!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

alfetta
29

  • Type Alfa: Giulietta MA
  • *
    - Startende Alfist
1.4MA koude start probleem
« Gepost op: 30 november 2021, 18:21:34 »
In mijn vorige post had ik nog gezet dat de auto volledig probleemloos was.. dat is niet helemaal meer.

Sinds 1 week start de auto moeizamer op. Hij leek net een halve seconde langer nodig te hebben om de motor draaiende te krijgen. Nu heeft dat probleem zichzelf opgelost, maar nu is er een ander probleem voor in de plaats gekomen; zodra de auto opstart trilt zowel de motor als uitlaat vrij hevig voor minder dan 30/40 seconden. Dit gebeurt alleen maar in de ochtend met koudere temperaturen. De auto draait verder gewoon nog op 4 cilinders.

De auto geeft geen foutmelding en rijdt verder prima.
Nu is het vandaag weer gebeurt waarna ik naar auto Italia ben gereden.

Daar is de auto nagekeken en zijn er geen foutmeldingen in het systeem gevonden. Alle waardes leken goed. Nu hebben ze het multiair systeem “gereset” zodat deze opnieuw inleert met de olie om te kijken of het probleem is opgelost. Bougies zijn zo’n 30k km oud maar zouden nog lang mee moeten gaan.

Bij auto Italia geven ze aan dat ze simpelweg niks kunnen doen tot de auto een foutcode aangeeft of de problemen veel erger worden gezien de “symptomen” nog niet duidelijk genoeg zijn om aan de motor te zitten.


Ik heb een filmpje van het blok gemaakt, als dat helpt kan ik die uploaden.

Iemand dit ooit eerder meegemaakt of een vermoeden?
*

DanielH92
1.952

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: 1.4MA koude start probleem
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2021, 22:43:43 »
Dit heb ik (en tig anderen) ook meegemaakt. Starten op 3 cilinders bij koude motor, na een paar honderd meter rijden liep ie weer op 4.
Klachten kwamen steeds vaker voor en op een gegeven moment elke ochtend. Motorblok geflushed en dit stelde het probleem slechts enkele weken uit tot het weer begon.

Storing was P1064; Klevende actuator Multiair cilinder 4
Oftewel ; Multiair module kaduuk.

Deze module laten vervangen en sinds vervanging rij ik al weer bijna 40dkm probleemloos.

Dit zegt natuurlijk niet direct dat jij het zelfde hebt, maar het lijkt er wel op. Even wachten tot er een keer een motorstoringslampje gaat branden en dan uitlezen.
Hopen dat het niet P1061-P1064 is.
*

alfetta
29

  • Type Alfa: Giulietta MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: 1.4MA koude start probleem
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2021, 23:27:20 »
[mention]DanielH92 [/mention] ik heb zelf een vermoeden dat dit het begin van het einde van de multi air unit is, al hoop ik dat het iets anders is.

Hoeveel heeft het vervangen van de MA unit jou gekost?

Ik heb net een injectie reiniger gebruikt en hoop dat dat misschien iets zal doen. In de tussentijd afwachten tot het problem dusdanig erg wordt zodat ik terug kan naar auto Italia voor een goede diagnose.

Als de multiair unit daadwerkelijk kapot is dan heeft die alsnog een goede 193.000 km erop zitten, jammer maar wel een respectievelijke afstand.

Volgens auto Italia is het in het ergste geval de MA unit die stervende is. Het goede nieuws was volgens hun wel dat de modules niet meer zo duur zijn als voorheen en dat er nog mogelijkheden zijn om eventueel deze unit weer aan de praat te krijgen.
*

GTlife
382

  • Type Alfa: Alfa GT Blackline Rubino
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
Re: 1.4MA koude start probleem
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2021, 00:04:19 »
Na 30k bougies vervangen is opzicht niet vreemd. Doen wij ook. Dus wellicht dat proberen voor het afschrijven van de MA? Zou ook iets van een luchtmassameter of lambda kunnen zijn of interne vervuiling in de inlaat
*

DanielH92
1.952

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: 1.4MA koude start probleem
« Reactie #4 Gepost op: 1 december 2021, 07:49:41 »
[mention]DanielH92 [/mention] ik heb zelf een vermoeden dat dit het begin van het einde van de multi air unit is, al hoop ik dat het iets anders is.

Hoeveel heeft het vervangen van de MA unit jou gekost?

Een jaar of 3 terug heb ik €1200 voor vervanging betaald bij de bekende Alfa dealer uit Nunspeet, maar toen waren de modules nog zo'n €900. Ik dacht dat ze nu nog rond de €600 zitten dus misschien red je het net onder de €1000.

Bij mij heeft de module het ongeveer 185dkm volgehouden. Reparatie of oplappen van de module zou ik niet aan beginnen, hoor hier te wisselende ervaringen mee. Werkt het niet, moet weer de hele boel open en ben je het geld aan arbeid twee keer kwijt.
*

DanielH92
1.952

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: 1.4MA koude start probleem
« Reactie #5 Gepost op: 1 december 2021, 07:54:58 »
Citaat van: GTlife op  1 december 2021, 00:04:19
Citaat van: GTlife op  1 december 2021, 00:04:19
...
Zou ook iets van een luchtmassameter of lambda kunnen zijn of interne vervuiling in de inlaat...

De 1.4 Multiair heeft geen luchtmassameter, wel een luchtdrukmeter in het inlaattraject tussen intercooler en inlaatpoorten. Geef t een kleine kans dat hier iets mee is, maar valt uiteraard te checken.
*

alfetta
29

  • Type Alfa: Giulietta MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: 1.4MA koude start probleem
« Reactie #6 Gepost op: 1 december 2021, 11:23:12 »
Citaat van: GTlife op  1 december 2021, 00:04:19
Citaat van: GTlife op  1 december 2021, 00:04:19
Na 30k bougies vervangen is opzicht niet vreemd. Doen wij ook. Dus wellicht dat proberen voor het afschrijven van de MA? Zou ook iets van een luchtmassameter of lambda kunnen zijn of interne vervuiling in de inlaat

Het zou natuurlijk altijd kunnen maar de bougies zouden 75k km mee moeten. Ze zijn minder dan een jaar geleden vervangen en nog niet eens op de helft van hun levensduur.

in de tussentijd heeft zich een nieuwe "symptoom" voortgedaan: het kapje bij de distributieriem heeft sporen van olie. oliepijl is daarentegen nog ruim voldoende.
Het kapje had ik gisteren nog schoongeveegd, dit is vandaag:

*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: 1.4MA koude start probleem
« Reactie #7 Gepost op: 1 december 2021, 13:33:48 »
Weet niet of dit bij de 1.4 ook zo is.
Maar bij de 2.0 registreert de computer bij een koude start geen misfires als deze er zijn, onder het mom van 'er mogen er een paar plaats vinden'.

Destijds bij mijn Giulia hebben ze hem uiteindelijk tijdens de koude start uitgelezen en op dat moment de live gegevens bekeken om te bevestigen dat er veel te veel misfires plaats vonden. Vervolgens is de multiair module vervangen.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

DanielH92
1.952

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: 1.4MA koude start probleem
« Reactie #8 Gepost op: 1 december 2021, 16:56:19 »
Citaat van: alfetta op  1 december 2021, 11:23:12
Citaat van: alfetta op  1 december 2021, 11:23:12

in de tussentijd heeft zich een nieuwe "symptoom" voortgedaan: het kapje bij de distributieriem heeft sporen van olie. oliepijl is daarentegen nog ruim voldoende.
Het kapje had ik gisteren nog schoongeveegd, dit is vandaag:



Even de motorafschermplaat eraf trekken, dan kun je zien waar het vandaan komt. Best kans dat er alleen wat gemorst is tijdens bijvullen.
*

alfetta
29

  • Type Alfa: Giulietta MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: 1.4MA koude start probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2 december 2021, 18:42:21 »
Even een update: Gezien ik een paar minuten van België af woon tank ik daar. De laatste 2 volle tanks heb ik bij dats24 (euro98) getankt.

Een Belgische collega tipte mij erop dat Dats24 erg wordt afgeraden.

Ik heb een injectiereiniger gebruikt icm “vertrouwde” Shell v power 98, dat lijkt wonderen te hebben gedaan. Al weet ik niet of het nu gewoon toeval is, of dat de motor moest inleren op de koudere temperaturen van de laatste week (volgens auto Italia zou dit het kunnen zijn), of dat het echt aan de brandstof lag.

Voor nu in ieder geval is het beter.
*

alfetta
29

  • Type Alfa: Giulietta MA
  • *
    - Startende Alfist
Re: 1.4MA koude start probleem
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2021, 14:56:18 »
Dit heb ik (en tig anderen) ook meegemaakt. Starten op 3 cilinders bij koude motor, na een paar honderd meter rijden liep ie weer op 4.
Klachten kwamen steeds vaker voor en op een gegeven moment elke ochtend. Motorblok geflushed en dit stelde het probleem slechts enkele weken uit tot het weer begon.

Storing was P1064; Klevende actuator Multiair cilinder 4
Oftewel ; Multiair module kaduuk.

Deze module laten vervangen en sinds vervanging rij ik al weer bijna 40dkm probleemloos.

Dit zegt natuurlijk niet direct dat jij het zelfde hebt, maar het lijkt er wel op. Even wachten tot er een keer een motorstoringslampje gaat branden en dan uitlezen.
Hopen dat het niet P1061-P1064 is.

Gisteren ging de auto tijdens een ritje op de snelweg in limpmode. Motorlampje brandde en ik merkte dat de auto geen trekkracht meer had. Verder liep de auto gewoon goed: geen misfires of 3 cilinders. De ANWB heeft de auto uitgelezen: "Startmotor storing en ik zie hier verder nog foutcode P1061 maar het systeem laat mij niet toe dieper te kijken". Wat voelde ik mij k*t toen ik die P1061 foutmelding kreeg te horen.
Anyways, de auto opnieuw opgestart en het motorstoringslampje kwam niet meer terug, ook vandaag in de ochtend deed de auto het direct goed. Ook enkele keren onderweg naar auto italia de auto hard laten doortrekken tot aan de toerenlimiet; geen enkele storing of krimp.
Ik had al een afspraak staan bij auto italia vandaag voor een grote onderhoudsbeurt. Deze hebben de auto verder uitgelezen en gaan de motor flushen + alle filters en bougies vervangen. Ze gaven aan dat zolang de auto nog niet op 3 cilinders heeft gelopen dat het misschien nog wel positief kan uitpakken. Ik zit er zelf wat grijzer in na het lezen van verhalen online en verwacht binnenkort de unit te moeten vervangen.

Nu maar hopen dat de volgende MA unit de rest van de levensduur van de auto mee zal gaan.
*

einoj
4

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: 1.4MA koude start probleem
« Reactie #11 Gepost op: 26 december 2021, 10:10:26 »
Citaat van: alfetta op  1 december 2021, 11:23:12
Citaat van: alfetta op  1 december 2021, 11:23:12
Citaat van: GTlife op  1 december 2021, 00:04:19
Citaat van: GTlife op  1 december 2021, 00:04:19
Na 30k bougies vervangen is opzicht niet vreemd. Doen wij ook. Dus wellicht dat proberen voor het afschrijven van de MA? Zou ook iets van een luchtmassameter of lambda kunnen zijn of interne vervuiling in de inlaat

Het zou natuurlijk altijd kunnen maar de bougies zouden 75k km mee moeten. Ze zijn minder dan een jaar geleden vervangen en nog niet eens op de helft van hun levensduur.




Bij elke MA moeten de bougies vervangen worden na max 30000 km, daar bestaat geen uitzondering op, vermits het MA systeem bougies anders belast ...
*

DanielH92
1.952

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: 1.4MA koude start probleem
« Reactie #12 Gepost op: 26 december 2021, 10:27:55 »
Precies, zo staat het bovendien ook gewoon in het instructieboekje.