Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: Robert69 op 28 maart 2021, 13:52:09

Titel: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: Robert69 op 28 maart 2021, 13:52:09
Hoi alfisten,

Vorig jaar mijn auto laten chippen bij Savali. Omdat ik wat problemen had met inhouden toch maar eens de auto op de rollenbank laten zetten. Dus hier in de buurt naar een rollenbank gezocht en er een gevonden in een "authentiek" (lees: obscuur) Fries dorpje waarvan ik het bestaan niet eens wist ;D
Aardige gasten die mijn Italiaanse schone wel konden waarderen, ook al verstond ik hen niet zo goed als niet-Fries. Prijs voor een meting: 50 pop.

Ik wilde een filmpje uploaden als sfeerimpressie maar dat lukte helaas niet

Over het resultaat mag ik volgens mij helemaal niet klagen. Heb eerdere uitdraaien gezien van door Savali getunede 1.4 MA's die er dramatischer uitzagen. 194 pk en 300 nm

(https://i.ibb.co/7NxgjCC/708-EDAF1-BDDD-4635-AB1-B-ABB9764658-C3.jpg) (https://ibb.co/TqDKY22)
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: gbinsb op 28 maart 2021, 16:06:17
Leuk resultaat, waardes zeker niet verkeerd! Hoewel je wel bij 4000rpm hij even inzakt en weer deels hersteld. Op dat punt neemt het koppel ook weer af. Wanneer heb je last van inhouden, kan je iets herleiden uit de grafiek?

Nogmaals erg interessant zo’n rollerbank, heb laatst ook 2 van mijn auto’s laten rollen. Bij de ene gaf t vertrouwen en bij de ander werk aan de winkel (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f609.png)
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: Robert69 op 28 maart 2021, 16:55:54
Leuk resultaat, waardes zeker niet verkeerd! Hoewel je wel bij 4000rpm hij even inzakt en weer deels hersteld. Op dat punt neemt het koppel ook weer af. Wanneer heb je last van inhouden, kan je iets herleiden uit de grafiek?

Nogmaals erg interessant zo’n rollerbank, heb laatst ook 2 van mijn auto’s laten rollen. Bij de ene gaf t vertrouwen en bij de ander werk aan de winkel (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f609.png)

Ik heb er eerlijk gezegd niet zo heel erg veel verstand van hoor. Ik zie niet meteen de relatie tussen deze grafiek en het inhouden omdat het inhouden niet gebeurt tijdens acceleratie. In eerste instantie was het inhouden vooral als ik zo'n 110-120 km/u rijdt, zeg maar rond de 3000 toeren. Bij constante snelheid voelde ik dan schokjes. Soms nauwelijks merkbaar, soms heel duidelijk. Over het algemeen als de motor warm is, gek genoeg. Nu lijkt het meer over een breder toerengebied (tussen 1700-3200 toeren) af en toe wat in te houden. Ben wel tamelijk neurotisch in luisteren en voelen van de auto.

Maar misschien zit het ook wel tussen mijn oren...
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: ArjanB op 28 maart 2021, 20:17:59
Kijk eens op Instagram van H&S Corse.
Daar staan diverse voorbeelden van niet lekker lopende of presterende savali-getunede auto's waar zij met een andere mapping een veel beter rijdende auto van maken.
Uitzetten van sensoren is savali niet vreemd (!!!)
Maar kost je wel opnieuw een mapping en evt rollenbank
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: alfata op 29 maart 2021, 07:20:50
Is dit niet zo'n dyno die de weerstand meet op iedere 250 toeren? Dan zou het kunnen dat je die dipjes minder goed meet. Of is de auto in 1 keer van onderuit doorgetrokken naar toerenbegrenzer?
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: Robert69 op 29 maart 2021, 16:33:45
Is dit niet zo'n dyno die de weerstand meet op iedere 250 toeren? Dan zou het kunnen dat je die dipjes minder goed meet. Of is de auto in 1 keer van onderuit doorgetrokken naar toerenbegrenzer?

@alfata (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=2723) : ik durf niet te zeggen wat voor dyno dat precies was. Merk was Dynostar of zoiets. Volgens mij heeft hij wel in een keer vanuit de lage toeren doorgetrokken.

Ik heb het alleen gedaan omdat ik diverse reacties las van mensen die een uitdraai hadden die meer op de grafiek een Tour-etappe leek na tuning door Savali. Wellicht had de rollenbankmeting ook een aanwijzing kunnen zijn voor het vermeende inhouden.
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: alfata op 29 maart 2021, 16:52:54
Is dit niet zo'n dyno die de weerstand meet op iedere 250 toeren? Dan zou het kunnen dat je die dipjes minder goed meet. Of is de auto in 1 keer van onderuit doorgetrokken naar toerenbegrenzer?

@alfata (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=2723) : ik durf niet te zeggen wat voor dyno dat precies was. Merk was Dynostar of zoiets. Volgens mij heeft hij wel in een keer vanuit de lage toeren doorgetrokken.

Ik heb het alleen gedaan omdat ik diverse reacties las van mensen die een uitdraai hadden die meer op de grafiek een Tour-etappe leek na tuning door Savali. Wellicht had de rollenbankmeting ook een aanwijzing kunnen zijn voor het vermeende inhouden.

Dat probleem ontstaat omdat er bij het indrukken van het gaspedaal teveel druk ontstaat. Daardoor gaat de wastegate open. Vervolgens sluit de wastegate en gebeurt weer exact hetzelfde. Als de auto op verschillende toeren wordt gemeten, wordt dit effect natuurlijk teniet gedaan. Er wordt dan een constante gemeten.
De type dyno maakt dus veel uit, juist bij deze tuning. Savali heeft zelf ook zo'n oude bank, dat op specifieke toeren meet. Zij kunnen zelf dus onmogelijk dat zelf ook zien, terwijl je, als je de turbodruk logt tijdens rijden (log hem maar eens en trek in de 4de versnelling vanaf 1500 toeren tot toerenbegrenzer op) ook gaat zien. Bij mijn bleef die turbodruk lozen en opbouwen. De doelstelling van de turbodruk was dermate hoog dat de wastegate het gewoon niet trok.
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: Robert69 op 30 maart 2021, 07:59:36
@alfata (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=2723) : Dank voor je toelichting!

Kan een te hoge doelstelling van de turbodruk ertoe leiden dat er speling op de as van de turbo ontstaat?
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: alfata op 30 maart 2021, 08:04:36
@alfata (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=2723) : Dank voor je toelichting!

Kan een te hoge doelstelling van de turbodruk ertoe leiden dat er speling op de as van de turbo ontstaat?

Uiteindelijk wel ja. Bij mij is toen om die reden ook de turbo overleden.
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: gbinsb op 30 maart 2021, 12:09:48
Wat ook kan meespelen is de wastegate actuator. De as zit op het hefboompje van de wastegate. Dit is een slijtage punt. Wanneer er te veel speling gaat ontstaan, werkt de wastegate regeling ook niet zuiver meer. (Je kan testen of je speling hebt door tegen de actuator as aan te tikken, als je deze hoort of voelt rammelen weet je genoeg) Hierdoor kan wat alfata beschrijft het opbouwen/afbouwen van turbo druk verder uitvergroot worden waardoor dit te veel merkbaar wordt. Wellicht dat de ecu continue ingrijpt omdat er te hoge druk wordt gemeten?

Een overdadige aansturing van hoge turbo druk zorgt voor slijtage van de lagers in de turbo en krijg je meer speling op het turbine wiel. Dit zal je kunnen gaan horen doordat de turbo harder gaat fluiten, in het slechtste geval lopen de schoepen tegen het turbine huis en slijt de boel verder, en wordt de revisie alleen maar kostbaarder.

Daarnaast kan ook je actuator zelf slijten, het membraan en veer wat er in zit heeft ook niet het eeuwige leven. Weet niet of dit voor deze turbo ook los te wisselen is. Weet voor de turbo op een QV dat dit niet het geval is, en dat je turbo dan weg mag voor revisie/omwisseling.

Ik heb op mijn GTV V6 turbo redelijk zitten spelen met de wastegate en aansturing, uiteindelijk ook mijn turbo in de soep laten lopen.. wel leerzaam geweest.
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: Robert69 op 30 maart 2021, 13:32:39
@gbinsb (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1059) : Wow, dank je wel voor je duidelijke uitleg!

Enige tijd geleden was ik bij de lokale Alfa dealer. In gesprek met de monteur aldaar heb ik tegen hem gezegd dat ik volgens mij de turbo een fluitend geluid hoorde maken. Ja, was zijn antwoord, dat heeft ie waarschijnlijk altijd al gedaan. Wat absoluut niet zo was, maar ik ben inmiddels gewend aan de bullshit die deze gast verkoopt. Mijn eigen monteur heeft bevestigd dat er wat lichte speling op de as van de turbo zit. Niet zorgwekkend, hij lekt geen olie o.i.d. en volgens hem kon ik daar nog wel mee doorrijden.

Ik ben nu eigenlijk op zoek naar mogelijkheden om te bewijzen dat de tuning niet correct is gedaan zodat ik hiermee naar de dealer en/of tuner kan gaan om het op te lossen. Maar ik begrijp een beetje uit de reactie van Alfata dat ik beter een andere rollenbanktest kan doen, bijvoorbeeld via H&S.

Dat is balen, want dat kost me weer een ritje en een rollenbank. En een pak rammel van mijn vrouw. Nog los van eventuele herstel van de tuning.
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: alfata op 30 maart 2021, 13:48:39
H&S heeft ook geen goede bank. Ik ken er maar 1 zo uit mijn hoofd: Beek Racing in Den Haag.
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: thijsk89 op 30 maart 2021, 13:56:05
H&S heeft ook geen goede bank. Ik ken er maar 1 zo uit mijn hoofd: Beek Racing in Den Haag.
Interessante opmerking. Wat maakt de bank van H&S niet goed volgens jou? Grote voordeel wat ik zie voor de TS is dat er tientallen multiairs met allerlei setups op geweest zijn wat vergelijken (wat volgens mij de intentie hier o.a. ook is) vergemakkelijkt. En de kennis om er wat aan te doen, loggen ervan etc. is aanwezig..
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: gbinsb op 30 maart 2021, 14:12:57
Ik denk dat H&S inmiddels de ervaring heeft en een goede base tune waarmee ze met hun relatief eenvoudige dyno een net resultaat kunnen geven. Beek heeft inderdaad een mooie bank, maar daar komt ook een heel ander kaliber. Beek zal ook vaker individueel tunen, dat hebben ze toch ook bij jou gedaan @alfata (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=2723) ?

Ik heb zelf ook eens op een dynostar gestaan met de GTA. Met de GTV paar keer bij Rica in wateringen, totdat de turbo het begaf. En afgelopen maand bij Mebu in Nootdorp met de GTA en Corvette, die hebben ook een nieuwe bank. Gaf mij weer inzicht wat er moet gebeuren.

@Robert69 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=7552) je moet zelf kiezen waar je het prettigst bij voelt. Denk dat er wel wat moet gebeuren, misschien even juiste moment bij je vrouw zoeken. Wanneer er weer een nieuw paar schoenen in de gang staat, met een volle tank 98 naar de tuner (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f60b.png)
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: alfata op 30 maart 2021, 14:14:50
H&S heeft ook geen goede bank. Ik ken er maar 1 zo uit mijn hoofd: Beek Racing in Den Haag.
Interessante opmerking. Wat maakt de bank van H&S niet goed volgens jou? Grote voordeel wat ik zie voor de TS is dat er tientallen multiairs met allerlei setups op geweest zijn wat vergelijken (wat volgens mij de intentie hier o.a. ook is) vergemakkelijkt. En de kennis om er wat aan te doen, loggen ervan etc. is aanwezig..

Het feit dat het slechts een bank is met 2 rollers en qua koeling ook niet mega denderend is. De beste resultaten krijg je gewoon op een 4 roller bank. De achterwielen leveren ook weerstand op, alsmede dat niet alle auto's qua software houden van draaiende voorwielen en stilstaande achterwielen.
Dat dus...  ;)
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: Robert69 op 30 maart 2021, 15:14:29
@gbinsb (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1059) : Dank voor je support. In plaats van nieuwe schoenen in de gang krijgt ze een nieuwe keuken. :D

Ik ga eerst maar eens langs de dealer waar ik de auto gekocht heb. Zij hebben Savali aanbevolen en dat verder geregeld, ik heb ook aan hen betaald voor de tuning. Volgens mij is hier dan sprake van een wanprestatie, als ik kan aantonen dat de tuning inderdaad niet goed uitgevoerd is. Al zal ik daar gezien eerdere reacties vanuit de dealer en het verkrijgen van bewijsmateriaal nog wel een flinke dobber aan krijgen.
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: thijsk89 op 30 maart 2021, 18:04:41
H&S heeft ook geen goede bank. Ik ken er maar 1 zo uit mijn hoofd: Beek Racing in Den Haag.
Interessante opmerking. Wat maakt de bank van H&S niet goed volgens jou? Grote voordeel wat ik zie voor de TS is dat er tientallen multiairs met allerlei setups op geweest zijn wat vergelijken (wat volgens mij de intentie hier o.a. ook is) vergemakkelijkt. En de kennis om er wat aan te doen, loggen ervan etc. is aanwezig..

Het feit dat het slechts een bank is met 2 rollers en qua koeling ook niet mega denderend is. De beste resultaten krijg je gewoon op een 4 roller bank. De achterwielen leveren ook weerstand op, alsmede dat niet alle auto's qua software houden van draaiende voorwielen en stilstaande achterwielen.
Dat dus...  ;)
Heb je er wel eens gebankt dan? Natuurlijk, dedicated ruimte met (koude) lucht aan&afvoer is ideaal maar dat is wat anders dan zeggen 'dat het niet goed is'.. En volgens jouw gedachtegang zijn dan alle dyno's met 2 rollers slecht. Enige wat niet kan is TCT, voor de rest zijn er trucjes om in bijvoorbeeld dynamic te kunnen banken.. ;)
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: gbinsb op 30 maart 2021, 18:27:20
@gbinsb (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1059) : Dank voor je support. In plaats van nieuwe schoenen in de gang krijgt ze een nieuwe keuken. :D

Ik ga eerst maar eens langs de dealer waar ik de auto gekocht heb. Zij hebben Savali aanbevolen en dat verder geregeld, ik heb ook aan hen betaald voor de tuning. Volgens mij is hier dan sprake van een wanprestatie, als ik kan aantonen dat de tuning inderdaad niet goed uitgevoerd is. Al zal ik daar gezien eerdere reacties vanuit de dealer en het verkrijgen van bewijsmateriaal nog wel een flinke dobber aan krijgen.

Ik denk dat dit de beste keuze is. Laat degene waar de auto vandaan kwam er eerst wat van zeggen, net als de tuner. Wij kijken er toch vaker amateuristisch/hobby matig tegen aan, en lezen van het scherm (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f609.png)
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: ArjanB op 30 maart 2021, 21:14:41
Nou, zoals ik hierboven al zei, staat savali ook bekend om soms niet zo'n beste mappings.
Dat zullen garage en savali niet toegeven.
Je ziet dat het niet goed is, ik zou snel bij H&S afspraak maken voor nieuwe mapping. Ja kost wat, maar als je turbo kapot loopt kost het meer.
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: ArjanB op 30 maart 2021, 21:17:47
Bekijk dit even.
Andersom zal er zeker ook wel geklaagd worden, maar dit spreekt voor zich toch?

(https://i.ibb.co/x3kw518/Screenshot-20180729-182724-Instagram.jpg) (https://ibb.co/0Q71JCV)
(https://i.ibb.co/3yMgpxB/Screenshot-20181009-223014-Instagram.jpg) (https://ibb.co/hRZ3BGD)
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: bekkie op 31 maart 2021, 18:40:25
Sjonge, dit is wel heftig ja. Zo'n ongefilterde kritiek zegt wel iets...
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: DanaBanana op 31 maart 2021, 22:25:32
Persoonlijk heb ik mijn Alfa's altijd tot volle tevredenheid bij Squadra laten tunen.

Ondanks die tevredenheid is er een periode geweest waarin ik me toch een beetje aan Squadra ergerde. Dit omdat Stephan m.i. net effe te veel bezig was met roeptoeteren wat anderen in zijn ogen niet goed deden. Afgezien van of hij gelijk had of niet, vond ik dat hij dit gedrag niet nodig had en beter uit kon gaan van zijn eigen kracht zonder anderen (openbaar) te hoeven bekritiseren.

Gelukkig merk ik dit gedrag bij Squadra tegenwoordig een stuk minder. Maar als ik bovenstaande posts zo lees, lijkt het erop alsof H&S Corse het stokje van "jezelf prijzen door anderen te bekritiseren" heeft overgenomen. Ik vind dat niet echt sterk.

Ik besef dat er hier veel mensen erg enthousiast zijn over H&S Corse, dus wellicht valt mijn opmerking niet bij iedereen even goed. Maar ik wilde het toch even kwijt.
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: alfata op 1 april 2021, 07:53:41
Persoonlijk heb ik mijn Alfa's altijd tot volle tevredenheid bij Squadra laten tunen.

Ondanks die tevredenheid is er een periode geweest waarin ik me toch een beetje aan Squadra ergerde. Dit omdat Stephan m.i. net effe te veel bezig was met roeptoeteren wat anderen in zijn ogen niet goed deden. Afgezien van of hij gelijk had of niet, vond ik dat hij dit gedrag niet nodig had en beter uit kon gaan van zijn eigen kracht zonder anderen (openbaar) te hoeven bekritiseren.

Gelukkig merk ik dit gedrag bij Squadra tegenwoordig een stuk minder. Maar als ik bovenstaande posts zo lees, lijkt het erop alsof H&S Corse het stokje van "jezelf prijzen door anderen te bekritiseren" heeft overgenomen. Ik vind dat niet echt sterk.

Ik besef dat er hier veel mensen erg enthousiast zijn over H&S Corse, dus wellicht valt mijn opmerking niet bij iedereen even goed. Maar ik wilde het toch even kwijt.

Precies de reden dat ik nooit bij HS ben geweest. Altijd klagen over anderen. Vraag je informatie op, krijg je meer een stortvloed over andere tuners. Al is dit vele jaren geleden. Geen idee hoe het nu is.
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: Robert69 op 1 april 2021, 12:08:56
@ArjanB (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1199) : pwoahhh....dat zijn niet mis te verstande berichten.

Als iemand zijn werk gewoon niet goed doet dan mag daar wat mij betreft ruchtbaarheid aan gegeven worden. Of je dat op de manier moet doen zoals H&S dat doet in die berichten kun je over discussiëren. Ikzelf vind dat niet zo chique, dat had anders gekund.

Ik geloof namelijk wel dat Ronald best een goede tuner kan zijn, maar zo te zien is hij niet heel sterk met de 1.4 MA.

Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: gbinsb op 1 april 2021, 12:20:40
Ik heb recent een keurige reactie ontvangen voor een tuning informatie aanvraag bij H&S voor mijn 1.4 MA, en overweeg om het bij hun te laten uitvoeren. Ik realiseer me ook dat over algemeen vaker negatieve verhalen verschijnen dan de succes verhalen, dit geld niet alleen voor tuning.

Zoals DanaBanana zegt, prijs je eigen kracht. Daar win je het uiteindelijk mee, en kies zelf waar je een prettig gevoel bij hebt. Ongetwijfeld dat het ergens anders beter zou kunnen, dat geld ook voor meeste andere dingen. Voelt het nadien toch niet goed, ga dan terug om dat te bespreken en wellicht volgt er een oplossing.

Daarnaast is elke auto toch altijd net wat anders, wanneer een reguliere tuning wordt toegepast zal je bijna nooit het volledige potentieel krijgen. En wellicht reageert de motor er dan ook net wat anders op als je zou verwachten. Vervelend natuurlijk, maar het gebeurd. Heb het ook ondervonden bij mijn GTV en Squadra tuning. De auto heeft nooit het toegeschreven vermogen gehaald. Heeft dat dan met de tuning te maken of met de motor? (Ik weet t antwoord)

Met RVcorse heb ik geen daadwerkelijke ervaring, mijn communicatie is altijd wel goed en helder verlopen. Bedoeling is ooit nog mijn GTA individueel bij hem af te laten stellen, wanneer daar andere nokkenassen in zitten.
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: ArjanB op 1 april 2021, 13:40:45
de printscreens hierboven zijn van een jaar (of twee?) terug.
Er is best wat commentaar gekomen op dergelijke posts en H&S heeft sindsdien nooit meer negatieve uitlatingen over tuner-x gedaan, en gaat nu veel meer uit van hun eigen kracht. Wat dus beter is, en denk dat het punt intussen wel gemaakt is.

Ieder moet kiezen wat hem beste lijkt, ik heb goed gevoel bij squadra (heb ik op mijn GTA) en H&S / RevLimit (spelen wat meer met ontstekingsvervroeging, en gebruiken vaak een wat lagere turbo druk dan anderen) en lees eigenlijk alleen over savali negatieve verhalen, zeker bij de 1.4 (Abarth en Giulietta) waar H&S juist heel goed in is.
Als je verder wilt dan stage-1, dus echt op-maat-software dan haakt squadra vaak af.

@gbinsb (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1059) mijn GTA was met cf2, madeno en squadra gemeten op 268pk.
Resultaat is natuurlijk erg bank- en temperatuursafhankelijk (hier 25 graden) maar bij mij kwam het vermogen er dus wel goed uit icm squadra.
 https://www.youtube.com/watch?v=_kKjqsfO9j0 (https://www.youtube.com/watch?v=_kKjqsfO9j0)

Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: Robert69 op 1 april 2021, 16:06:52
@gbinsb (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1059) : Dank voor je support. In plaats van nieuwe schoenen in de gang krijgt ze een nieuwe keuken. :D

Ik ga eerst maar eens langs de dealer waar ik de auto gekocht heb. Zij hebben Savali aanbevolen en dat verder geregeld, ik heb ook aan hen betaald voor de tuning. Volgens mij is hier dan sprake van een wanprestatie, als ik kan aantonen dat de tuning inderdaad niet goed uitgevoerd is. Al zal ik daar gezien eerdere reacties vanuit de dealer en het verkrijgen van bewijsmateriaal nog wel een flinke dobber aan krijgen.

Ik denk dat dit de beste keuze is. Laat degene waar de auto vandaan kwam er eerst wat van zeggen, net als de tuner. Wij kijken er toch vaker amateuristisch/hobby matig tegen aan, en lezen van het scherm (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f609.png)

Net de garage gesproken. Precies de reactie die ik al verwachtte: Ja maar hij was goed nadat hij getuned is. En ja, ook turbo's slijten, hij was goed toen je de auto kocht. En ja, garantieperiode is verlopen dus ik zou niet weten wat wij hier aan kunnen doen.

Ha, maar dan heb je toch echt de verkeerde voor je! Ik laat het hier niet bij zitten, iemand gaat hiervoor betalen and it's not me. Al is het 10 jaar later, als een klus niet goed en vakkundig is uitgevoerd, en daar lijkt het op, dan moet je zorgen dat dit in orde wordt gemaakt.

Ze gaan nu contact opnemen met Ronald. Later meer.
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: gbinsb op 1 april 2021, 16:55:14
Citaat van: ArjanB op  1 april 2021, 13:40:45
Citaat van: ArjanB op  1 april 2021, 13:40:45

@gbinsb (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1059) mijn GTA was met cf2, madeno en squadra gemeten op 268pk.
Resultaat is natuurlijk erg bank- en temperatuursafhankelijk (hier 25 graden) maar bij mij kwam het vermogen er dus wel goed uit icm squadra.
www.youtube.com/watch?v=_kKjqsfO9j0

@ArjanB (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1199)  ten tijde van het plaatsen van de chip's in mijn GTV, werdt al duidelijk dat de standaard configuratie al niet lekker werkte. Stephan ging toch nog wat andere eproms bakken en dit proberen. Dit lukt nog steeds niet goed genoeg. Betekende dat ik alleen de injectie computer "getuned" kreeg en de onsteking/turbo computer bleef onaangetast. Het viel dus tegen, en hij kon eigenlijk verder niets voor me beteken. Daar hield het dus op, het was ook niet echt de optie meer om naar een bank te gaan.

De auto toen bij Rica laten rollen, en daar kwam na tuning precies het fabrieks vermogen uit rollen. Ik zal een topic openen voor de GTV, daar is genoeg over te vertellen. Heb de auto nog steeds.

(https://myalbum.com/photo/nd79AnN5L7nN/1k0.jpg)

De 147 GTA heb ik jaren geleden bij vd wereld laten rollen. daar kwam toen 248pk en 309 nm uit. Heb een BMC-CDA ram-air, CF2 spruitstukken, EQ frontpipes en er zat een katvervanger onder. ECU was standaard, maar je zag aan de grafiek dat er wat haperingen in zat. Zit overigens een 156 2.5 V6 bak onder.

(https://myalbum.com/photo/XkXyPidkE3ML/1k0.jpg)

https://www.youtube.com/watch?v=2NkTWvz45do&list=FLqwkApH8-elyJYCtGS8ajUQ&index=2 (https://www.youtube.com/watch?v=2NkTWvz45do&list=FLqwkApH8-elyJYCtGS8ajUQ&index=2)

Paar weken terug heb ik m nog een keer laten rollen bij Mebu in Nootdorp. Na de standaard beurtjes zijn ook de bobines, brandstofpomp en LMM vervangen. Auto rijd als een jekko nu, en laat een gezond resultaat zien op de bank.

(https://myalbum.com/photo/ZXkfRL985MsZ/1k0.jpg)

https://www.youtube.com/watch?v=wj2yyZpAYGQ (https://www.youtube.com/watch?v=wj2yyZpAYGQ)

Maar Squadra wil de GTA niet meer tunen, is te oud, dus hiervoor al meermaals contact gehad met Ronald van RV Corse en die wil en kan hier wat mee. GTA krijgt nog eerst een grote overhaul en dan maar eens kijken of er wat meer uit wil komen.
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: ArjanB op 2 april 2021, 17:00:05
Mooi resultaat!
Die rode GTA, daar had je toch ook een topic over op alfaforum (toen dat nog online was)?
Herken de unieke kleur, maar inmiddels de wrap eraf?

Jammer dat het niet wil lukken qua ECU remap, dan lijkt Ronald en goede keuze.
En zoals ik al noemde is zijn slechte reputatie met name bij 1,4 turbo blokken, grote kans dat hij met een busso meer kan.

Nieuw topic mag!! Lijkt me interessant om ook van de GTV meer te weten (blijft uniek mooie auto)
Titel: Re: 1.4 MA op de rollenbank
Bericht door: gbinsb op 4 april 2021, 08:49:20
@ArjanB (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1199) ja resultaat van laatste metingen erg mooi, geen hikjes. Nu hoop ik dat ik toch minimaal zo ver kan komen als jou GTA :)

Ja ik had in het verleden meerdere topics, van de GTA hield ik het ook bij op het alfaforum. Dat is helaas vergaan, net als scarb momenteel. Ik zal binnenkort wat posten over de GTV, heb daar al leuke dingen mee gedaan.