!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Wursten159
29

• Type Alfa: -Giulietta 1.4 TCT 2013
  • *
    - Startende Alfist
2Din inbouw - enkele vragen
« Gepost op: 10 januari 2025, 10:37:04 »
Goedemorgen

Bij mijn Giulietta 2023 met RadioNav was ook de Blue&me module ermee gestopt wat resulteerde in een knipperende KM stand en geen muziek meer vanaf de telefoon. Daarbij had ik al slecht FM ontvangst dus voor mij voldoende redenen om te gaan kijken naar een 2Din. Ondertussen in de kerstvakantie de auto iets meer dan een week stilgestaan en een lege accu, en dan ook echt leeg. Dit kwam doordat de Blue&Me module nog stroom slurpte en dus de accu leeg trok.

Na wat onderzoek op dit forum, bedankt iedereen!, de juiste materialen besteld:
* Pioneer 360-Dab -
* Kabelset voor behoud stuurfunctionaliteiten -https://www.audiovolt.nl/product/stuurwielbedieningsinterface-diverse-modellen-alfa-romeo-fiat-pioneer-xpa/

Daarbij gekozen om in de Fascia te gaan zagen, omdat ik geborsteld aluminium heb en dat prachtig vind in de auto. De 2Din panelen die ik kan vinden op google hebben deze kleur helaas niet en dat vind ik afbreuk doen.

Helaas, vrij snel tijdens montage de logische concluse getrokken dat je helemaal niet goed kan zagen in het paneel. De huidige radio is namelijk breder dan het scherm, wat zou betekenen na het plaatsen van 2Din en het paneel dat er gaten zitten naast het scherm. Besloten dus niet het paneel te plaatsen en toch te gaan kijken naar een echt 2din paneel.

Vraag: Kan je zo'n paneel zelf goed spuiten of wrappen? Want de klassieke grijze kleur vind ik afbreuk doen aan de auto. En zijn er mensen op dit forum die wel gezaagd hebben? Hoe ziet dat eruit?

Inderdaad tijdens montage moet er best veel gezaagd worden om het passend te krijgen. Gelukkig een monteur die hielp die er geen moeite mee had en ook de juiste apparatuur, resultaat, het past! Stekkers snel en netjes aangesloten, auto op contact, en alles start op, Carplay direct verbonden en muziek. Dus eigenlijk alles goed.

Vraag2: Er zit een kabel bij voor achteruitrijsignaal, wat doet dit? Wij konden hier geen geschikte verbinding voor vinden vanuit de huidige bekabeling. Parkeersensoren werken vanuit het dashboard dus dat gaat goed.

Helaas zijn er ook wat dingen misgegaan, hoort er soms bij. Het verkeerde paneel is losgehaald om DAB antenne netjes weg te werken met resultaat te veel druk op de voorruit en een goede barst. Daarnaast krijgen we het A stijl paneel niet netjes meer terug. Dat staat voor volgend week op de planning.

Straks als alles weer passend is gemaakt ook nog kijken naar de Proxy Allignment, iemand in de buurt van Zwolle die dit kan doen? Vriend is monteur bij ander automerk en hebben niet de juiste kabels volgens mij.

Verder is het 2Din scherm wel echt een aanwinst qua gemak en technologie ten opzichte van het oude NAV scherm in de auto. Dus daar ben ik zeer content mee en het aansluiten zelf is dus niet moeilijk. Je moet alleen niet bang zijn te zagen in je auto eigenlijk.

Zal binnenkort wat fotos plaatsen.