een 2.2 jts niet is aan te bevelen ?

Relatief weinig vermogen ten opzichte van het gewicht van de spider.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
Re: Wat te doen
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2016, 13:37:01 »
Om maar niet te spreken over de kettingproblemen. Sommigen hebben er geen last van, anderen staan elke 50k km bij de garage om hun distributieketting met toebehoren te wisselen.....
*

Fons
390

  • Type Alfa: Spider Savali
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Wat te doen
« Reactie #7 Gepost op: 21 december 2016, 14:21:58 »
Ketting problemen worden minder na een savali kuur .
Ook het vermogen kan iets omhoog na dezelfde savali kuur en een bmc cda maakt het nog leuker onderin !
Ducati MTS 1200S abs , Triumph bonneville t120
Re: Wat te doen
« Reactie #8 Gepost op: 21 december 2016, 14:29:51 »
Dat helpt misschien een klein beetje, maar heb je wel eens gezien hoe dun die distributieketting is? Op mijn MTB zit nog een dikkere ketting dan dat  :-X. Onvermijdelijk dat dat gaat oprekken na verloop van tijd.
*

Fons
390

  • Type Alfa: Spider Savali
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Wat te doen
« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2016, 18:57:15 »
Dan hou je daar rekening mee als de wagen een beurt krijgt, preventief vervangen of wanneer het motorlampje brand.
Een riem moet ook periodiek worden vervangen.
De gedachte dat een ketting een autolevenlang meegaat is helaas niet van toepassing op de 2.2 en 3.2 blokken.
maar dat geld ook voor een riem.
Kwestie van budget achter de hand houden als dit euvel zich voordoet, het maakt de rijeigenschappen en de fun van de wagen er niet minder om
Ducati MTS 1200S abs , Triumph bonneville t120
Re: Wat te doen
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2016, 19:13:03 »
Het hele idee van een ketting is dat die juist vrijwel onderhoudsvrij zou moeten zijn, maar hij moet nu nog bijna vaker vervangen worden dan een riem, en vervangen is een vrij kostbare onderneming.
*

Hilbertqv
5

  • Type Alfa: Giulietta & spider 939
  • *
    - Startende Alfist
Re: Wat te doen
« Reactie #11 Gepost op: 21 december 2016, 21:38:21 »

Probleem van de ketting is bekend, tuurlijk zou de tbi mooier zijn, maar dat gaat niet in het budget. Ik vind 185 pk helemaal prima vwb vermogen. Ik heb jaren in een 159 jtdm gereden, met 150 pk. Vlot zat. Gaat mij om of een spider als daily driver geschikt is om 25.000 km per jaar mee te rijden of dta t meer een toerauto is voor zonnige dagen
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Wat te doen
« Reactie #12 Gepost op: 21 december 2016, 21:54:56 »
Ik heb zelf 4 jaar een 2.2 gehad en er 60zkm mee gereden niets mis mee kwa vermogen,alleen je hoort wel een hoop verhalen over de ketting ik heb hier geen last van gehad moet ik zeggen. Ik ging voor de Spider ik heb het genoegen om af en met een auto te mogen rijden waar het dak af kap en dan wil je niet meer anders,als deze auto goed is onderhouden met de onderhoudsboekje op tijd afgestempeld dan zou ik zeggen doen.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

Fons
390

  • Type Alfa: Spider Savali
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Wat te doen
« Reactie #13 Gepost op: 22 december 2016, 09:31:55 »

Probleem van de ketting is bekend, tuurlijk zou de tbi mooier zijn, maar dat gaat niet in het budget. Ik vind 185 pk helemaal prima vwb vermogen. Ik heb jaren in een 159 jtdm gereden, met 150 pk. Vlot zat. Gaat mij om of een spider als daily driver geschikt is om 25.000 km per jaar mee te rijden of dta t meer een toerauto is voor zonnige dagen

Meestal rij ik mee met mijn collega maar 2 maal per jaar is hij 5 weken met vakantie. Dan rij ik dagelijks met de spider 150 km. Niets mis mee en zeker in de zomermaanden is het lekker rijden met het dakje open. Het is niet de zuinigste wagen maar dat weet je van te voren en tanken in belgie maakt het tanken wat voordeliger
Ducati MTS 1200S abs , Triumph bonneville t120
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Wat te doen
« Reactie #14 Gepost op: 22 december 2016, 09:47:46 »
Was toevallig vanmorgen even bij mijn garage en zag er 1 staan welke overeenkomt met de Spider welke jij omschrijft, is het deze toevallig?  :)

http://www.multicar.nl/occasions/alfa-romeo-spider-2-2-jts-exclusive/

Blijft toch ontzettend mooi zeg, als ik vanuit praktisch oogpunt geen hatchback nodig had gehad dan was er een hele grote kans dat ik een Spider had.

Verder qua keuze Mito/Spider, het zijn nogal verschillende auto's. Wat dat betreft zul je voor jezelf de financiële kant van het verhaal op een rijtje moeten zetten. Dus aankoop/ruil als ook de vaste lasten, als dit het voor jou allemaal waard is dan blijft een stukje emotie over, ga je je prettiger voelen in de Spider ten opzichte van de Mito? Dat is een keuze die alleen jij kunt maken.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm