!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
verweerde koplampen
« Gepost op: 22 maart 2021, 10:26:06 »
Beste alfisti,

Mijn koplampen uit 2011 beginnen een beetje te verweren. 1 kant wat erger dan de andere kant. Er zijn tal van middeltjes te koop om dit op te poetsen. Heeft hier iemand ervaring met een of ander goedje??
*

mvho
163

  • Type Alfa: Giulietta
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: verweerde koplampen
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2021, 10:41:56 »
Er zijn diverse topics, bijvoorbeeld bij waxworld, of carclean.

Ikzelf gebruik 3m waterproof schuurpapier korrel 2000, dan korrel 1000 en daarna een polijstmiddel van Poorboys, eerst grof en daarna fijn.

Er zijn ook complete kits te bestellen.
*

ArjanB
2.018

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: verweerde koplampen
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2021, 22:56:32 »
Dit is goede bron van info:
https://forum.carclean.com/threads/koplampen-wetsanden-polijsten-en-beschermen.17367/
(site is vandaag plat vanwege DDOS aanval, later eens proberen)

Ik wil ze ook aanpakken, heb kleine backing plate voor mijn DAP polijst machine gekocht en wet sand schijfjes. Zal mijn ervaringen wel delen maar zou niet moeilik moeten zijn, wordt veel gedaan.
Kan dus ook met de hand, maar is wel werk. Beginnen met 1500, evt 1000 als het niet egaal krasvrij wordt, dan terug 1500-2000-3000 en polijsten. Daarna in coating of blanke lak
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

GTlife
388

  • Type Alfa: GT 937 & Brera
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
Re: verweerde koplampen
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2021, 07:26:31 »
Ik heb vorig jaar wat zitten experimenteren met verschillende sets verweerde koplampen verbeteren en naar mijn ervaring moet je oppassen maar schuurpapier, ik kreeg de krassen vaak niet goed uit het eindresultaat. Opzich niet erg als je ze niet weet te vinden maar toch.. perfectionisme hè. Het kan wel!
Blanke lak is erg tricky om goed aan te brengen zonder dat het je lichtbeeld beïnvloed of het een slechte finish heeft. Een keramische coating heeft eigenlijk de voorkeur. Hier zijn wat foto's van wat ik geprobeerd heb.

Bij deze heb ik eerst de koplamp nat geschuurd met de hand (wel een sponsje oid om de druk te verdelen) in oplopend korrel. 800>1200>2000>3000 en vervolgens met een grof compound gevolgd door een polijst middel en een keramische coating. Toch best een klus, en dat met de lamp gedemonteerd. Als de aanslag nog niet zo erg is zou ik eens een kans wagen met de kitjes die je kan kopen voor op bv een boormachine








Bij deze koplamp had ik hetzelfde geprobeerd maar dan met een blanke lak aan het einde ipv een coating. Je kan op de foto ook al een beetje zien dat er wel wat oranje peel te zien was







Bonus 😁



*

jwq
2.622

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: verweerde koplampen
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2021, 09:24:46 »
Heb zelf in het verleden voor mijn 147 een setje van Philips gebruikt, werkte zeer goed. Voordeel was dat er ook een UV beschermingsmiddel bij zat, waarmee je de lampen na afloop kon behandelen om ze langer goed  te houden.
Zijn overigens ook boel poets/garagebedrijven die opknappen van lampen doen, willekeurig voorbeeld: https://www.autotaalglas.nl/koplampenpolijsten/
zie:
https://www.philips.nl/c-p/HRK00XM/koplamprestauratieset
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: verweerde koplampen
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2021, 11:31:11 »
Heb even geinformeerd bij autotaalglas. Daar vragen ze 69 euro per lamp. Dan is het nog wel de moeite om eerst eens te proberen of zo'n repair setje werkt. Die Philips is relatief goedkoop. Meguiars heeft er ook een maar die is een stuk duurder. Turtle wax is weer goedkoper maar daar lees je geen beste verhalen over. Ik denk maar eens die van philips proberen en kijken of het werkt
*

DanaBanana
793

  • *****
    - Super Alfist
Re: verweerde koplampen
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2021, 11:35:08 »
Zijn overigens ook boel poets/garagebedrijven die opknappen van lampen doen, willekeurig voorbeeld: https://www.autotaalglas.nl/koplampenpolijsten/

Inderdaad, al zou ik persoonlijk niet voor Carglass gaan, maar voor een schadehersteller. Die hebben alle professionele spullen en faciliteiten in huis en doorgaans veel meer skills en ervaring dan wanneer je dit zelf een keertje doet. Ben je misschien een paar tientjes duurder uit dan met zelf doen, maar je weet wel waar je aan toe bent en het scheelt je een hoop tijd. 


https://www.youtube.com/watch?v=BYOvWUqia9c&t=2s
*

gbinsb
308

  • Type Alfa: 147 GTA
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: verweerde koplampen
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2021, 14:46:18 »
Dit is goede bron van info:
https://forum.carclean.com/threads/koplampen-wetsanden-polijsten-en-beschermen.17367/
(site is vandaag plat vanwege DDOS aanval, later eens proberen)

Ik wil ze ook aanpakken, heb kleine backing plate voor mijn DAP polijst machine gekocht en wet sand schijfjes. Zal mijn ervaringen wel delen maar zou niet moeilik moeten zijn, wordt veel gedaan.
Kan dus ook met de hand, maar is wel werk. Beginnen met 1500, evt 1000 als het niet egaal krasvrij wordt, dan terug 1500-2000-3000 en polijsten. Daarna in coating of blanke lak

Ik heb wat Arjan zegt ook de DAP tot korrel 3000 wet sand op de mistlampen van me Corvette losgelaten. Hoewel deze waren zo slecht dat ik eerst met korrel 270 op een luchtschuurtol de bovenste laag heb weggehaald.





Daarna met een setje van spraymax 2k koplamp reparatie overheen gegaan, via crop oid.

https://spraymaxstore.nl/product/spraymax-koplamp-reparatie-set-2x-250ml-2k-blanke-lak-primer-684099/



Eerste keer op1 lamp niet goed gegaan, was te snel met aanbrengen van de 2k lak laag.vooraf spuit je eerst een primer er op, deze moet transparant opgedroogd zijn. Maar volgde de voorgeschreven droog tijd en dat was net iets te kort.

Hierna over gedaan en ziet er strak uit.



Als je alleen maar schuurt, dan heb je de uv coating er af geschuurd is ie na een jaar weer verkleurd. Met de 2K lak zal t stuk langer goed blijven.







147 GTA, GTV 2.0 V6 TB, Giulietta 1.4MA TCT, Corvette C6 6.2 V8
*

bekkie
2.761

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: verweerde koplampen
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2021, 17:35:49 »
Beste alfisti,

Mijn koplampen uit 2011 beginnen een beetje te verweren. 1 kant wat erger dan de andere kant. Er zijn tal van middeltjes te koop om dit op te poetsen. Heeft hier iemand ervaring met een of ander goedje??

Bedoel je dat ze dof zijn geworden of dat er hele kleine krasjes in zitten?
In mijn Giulietta heeft één koplamp namelijk een groot aantal kleine krasjes, alsof de wasborstel in de wasserette te scherp was.
Maar dit soort beschadiging kan niet met een poetsmiddel verwijderd worden, zo bleek bij navraag bij een aantal herstelbedrijven. Ik moet beide koplampen laten spuiten met blanke lak.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

jwq
2.622

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: verweerde koplampen
« Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2021, 18:31:15 »
Bedoel je dat ze dof zijn geworden of dat er hele kleine krasjes in zitten?
In mijn Giulietta heeft één koplamp namelijk een groot aantal kleine krasjes, alsof de wasborstel in de wasserette te scherp was.
Maar dit soort beschadiging kan niet met een poetsmiddel verwijderd worden, zo bleek bij navraag bij een aantal herstelbedrijven. Ik moet beide koplampen laten spuiten met blanke lak.
Vandaar de behandeling met grof en fiijn schuurpapier ....... ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: verweerde koplampen
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2021, 20:46:37 »
Er zitten geen krassen op. Althans niet noemenswaardig. Het gaat mij echt om de doffe verweerde en geel uitgeslagen la.p