!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Jaco
7

  • Leeftijd: 51
  • Type Alfa: Giulietta Rosso 1.4 170PK
  • *
    - Startende Alfist
Wel of geen Brera?
« Gepost op: 16 januari 2019, 22:10:57 »
Hallo Brera rijders. Ik rij inmiddels 4 jaar met veel plezier in een Giulietta 1.4 170pk. Ik denk er over na om een Brera 2.2 aan te schaffen. In mijn ogen een prachtige auto. Zijn er dingen waar ik bij de Brera rekening mee moet houden?
Ik lees wat over de distributieketting, toch wel hoog benzine verbruik? Nog andere zaken of adviezen?
*

Timon
205

  • Leeftijd: 30
  • Type Alfa: Brera 1750, Giulietta TCT
  • ***
    - Alfist
Re: Wel of geen Brera?
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2019, 22:24:26 »
Eigenlijk maar 1 advies, ga voor de v6 of nog beter 1750 tbi. De 2.2 is het gewoon net niet voor zo’n coupe. Verbruik is hetzelfde als de tbi. V6 maar iets meer.
*

jrjacobs
22

  • Leeftijd: 50
  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: Wel of geen Brera?
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2019, 22:43:24 »
Ik ben van een mito over gestapt naar de brera. In eerste instantie een 2.2 ..Fijne auto maar afgelopen jaar overgestapt naar de v6. Verbruik is hoog,  maar je krijgt er een hoop voor terug. Vond de 2.2 net iets te tam. De bouwjaren na 2008 zijn ook wat lichter meen ik?
*

Timon
205

  • Leeftijd: 30
  • Type Alfa: Brera 1750, Giulietta TCT
  • ***
    - Alfist
Re: Wel of geen Brera?
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2019, 14:53:44 »
Staat nu een scherpgeprijsde 1750 tbi te koop bij Sam van Dalen in Opmeer.
*

Jaco
7

  • Leeftijd: 51
  • Type Alfa: Giulietta Rosso 1.4 170PK
  • *
    - Startende Alfist
Re: Wel of geen Brera?
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2019, 09:03:48 »
Bedankt voor alle waardevolle tips/suggesties
*

Fons
386

  • Leeftijd: Met de jaren wordt men verstandiger zegt men, is dat wel zo
  • Type Alfa: Spider Savali
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Wel of geen Brera?
« Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2019, 21:00:34 »
En wat is het geworden ?
Savali Spider, Ducati MTS 1200 abs , Triumph bonneville
*

B van Kraaikamp
549

  • Leeftijd: 20
  • Type Alfa: 147 1.6 TS Veloce Lusso
  • ****
    Organizzatore di eventi - Super Alfist
  • Povero studente
Re: Wel of geen Brera?
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2019, 10:08:46 »
Dan wil ik er toch nog even op inspelen; wat is nou het grote verschil tussen de 3.2V6 en de 1750TI? De TI kost nog steeds veel geld, en de V6 staat voor een goeie 7000 al te koop...

Gaat het dan echt om het zware en logge postuur van de V6, of zijn er meer factoren welke maken dat de 1750 gebruiksvriendelijker is?

Alvast dank, ben aan het oriënteren voor een Brera als volgende auto.
Huidig: Alfa Romeo 147 (2004), Veloce Lusso - Nero Metallico
Ex: Alfa Romeo 147 (2001), Distinctive - Nero Fuoco
*

FreddyW159
150

  • Leeftijd: 27
  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    Amico del club - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Wel of geen Brera?
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2019, 14:15:14 »
Dan wil ik er toch nog even op inspelen; wat is nou het grote verschil tussen de 3.2V6 en de 1750TI? De TI kost nog steeds veel geld, en de V6 staat voor een goeie 7000 al te koop...

Gaat het dan echt om het zware en logge postuur van de V6, of zijn er meer factoren welke maken dat de 1750 gebruiksvriendelijker is?

Alvast dank, ben aan het oriënteren voor een Brera als volgende auto.
Het is een feit dat de V6 gewoon een loeizwaar blok is en dat ga je voelen in het vooronder van de Brera. Met dat in het achterhoofd moet je ook niet vergeten dat de Brera van zichzelf al geen lichtgewicht is. Een Brera met V6 heeft een leeggewicht van ruim 1500 kilo. De 1750 TBI doet 100 kilo minder wat ik een groot verschil vind. De balans van de auto is er ook een stuk anders door aangezien die 100 extra kilo van de V6 dus in het vooronder ligt. Je neus is dus zwaarder en dat ga je merken in de bochten. Meer onderstuur, de banden slijten meer etc.

Het 1750 TBI blok is een geweldig blok en het valt gemakkelijk te chippen naar 235 PK waardoor je al gauw de prestaties van de V6 nadert. Ik zou het wel weten.
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. In het bezit van een 164 3.0 V6 12V, 159 1750 TBI Sedan en een rood raspaardje uit een andere Italiaanse stal.
*

brinkerik
1.386

  • Leeftijd: 35
  • Type Alfa: Alfa 159 2.4 JTD
  • *****
    - Super Alfist
Re: Wel of geen Brera?
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2019, 18:33:24 »
Met daarbij, dat je bij een V6  toch kans hebt dat je de ketting moet gaan vervangen. Ik weet niet precies wat dat kost maar dat is een vieze dure grap, want voor een 1.9 of 2.2    4  cilinder zit dat al op  € 1400 dus voor een v6 reken daar nog maar wat bij.
Nu  159 2.4   '07     -    Punto Twin-Air '12
ex   156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

bluebird
9

  • Leeftijd: 39
  • Type Alfa: Guilietta QV LE no. 642
  • *
    - Startende Alfist
  • Same shit, different day ;)
Re: Wel of geen Brera?
« Reactie #9 Gepost op: 23 februari 2019, 17:37:53 »
Die V6 is voor de puristen ook not-done, omdat het geen echte alfamotor is. Hij haalt het niet bij de alfa busso, naar ik heb vernomen. De brera V6 weegt 1605 (komt ook door 4wd), de tbi 1405. Scheelt dus 200 in de neus, wat uiteraard van invloed is op de handling. Verbruik moet je bij de tbi aan 1 op 10-12 denken, dat redt je ook nooit met de V6. Tenslotte heeft alfa bij de introductie van de tbi ook de ophanging van de brera aangepakt en licht gemaakt.
italian ex-girlfriends:
2001 147 1.6 Veloce
1998 GTV 3.0
2002 147 GTA 3.2
2011 Mito 1.4T MultiAir 
2011 Abarth Punto Evo
2010 Brera 1750 TI
*

Skies
72

  • Leeftijd: 36
  • Type Alfa: 159 TI 1.750
  • **
    - Junior Alfist
Re: Wel of geen Brera?
« Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2019, 19:48:01 »
De v6 klinkt wel véél lekkerder dan de 1750 die toch wat braafjes klinkt en zelfs de 2.2 klinkt beter dan de 1750.
*

Alfa 147 Ti
714

  • Leeftijd: 51
  • Type Alfa: Giulia 2.0 T Super
  • *****
    - Super Alfist
Re: Wel of geen Brera?
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2019, 23:40:38 »
De v6 klinkt wel véél lekkerder dan de 1750 die toch wat braafjes klinkt en zelfs de 2.2 klinkt beter dan de 1750.

Dat  is ook mijn ervaring, maar als ik mocht kiezen dan ging ik ook voor de 1750 en liet de V6 staan  ook kwa kosten ivm onderhoud.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia 2.0 T Super.
Mijn ex Auto's Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

Niels G60
144

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ***
    - Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: Wel of geen Brera?
« Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2019, 09:40:07 »
De V6 zou ik sowieso links laten liggen... Heb er genoeg van voorbij zien komen, en het is een schande dat ze dat in een Alfa hebben gelegd. Ik wil niemand beledigen, maar dat is mijn ervaring. Heb er zat van stuk gezien, en als de ketting eraan is, ben je echt aan de beurt. De 2.2 heeft uiteraard ook een ketting, die kan oprekken maar staat in geen contrast met de V6. De V6 rijdt als die goed loopt prima, maar als je hem vergelijkt met de Busso 3.2 zit er geen kraak of smaak aan. Door het hoge gewicht en de 4wd voel je ook echt niets van de 260pk. Met een goede 145 QV ben je hem de baas, buiten de grote weg ;) Jep, zelf ervaren :P whaha. Ook een erg groot nadeel van de 4wd is de zwakke tussenas, en ook dat kost meteen bakken met geld! En Fiat levert er geen losse onderdelen voor!

De beste keuze is in mijn ogen een TBi of een JTD. Met een 2.2 moet je geluk hebben. Reken sowieso dat je een ketting een keertje komt.

Een Brera is sws in vergelijking met andere Alfa's in onderdelen wel een stukje duurder. Denk bijv aan achterlichten, deursloten, raammechanieken enz, dat soort onderdelen zijn vaak eens zo duur!

Maar buiten wat voor motor je ook verkiest, heb blijven mooie auto's! Zeker in Ti uitvoering :)

Just my 2 cents! Uiteraard heeft iedereen zijn eigen smaak en mening, en daar valt niet over te twisten. Mijn mening is uiteraard ook technisch onderbouwd ;)
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO3 R Seq
Alfa 147 JTD 8V CF4
*

bluebird
9

  • Leeftijd: 39
  • Type Alfa: Guilietta QV LE no. 642
  • *
    - Startende Alfist
  • Same shit, different day ;)
Re: Wel of geen Brera?
« Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2019, 19:02:25 »
Dat de 1750 weinig geluid produceert is zeker waar. In mijn optiek is dat dan ook hét minpunt. Een beetje sportieve brom had de beleving veel beter gemaakt. Vreemd, want bij de Guilietta QV kan het wel.... en dan hebben we het nog maar even niet over de 4C . In mijn ervaring rijdt de 1750 met name daardoor meer als een GT dan een sportcoupé. Maar je kunt natuurlijk het uitlaatsysteem naar wens laten aanpassen. Volgens mij komt het gebrek aan geluidsbeleving echter ook door de bouwkwaliteit en goede geluidsisolatie van de Brera.
italian ex-girlfriends:
2001 147 1.6 Veloce
1998 GTV 3.0
2002 147 GTA 3.2
2011 Mito 1.4T MultiAir 
2011 Abarth Punto Evo
2010 Brera 1750 TI
*

robpylo
3

  • Leeftijd: 62
  • Type Alfa: brera 1.8 TBI
  • *
    - Startende Alfist
  • ex-75, 155, 156, GT. Nu Brera. Toekomst 4C
Re: Wel of geen Brera?
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2019, 10:42:06 »
Inderdaad: probeer dan een TBI te vinden omdat dat een Alfa Romeo is. Met dat extra gewicht en die Opel-motoren is het niet voor niets dat de Brera geen succes geworden is. De 'looks' heeft ie wel maar er zit gewoon geen 'fun'-factor in tijdens het rijden. De TBI is ook geen stoplicht sprinter van nature maar laatst weer met een spontaan ontstaan vergelijk met een Golf GTI ( inclusief sportstrepen, dikke pijpen etc) toch weer bewezen dat het koppel en de PK's in de TBI echt aanwezig zijn. Loopt ook werkelijk als een zonnetje en kijk maar eens naar de KM standen : 250 duizend km's of meer is geen zeldzaamheid voor deze auto uit 2010.
Houdt wel in gedachten dat het weliswaar een sportieve en indrukwekkende auto is, maar onvergelijkbaar met jouw Giulietta 1.4 170pk. Ga je jouw Giulietta echt hard rijden is die als een kart en het prettigst op de korte afstanden. De Brera heeft meer 'body-roll' en is wat zachter geveerd dus komt wat minder spectaculair door een mini rotonde op maximale snelheid als de jouwe maar wint het duidelijk in de langere bochten waar deze Brera een keurige en rustig ingezette 4-wiel slip laat zien op indrukwekkende snelheid.
Maar goed: dat zijn mijn afwijkingen / persoonlijke problemen die ik met auto's kan hebben. Je kunt ook gewoon een rustige rijder zijn (= veel verstandiger) en heb je een Brera aangeschaft en dan kan je vervolgens met een zekere verliefdheid naar de oprit staren en met volle teugen genieten van dit prachtige ontwerp. En dat dan onafhankelijk van de motor en rijeigenschappen. Dat is ook Alfa....         
 

Qverde Italian parts Detailer JTD-Performance